[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:03

Hier heb ik toch de deken er af gehaald. Ze heeft nu sinds kort het magneet sieraad in en sindsdien heeft ze wel minder jeuk onder haar buik en aan het hoofd. Haar manen en staart schuurt ze nauwelijks. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Mocht ze gaan schuren gaat de deken er weer op..

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:33

welmoed__ schreef:
Hier heb ik toch de deken er af gehaald. Ze heeft nu sinds kort het magneet sieraad in en sindsdien heeft ze wel minder jeuk onder haar buik en aan het hoofd. Haar manen en staart schuurt ze nauwelijks. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Mocht ze gaan schuren gaat de deken er weer op..

Magneetsieraad?

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:31

welmoed__ schreef:
Ik vind het ook wel een dingetje, die warmte van nu en der eczeem deken. :=

Ik twijfel ook of ik de eczeemdeken de komende dagen overdag af zal doen. Mijn paard stond vandaag al aardig te zweten dus ik heb hem een paar keer lekker afgesponst, maar de rest van de week moet ik werken dus kan ik niet tussendoor naar hem toe om dat te doen. Hij heeft een schaduwplek in de wei, maar ik ben toch bang dat het met deken op te warm voor hem wordt. Aan de andere kant wordt hij heel onrustig als hij vliegen/mugjes/dazen op zijn hele lichaam voelt, dus dan gaat hij daardoor misschien juist extra heen en weer lopen. Dilemma -O-

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:43

lalala_20 schreef:
welmoed__ schreef:
Ik vind het ook wel een dingetje, die warmte van nu en der eczeem deken. :=

Ik twijfel ook of ik de eczeemdeken de komende dagen overdag af zal doen. Mijn paard stond vandaag al aardig te zweten dus ik heb hem een paar keer lekker afgesponst, maar de rest van de week moet ik werken dus kan ik niet tussendoor naar hem toe om dat te doen. Hij heeft een schaduwplek in de wei, maar ik ben toch bang dat het met deken op te warm voor hem wordt. Aan de andere kant wordt hij heel onrustig als hij vliegen/mugjes/dazen op zijn hele lichaam voelt, dus dan gaat hij daardoor misschien juist extra heen en weer lopen. Dilemma -O-

Ik snap je dilemma, die heb ik ook inderdaad. Ook niet in de mogelijkheid om overdag naar stal te gaan ivm werk. Ik kan tegen half 5 op stal zijn, dus dat doe ik morgen ook gelijk om te kijken hoe het gaat.

roosje78 schreef:
welmoed__ schreef:

Magneetsieraad?

Ik heb een magneetsieraad bij mijn paard in de manen van Amina Jewels. Ik hoorde daar in mijn omgeving meerdere positieve ervaringen over, zelfs van een paard die nu zonder deken buiten kon staan. Ik was er in eerste instantie sceptisch over, maar begin toch wel kleine verandering te zien. Dus misschien helpt het ergens toch wel.. Voor meer info er over verwijs ik je door naar hun facebook of internet pagina.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:50

Bij mij gewoon onder de deken. Stond net niet eens echt te zweten. Iets klam maar dat waren alle paarden.

Ze gaat gewoon niet zonder deken. Dan is het drama..

En die van mij schuurde idd ook zittend haar hele buik kaal.. heb ik nog ergens foto van. Arm dier..
Nu gelukkig nog steeds prima.

En ook altijd kap op buiten, binnen niet.

Voorpluk blijft daarmee heel mooi tot nu toe *klopt af*

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:57

Die van mij is juist koeler met deken.. Zonder deken is ze veel warmer. Maar goed, ze is ook zwart haha. Dus ik laat de (gewone vliegen)deken lekker op.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:59

Ik vind het ook lastig met dit weer aan de ene kant denk ik af die deken maar aan andere kant ben ik bang dat hij zich kapot gaat schuren..
Had hem tegen half 7 even kwartiertje op de wei gezet zonder deken toen liep hij behoorlijk te stampen en een paar keer flink liggen rollen.
Heb het masker wel afgedaan leek mij wat fijner voor hem.

