Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:34

jezus gouda... het zit jullie inderdaad ook niet mee he. luister naar je hart en kies wat het beste voor haar is

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:53

Gouda, hoe is het afgelopen?

Met moon gaat het nu wel weer redelijk, de mok heb ik nu iets onder controle. Zal binnenkort wel weer even een foto plaatsen. Maar ik heb er wel mn handen aan vol, 3 keer per dag

IngLio

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:42

Nieuwe foto's van gisteravond...

LA buitenkant
Afbeelding
MOKVRIJ!!!

LA binnenkant
Afbeelding
Nog wat kleine dikke korstjes, waar de haren raar groeien...

RA binnenkant
Afbeelding
Op wat inimini schilferkorstjes na ook MOKVRIJ

RA buitenkant
Afbeelding
Er zijn weer een aantal dikke korsten vanaf!
Gisteravond weer een stuk of drie eraf geborsteld met een zachte borstel. Sinds de laatste keer wassen heb ik het niet meer gewassen. Ze krijgt nog steeds de cure-mok pillen van VSM, nu 9 op een dag (3 x 3)

Mijn stalgenoot-buurvrouw staat er versteld van zoals het nu zo voorspoedig geneest. Ze vindt het verschil met 6 weken geleden enorm!
hihi IK OOK

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:47

Heb het er met de stalhouder over gehad hij zegt dat hij wel aan de door de da aangegeven aantal plakken per dag komt. Heb dr op meer biks gezet (2 kilo onderhouds) en nu vind ik wel restjes hooi in dr stal en blijft er ook stro over terwijl ik maar een half kilootje biks per dag meer bijgeef heel maf.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:25

Heb je haar juist op méér biks gezet gouda???

IngLio, dat zijn echt geweldige foto's! Ik ben zo blij voor jullie! Momenteel zitten wij met wat probleempjes vandaar dat ik geen foto's plaats.

Moonlight, heb je het idee dat de cure mok pillen werken? Ik ben blij dat je het weer een beetje onder controle hebt.
Je moet zoveel uitproberen voordat je het juiste middel hebt gevonden wat werkt. Wij zijn met Arabel jaren aan het tobben geweest..kun je nagaan. Succes hoor!

princequillo
Fotograaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:34

mijn paard heeft het s'winter's ook zo vaak . ik doe er altijd prodend tampasta . dat helpt bij mijn paard ook . als hetniet gwerkt zeg het maar .

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:54

het werkt niet en ik vind het idioot op tandpasta op wonden te smeren. Doe dat zelf maar op je korstjes! Voelt lekker he.

Er zijn genoeg middeltjes die bedoeld zijn voor mok en die niet zo drastisch zijn als tandpasta.

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:29

Nee ik kan niet zeggen dat de mokpillen werken, heb dat idee niet echt ofzo, maar ik ga er wel mee door, misschien op langere termijn!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:40

evitatinkle schreef:

Ja klopt weet niet echt mokbevorderend maar ja ze was met rijden ook supersloom enzo dus moest wat. Heb liever dat ze meer hooi eet maar dat doet ze niet dan eet ze ook heel dr stal vol stro leeg en ben ik bang voor verstopping. Nu ze meer biks eet eet ze ook minder stro maar vind ik her en der wel wat restjes hooi terug maar of de stalhouder nu meer hooi geeft? Vind het wel toevallig zou een paard van een half kilootje (als het niet minder is) extra brok op een dag nu in ene minder hooii gaan eten lijkt mij sterk? Denk toch dat hij ze meer hooi is gaan geven omdat hij wel gemerkt zou hebben dat ie anders misschien een klant kwijt is.... Hij voert nooit als er iemand bij is dat is wel jammer.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:10

jemig zeg ik zie hier plaatjes waarvan ik schrik.

Ik dacht dat mijn frieze merrie ernstige mok had maar dat valt hierbij nog mee.

Ik heb dus een frieze merrie van 2.5 jaar en al met 1 jaar kwakkeld ze met mok. Ze heeft ook huidproblemen gehad met een soort schimmel (werd helemaal kaal en had veel jeuk) Hier hebben we bloedtesten en huidmonsters van genomen maar het was geen schimmel schurft oid. Ze was allergies voor gerst stro. Dus geen gerst stro voor haar meer. Het laatste jaar gaat het aardig goed met haar. Zomers geen problemen en is flink gegroeit en bijgekomen. Paar weken geleden was het weer flink aan het regenen en erg nat. We hebben gelijk de kootholtes leeg geknipt maar er was alweer wat mok. We behandelen met hydrocortiderm en nu een paar weken laten is het droge mok en bijna weg. Ze is pas 2.5 jaar en staat 24 uur buiten op het land. Ik vrees weer voor de winterperiode. Ze staat dan nog maar 8 uur buiten maar ze kan zo weinig hebben met die mok.

