Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itske

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:59

heeft de boer er al iets aan gedaan?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:44

geluksvogel schreef:
ja er staan koeien op en het wordt ook gemaait, ik ga er zo heen om het nog een x te zeggen en de site www.kruiskruid.nl mee te geven. ook ga ik hem confronteren met het feit dat hij het maait en aan de koeien voerd. ik hoop dat hij dat begrijpt!

edit: oke met moeite overtuigt. hij zal het wel weghalen. nu hopen dat die zich eraan houdt!

Volgens de nieuwe wetgeving moet hij het verwijderen om zijn dieren ertegen te beschermen. Anders krijgt hij een boete. Misschien moet je hem daar eens mee confronteren. Wat is dat een sukkel zeg! Ik vind het al ontzettend stom om nu NOG niet op de hoogte te zijn ondanks alle negatieve berichtgevingen rondom dit kruid in ALLE voorkomende vakbladen. En dan nog gewaarschuwd worden en dan NOG niet luisteren.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:49

Ik zie bij ons ook alweer een plantje in de berm vlakbij ons huis! (150 m afstand van de wei ofzo) .. Morgenochten ga ik m er uitgraven en verbranden/weggooien! Grr, ***plantjes Boos!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 01:03

Bij ons op stal ben ik zogezegd de hysterische idioot. Stond op drie percelen JKK in bloei (nog geen zaad), telkens 1 plantje, maar toch.
Dus ik trek dat uit, stuur een smsje naar de eigenaars dat ze het maar in het oog moeten houden verder, krijg ik de manege-eigenaar tegen. Die vond dat ik niet belachelijk moest doen, iedereen lachtte met mij en de veearts had zogezegd gezegd dat paarden er toch niet van eten, dus zou geen probleem zijn.
Mag ik zuchten nu?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:57

Mooi dom van de DA dan. Oké ze eten er misschien niet van als het in bloei is (mits ze voldoende alternatieven hebben) maar die DA had er de rest van het verhaal ook wel even bij kunnen zeggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:02

Ik vind dit altijd zo'n rare gedachtegang ... waarom zou je in godsnaam iets in je wei willen hebben staan, wat je paard toch niet opeet? Zeker als dat ook nog eens giftig is?
Ik trek wel meer planten uit de wei die ze niet opeet. Het belemmerd alleen de grasgroei maar op die plek.

Daarbij op den duur verdroogd de plant, gaat ook nog eens fijn voor nakomelingen zorgen, en het jaar erop heb je niet alleen meer van die plantjes, maar je hebt ook die verdroogde stengel die ineens "foetsie" is ... en waar is die dan? Hebben ze die dan uitgestoken of is deze zgn. verkruimeld door de vorst? (want dat hoor ik ook veel mensen zeggen die dat denken).

Daarbij eet een paard een rozet wel eens vers, vooral als je aan zgn. strookbegrazing doet. Het paard valt dan zo enthousiast op het nieuwe stukje gras aan, dat hij een hapje JKK voor lief neemt.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:57

geluksvogel schreef:
ja er staan koeien op en het wordt ook gemaait, ik ga er zo heen om het nog een x te zeggen en de site www.kruiskruid.nl mee te geven. ook ga ik hem confronteren met het feit dat hij het maait en aan de koeien voerd. ik hoop dat hij dat begrijpt!

edit: oke met moeite overtuigt. hij zal het wel weghalen. nu hopen dat die zich eraan houdt!

Waar staan die planten dan?
Ik zie ze niet hoor Haha!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:15

Nog even voor de duidelijkheid, nu nog niet van toepassing maar van de winter wel. Afgelopen winter heb ik iedere maand foto's gemaakt van rozetten in mijn wei (waar toen natuurlijk geen paarden liepen). Ondanks de vorst bleven de rozetten de hele winter aanwezig. De foto's heb ik geplaatst op het kruiskruidforum: http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=26

Hanneke

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:51

Ik weet niet of het hier al gemeld was, maar in de Heerde Huis Aan Huis van deze week stond ook weer een artikel over JKK! Heb typediploma, dus zal 't effe intikken:

<<Foto van JKK plant incl. rups met onderschrift>>:
De plant Sint Jakobs Kruiskruid die op de dijk in Marle is gesignaleerd, dankt de plant aan het feit dat ze bloeit in de tweede helft van juli, voor het feest van Sint Jakob. Hieronder meer over de gevaren van deze giftige plant.