Zo moeilijk wat nou het beste is.
Heb nog wel een vliegendeken besteld dacht misschien is dat wat luchtiger

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:31

Ik ben heel blij dat ik de deken af heb gedaan. Geen drijfnat paard gehad. Het verschilt dus duidelijk per paard. Haar weidemaatje staat met dezelfde deken en raakt er niet bezweet onder.

Behalve 2 soorten vliegenspray had ik ook nog dik ingesmeerd met sweet itch lotion. Vriendin is rond zonsondergang wezen kijken en toen stond ze rustig te grazen. Ik werd op t werk eerder naar huis gestuurd dus na zonsondergang gelijk wezen observeren, en ook gewoon rustig. Mijn andere twee paarden hadden meer jeuk. Als in, zij reageerden wel op een kroel over de manenkam achter de oren, en mijn jeuker niet. Terwijl die andere twee absoluut niet schuren (de ene, moeder van mn jeuker, heeft manen van 1.40m)

Heb besloten haar vannacht ook zonder deken te laten, morgen ben ik er om 5 uur weer om te rijden. Loop van de dag komt de dierenarts en ben ik er weer, dus kan er mooi zicht op houden. Voor ik ga werken begin vd avond weer sweet itch erop voor ik ga werken, en dan fingers crossed dat het zo goed blijft gaan.

Ze krijgt qua voer trouwens oerbalans wat volgens sommigen ook erg goed werkt, en seniores priores om de darmbalans te optimaliseren. Beetje subli dieetmix voor de smaak.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:41

Ik ben licht en voorzichtig positief :D

Zijn manenkam was eerst echt ontzettend hard, nu na een week derfen lijkt hij wat zachter te worden :)) ik mag er nu ook in knijpen/aan zitten zonder dat hij nijdig weg loopt :') :+

welle18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 01:41

Helaas heeft mijne elke zomer last van eczeem, en helaas houd die dit.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:08

Ik ben heel benieuwd wat ik aantref vanmiddag. Ze staan als het goed is nu al op het land en gaan met deze dagen eerder naar binnen, rond een uur of half 2.

Ik heb het geluk dat die van mij niet extreem schuurt, bijna niet, dus durfde het wel aan met een lading vliegenspray.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:49

Ik heb recent begrepen dat ventilatoren een groot verschil kunnen maken voor paarden met zomereczeem omdat de mugjes niet kunnen vliegen bij wind. Nu overweeg ik een ventilator in de grote schuilstal maar twijfel heel erg wat voor soort. Het makkelijkste zou een plafond ventilator / fan zijn - maar of dat wel goed werkt .... Wie van jullie heeft ervaring hiermee?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:21

Wat een warmte, wat een warmte... Al heeft ze maar een klein beetje gezweet. Maarja, ze staat ook alleen maar te eten of te dutten, haha.

Toch even de overtollige hitte eraf gewassen (met alleen water). Dat vond ze duidelijk wel prettig.
Afbeelding
Afbeelding

Ze leek zich gelukkig ook minder te schuren/jeuken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:13

Nou die heeft vast geen sme hoor nala, anders zou ze nu wel schuren met deze hitte en de vele vliegen. En als ik die manen zie, die kan ze er in een dag al af hebben als ze veel jeuk heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:09

hier viel het mee!
wel 34 graden, maar een flinke wind er bij.
appie had alleen wat gezweet tussen de billen en voorbenen.
bij ons ook hoor,ze hangen en eten maar wat.
ik was harder aan het werk haha :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:15

O lekker een windje, hier bijna windstil,zijn we niet gewend, er is meestal wel wind, en zijn er bij jullie ook zoveel van die agressieve steekvliegen?

