Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:53

De plassen waren hier weg. Nu alweer eventjes aan t regenen.

Heb m'n merrie gisteren een dikkere deken opgelegd vanwege het natte weer. En als ze dan minder kan eten om zich warm te houden is een dikkere deken wel fijn.

Ze staat wel steeds te eten zie ik op de camera dus dat is fijn. Straks even checken hoeveel er van proppen zijn geworden, hopelijk valt dat mee ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:24

Hier de dekens afgedaan en even lekker geborsteld; kwam van Jasmijn al weer een hoop roos/talg af.
Gelukkig lijkt ook de voorspelling van -3/-4 in het weekend te zijn bijgesteld tot -2. Dus dat is wel gunstig :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:58

Ik heb een nieuwe Amigo Bravo gekregen van Epplejeck *\o/*

Vind echt dat ze het heel netjes hebben opgelost. Officieel was mijn garantie 2 dagen verlopen toen ik maandag belde, toen gaven ze al aan dat ze daar niet moeilijk over gingen doen en dat ik de deken mocht langsbrengen voor een lektest. Dat heb ik vanmiddag even gedaan, maar de filiaalmanager gaf aan dat ze die test niet ging doen. Want je gaat niet verzinnen dat je deken lek is en dan al die moeite nemen om ook langs te komen. Lek = lek, klaar. Heel erg tevreden over.

Hoe gaat het met je merrie, Tancreda? Al een proppencheck gedaan?

Hier komt ook veel roos en talg van mijn paard af. Gisteravond uitgebreid gepoetst en daarna antiklitspray erop gedaan. Op de fles staat dat het ook de vacht en huid hydrateert, dus het uitproberen waard. Wil al een hele tijd eens opzoeken hoe dat hot oiling precies werkt omdat dat ook heel goed voor de vacht en huid schijnt te zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:14

Hier is tandarts bij die van mij geweest. Meneer maakte ook steeds meer proppen en bleek een losse kies te hebben. Had nog hele korte worteltjes en bijna geen snijvlak meer, dus die was gewoon klaar. Als tandarts niet was gekomen was ie er zelf wel uitgevallen na enkele dagen en heeft gelukkig niks met de EOTRH te maken. Intussen weekje verder eet hij weer helemaal goed om af en toe hapje na die hij niet weggeslikt krijgt door zijn slokdarmverlamming.

Meneer doet t goed, vandaag hier ook even deken af en kwartiertje los gelongeerd, nou hij kan nog sjouwen hoor als ie opgewarmd is. Ben ook begonnen met de bekende rek-enstrekoefeningen en het plan is er een actief pensioen van te maken met leuke dingen doen oa ook stappen onder t zadel op termijn. Moet ik nog effe 4 kilo kwijt eerst (ben er al 6 kwijt) en ondertussen zijn conditie verder rustig opbouwen. En de mijne ook. :j

Onze dame van 20 ook lekker los laten draven en galopperen. Bij die merk je nog echt niks van haar leeftijd.

@EvaC top opgelost van EJ! Fijn hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:42

Ik heb wel eens gelezen dat van antiklitspray het beschermende huidvet verdwijnt/verminderd waardoor je paard minder 'waterdicht' is.
Is dat waar ??

@Zilfstar: mooi dat die kies er uit is en hopelijk eet ie snel weer normaal :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:53

DubbelFun schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat van antiklitspray het beschermende huidvet verdwijnt/verminderd waardoor je paard minder 'waterdicht' is.
Is dat waar ??

@Zilfstar: mooi dat die kies er uit is en hopelijk eet ie snel weer normaal :)

Poeh, dat weet ik niet. Ik vind altijd wel dat je handen er verschrikkelijk glad van worden, zo'n heel naar gevoel. Dus het zou idd kunnen dat dat komt door verdwenen huidvet. Gelukkig staat mijne onder een, inmiddels weer, waterdichte deken dus over die ene keer hoef ik me geen zorgen te maken. Zou het ook kunnen gebeuren met Cowboy Magic Body Shine? Die heb ik bewust in de kast laten staan omdat ik alleen maar ontvettende ingrediënten erop zag staan.

