'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 00:24

henny_w schreef:
Sugarmiss schreef:

Wat je als ruiter moet leren is het paard zijn eigen weg te laten kiezen en het niet dwingen ergens te lopen waar zijn 'gevoel' zegt dat het niet goed is.

Helemaal mee eens Sugarmiss.
Maar een onbereden paard zal lijkt me in de natuur toch ook op dat soort bodem gaan lopen wat hem het best bevalt, mits er keuze is.
Daarom ben ik zo tegen op een puinpad tussen bijv. stal of waterbak en de wei.
Als de paarden naar de wei willen moeten ze hoe dan ook over het gebroken puin lopen.
De NB gedachte erachter is dat de hoeven dan vanzelf wel harden.
Persoonlijk vind ik dat bijna bij dierenmishandeling af.
Want zou je naast dat puinpad nog een strook grasland richting wei aanleggen dan zou ik wel 's willen zien hoeveel paarden er gewoon over het puin gaan of toch bewust voor het graspad kiezen.

Groetjes, Henny

Zozo...bijna dierenmishandeling? Verklaar je nader?

Henny, wil je even het volgende stukje lezen van je vriendin waar je dan nu hier ineens niet zo hoog van op schijnt te hebben?

Kijk...wat jullie bij mij kunnen....kan je ook andersom verwachten natuurlijk.

Want Marianne...als je er bij mij over valt dat ik ,en ik quote ook jou maar even dan,

Quote ;
Alleen valt mij op dat jouw argumenten nog al eens van stelling veranderen en eerlijk gezegd lees ik nu pas voor het eerst dat 'jouw' methode afwijkt van die van PN,

Zou ik nu graag je mening horen over het volgende dat je hier geschreven hebt over de ondergrond van....

Bericht nummer 15698....op het PN forum geschreven door Marianne als een advies aan een vraagstelster over een pad van ong. 12 ,meter lang bij 3 meter breed die veranderd is in een modderpoel maar waar de paarden doorheen moeten om van de open stal naar de bak willen lopen.

Heb ik voor jou Marianne de volgende vraag....
Mocht je deze stelling niet meer aanhangen dan heb je toch ongetwijfeld de dame uit deze vraag hiervan wel even op de hoogte gebracht dat je een naa jou mening geheel verkeerd advies hebt gegeven?

Mocht je deze stelling nog steeds ondersteunen ....tja dan behoor je tot mijn groep....want dan ben jij ook die bijna dierenmishandelaar, net als ik.

Als mij iemand van bijna dierenmishandeling beschuldigt omdat ik zeg dat een paard aan harde ondergrond moet wennen omdat andes die harde hoeven niet komen, moet die de info wel compleet maken...
Ik vermeld daar dan nml. nog wel wat bij....
Harde ondergrond ? JA , anders worden die hoeven ook niet hard....maar ik zeg daar nergens bij dat het paard dan ook maar pijn moet gaan lijden en dat i daar dan maar aan moet gaan wennen,
Wel zeg ik steeds dat dit heel geleidelijk aan moet gebeuren...

Kijk...beschuldigen van mensen is heel gemakkelijk....maar wie de bal kaatst......en tja, dan graaf ik even in mijn geheugen en zie daar....de mensen wiens mening jij deelt....schrijven dan toch ook wel heel vreemde zaken...als advies aan anderen ! Zo kan ik er nog meerdere geven hoor....
Ik schijn dan toch niet de enige te zijn gelukkig....
Ik zal eens kijken wat je zelf aan uitspraken gedaan hebt daar Henny...want ik wil mijn uitingen wel kunnen bewijzen en onderbouwen!

Owja...nog een kleinigheidje...in het andere lijntje die nu op slot zit had je het over je jarenlange praktijk ervaring....
Je uitspraak op de andere lijn vermelde het volgende ;

Quote.
Ik bekap denk ik al een aantal jaartjes langer op deze manier dan jij. Of mocht je het natuurlijk bekappen al beoefenen op manegepaarden soms. Op je eigen site geef je aan dat je sinds 11/2 jaar een eigen paard hebt. Bovendien bekap je zelf niet vanwege rugproblemen heb je zelf benoemd.
Juist ja .....

Met daarbij de toevoeging dat ik al eerder gemeld had , ook in deze lijn , dit al een 30 jaar lang te doen.....