Ik had ze vanmorgen ook lekker afgespoeld en vliegendeken gewassen, ze mochten toen nog een uurtje naar de wei, komen ze na een half uur aangestormd en gaan ze in de schuur/stal staan, arabier (schimmel ) voorop, help we worden lekgestoken, we gaan er niet meer heen :+ .
Het was in de schuur maar 30 graden, dus viel mee :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:31

het wisselt echt van dag tot dag met de vliegen hier.
vandaag wel veel huisvliegen gezien, maar de meesten lopen met vliegenkap op.
maar geen dazen of horzels.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:33

Hier ook vooral veel "gewone" vliegen vandaag. Maar zonder kap, want ik kan vanavond niet om 'm af te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:07

bij ons blijven ze gewoon op.
levert soms wel grappige taferelen op.
appie had de zijne dus scheef op zijn hoofd zitten.zag daardoor niet alles meer en dan resulteerde in een heel grappig loopje vanmiddag _O-

en nee ik maak me geen zorgen,als het hem echt in de weg zit weet hij wel hoe het er af kan :j
paard van stalgenoot die snachts opstal gaat houd het gewoon daar ook om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:01

Ik lees nog altijd mee.... Mijn oudje met alleen "buiknaadjeuk" :D , ging eigenlijk heel erg goed, totdat het warm werd -O- .

Nu weer heftige jeuk, steeds zijn achterbeen optillen als ik in de buurt en mij uitnodigen om hem vooral te krabben. Ik smeer voor nu even met hydrocortiderm en dat helpt hem. Ik hoop dat als de temperatuur iets minder extreem wordt, de jeuk ook weer een beetje minder wordt.

Ik heb hem de laatste maanden Oerbalans gevoerd, maar zie daar niet direct een connectie met wel of geen jeuk. Ga nu weer over op Pavo Vital, kijken hoe dat gaat.

Hij krijgt overigens ook Glucobalance sinds maart.
Hier vandaag wel vliegendekens opgedaan. Vliegenmasker hebben ze al geruime tijd op. Helaas vindt mijn jonge merrie het erg leuk om ze bij de andere 2 van hun hoofd te trekken :j :j :j . Evenals het graasmasker van mijn pony. Schijnt erg leuk te zijn om daar op te kauwen. Heb hem nu stevig vast met een extra halster en dat lijkt nu goed te gaan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:52

[***] schreef:
Ik lees nog altijd mee.... Mijn oudje met alleen "buiknaadjeuk" :D , ging eigenlijk heel erg goed, totdat het warm werd -O- .

Nu weer heftige jeuk, steeds zijn achterbeen optillen als ik in de buurt en mij uitnodigen om hem vooral te krabben. Ik smeer voor nu even met hydrocortiderm en dat helpt hem. Ik hoop dat als de temperatuur iets minder extreem wordt, de jeuk ook weer een beetje minder wordt.

Ik las laatst op Bokt, weet niet meer welk topic, misschien deze wel :D dat het ook wel wil helpen om de buiknaad in te smeren met vaseline.

Vorig jaar deed mijn ruin het niet maar dit jaar begon hij ook geregeld met de buik over de grond te schuren. Afijn ik smeer die plek nu dagelijks tegen de avond in met vaseline en inderdaad hij doet het niet meer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:00

Goed dat de meesten er goed mee omgaan!

Hier lijkt alles steeds beter te gaan, ze krabt haar manen minder en haar staart helemaal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:39

henny_w schreef:
[***] schreef:

Ik las laatst op Bokt, weet niet meer welk topic, misschien deze wel :D dat het ook wel wil helpen om de buiknaad in te smeren met vaseline.

Vorig jaar deed mijn ruin het niet maar dit jaar begon hij ook geregeld met de buik over de grond te schuren. Afijn ik smeer die plek nu dagelijks tegen de avond in met vaseline en inderdaad hij doet het niet meer.

Ah, dank voor de tip! Ga ik proberen. Ben alleen bang dat er veel zand aan blijft kleven. Hij staat 's nachts in de paddock.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:15

Iemand ervaring met dit? =>Wendals Stop Itch. Zouden kruiden moeten zijn.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:37

Ik vraag me af of mentholpoeder soms helpt bij jeuk bij paarden, vooral de 'buiknaadjeuk'.

Dit helpt bij mensen wel goed tegen jeuk, misschien de moeite om eens te proberen bij paarden met veel jeuk?.
Of zou dat niet werken op een behaarde huid?

Iemand ervaring ermee?