'Sluipmoordenaar' op dijk in Marle

MARLE- Boeren uit Marle en omgeving hebben het Waterschap Veluwe benaderd met de vraag om actie te ondernemen tegen het giftige St. Jakobs Kruiskruid. De plant met de gele bloemenpluimen op de lange stelen is een gevaar voor met name paarden, runderen en jonge dieren.

Het is een meerjarige plant die veel voorkomt op percelen die verwaarloost (niet mijn tikfout) worden of te laat gemaaid. Om dat laatste gaat het ook op een deel van de Marledijk. De Flora- en Faunawet verbiedt maaien voor 15 juli en als er bijzondere planten staan wordt er nog later gemaaid. Dat betekent dat ook het St. Jakobs Kruiskruid kan bloeien en zaad draagt. De plant vermeerdert zich razend snel en vandaar dat boeren om actie hebben gevraagd. Dieren laten de plant vaak zelf wel staan maar eenmaal opgenomen in het hooi, is de plant nog steeds giftig maar voor dieren niet meer herkenbaar met alle gevolgen van dien. Ze krijgen te maken met coordinatiestoornissen, gebrek aan eetlust en krachteloosheid. De vergiftiging is uiteindelijk dodelijk voor de dieren. Medewerkers van het Waterschap hebben vorige week de giftige plant handmatig verwijderd.

Toch goed dat er wederom aandacht aan besteed wordt en de boeren ook actie ondernemen OK dan! !

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:53

idd, bij ons hebben ze volgensmij extra bijgezaaid Huilen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:55

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:10

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:20

Mijn vader is lid van Natuurpunt.be en hij wees mij op een interessant artikel ivm Jacobskruidkruis.
Aangezien ik niet weet hoe ik het artikel hier moet plaatsen, zet ik de link:
http://www.natuurpunt-meise.be/index.ph ... ticker/nl/

Hier wordt aangetoond dat JKK toch niet zo gevaarlijk is als vaak gedacht wordt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:27

Ze vergeten voor het gemak even dat het steeds moeilijker gaat zijn om hooi te krijgen waar die bende niet in zit.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:37

Blijft de kleur van de bloemetjes van JKK wel behouden in het hooi?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:58

Ligt er aan hoe het is gemaaid. Ik bedoel of het nog in knop stond, in bloei of in het zaad.
Ik heb ondertussen "ontdekt" dat JKK in het hooi geen zaad gaat schieten. Iets wat het wel doet als je het afmaait en laat liggen op het land. Kennelijk heeft het JKK vocht nodig om tot zaad te komen.

En ja als het in bloei in je hooi zit, dan zou je het gele terug moeten vinden. Ik had onlangs ook wat gele boterbloemen in het hooi.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:30

http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=718
Hier zijn foto's te zien van JKK dat gemaaid was toen het in bloei stond. Ze hebben het gemaaid in de berm laten liggen en na een week ofzo heb ik deze foto's kunnen maken. De bloemen hoeven dus echt niet meer perse geel te zien, al kan het wel. Na het maaien gaat de bloem alsnog in het zaad schieten.

Hanneke

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:11

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:58

.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 09-08-06 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 01:09

Cassidy schreef:
Ze vergeten voor het gemak even dat het steeds moeilijker gaat zijn om hooi te krijgen waar die bende niet in zit.

Even een stukje van de tekst hier neergezet:

"Dodelijk?
Als dodelijk basis van Jacobskruiskruid wordt 50 tot 200 gram per kg lichaamsgewicht opgegeven. UItgaande van een gewicht van 500 kg en een leeftijd van 20 jaar voor een paard, komt dit er ruwweg op neer dat een paard elk jaar 250 tot 1000 volgroeide planten moet eten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis te kunnen hebben. Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden (1 tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen) in hooi worden gevoerd. Samengevat: de kans dat een dier zulke grote hoeveelheden naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."