Tja...omdat ik nogal niewschierig van aard ben heb ik eens ff gekeken op je site....
Daar moet je wel ff dat foutje van je site afhalen, daarin staat nml dat je pas 6 jaar aan het natuurlijke bekappen bent en het voorheen op de reguliere manier deed?
Kleinigheidje maar hoor...het scheelt maar een dikke 24 jaar.....

He....groetjes !!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 00:54

Citaat:
Quote ;
Alleen valt mij op dat jouw argumenten nog al eens van stelling veranderen en eerlijk gezegd lees ik nu pas voor het eerst dat 'jouw' methode afwijkt van die van PN,

Zou ik nu graag je mening horen over het volgende dat je hier geschreven hebt over de ondergrond van....

Bericht nummer 15698....op het PN forum geschreven door Marianne als een advies aan een vraagstelster over een pad van ong. 12 ,meter lang bij 3 meter breed die veranderd is in een modderpoel maar waar de paarden doorheen moeten om van de open stal naar de bak willen lopen.

Heb ik voor jou Marianne de volgende vraag....
Mocht je deze stelling niet meer aanhangen dan heb je toch ongetwijfeld de dame uit deze vraag hiervan wel even op de hoogte gebracht dat je een naa jou mening geheel verkeerd advies hebt gegeven?

Och Nick toch... ik denk dat je zo langzamerhand ernstig in de war bent hoor.. ja dat komt ervan als je zoveel teksten schrijft en van alles maar moet onthouden. Haha!

Waarom je mij er bij de haren bijsleept over iets waar ik, behalve ooit op Pn precies één regel over schreef, maar hier nog nooit op reageerde.. is mij een raadsel! Als jij mij kunt aantonen waar en in welke vorm ik ook maar één letter op bokt geschreven heb over paarden over steenpuin laten lopen, en of dat wel of niet goed zou zijn.. zeg mij maar waar dat staat?

Bovendien, de vraag van destijds op ging erover dat Harriët het vervelend vond dat haar paarden door en blubberpad moesten lopen .. ik heb haar toen geantwoord dat je bij diverse gemeentes asfaltpuin (fijjn gemalen) of steenpuin ( grof/fijn) kon krijgen om een verhard paadje te maken. Daar heb ik als eindzin bij gezet dat het wellicht ook mooi was om paarden die normaliter op zachte bodem liepen dan meteen even aan het hard te laten wennen. De discussie ging dus bepaald niet over 'hoe goed het is om je paard over puinafval te laten lopen! Maar..... Het verbaast me totaal niet dat je een bericht wat eigenlijk over iets heel anders ging ( het nummer dat je noemde was trouwens ook nog fout!) ten eigen bate weer uit context haalt. Daar ben je door anderen ook al van beschuldigd Nick..

Dus.. wat ik dan nu opeens met dit verhaal aan moet? Volgens mij ben je gewoon zo pissig na vanmiddag, dat je kennelijk je hele avond besteedt hebt aan het zoeken naar dingen die je hier tot verveling van allen kunt lanceren om toch nog even een puntje te scoren. Maar helaas.. verkeerde bal, of náást het doel geschoten want als je iemand nog even wilt aanvallen over dit thema, dan moet je niet bij mij zijn. Ik zei het vanmiddag al: get a life - oftewel ga 's leuk wat met je paard doen!

Tja, en nu zal dit topic ook wel weer op slot gaan... Haha! Haha! Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 01:08

Citaat:
Met daarbij de toevoeging dat ik al eerder gemeld had , ook in deze lijn , dit al een 30 jaar lang te doen.....

Goh.. toen was je nog maar.. 15? 16? 17? En je bekapte al op een natuurlijke manier voordat alle andere échte grootheden op dit gebied er mee bezig waren? Het moet niet gekker worden Nick.. nog even en je gaat nog beweren dat je het natuurlijk bekappen zélf uitgevonden hebt en dat iedereen die nu enige naam en faam op dit gebied heeft opgebouwd, alleen maar plagiaat pleegt!

Eén ding.. Henny schrijft op haar site dat ze sinds een jaar of zes natuurlijk bekapt. Laat ik dan toevoegen dat ik met eigen ogen heb kunen constateren dat ze daarbij dan kennelijk meer wijsheid en inzicht opgedaan heeft dan jij in al die 30 jaar.. ( en waar ik inmiddels al echt helemaal niks meer van geloof).

