Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:06

Ik bedacht mij dat ik 8 jaar geleden ook een topic (met foto's) geplaatst heb van haar achterbeen.
Deze kunnen jullie hier terug vinden: Huidprobleem of toch ....?
Als ik het terug lees blijkt dat ze eerst de wonde aan haar been opgelopen heeft en ik daarna pas opgeschoren heb waarna het verergerde.
Het uiteindelijke resultaat heb ik blijkbaar nooit meer geplaatst, maar dit is uiteindelijk dus helemaal goed gekomen.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:29

AndreaB schreef:
Ik bedacht mij dat ik 8 jaar geleden ook een topic (met foto's) geplaatst heb van haar achterbeen.
Deze kunnen jullie hier terug vinden: Huidprobleem of toch ....?
Als ik het terug lees blijkt dat ze eerst de wonde aan haar been opgelopen heeft en ik daarna pas opgeschoren heb waarna het verergerde.
Het uiteindelijke resultaat heb ik blijkbaar nooit meer geplaatst, maar dit is uiteindelijk dus helemaal goed gekomen.

Op deze manier is het bij mijn paard ook begonnen. Wondje in de kootholte van het achterbeen, en dit toen opgeschoren om het beter te kunnen behandelen.. dat been ga ik dus niet meer scheren.

Bij ons ook het beste onder controle door niet nat te maken, niet aan de korsten te zitten, zo weinig mogelijk op te smeren, UV beschermer aan buiten en bij op stal staan gaat hij in de bandages tegen een oplopend been.

Heb ondervonden dat, hoe meer er aan gaat zitten, hoe onrustiger of zelfs heftiger het wordt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:00

Zo herkenbaar! Hier idd ook korstje op been, was toen wel al gevoelig maar te doen. Toen gaan scheren om het beter te kunnen behandelen en toen is alles ontploft...

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:59

Afbeelding

Kan niet blijer zijn!! Volledig natuurlijk en eigenlijk super simpel binnen 2 weken!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:22

Ik lees hier over buisverband. Kopen jullie dan de menselijke variant of voor een paard en dan welke maat voor de achterbenen voor een normale tot iets grove kwpn er?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:42

Afbeelding
Ik wil ons verhaal ook nog even delen.
Ondanks de inzet van mijn vee arts welke ik regelmatig zelfs savond om 22.30 nog op de app had om te brainstormen, de overleggen met andere klinieken en wonddeskundigen, kregen wij haar benen maar niet onder controle. Wat een doffe ellende was het. Uiteindelijk ivm mijn schoonvader die op sterven lag, besloten de merrie op de pred te houden tot na het overlijden van mijn schoonvader zodat we niet alles tegelijk hadden. We hebben de merrie terug verhuisd naar de stal waar ze geboren is en waar haar mama staat, met het idee om een week na het afscheid van m’n schoonvader ook afscheid te moeten nemen van de merrie. We hebben de benen dagelijks ingepakt (of nouja; dat hebben de staleigenaren gedaan!) zodat ze nog een laatste periode met haar mama buiten kon staan.
We zijn nu een aantal maanden verder. Ze al enige tijd zonder medicatie, zonder beschermers om de benen, lekker op de wei een zorgeloze pony te zijn. En ook het rijden is weer prima opgepakt.
We hadden het nooit verwacht, maar ze lijkt er te zijn!

Op onze insta heb ik een filmpje gemaakt met wat beelden hoe haar benen eruit zagen. Maar voor het idee;

Afbeelding

Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:14

absque_dubio schreef:
[ [url=m/HEupIU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik wil ons verhaal ook nog even delen.
Ondanks de inzet van mijn vee arts welke ik regelmatig zelfs savond om 22.30 nog op de app had om te brainstormen, de overleggen met andere klinieken en wonddeskundigen, kregen wij haar benen maar niet onder controle. Wat een doffe ellende was het. Uiteindelijk ivm mijn schoonvader die op sterven lag, besloten de merrie op de pred te houden tot na het overlijden van mijn schoonvader zodat we niet alles tegelijk hadden. We hebben de merrie terug verhuisd naar de stal waar ze geboren is en waar haar mama staat, met het idee om een week na het afscheid van m’n schoonvader ook afscheid te moeten nemen van de merrie. We hebben de benen dagelijks ingepakt (of nouja; dat hebben de staleigenaren gedaan!) zodat ze nog een laatste periode met haar mama buiten kon staan.
We zijn nu een aantal maanden verder. Ze al enige tijd zonder medicatie, zonder beschermers om de benen, lekker op de wei een zorgeloze pony te zijn. En ook het rijden is weer prima opgepakt.
We hadden het nooit verwacht, maar ze lijkt er te zijn!