Ze "vergeten voor het gemak" niet te vermelden hoe je van JKK af moet geraken. Dat staat nl. een beetje verderop in het artikel.

Het enige probleem van JKK is dan nu nog dat het in het hooi kan zitten. Er wordt ook vermeld hoe je dit kan verkomen, nl. door je hooiland goed te onderhouden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:00

Precious20 schreef:

"Dodelijk?
Als dodelijk basis van Jacobskruiskruid wordt 50 tot 200 gram per kg lichaamsgewicht opgegeven. UItgaande van een gewicht van 500 kg en een leeftijd van 20 jaar voor een paard, komt dit er ruwweg op neer dat een paard elk jaar 250 tot 1000 volgroeide planten moet eten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis te kunnen hebben. Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden (1 tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen) in hooi worden gevoerd. Samengevat: de kans dat een dier zulke grote hoeveelheden naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."

Volgens mij klopt de berekening in het artikel niet, maar misschien maak ik een rekenfout Knipoog
Volgens mijn rekenen volgens bovenstaand artikel zou een paard bij 50 gram per kg. lichaamsgewicht per jaar zo'n 1,25 kilo JKK moeten eten.
Bij 200 gram per kg. lich. gewicht per jaar en dat over 20 jaar zou komen op 5 kilo JKK per jaar.

250 tot 1000 planten per jaar wegen volgens mij wel meer dan 1,25 of 5 kilo ???
Ik schat dat je met 10 flinke JKK planten al gauw aan een kilo komt.
Houdt in dat ruim 10 tot 50 planten per jaar dodelijk is over 20 jaar.

Da's geen 250 tot 1000 planten per jaar.
Maar nogmaals, misschien maak ik een rekenfout Haha!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:46

Ik weet niet of deze tip al is gegeven, want ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar als je wat kunstmest bij de wortels van het plantje strooit gaat het kruid veel kans ook kapot, want het houd van schrale grond.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 00:34

henny_w schreef:
Precious20 schreef:

"Dodelijk?

Volgens mij klopt de berekening in het artikel niet, maar misschien maak ik een rekenfout Knipoog
Volgens mijn rekenen volgens bovenstaand artikel zou een paard bij 50 gram per kg. lichaamsgewicht per jaar zo'n 1,25 kilo JKK moeten eten.
Bij 200 gram per kg. lich. gewicht per jaar en dat over 20 jaar zou komen op 5 kilo JKK per jaar.

250 tot 1000 planten per jaar wegen volgens mij wel meer dan 1,25 of 5 kilo ???
Ik schat dat je met 10 flinke JKK planten al gauw aan een kilo komt.
Houdt in dat ruim 10 tot 50 planten per jaar dodelijk is over 20 jaar.

Da's geen 250 tot 1000 planten per jaar.
Maar nogmaals, misschien maak ik een rekenfout Haha!

Ik vrees toch dat je een rekenfout gemaakt hebt Knipoog
200 g per kg lichaamsgewicht (per jaar) wil zeggen dat een paard van 500 kg gemiddeld 100 kg JKK per jaar moet opeten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis binnen te hebben. En 100 kg op 1 jaar is best wel veel, vind je niet?

Verder stond in het artikel ook iets over JKK in hooi, nl.:
"Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden JKK in het hooi worden gevoerderd. (1% tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen). Samengevat: de kans dat een dier dergelijke grote hoeveelheden JKK naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."

Concreet wil dit zeggen er in een baal hooi (gevoerd over verschillende opeenvolgende dagen) minstens 25 kg JKK moet zitten om een acute vergiftiging te veroorzaken bij een paard van 500 kg.
En wederom is 25kg erg veel...

Nu het is al vrij laat, dus het kan zijn dat ook ik een rekenfout heb gemaakt. Vork

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:24

Precious20 schreef:

Ik vrees toch dat je een rekenfout gemaakt hebt Knipoog
200 g per kg lichaamsgewicht (per jaar) wil zeggen dat een paard van 500 kg gemiddeld 100 kg JKK per jaar moet opeten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis binnen te hebben. En 100 kg op 1 jaar is best wel veel, vind je niet?