Man schei toch uit!!!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 03:11

mensen !!!! er is maar 1 mogenlijkheid om deze onzinnige discussie te stoppen REAGEER NIET OP NICK ZIJN BERICHTEN

telkens hij der bij komt loopt het uit op ruzie en het leven is te mooi om ruzie te maken

laat hem toch schrijven wat hij wil en denk bij jezelf ach man hou toch op !!

ik verspil der alvast mijn kostbare tijd niet aan en ga die kostbare tijd liever doorbrengen met mijn paarden

groetjes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:56

Er is voorheen al door een mod verschillende malen gezegd dat er niet peroonlijk op elkaar wordt afgegeven, ik stel dus voor dat Nick en anderen die persoonlijk problemen met een ander hebben en daar dingen die op een ander forum gezegd zijn bij halen dat even buiten deze discussie houden. Dan blijft het hier interessant.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:30

NickAltena schreef:

Tja...omdat ik nogal niewschierig van aard ben heb ik eens ff gekeken op je site....
Daar moet je wel ff dat foutje van je site afhalen, daarin staat nml dat je pas 6 jaar aan het natuurlijke bekappen bent en het voorheen op de reguliere manier deed?
Kleinigheidje maar hoor...het scheelt maar een dikke 24 jaar.....

He....groetjes !!!

Hoezo foutje ???

Nick wil JIJ beweren dat JIJ al 30 jaar op de natuurlijke manier bekapt.
Fantastisch joh, ik ben diep onder de indruk. Althans alle bekende
amerikaanse NB'ers waren er toen nog niet mee bezig.
Internet hadden we ook nog niet. Maar misschien was jij je tijd ver vooruit en heb je toen op 15 jarige leeftijd de wilde mustangs al bestudeerd. Dat zou natuurlijk kunnen. Dan heb ik niks gezegd.
Ongelooflijk dat jij niet zo beroemd bent geworden als div. anderen die al langer aan NB. doen en mooie websites hebben aangemaakt.
Joh maak je eigen site met jouw manier. Aangezien de stijl van Hoefnatuurlijk ook al niet de jouwe is.
Kan iedereen gelijk lezen hoe het wel moet. Hoef je je tijd en energie ook niet meer op Bokt te verknoeien.

Voor de meelezers zal ik even uitleggen hoe ik overgestapt ben van traditioneel naar natuurlijk bekappen.
Het is nu ruim 7 jaar terug dat ik met bekappen begonnen ben. Eerst traditioneel zoals ik al benoemd heb.
Paard Natuurlijk bestond toen nog niet. Ik meen dat de bewuste webmaster toen zelfs nog niet eens paarden had.
Ik ben vrij snel overgestapt op de natuurlijke methode na heel veel lezen en spitten op internet omdat ik problemen met 1 van mijn paarden had en ik daar op de traditionele manier niet uitkwam. Dat paard kreeg behoorlijk problemen met de hoeven.
Achteraf bleek dat ze toen al de eerste verschijnselen van de ziekte van Cushing had. Maar dat wisten we toen nog niet.
(Even off-topic: Op onderstaande site staan foto's. Ook van de Cushing disease)
Mijn hoefsmid die ik altijd om hulp kon vragen heb ik die nieuwe methode toen uitgelegd en hij kon zich daar goed in vinden.
Bovendien had ik zo'n 15 jaar geleden op ons vorige adres een jonge hoefsmid, kwam net van de opleiding af en die vijlde toen al bij alle paarden een mustangroll rondom.
Vanwege het sterker worden van de rand. Van hem heb ik toen een vijl cadeau gekregen zodat ik zelf tussen de bekapbeurten door de hoefwand rond kon houden.
Daar heb ik denk ik aan te danken dat mijn paarden in die tijd blootsvoets jarenlang endurance hebben kunnen lopen.
Tot wedstrijden van 85 km. toe.

Voor al degenen die hier meelezen en hun paarden blootsvoets hebben staan. Op welke methode dan ook.
Als je de hoefwand mooi rond bijhoud heb je veel minder snel last van scheurtjes en brokkels.

Voor de rest, NICK, IK GA NIET MEER OP JOUW GETREITER in.
Dat had ik op het gisteren gesloten topic ook al gezegd.
Ik ben jou geen verantwoording schuldig.
Bovendien dacht ik dat je op dit topic nu al een paar keer opgestapt was. Haha!

Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:32

Kunnen we dit gezeur misschien achter wege laten. Het ging hier al weer een hele tijd goed. Interessante discussie zonder gezanik. Laten we dat zo houden voor we weer geen plaats hebben om onze ideeen uit te wisselen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:41

en dan nogmaals een vraag want ik heb iets nog steeds niet helemaal begrepen.
HOe lost NB (of een soortgelijke stijl) het probleem van scheef afslijtende voeten op? Ik begrijp dat de straal dan moet dienen als groeisensor. Dus als die de grond raakt dan gaat de hoef (meer groeien). Maar hoe zit het dan met scheef afslijten? Gaat de hoef dan meer groeien op de plaats waar hij meer afslijt? of moet de hoef dan zo hard groeien dat hij op die plaast niet te veel afslijt en moet ik dan de rest bijvijlen zodat het net zo 'kort' wordt als het 'korte stuk'?

even ter herinnering: mijn paard loopt me zwaaibenen (voor) en rolt zijn voet dus ook meer af over de binnenkant. Dit is duidelijk te zien aan het ijzer na een paar weken. Om compleet te zijn wil ik ook even zeggen dat dit zwaaien een kwaaltje van vóór de ijzers is en dat hij ook op een zandondergrond + kleine stukje van de bak naar de stal over de weg scheef af sleet.

Ik zit steeds sterker te overwegen om deze winter eens te kijken of het zonder ijzers kan. Is ook meteen handig als het gaat sneeuwen. Maar dan wil ik graag eerst een idee krijgen wat ik met de scheve afslijten kan verwachten.
Nu durf ik het nog niet want ik heb nog buitenconcoursen (ja ik ben een van die beulen die vawacht dat zijn paard 'onnatuurlijk' werk verricht Bloos )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:48

En dan even voor de duidelijkheid, dat laaste was een grapje. Niet boos worden mensen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:40

[quote="pol013"]

even ter herinnering: mijn paard loopt me zwaaibenen (voor) en rolt zijn voet dus ook meer af over de binnenkant. Dit is duidelijk te zien aan het ijzer na een paar weken. Om compleet te zijn wil ik ook even zeggen dat dit zwaaien een kwaaltje van vóór de ijzers is en dat hij ook op een zandondergrond + kleine stukje van de bak naar de stal over de weg scheef af sleet.

Ik zit steeds sterker te overwegen om deze winter eens te kijken of het zonder ijzers kan.
Maar dan wil ik graag eerst een idee krijgen wat ik met de scheve afslijten kan verwachten.
quote]

Hoi,

Dat zwaaien met de benen en scheef afslijten van de hoeven is dat bij je paard op een bepaalde leeftijd begonnen. En was het daarvoor wel oke ?
Heb je zelf enig idee waarom je paard ermee begonnen is ???

Groetjes, Henny

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:57

Ander topic is gesloten net nu ik het idee kreeg bij de 'reden' van het topic in beeld te hebben.
NickAltena schreef:
Tja...en daar kom ik dan met mijn commentaar....niet leuk en niet in jou straatje passend...zeker weten...

In tegenstelling wat sommige anderen misschien denken of willen, hoeft het niet in mijn straatje te passen. Een mening is een mening, alleen moet je ook mijn mening respecteren en niet als onzinnig en nutteloos neerzetten.
Dus ik ga via dit topic even reageren Haha! Je schreef
NickAltena schreef:
want zoals je hierboven beschrijft staat er al een paard op ijzer die dit niet nodig heeft....dit is puur in je eigen belang...niet omdat het een medische noodzaak is....
Let wel...ik heb totaal geen wedstrijd belangstelling meer....vele paarden sporten hebben mij de ogen open gemaakt waar we nou eigenlijk mee bezig zijn...de slidingstop is er een van de vele, die plates wil jij omdat i anders niet zo mooi glijd.