Op onze insta heb ik een filmpje gemaakt met wat beelden hoe haar benen eruit zagen. Maar voor het idee;

[ [url=m/JGcKgQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OykFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn dat ze genezen is. Denk je dat dat door het inpakken gekomen is? Hoe pakten jullie in? Of juist door de combi met de pred?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:21

Jeetje wat een heftig verhaal! Waar zijn de benen uiteindelijk mee ingepakt?

Sinds een week of wat heb ik m’n paard weer in de whinny’s staan met z’n witte achterbenen. Het is geen vasculitis en wat het nou triggert weet ik niet precies maar zodra het warm/zonnig wordt komen de wondjes/korstjes. Daar komen vliegen op af wat weer voor irritatie zorgt en de whinny’s zorgen voor rust. Hij heeft ze 24/7 om alleen niet bij het rijden/longeren. Ik vind het aan en uitdoen wel een gedoetje maar het helpt gewoon heel goed. Met een paar dagen benen bijna weer helemaal ‘schoon’. Benen blijven er ook goed koel onder dat vind ik echt een groot voordeel tov vliegenbeenbeschermers

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:43

Wij hebben de benen met de Arma boots ingepakt. Maar ik geloof zelf ergens dat het een combi was van slechte weerstand en iets in het voer of in de grond? Al zei de biopt wel wat anders..
Uiteraard gaan we er nooit achter komen wat het nou was. Maar de laatste kuur pred en de verhuizing terug hebben het verschil gemaakt. Want daarna ging het ineens een heel stuk beter?
Mochten wij ooit nog zoiets meemaken, zou voor ons een verhuizing van stal wel het proberen waard zijn. Ander management, ander voer, etc.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:06

Horseloverl schreef:
Hoe doen jullie dat met de plekken op de benen en de mud boots? Ben een beetje bang dat het gaat schuren. Mn paard heeft nu weer aardig korsten en dik been. Was net wat beter maar nu weer bagger. Net ook de whinny socks besteld.

Dit was vorige week
[ [url=m/FA2DLn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit gisteravond na wassen dus wel wat roder als normaal

[ [url=m/YQ897G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er teveel aangezeten met wassen afgelopen week met de modder. Baal echt. Nu 2x per dag de laser erop van cellkick, hopen dat die sokken er snel zijn en mudboots aan om ze schoon te houden. En dus vooral afblijven. Het is nog veel erger geweest en toen werd het met de laser een stuk beter.

Waar bestel je whinny socks?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 02:08

Rizette schreef:
Ik lees hier over buisverband. Kopen jullie dan de menselijke variant of voor een paard en dan welke maat voor de achterbenen voor een normale tot iets grove kwpn er?

Gewoon humaan, of wat het goedkoopste is. We hadden nog wat stukjes liggen om te passen en hebben toen een maat gekozen. Ik durf zo even niet te zeggen welke dat was. Maar het komt niet heel nauw in mijn ervaring.

@absque_dubio, wat geweldig dat het weer goed is gekomen! Hoopvol verhaal voor velen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 17:15

Heeft er iemand nog whinny sokken ter overname maat qaurter?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:31

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:
Hoe doen jullie dat met de plekken op de benen en de mud boots? Ben een beetje bang dat het gaat schuren. Mn paard heeft nu weer aardig korsten en dik been. Was net wat beter maar nu weer bagger. Net ook de whinny socks besteld.

Dit was vorige week
[ [url=m/FA2DLn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit gisteravond na wassen dus wel wat roder als normaal

[ [url=m/YQ897G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er teveel aangezeten met wassen afgelopen week met de modder. Baal echt. Nu 2x per dag de laser erop van cellkick, hopen dat die sokken er snel zijn en mudboots aan om ze schoon te houden. En dus vooral afblijven. Het is nog veel erger geweest en toen werd het met de laser een stuk beter.