Volgend jaar mei komt ze naar stal om beleerd te worden en heeft ze 2 tot 4 uur zomers weidegang en swinters niet. Dat zal ook wel schelen.

Een vraagje trouwens.

Is het bij jullie paarden allemaal natte mok?

Bij lieke is het altijd droge mok. En ze heeft echt jeuk eraan. Als ik het weg haal zijn het harde korstjes en vind ze het gewoon lekker.

Ik smeer trouwens heel weinig hydrocortiderm want mag het niet langer als 14 dagen smeren. En gerbuik het enkel als het echt nodig is.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:44

gouda schreef:
evitatinkle schreef:

Ja klopt weet niet echt mokbevorderend maar ja ze was met rijden ook supersloom enzo dus moest wat. Heb liever dat ze meer hooi eet maar dat doet ze niet dan eet ze ook heel dr stal vol stro leeg en ben ik bang voor verstopping. Nu ze meer biks eet eet ze ook minder stro maar vind ik her en der wel wat restjes hooi terug maar of de stalhouder nu meer hooi geeft? Vind het wel toevallig zou een paard van een half kilootje (als het niet minder is) extra brok op een dag nu in ene minder hooii gaan eten lijkt mij sterk? Denk toch dat hij ze meer hooi is gaan geven omdat hij wel gemerkt zou hebben dat ie anders misschien een klant kwijt is.... Hij voert nooit als er iemand bij is dat is wel jammer.

Ik vind dat maar een vage stalhouder. Zou me daar niet lekker voelen!

In plaats van biks zou ik wortelen gaan geven, lekker veel. Die verspreid je in plakjes door haar stal zodat ze wat te zoeken heeft. In plaats van een halve kilo biks, een halve kilo wortelen. Is beter als biks en schijnt goed tegen mok te zijn!

Wel fijn dat je denkt dat je stalhouder meer hooi is gaan geven, maar zou je dit niet duidelijker kunnen afspreken? Dat jij precies bepaald wat je paard krijgt en dat hij het op zijn tijden geeft? Je betaald hem er tenslotte voor...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:31

Hij doet er gewoon heel vaag over. Als ik zeg dat ze 6 plakjes hooi moet krijgen verdeeld over 3 voerbeurten zegt hij dat ze dat zo ongeveer wel krijgt als ze in de paddock staat ipv land. Maar vorig jaar zei hij nog dat hij 2 keer per dag voerde (ook niet in de paddock) o.a. omdat hij meer niet kon garanderen ivm werk daarom vertrouw ik het niet zo. Ben al zo super achterdochtig omdat ik zulk soort dingen al vaker meegemaakt heb op andere stallen. Biks mag ik op een bord schrijven wat ze moet krijgen. Heb echter bij een andere stalgenoot gezien dat hij dit niet altijd aanhoud (lag veel minder in zonder toestemming van de eigenaar) en bij mijn paard ook de 1e week op eigen initiatief verminderd. Mag ook niet zelf hooi bijpakken dat was eerst ok maar al na 2 weken mocht dat niet meer helaas. Laat dit nou de 1e pensionstal zijn waar ik dit heb gezien nou nee Weet niet als je in pension staat is het toch niet echt je eigen paard op de een of andere manier doen ze toch altijd wat ze zelf willen. Is hun eigen erf natuurlijk dus zit wel wat in maar toch.....

De tijd zal het leren houd mijn ogen en oren iig goed open.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:50

Liekjuh, de meesten van ons kampen met droge mok... Heel vervelend!

Zomers maar 2 tot 4 uur naar buiten?
Dat vind ik persoonlijk erg weinig voor een paard, zeker met mok.
Tsja de een zal er baat bij hebben, de ander heeft meer baat bij veel buiten zijn, bewegen en frisse lucht (geen ammoniak lucht van de stal). Blijf je paard goed in de gaten houden straks in de zomer!

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:47

Zo eindelijk weer eens fotos van mij
Ik ben best blij hoe het nu gaat!
Zo ziet het er uit:
Afbeelding

Goed he! Alleen nog aan de twee zijkanten wat plekjes, links en rechts.

Buitenkant:
Afbeelding

en binnenkant:
Afbeelding

Best goed toch als jullie die andere fotos herrinneren

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:54

he best netjes Moonlight! nu korstvrij houden en hopen dat je het onder controle kan houden met die zalfjes! Is het been nog dik?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:56

oh nog iets, die van mij krijgt mok van zaagsel. Ik zie dat je op de stal zaagsel hebt. Is het ook een idee om een pluk haar of bloed van je paard te laten onderzoeken? Misschien kom je er dan achter dat ie gevoelig is voor bepaalde dingen..