Je hebt het hier helemaal niet over het doel van het topic 'stijl of niet stijl bekappen', maar over 'waarom uberhaupt een paard beslaan'. Er zijn imo diverse redenen om een paard te beslaan. Een daarvan is zeer zeker een medische reden. Mijn paard kan gewoon niet zonder ijzers, geloof me als ze het zou kunnen, dan zou ik het doen, dat scheeld me heel wat centen in de portemonai!
De andere staat inderdaad op plates, ik rij reining met haar en een onderdeel daarvan is de sliding stop. Nou zou ik ook kunnen stoppen zonder plates, maar door ze er wel onder te hebben zorg ik dat het stoppen voor mijn paard makkelijker gaat, ze krijgt dan niet elke keer zo'n buts als ze stopt. En geloof me ze stopt omdat ze het kan, ze is er op gefokt en laat het ook zien dat dat ze het leuk vind. Anders deed ze het overigens ook niet. Nee het is geen medische reden, maar wel een reden om te zorgen dat het geen medische reden wordt. Ze is een zogeheten in westerntermen 'harde stopper'. Mijn derde ijzerloos paard stopt minder 'hard' en heeft het dus ook niet echt nodig. Dus geen ijzers.
Maar uit je opmerking maak ik op dat je gewoon principieel tegen ijzers bent. Prima toch, ieder zijn eigen ideeen, maar laat mijn mening en van anderen ook in zijn waarde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:12

Het zou fijn zijn als wat er op andere fora gebeurt, dat ook op die andere fora blijft. Ik heb totaal geen behoefte om hier op bokt te lezen wat men wel of niet op een ander forum heeft gezegd.

Dat scheve afslijten ben ik ook benieuwd naar. Mijn merrie heeft rechtsvoor een voetje dat vanuit de kogel een beetje naar buiten is gedraaid. Daar maakt ze dus een licht maaiende beweging mee. Dat is gewoon haar bouw, ze heeft er zelf geen last van (en ze heeft er prima drafkoersen mee gelopen), maar de buitenkant naast de toon slijt dus veel sneller af. Zou dat op één of andere manier via natuurlijk bekappen op te vangen zijn?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:14

Je locatie is wel bijpassend bij dit onderwerp, Jolande Clown (
sorry, kon het niet laten na deze niet zo gezellige reacties Tong uitsteken )

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:21

@ Jolande...ik heb je een pb gestuurd want ook ik betreur het zeer dat je dit goedlopende topic 'misbruikt'met een reactie op een post uit een ander topic! Boos!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:46

Het is niet de bedoeling om in het ene topic op posts van een ander (net gesloten!) topic te reageren.
De discussie in dit topic heeft erg lang erg goed kunnen gaan, ik zou het prettig wanneer het ook zo verder kan gaan.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:54

promptertje schreef:
Het zou fijn zijn als wat er op andere fora gebeurt, dat ook op die andere fora blijft. Ik heb totaal geen behoefte om hier op bokt te lezen wat men wel of niet op een ander forum heeft gezegd.

Dat scheve afslijten ben ik ook benieuwd naar. Mijn merrie heeft rechtsvoor een voetje dat vanuit de kogel een beetje naar buiten is gedraaid. Daar maakt ze dus een licht maaiende beweging mee. Dat is gewoon haar bouw, ze heeft er zelf geen last van (en ze heeft er prima drafkoersen mee gelopen), maar de buitenkant naast de toon slijt dus veel sneller af. Zou dat op één of andere manier via natuurlijk bekappen op te vangen zijn?

Met het eerste erg eens.

Met het tweede wil ik mijn persoonlijke ervaring graag geven.
Ik heb een Merens en die maait. hoort bij het ras. Toen mijn smid hem nog bekapte (soort van Strasseren) sleet hij behoorlijk scheef af. Dat scheelde zeker wel 3 cm aan de linker en rechterkant.
De smid haalde er ook altijd flink wat van af.

Nu ik het zelf doe en vrij regelmatig de vijl er langs heb gehaald, momenteel niet ,want de voeten zijn balans!
slijt de merens dus nauwelijks scheef af! Ik hoef zo goed als niet te corrigeren! Leuk he!

