Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geluksvogel schreef:ja er staan koeien op en het wordt ook gemaait, ik ga er zo heen om het nog een x te zeggen en de site www.kruiskruid.nl mee te geven. ook ga ik hem confronteren met het feit dat hij het maait en aan de koeien voerd. ik hoop dat hij dat begrijpt!
edit: oke met moeite overtuigt. hij zal het wel weghalen. nu hopen dat die zich eraan houdt!
geluksvogel schreef:ja er staan koeien op en het wordt ook gemaait, ik ga er zo heen om het nog een x te zeggen en de site www.kruiskruid.nl mee te geven. ook ga ik hem confronteren met het feit dat hij het maait en aan de koeien voerd. ik hoop dat hij dat begrijpt!
edit: oke met moeite overtuigt. hij zal het wel weghalen. nu hopen dat die zich eraan houdt!
Cassidy schreef:Ze vergeten voor het gemak even dat het steeds moeilijker gaat zijn om hooi te krijgen waar die bende niet in zit.
Precious20 schreef:
Even een stukje van de tekst hier neergezet:
"Dodelijk?
Als dodelijk basis van Jacobskruiskruid wordt 50 tot 200 gram per kg lichaamsgewicht opgegeven. UItgaande van een gewicht van 500 kg en een leeftijd van 20 jaar voor een paard, komt dit er ruwweg op neer dat een paard elk jaar 250 tot 1000 volgroeide planten moet eten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis te kunnen hebben. Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden (1 tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen) in hooi worden gevoerd. Samengevat: de kans dat een dier zulke grote hoeveelheden naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."
henny_w schreef:Precious20 schreef:
Even een stukje van de tekst hier neergezet:
"Dodelijk?
Als dodelijk basis van Jacobskruiskruid wordt 50 tot 200 gram per kg lichaamsgewicht opgegeven. UItgaande van een gewicht van 500 kg en een leeftijd van 20 jaar voor een paard, komt dit er ruwweg op neer dat een paard elk jaar 250 tot 1000 volgroeide planten moet eten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis te kunnen hebben. Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden (1 tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen) in hooi worden gevoerd. Samengevat: de kans dat een dier zulke grote hoeveelheden naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."
Volgens mij klopt de berekening in het artikel niet, maar misschien maak ik een rekenfout![]()
Volgens mijn rekenen volgens bovenstaand artikel zou een paard bij 50 gram per kg. lichaamsgewicht per jaar zo'n 1,25 kilo JKK moeten eten.
Bij 200 gram per kg. lich. gewicht per jaar en dat over 20 jaar zou komen op 5 kilo JKK per jaar.
250 tot 1000 planten per jaar wegen volgens mij wel meer dan 1,25 of 5 kilo ???
Ik schat dat je met 10 flinke JKK planten al gauw aan een kilo komt.
Houdt in dat ruim 10 tot 50 planten per jaar dodelijk is over 20 jaar.
Da's geen 250 tot 1000 planten per jaar.
Maar nogmaals, misschien maak ik een rekenfout
Precious20 schreef:
Ik vrees toch dat je een rekenfout gemaakt hebt![]()
200 g per kg lichaamsgewicht (per jaar) wil zeggen dat een paard van 500 kg gemiddeld 100 kg JKK per jaar moet opeten om tegen zijn 20ste levensjaar een dodelijke dosis binnen te hebben. En 100 kg op 1 jaar is best wel veel, vind je niet?
Verder stond in het artikel ook iets over JKK in hooi, nl.:
"Acute vergiftiging is mogelijk wanneer grote hoeveelheden JKK in het hooi worden gevoerderd. (1% tot 5% van het lichaamsgewicht gedurende verschillende opeenvolgende dagen). Samengevat: de kans dat een dier dergelijke grote hoeveelheden JKK naar binnen werkt, is zeer onwaarschijnlijk."
Concreet wil dit zeggen er in een baal hooi (gevoerd over verschillende opeenvolgende dagen) minstens 25 kg JKK moet zitten om een acute vergiftiging te veroorzaken bij een paard van 500 kg.
En wederom is 25kg erg veel...
Nu het is al vrij laat, dus het kan zijn dat ook ik een rekenfout heb gemaakt.
henny_w schreef:
Van die 100 kilo klopt. Maar dat zou volgens mij in het eerste verhaal betekenen. 100 kilo over 20 jaar. De dodelijke dosis bij een paard is 50 tot 200 gr. per kg. lichaamsgewicht. Ik begrijp dat die dodelijke dosis de totale hoeveelheid JKK is, en er van uit is gegaan dat een paard 20 jaar wordt. Vandaar dat ik die 100 kilo door 20 heb gedeeld.Da's 5 kilo per jaar en dat komt volgens de schrijver overeen met 250 tot 1000 planten per jaar. Dat laatste klopt volgens mij niet.
Ik heb hier een vergelijkbare kamilleplant gewogen. Die was precies 100 gram.
Een volle en uitgegroeide JKK plant weegt best wel. Vandaar dat ik benoemde dat zo'n 10 planten al gauw een kilo zullen wegen![]()
Met zo'n 50 planten kom je dus aan die 5 kilo. En dan uitgaande van een dodelijke dosis van 200 gr. per kg lichaamsgew.
Bij 50 gram dodelijke dosis per kg. lichaamsgwicht komt dat neer op
1,25 kg JKK per jaar oftewel zo'n 12 a 13 planten per jaar.
In het oorspronkelijke artikel wat hier geplaatst werd staat volgens mij wel dodelijke dosis 50 tot 200 gr. per kg. lichaamsgew. maar dat (per jaar) kan ik niet vinden. Vandaar dat ik het over 20 jaar bereken![]()
Ben benieuwd of ik nou een denkfout maak