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:15

Nee het ligt niet aan het zaagsel, dat weet ik zeker hoor Het ligt echt aan de modder in het weiland. En het been is gelukkig niet meer zo dik, dit wat je nu ziet komt door zijn stalbenen Ja daar is ie ook mee gezegend

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:27

'Moonlight 'Ik zou op de site van de Paardendrogist kijken en supplementen voor binnenuit te herstellen (mok moet je van binnenuit bestrijden dan erbij pas de buitenkant) en Curemok heb je ook (dat zijn tabletten) en ook naar het natuurlijk bekappen overgaan daar ik op de foto's zie dat je paardje heel hoog op zn hielen staat, daardoor word het bloed wat door de benen stroomt ook verstoord (verstoord immuunsysteem sneller vatbaar voor kwalen)en daardoor ook weer verminderd hoefmachanisme etc en veel beweging liefst helemaal niet op stal zetten "Beweging is genezing"..
Let ook op het voer wat tie krijgt zo min mogelijk eiwitten!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:41

Coollady,
bedankt voor je advies. Het is alleen al tien keer gezegd. En als je gelezen had, had je kunnen merken dat moonlight al cure mok gebruikt. Verder vind ik het nogal kort door de bocht dat je suggereert dat ze over moet gaan op natuurlijk bekappen.
Verder heb ik een cursus gedaan natuurlijk bekappen en ik vind dat die hoge hielen reuze meevallen. Beweging is een must, heb je gelijk in. Wordt ook altijd als eerste tip gegeven!

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:23

Bedankt voor je advies idd CooLLady, maar ik voer idd al Cure-Mok.. 's ochtends en 's avonds 6 pillen.. En over het natuurlijk bekappen, achja, weetje ik heb al 2 jaar geen hoefsmid bij 'm gehad, vijl het gewoon zelf bij, gaat prima! En over het bewegen, dat zit echt wel goed hoor, hij staat heus niet de hele dag in zn stal (zou ik eens moeten proberen... gelijk olifantenbenen en zo stijf als wat..!) Alleen 's nachts staat ie binnen, overdag gewoon op het land (nu gaat dat even wat lastiger en staatie op een heel klein stukje droog land van 20x40m ongeveer.. maar ik stap 3 keer per dag een half uur over het asfalt er nog bij! Ohja en over het voer, hij krijgt geen biks, alleen hooi en 3kwart schep muesli.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:02

Vannacht heeft Orchid een bandage met zuurkool eronder om
Misschien werkt het, ik laat het jullie wel weten
Is veel eiwit slecht voor mok?
Want Orchid krijgt nu veel tarwezemelen, volgens mij zit daar best veel eiwit in (A)
Ze krijgt ook weer veel wortels wat wel weer bevordelijk schijnt te zijn?
Naja, ik wacht de zuurkool truc af :p

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:27

Ik heb ergens op internet gelezen dat mok idd aangewakkerd kan worden door een teveel aan eiwitten. Natuurlijk is het meeste waar "te" voor staat niet goed, niet goed voor ons, en niet goed voor een paard. Als je je paard iets voert waar veel eiwit in zit, probeer dan (als je biks/muesli voert) een laag-eiwit-gehalte biks of muesli te voeren, zodat de hoeveelheid eiwit niet te hoog wordt...

Mijn DA zei ook dat in het korte gras (korte net uit de grond schietende sprieten) ook meer eiwit zit dan in het lange gras.

@moonlight: dat is een hele mooie vooruitgang! Hou vol

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:44

Klopt, verse sprietjes gras bevatten veel eiwit
Orchid's mok is niet echt erger geworden sinds ik haar tarwezemelen voer ofzo, eigenlijk voldeed het me heel goed die zemelen, gezien ze eindelijk mooi op gewicht is en blijft...
Maar ik kan natuurlijk altijd tijdelijk minderen in de zemelen en dan maar even een worteltje meer ofzo

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:55

Ik zou dan gewoon doorgaan zoals je doet hoor... als je paard er goed op teert en de mok niet veel erger wordt... Juist van wijzigingen in voer kan je paard last krijgen.
Heb je toevallig ook een foto?

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:19

Ok, nee heb geen foto's, maar onder het haar is het ook niet echt te zien.
Het zijn maar kleine plekjes, was er gelukkig snel genoeg bij zodat het de tijd niet heeft gehad uit te breiden.
En nog over de zuurkooltruc, dit heeft wel iets geholpen, er zijn wel weer een lading korstjes afgekomen.
Maar de grootste niet, ik had ook een beetje weinig gebruikt