[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:24

bij t laatste filmpje zie ik 1 knikje, maar verder eigenlijk niks byzonders?

valt me wel op dat de schimmel wat strak is in de bovenlijn, en krijg ergens een vermoeden dat er een probleem kan zijn met het aannemen van het bit?

misschien heb ik het helemaal fout hoor, maar vind haar vrij hoog lopen met het hoofd net alsof ze t vervelend vind?

nog even ene vraagje aan jullie, hebben jullie dieren er ook zo'n last van dat ze dus ook dikke ogen hebben?
en dan met name onder het oog?
bij ap was dat vandaag echt best wel opgezet( net als mensen dat dan ook hebben)

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:54

En nogmaals.. mijn vader vindt het onzin zo'n netje te maken. Hij snapt niet dat dat pollen kan tegen houden.. Die 'echte' dure zullen wel van speciaal spul zijn ofzo? Dat kan je toch niet namaken van een netje van de Xenos of Karwei..!

Dat is wat ie zegt.. Wie heeft een nep-netje en hoe werkt ie?![/quote]

Ik ga het toch wel proberen, het kan dan wel speciaal gaas zijn, het is iets stijver (misschien is stijfsel erop smeren een idee), maar ik ga er wel eentje maken, want de mazen van de "echte" netrelief zijn iets groter dan die van de xenos. Ik ga deze week een nepperd maken en uitproberen. Zodra ik meer weet laat ik het weten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:05

ellepel schreef:
bij t laatste filmpje zie ik 1 knikje, maar verder eigenlijk niks byzonders?

valt me wel op dat de schimmel wat strak is in de bovenlijn, en krijg ergens een vermoeden dat er een probleem kan zijn met het aannemen van het bit?

misschien heb ik het helemaal fout hoor, maar vind haar vrij hoog lopen met het hoofd net alsof ze t vervelend vind?

Haar Coen is toch echt een HEM

Ja hijs niet altijd zo makkelijk.. Racen en dan sterk dat ie is.. maar als ie naar beneden loopt, een super knol helemaal nix in je handen maar ja dat zijn de meesten dan he

Filmpje is van een paar maanden terug!!!!

Zaterdag en vrijadg was het hoofdschudden veel erger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:10

blunder!!!

ik dacht dat t een merrie was hahahaaha
wel een gaaf beest hoor!

maar op t filmpje zie ik dus totaal geen hoofdschudden, probeer es iemand mee te nemen die je kan filmen en dan wat van dichterbij ofzo..

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:54

dat knikje als hij vastgebonden staat helemaal in het bgein van het filmpje, zo herkenbaar, die van mij doet dat heel vaak ( stilstaand, tijdens rijden, longeren, uitstappen,...)
Ik ben echt radeloos

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:57

ellepel een paard dat aan het hoofdschudden is kan toch ook niet ontspannen lopen? De mijne loopt dan ook net alsof ie een borstelsteel ingeslikt heeft ja hij heeft ook moeite met het bit aannemen maar mankeert dan weer niks aan de rug. Hij heeft het wel lastig met de rechtergalop, hij scharniert niet in zijn rechterachterbeen, maar of hij daardoor zou knikken? *moet nog steeds filmpje maken*

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:41

Mijn paard en ik hebben er samen aan gewerkt dat hij scheef werd. Hierdoor is hij enorm gaan schudden. Daarnaast heeft hij een pollenallergie (die we onder controle hebben) Een paard kan heus meerdere problemen tegelijk hebben.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:17

Klein lichtpuntje.....Niek schudt sinds een paar dagen niet meer! (Effe afkloppen.....)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:10

Ja het knikje, dat is precies wat Aileen ook doet, alleen wel heftiger en meer!

Ik denk dat het bij haar weleens een rijtechnisch probleem zou kunnen zijn. Ze doet het dus ook vrolijk in de winter, niet in de wei, niet onder het poetsen niet op stal, maar wel zodra er iets moet gebeuren. Ook met los rondjagen in de bak zonder halster.
Ze wordt pas na een 3 kwartier echt nageeflijk (maar dan heb je echt een superpaard aan haar) en kan heel goed haar hals zijdelings buigen.
Ik heb vandaag les gehad (voor het eerst sinds lange tijd) en volgens de instructeur is het een gedragsverhaal en moet ik het gewoon straal negeren. Inderdaad, ze begint telkens heel erg (ook als we even stilstaan) en na een dik kwartier, na het eerste drafje/galopje, is het bijna over.

Overigens zeiden ze op de universiteit in Utrecht dat ze haar wel door de molen kunnen halen maar dat de kans dat ze iets lichamelijks vinden, heel klein is.

Hoe kom ik er nu achter of het rijtechnisch is?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:22

Misschien eens van instructeur veranderen? Of op zijn minst de manier van rijden veranderen (maar daar zal je dan wss een andere instructeur voor nodig hebben)? Je zegt dat je paard haar hals makkelijk inbuigt links en recht. Mooi, maar het gaat natuurlijk om de gehele lengte buiging, dus van zijn neus tot aan zijn staart. Dan pas laat ze zich los.