Edit: https://www.ej.nl/leovet-antiklit-5-sta ... 62166.html deze heb ik gebruikt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:18

Ik heb me laten vertellen dat Hot-Oil aan ingrediënten panthenol en collageen zou moeten bevatten om de vacht te versterken en te repareren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:13

Mooi haar komt toch van binnenuit?
Anti klit gaat hier alleen in staart of manen :j

EvaC, wat gaaf dat je een nieuwe deken hebt gekregen,netjes van ze!
Hier vandaag de hele dag droog geweest. Paarden stonden onder 300 gram,maar was voor echt beide veel te warm.dus er 200 op gedaan

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:11

Zeker komt mooi haar van binnenuit. Ze heeft ook een glanzende vacht. Ik heb het geprobeerd omdat ik haar van het weekend weer geschoren heb en er behoorlijk wat talg en schilfers vanaf komen.
Afbeelding
Dit was afgelopen dinsdag, daar glimt ze toch wel heel behoorlijk en had ik haar nog niet eens gepoetst :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:18

Dat ziet er best pijnlijk uit :')

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:29

Hahaha! Was de osteopaat. Ik laat anders ook niet vrijwillig m’n paard in elkaar slaan O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:27

Persoonlijk zou ik nooit iemand met een hamer op de hoornige uitsteeksels in de ruggengraat laten slaan.
Wat is het beoogde doel hier van ??

DubbelFun schreef:
Ik heb me laten vertellen dat Hot-Oil aan ingrediënten panthenol en collageen zou moeten bevatten om de vacht te versterken en te repareren.
Ik bedoelde hier natuurlijk de huid!! :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:41

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:11

Klinkt interessant zonder meer en als het werkt dan werkt het, ik kan er helaas op internet weinig over vinden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:32

DubbelFun schreef:
Persoonlijk zou ik nooit iemand met een hamer op de hoornige uitsteeksels in de ruggengraat laten slaan.
Wat is het beoogde doel hier van ??

DubbelFun schreef:
Ik bedoelde hier natuurlijk de huid!! :o

Het zijn compleet rubberen hamers die door hun materiaal geen terugslag geven. Ze tikte ook heel zacht omdat kracht niet de bedoeling is op die plek en met de behandeling. Door de trilling die de hamer veroorzaakt kon ze net iets dieper en sneller bij de plek dan met de hand. Ze heeft dit welgeteld 1 keer gedaan.

Mijn paard is extreem stijf doordat ze jaren nergens voor behandeld is en daardoor zit de stijfheid dus ook heel erg diep. Ze is nu t/m dinsdag ook helemaal vrij, mag alleen aan de hand stappen. Normaal gesproken wordt 3 dagen geadviseerd, maar omdat ze wat ouder is, de stijfheid diep zit en we voorzichtig met haar zijn hebben we voor 7 dagen gekozen. Eind januari komt ze voor de vervolgbehandeling, want alles in 1 keer aanpakken is niet eerlijk en wordt ze alleen maar slechter van. Mijn fysio zei exact hetzelfde qua behandelplan. Beter 2 keer rustig aan dan 1 keer gruwelijk te werk gaan en je paard kapot maken.

Als jullie het interessant vinden kan ik het behandelverslag hier wel delen.

Voor de goede orde: ik heb mijn paard pas sinds juni, leasde haar hiervoor. De problemen zijn dus niet bij/door mij ontstaan. Sinds juni los ik probleem voor probleem alles op. Daarbij wel de grens dat als ze ergens lang van moet herstellen of een heel lang behandeltraject nodig heeft, dan gaat ze hemelen. Dat ga ik haar niet meer aandoen. Ze heeft 2* internationaal eventing gelopen, de afgelopen 2 jaar het loodzwaar gehad op een manege, haar dan nog treiteren met eindeloze behandeling of herstel vind ik niet eerlijk. Ze heeft in haar leven al hard genoeg gewerkt. Ik wil dat ze nu alleen nog comfortabel in haar lijf is en gezond is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:04

Ah het zag er ook niet uit als een rubberen hamer. Moet zeggen dat ik het al pijn vind doen als er zo'n massage gun met zachte opzet of een massage steentje mijn ruggengraat raakt dus kan me bijna niet voorstellen dat dit niet pijnlijk is. Maar goed heb het ook nog nooit echt gezien. Het klinkt wel interessant.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:19

De keer dat ik dergelijke behandeling heb gezien, stond het paard heel rustig stil aan een los touwtje en oogde ontspannen.
De osteopaat doet ook wel eens handelingen waarbij ik mij verbaas hoe rustig onze paarden erbij staan, terwijl ze alle kanten op kunnen draaien als ze willen.

Het belangrijkste (en meteen ook het lastige als je ergens voor de eerste keer aan begint) is dat je kunt vertrouwen op de expertise van de behandelaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:46

Grit schreef:
Het belangrijkste (en meteen ook het lastige als je ergens voor de eerste keer aan begint) is dat je kunt vertrouwen op de expertise van de behandelaar.