Waar bestel je whinny socks?

In Frankrijk. Uit m’n hoofd vhc

RianneH

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:33

VLC Europe :) Site is niet altijd even goed vertaald van Frans naar Engels, maar eenmaal gekocht verzenden ze keurig en snel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:43

Dankjullie wel!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:53

RianneH schreef:
VLC Europe :) Site is niet altijd even goed vertaald van Frans naar Engels, maar eenmaal gekocht verzenden ze keurig en snel.

Die inderdaad, en precies wat Rianne zegt; ze waren supersnel met verzenden destijds. Ik heb nu 3 paar zodat ik elke paar dagen schone aan kan doen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:43

RianneH schreef:

Deze idd!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 12:42

Rizette schreef:

Ik heb dit:
Afbeelding

Voor mijn paard met normale benen. Gebruik het voor het achterbeen.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:46

Sokken en uv boots te koop.

Sokken 1 geheel nieuwe, 3 gebruikte waarvan bij twee een stukje afgeknipt aan de onderkant. Maat warmbloed.

Uv boots van horseware full. Alleen de voorkappen zijn gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:59

Ik heb wel interesse in de sokken met onderkant :D ? En eventueel ook in de flyboots?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:00

Ik heb het topic verder niet gelezen, maar onze hond (Labrador) is genezen van vasculitis door bioresonantie behandelingen. Heeft jaren Prednison gehad en ik kon daar echt niet mee stoppen anders ging ze helemaal opzwellen.
Ze was toen 10 jaar, ze is nu bijna 14 en al 4 jaar zonder medicijnen. Zo gezond als een vis!

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 01:30

Vera schreef:
Ik heb het topic verder niet gelezen, maar onze hond (Labrador) is genezen van vasculitis door bioresonantie behandelingen. Heeft jaren Prednison gehad en ik kon daar echt niet mee stoppen anders ging ze helemaal opzwellen.
Ze was toen 10 jaar, ze is nu bijna 14 en al 4 jaar zonder medicijnen. Zo gezond als een vis!

Interessant Vera!
Kan je dat wat toelichten? Hoeveel keer / hoelang heeft ze dat gehad? En wat houden de behandelingen precies in? Wat was haar oorzaak van de vasculitis?

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:35

Pallatin schreef:
Ik heb wel interesse in de sokken met onderkant :D ? En eventueel ook in de flyboots?

Ik heb alles al verkocht sorry!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:00

Ik kom het topic even binnen vallen.

Mijn pony heeft vandaag de diagnose “vermoeden van auto immuun vasculitis” gekregen.
4 benen mok in kootholte, waarbij achterbenen het ergst zijn en deze hebben op pijpbeen ook korstjes en kringen.
Milde variant. Ik krijg nu zalf met cortico’s voor 10 dagen, bij geen verbetering starten we orale pred.

Nu adviseerde ze tevens sokken.

Pony staat ivm blessure 24/7 op de wei. Zeker nog tot eind oktober zolang het weer het toe laat.
Ik woon vlakbij dus ben wel wat flexibel in iets aan of uit trekken.

Ik heb mijn oog laten vallen op de arma mud socks, maar nergens leverbaar in pony. Enkel cob. Ik denk dat die te hoog zijn.

Die whinny socks zijn ook interessant. Maar t is zo verwarrend qua wat voor maat..ze draagt ijzers en is 1.48.

Iemand toevallig de arma socks in de verkoop?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:16

Mijn eerste reactie is dat je pony dus geen mok heeft maar vasculitis zoals de dierenarts gelukkig heeft onderkend.

Bij hypostore kunnen ze van horseguard nog wel in maat S bestellen. Misschien is dat een optie.

Hier alles onder controle gekregen zonder prednison of zalfjes maar door consequent de benen te bedekken zodat er geen zonlicht bij komt.

S zomers er flyboots om en in het begin ook de witte strakke sokken idd. Maar dat laatste hoeft hier nu niet meer.