Je instructeur zegt dat het een gedragsverhaal is en dat je het negeren moet. Ik neem aan dat hij bedoeld met negeren dat je niet moet straffen voor het schudden. Ik zou het namelijk zeker niet negeren! Je paard geeft aan dat er iets mis is, aan jou om uit te zoeken wat...

Ik blijf het herhalen (omdat mijn paard er zo onwijs veel baat bij heeft en ik een heleboel paarden gezien heb die er net zo mee geholpen zijn) kijk eens op www.hoefkatrol.com

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:36

Citaat:
Hij heeft het wel lastig met de rechtergalop, hij scharniert niet in zijn rechterachterbeen, maar of hij daardoor zou knikken

hoe bedoel je dat precies, ik bedoel wat houd dat in dat scharnieren?

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:43

Hij plooit niet deftig.
Heb dit paard ooit gekocht als '9jarige' (heb hem 3jaar en hij is er nu ongeveer 18)maar hij bleek een pak ouder te zijn en goed naar de knoppen gereden (heel stijf, bit erg vasthouden, geen achterhand gebruik).Dan na een klein jaartje op een superlesgever gevallen, maar een paard dat zo lang zo slecht gereden is dat krijg je er bijna niet meer uit hij laat zich nu al meer los, stelling blijft wel moeilijk en de achterhand ook (is niet gebouwd als dressuurpaard ook niet). Bon wat wil ik hiermee zeggen rijtechnisch is het een heel moeilijk paard maar het valt hierdoor ook niet op te lossen (het hoofdschudden). Medisch heeft hij volgens mij wat last van artrose in de rechterachterknie, maar dit is niet bevestigd door een DA. En volgens mij kan het wel een pollenallergie zijn of toch gevoelig ervoor aangezien hij ook begint met schudden van maart/april tot ongeveer oktober.
Dacht eerst aan iets dat hij in de loop der jaren aangeleerd heeft, maar dan zou hij het in de winter ook moeten doen

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:02

Titsia schreef:
ellepel een paard dat aan het hoofdschudden is kan toch ook niet ontspannen lopen? De mijne loopt dan ook net alsof ie een borstelsteel ingeslikt heeft

Olivia loopt tussen het schudden door juist totaal ontspannen, lekkere aanleuning, reageert op de minste hulpen, is makkelijk weg te rijden en terug te rijden, goed rond te sturen. Ze loopt vaak ook tijdens het schudden met haar hoofd op de grond, dan heeft ze er ook minder last van.

Dus een paard kan wel degelijk ontspannen tussen het schudden door.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:34

menollyke schreef:
Olivia loopt tussen het schudden door juist totaal ontspannen, lekkere aanleuning, reageert op de minste hulpen, is makkelijk weg te rijden en terug te rijden, goed rond te sturen.

Ja dat vind ik ook. tenminste het geldt ook voor onze pony. Tussen het schudden door loopt hij helemaal ontspannen, nageeflijk etc.

We zijn nu 2 weken bezig met de homeopatische kuur en ik begin voorzichtig te hopen dat er verbetering in komt. Gisteren heeft mijn zoon midden op de middag, in de volle zon, in de buitenbak gereden en Passie heeft nauwelijks geschud.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:14

Maar het moment dat hij schudt toch niet daartussen loopt hij ook ontspannen.

menollyke mijn paard (als ik hem laat doen) loopt ook met de neus over de grond 'te schuren' maar hij loopt dan echt niet over de rug, niet elk paard dat naar beneden loopt gebruikt ook nog de achterhand, dus ontspannen kan ik hem dan niet noemen

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:30

ellepel schreef:
nog even ene vraagje aan jullie, hebben jullie dieren er ook zo'n last van dat ze dus ook dikke ogen hebben?
en dan met name onder het oog?
bij ap was dat vandaag echt best wel opgezet( net als mensen dat dan ook hebben)

De ogen van mijn paard zijn niet per definitie dik, maar ze lopen wel enorm (vochtsporen)

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:31

Bar schreef:
menollyke schreef:
Olivia loopt tussen het schudden door juist totaal ontspannen, lekkere aanleuning, reageert op de minste hulpen, is makkelijk weg te rijden en terug te rijden, goed rond te sturen.

Ja dat vind ik ook. tenminste het geldt ook voor onze pony. Tussen het schudden door loopt hij helemaal ontspannen, nageeflijk etc.

We zijn nu 2 weken bezig met de homeopatische kuur en ik begin voorzichtig te hopen dat er verbetering in komt. Gisteren heeft mijn zoon midden op de middag, in de volle zon, in de buitenbak gereden en Passie heeft nauwelijks geschud.

En wat is die homeopatische kuur?

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:44

Antheman schreef:
Mijn paard en ik hebben er samen aan gewerkt dat hij scheef werd. Hierdoor is hij enorm gaan schudden. Daarnaast heeft hij een pollenallergie (die we onder controle hebben) Een paard kan heus meerdere problemen tegelijk hebben.