Ik weet dat de theorie op PN zegt dat de kant die het hardste slijt, ook het snelst weer aangroeit.
Ik denk dus dat wanneer je zeer regelmatig de vijl erlangs haalt, dit scheve afslijten zeer zeker te verminderen is!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:00

Mijn paard slijt ook scheef af ze is toontredend. Toen de ijzers eraf gingen voor (had ze toen ik ze kreeg) en de traditionele smid haar bekapte sleten ze extreem scheef (bleef niets van de binnenkanten over) af van het kleine stukje lopen naar de bak en het lopen in de zandbak. Toen is ze in november natuurlijk bekapt en het scheef en extreem afslijten werd al stukken minder. Nu slijt ze wel nog steeds scheef af volgens sommige kan het wel kwaad dat scheef afslijten. Maar een tradiotionele smid heeft mij verteld het in de gaten te houden dat het niet erger word (dan zou ze wel voor een ijzer moeten) maar anders gewoon zo laten omdat ze heel haar leven al die stand heeft gehad.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:03

Am: even een vraagje ter verduidelijking ( Blond ) (geen kritiek...'gewoon' leergierig. Bloos ..)
Je vijlt dan dus het 'langere' stuk extra af? Zodat de hoef weer recht wordt? (het minst slijtende gedeelte vijl je dan dus zegmaar?) Maar hoe werkt dit dan?...
Snap het mechanisme niet helemaal... Als je de minst snel slijtende kant ook 'stimuleert' door extra vijlen...hoe weet de hoef dan dat juist de andere kant sneller moet groeien?...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:08

nienke07 schreef:
Am: even een vraagje ter verduidelijking ( Blond )
(geen kritiek...'gewoon' leergierig. Bloos ..)

Je vijlt dan dus het 'langere' stuk extra af? Zodat de hoef weer recht wordt? (het minst slijtende gedeelte vijl je dan dus zegmaar?) Maar hoe werkt dit dan?...
Snap het mechanisme niet helemaal... Als je de minst snel slijtende kant ook 'stimuleert' door extra vijlen...hoe weet de hoef dan dat juist de andere kant sneller moet groeien?...

Ik vijl beide stukken. Eigenlijk weet ik gewoon niet hoe dat werkt, maar het werkt Haha!
blonT antwoord genoeg? Haha! Haha!

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:18

Antheman schreef:

Ik weet dat de theorie op PN zegt dat de kant die het hardste slijt, ook het snelst weer aangroeit.
Ik denk dus dat wanneer je zeer regelmatig de vijl erlangs haalt, dit scheve afslijten zeer zeker te verminderen is!

Ik denk dat ook. Het is zeker bevorderlijk om als het mogelijk is zelf geregeld zo'n scheve hoef bij te vijlen.
Een hoefsmid komt meestal niet vaker dan eens per 6 weken.
Door het zelf bij te houden wordt iets wat een beetje scheef is niet in de loop der weken steeds schever.
Ik vermoed dat daar ook een corrigerende werking van uit gaat waardoor je paard geleidelijk aan steeds minder scheef gaat lopen.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:33

Na de discussie vorige week over voetassen en standen van hoefbeentjes, ben ik de laatste dagen eens foto's gaan vergelijken van dwarsdoorsnedes van de ondervoet.

Er zijn tal van dat soort foto's te vinden op internet.
Maar wat mij nog het meest verbaasd is, dat hoefbeentjes er zo verschillend uit kunnen zien. Sommige zijn puur puntvormig, andere hebben een kleine platte zijde die volgens NB'ers altijd parallel aan de grond moet zijn.

Enkele sites waar je dit soort foto's kunt vinden:
www.tribeequus.com/wildfeet.html

Hoefnatuurlijk : en dan onder het kopje Hoefkatrol/Hoefbevangenheid

www.hoofcare.nl

Vooral op de laatste site staan trouwens heel veel verschillende foto's bij de div. onderwerpen. Als je wat meer van de ondervoeten wilt weten
best een interessante site. Heel duidelijk beschreven.

Nou zitten daar dus ook foto's tussen waarvan ik niet kan zien dat de witte lijn verbreed is. Ook de hielen niet extreem hoog zijn. Maar als in zo'n hoef het hoefbeentje moet kantelen tot ie parallel aan de grond is ??????

Promptertje, jij was toch met dat boek van Pete Ramey bezig.
Kun jij er misschien iets zinnigs over benoemen?
Of anderen ?

Groetjes, Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:38

Mag ik even een paar blonde vragen stellen?

Hoefgroei: ik lees telkens de bewering dat als de hoef slijt, deze door dat slijten gestimuleerd wordt om harder te groeien. Is dat waar?Zo ja: ik ben benieuwd waar en op grond waarvan dat onderbouwd is ( heeft iemand een verwijzing naar een site?)
Vergelijk eens het volgende: je haar ( zelfde materiaal als hoorn? - keratine) groeit ook niet sneller als het geknipt wordt.. ook al schijnen sommigen die misvatting te hebben. Het is tenslotte dood materiaal, net als de hoefwand.
Wie??