Dat vind ik dus ook een probleem zeker als er weinig op internet over te vinden is (onbekend maakt onbemind). Dus hoe meer positieve verhalen er komen des te eerder wijdverbreide bekendheid :)

Overigens maak ik ook meubeltjes en vandaar misschien mijn andere associatie met een hamer :D

Ik heb Boon ook een keer een dieptemassage laten geven, leek me wel lekker voor haar.
Ik heb haar nog nooit zó boos gezien en het is echt een makkelijk paard die zich een hoop laat welgevallen.
Dus ik denk dat mijn scepticisme daar ook een grondslag in heeft.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:13

Grit schreef:
De keer dat ik dergelijke behandeling heb gezien, stond het paard heel rustig stil aan een los touwtje en oogde ontspannen.
De osteopaat doet ook wel eens handelingen waarbij ik mij verbaas hoe rustig onze paarden erbij staan, terwijl ze alle kanten op kunnen draaien als ze willen.

Mijn paard was de hele tijd inderdaad ontspannen en stond gewoon aan een los touwtje naast me. Enkel bij 1 "oefening" stapte ze naar voren, maar daar was ik ook voor gewaarschuwd, dat mocht ik ook niet tegenhouden.

Voor mij was dit ook de eerste keer dat ik een osteopaat heb ingeschakeld en ben op de mening van twee stalgenoten afgegaan die deze osteopaat met goed resultaat bij hun paarden hebben gehad. Daarnaast is ze ook DA. Ik had hier op bokt in een topic gelezen dat dat voor veel mensen een belangrijke factor is om een keuze te maken wie op deze manier aan je paard mag komen. Het was voor mij doorslaggevend om haar te vragen en te vertrouwen.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:19

Afbeelding

Vanmorgen de paarden buiten gezet.. 2 uurtjes later kreeg ik deze foto van m'n zus.. ze lag eerst plat en later zo te slapen. Vraag me nu dus af of ze nog wel licht in haar stal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:00

@Eva wat fijn dat het dekenprobleem zo netjes is opgelost! Idd een glimworm! En die.behandeling ziet er idd heftig uit, maar je beschrijving is al weer heel anders. Geen gewone hamer dus :=

@Zilfstar ach, ook tand troubles! Wel fijn dat hij nu wel beter eet! Wat goed dat je al 6 kilo kwijt bent, knap hoor! En met actief pensioen vast nog een hoop.leuke dingen om samen te doen.

@fique wat een lieve foto. Is het te checken of ze slaapt, door bv stro of zaagsel in d'r staart?

Het was ook wel echt lekker weer en hier slapen ze dan veel meer. Mijne staan dag en nacht in de paddock en had ik tijdens het uitmesten ze even in de losgooibak gezet. Ging ze daar liggen slapen in net zonnetje := En merk dat ze met zulk rustig zonnig weer vaker op de dag slapen.

Qua proppen liggen er nog steeds een hoop. Zw eet wel hooi weg, al vond ik het afgelopen nacht minder dan de nacht er voor. Ik vond haar vandaag wat leger en hongerig. Ze krijgt wel een bak geweekt grasbrok erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:11

fique schreef:
Vraag me nu dus af of ze nog wel licht in haar stal.
Wat heb je al bodembedekking in de stal. Als Boon daar ligt dan zit de houtkrul tot in haar oren :)

Overigens voordat Boon ineens wat ziekjes was (niet willen eten) zag ik haar ook in de paddock liggen zonder dat het er echt weer voor was.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:02

Dat met die hamers doet iemand hier in de buurt ook idd. Ik weet niet wat ik ervan vindt, mijn osteo deed altijd een soort van vingerknip.

Wij hadden hier wat ander weer vandaag >;)
Afbeelding

Dus maar weer een iets gevuldere deken opgedaan, wordt nog flink fris komende dagen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:07

Wat een verschil! Hier was het blauw en zonnig de hele dag. Pas vanavond buien. Al heeft die sneeuw ook wel wat, mooi plaatje van de paarden in de sneeuw <3

Wij hebben gewandeld in het zonnetje <3
Afbeelding

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:18

DubbelFun schreef:
fique schreef:
Vraag me nu dus af of ze nog wel licht in haar stal.
Wat heb je al bodembedekking in de stal. Als Boon daar ligt dan zit de houtkrul tot in haar oren :)

Overigens voordat Boon ineens wat ziekjes was (niet willen eten) zag ik haar ook in de paddock liggen zonder dat het er echt weer voor was.

Ja ze staat op houtkrullen. En idd de laatste denk 2 maanden zie ik niet echt meer wat in haar staart hangen