Dit vind ik dus super eerlijk van je dat je dat zelf toegeeft.
De meeste ruiters willen er toch niets van horen dat het wel eens aan hun eigen rijkunst kan liggen.
Voordeel bij jou zal zijn, dat het dan ook wel weer goed zal komen.
De hand in eigen boezem slaan is vaak de beste manier om bij de oplossing te komen (allergie paarden niet mee gerekend).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:50

chantal001 schreef:
En wat is die homeopatische kuur?

Ik ben met de pony bij Jeannette Kompier van Horsebodybalance geweest. Zij heeft de kuur voorgeschreven. een aantal pagina's terug heb ik daar wat over geschreven.

Over het rijtechnische aspect gesproken. Rechtrichten is de basis in mijn rijden en dat van mijn zoon. Het zou mij verbazen als zijn problemen ook voortkomen uit rugproblemen.

Onassa schreef:
De meeste ruiters willen er toch niets van horen dat het wel eens aan hun eigen rijkunst kan liggen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig zit ik zo niet in elkaar en probeer ik dat ook op mijn zoon over te brengen. Als iets niet lukt kijk ik eerst wat ik zelf niet goed doe.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:16

Heb gisteren een gesprek met de chriopractor gehad over de problemen die -waar ik van denk dat ze van de pollenallergie komen- ik tegenkom, zij zegt dat ik dan anti-histamine zou moeten gaan geven zodat je kan zien of het oook daadwerkelijk pollenallergie is. Wat denken jullie hiervan?

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:41

Wat is anti-histamine en waar haal je dat. Ik ben wel geinteresseerd daarin. Ik zou het altijd proberen als ik jou was.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:53

Onassa schreef:
Voordeel bij jou zal zijn, dat het dan ook wel weer goed zal komen.
De hand in eigen boezem slaan is vaak de beste manier om bij de oplossing te komen (allergie paarden niet mee gerekend).

AMEN...

Voordeel is idd dat het goed kan komen als je een manier van rijden vindt die het probleem oplost. Voor mijn paard werkt het wel zo. Het is in mijn geval alleen echt een heel traag proces. Langzamerhand knapt mijn paard op. Echter op het moment dat er toch weer stress is begint hij weer alsof het nooit weg geweest is. Ik was laatst op vreemd terrein met hem en dat vindt hij spannend. Dan klappert hij zo erg met zijn hoofd dat mensen vragen of er iets onder mijn singel of zadel zit. Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat deze reactie 'vergeten' is door mijn paard. Ik weet dat het mijn eigen schuld is dat hij dit doet maar ik vind het soms wel moeilijk om steeds maar geconfronteerd te worden met de schade die onder andere door mijn foute manier van rijden ontstaan is.

@ Irmalouise: Anti-histamine is een medicijn wat de allergische reactie onderdrukt. Kun je via je dierenarts krijgen lijkt me.

@ Zammetje: het zou naar mijn mening de moeite waard zijn om te proberen hoe je paard er op reageert. Dan kun je uitvinden of het werkelijk om een allergische reactie gaat. Al is het volgens mij niet helemaal waterdicht. Ik heb last van hooikoorst, ik kan medicijnen met anti-histamie innemen alleen helpt het zeer weinig... Maar goed je kunt zien wat het doet.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:57

ok dank je wel.
Ik heb al druppels van Josefien en die helpen goed, maar ik was wel benieuwd, maar als jij er een niet zo'n goeie ervaring zelf mee heb, waarom zou ik dan op iets anders over gaan, terwijl deze druppels op "maat" worden gemaakt voor mijn paard.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:08

Die van mij heeft dus geen dikke ogen... dus ga er ernstig aan twijfelen of het wel een pollenallergie is...

De net relief blijkt wel iets te helpen. Helemaal over is het helaas nog niet.

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:13

Ir111 schreef:

AMEN...

Voordeel is idd dat het goed kan komen als je een manier van rijden vindt die het probleem oplost. Voor mijn paard werkt het wel zo. Het is in mijn geval alleen echt een heel traag proces. Langzamerhand knapt mijn paard op. Echter op het moment dat er toch weer stress is begint hij weer alsof het nooit weg geweest is. Ik was laatst op vreemd terrein met hem en dat vindt hij spannend. Dan klappert hij zo erg met zijn hoofd dat mensen vragen of er iets onder mijn singel of zadel zit. Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat deze reactie 'vergeten' is door mijn paard. Ik weet dat het mijn eigen schuld is dat hij dit doet maar ik vind het soms wel moeilijk om steeds maar geconfronteerd te worden met de schade die onder andere door mijn foute manier van rijden ontstaan is.

Dit is eigenlijk helemaal vergelijkbaar met mijn situatie.
Zolang alles vrij rustig is ,gaat het redelijk (als de zon tenminste niet schijnt),maar zodra de situatie verandert en het voor Onassa spannender wordt ,neemt het schudden ook toe.
Ik begrijp jou situatie dus ook zeer goed, dit gaat bij mij al 4 jaar zo en geduld is hierbij het beste medicijn.