Scheef: is het wel zo'n ramp als een paard wat 'scheef' afslijt ( ik heb het nu niet over dramatisch scheef door bv totaal verkeerde beenstand)? Als je de zolen van diverse mensenschoenen bekijkt, zijn die vaak ook scheef afgesleten. Hoort het dan niet gewoon bij het 'loopje' en hoe verstandig is het om dat persé te corrigeren? Volgens mijn logica ( maar ja blondt hé) zou je van de snelst slijtende kan van de hoef dus minder moeten afhalen bij het vijlen of bekappen.
Aan de andere kant: Henny en ik waren vanmorgen vroeg al even aan het mailen hierover: op de site van Marjorie Smith staat dat je ervoor moet waken om niet de beide zijden van de hoef gelijk ( symmetrisch) te maken. Dat zou dan met name voor de achterhoeven gelden.
Ook hier: wie?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:40

@Henny& AM: Als uit ervaring blijkt dat het zo werkt, is dat op zich natuurlijk prachtig Knipoog
Ik ben alleen zo benieuwd naar waarom! Wil het mechanisme zo graag snappen! Zoals Henny het beschrijft, lijkt het erop dat je door bij te vijlen, de hoef als het ware 'leert' wat het juiste formaat moet zijn...Of zou het paard met de constant rechter gehouden hoeven (door te vijlen) uiteindelijk zijn voeten gewoon anders neer gaan zetten?...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:49

nienke07 schreef:
@Henny& AM: Als uit ervaring blijkt dat het zo werkt, is dat op zich natuurlijk prachtig Knipoog
Ik ben alleen zo benieuwd naar waarom! Wil het mechanisme zo graag snappen! Zoals Henny het beschrijft, lijkt het erop dat je door bij te vijlen, de hoef als het ware 'leert' wat het juiste formaat moet zijn...Of zou het paard met de constant rechter gehouden hoeven (door te vijlen) uiteindelijk zijn voeten gewoon anders neer gaan zetten?...

Hoi Nienke,

Er gaan wel verhalen waarom het zou moeten werken. Maar of dat de waarheid is ?
Zelf ga ik er maar van uit dat iets wat scheef loopt, steeds schever gaat lopen.
Wel afhankelijk van waarom het scheef loopt uiteraard.
Door geregeld zelf de boel bij te vijlen voorkom je TE grote slijtage naar 1 kant.
Ik heb ervaren dat op den duur de scheefstand duidelijk verminderde in totaliteit. Zelfs het geregeld bijvijlen kon verminderd worden.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:01

Jannepauli schreef:

Scheef:
is het wel zo'n ramp als een paard wat 'scheef' afslijt ( ik heb het nu niet over dramatisch scheef door bv totaal verkeerde beenstand)? Als je de zolen van diverse mensenschoenen bekijkt, zijn die vaak ook scheef afgesleten. Hoort het dan niet gewoon bij het 'loopje' en hoe verstandig is het om dat persé te corrigeren? Volgens mijn logica ( maar ja blondt hé) zou je van de snelst slijtende kan van de hoef dus minder moeten afhalen bij het vijlen of bekappen.
Aan de andere kant: Henny en ik waren vanmorgen vroeg al even aan het mailen hierover: op de site van Marjorie Smith staat dat je ervoor moet waken om niet de beide zijden van de hoef gelijk ( symmetrisch) te maken. Dat zou dan met name voor de achterhoeven gelden.
Ook hier: wie?

Ik heb nog een aanvulling op bovenstaande.
Onlangs is op de Faculteit in Utrecht een onderzoek gehouden naar het bekappen van paarden. Het verslag stond in de Hoefslag.
Wat ik zo frappant vond en Marianne heeft dat eerder ook al in dit Topic geplaatst:
- De landing van de hoef vindt meestal plaats op de buitenkant van de hoef.
- Het patroon van afwikkelen is in een soort S-vorm: landen op de buitenkant, volledige voet belasten en met de hoogste druk op de buitenste helft van de voet afwikkelen.

Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat het ene paard met meer druk op de buitenkant land, dan een andere?

Groetjes, Henny