Verder stond in het artikel ook iets over JKK in hooi, nl.:
"Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden JKK in het hooi worden gevoerderd. (1% tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen). Samengevat: de kans dat een dier dergelijke grote hoeveelheden JKK naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."

Concreet wil dit zeggen er in een baal hooi (gevoerd over verschillende opeenvolgende dagen) minstens 25 kg JKK moet zitten om een acute vergiftiging te veroorzaken bij een paard van 500 kg.
En wederom is 25kg erg veel...

Nu het is al vrij laat, dus het kan zijn dat ook ik een rekenfout heb gemaakt. Vork

Van die 100 kilo klopt. Maar dat zou volgens mij in het eerste verhaal betekenen. 100 kilo over 20 jaar. De dodelijke dosis bij een paard is 50 tot 200 gr. per kg. lichaamsgewicht. Ik begrijp dat die dodelijke dosis de totale hoeveelheid JKK is, en er van uit is gegaan dat een paard 20 jaar wordt. Vandaar dat ik die 100 kilo door 20 heb gedeeld.
Da's 5 kilo per jaar en dat komt volgens de schrijver overeen met 250 tot 1000 planten per jaar. Dat laatste klopt volgens mij niet.
Ik heb hier een vergelijkbare kamilleplant gewogen. Die was precies 100 gram.
Een volle en uitgegroeide JKK plant weegt best wel. Vandaar dat ik benoemde dat zo'n 10 planten al gauw een kilo zullen wegen Haha!

Met zo'n 50 planten kom je dus aan die 5 kilo. En dan uitgaande van een dodelijke dosis van 200 gr. per kg lichaamsgew.
Bij 50 gram dodelijke dosis per kg. lichaamsgwicht komt dat neer op
1,25 kg JKK per jaar oftewel zo'n 12 a 13 planten per jaar.

In het oorspronkelijke artikel wat hier geplaatst werd staat volgens mij wel dodelijke dosis 50 tot 200 gr. per kg. lichaamsgew. maar dat (per jaar) kan ik niet vinden. Vandaar dat ik het over 20 jaar bereken Knipoog

Ben benieuwd of ik nou een denkfout maak Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:34

henny_w schreef:

Van die 100 kilo klopt. Maar dat zou volgens mij in het eerste verhaal betekenen. 100 kilo over 20 jaar. De dodelijke dosis bij een paard is 50 tot 200 gr. per kg. lichaamsgewicht. Ik begrijp dat die dodelijke dosis de totale hoeveelheid JKK is, en er van uit is gegaan dat een paard 20 jaar wordt. Vandaar dat ik die 100 kilo door 20 heb gedeeld.Da's 5 kilo per jaar en dat komt volgens de schrijver overeen met 250 tot 1000 planten per jaar. Dat laatste klopt volgens mij niet.
Ik heb hier een vergelijkbare kamilleplant gewogen. Die was precies 100 gram.
Een volle en uitgegroeide JKK plant weegt best wel. Vandaar dat ik benoemde dat zo'n 10 planten al gauw een kilo zullen wegen Haha!

Met zo'n 50 planten kom je dus aan die 5 kilo. En dan uitgaande van een dodelijke dosis van 200 gr. per kg lichaamsgew.
Bij 50 gram dodelijke dosis per kg. lichaamsgwicht komt dat neer op
1,25 kg JKK per jaar oftewel zo'n 12 a 13 planten per jaar.

In het oorspronkelijke artikel wat hier geplaatst werd staat volgens mij wel dodelijke dosis 50 tot 200 gr. per kg. lichaamsgew. maar dat (per jaar) kan ik niet vinden. Vandaar dat ik het over 20 jaar bereken Knipoog

Ben benieuwd of ik nou een denkfout maak Haha!

Jaja, ik begrijp jouw berekening hoor! Maar ik denk eerder dat ze 100 kg per jaar mogen eten. En als je dan telt hoeveel planten dat zijn, dan kom je idd aan 1000 planten per jaar.
Mijn vader gaat voor de zekerheid dit nog eens checken bij Natuurpunt (of het wel per jaar is). Maar ook hij beweert dat het zo is.