Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:41

BigBen schreef:
Cranial osteopathy for children with cerebral palsy: a randomised controlled trial

142 Kinderen met cerebrale parese kregen of een cs behandeling (6 sessies), of werden op een wachtlijst geplaatst (geen cs behandeling). Motorisch functioneren en quality of life bleven precies hetzelfde.

Interessant, alleen blijf ik nog wat twijfels houden. Dat heeft meer te maken met de wijze van meten en de doelgroep. Ik kan er zo gauw niet uit opmaken hoe bijv gemeten is of de kwaliteit van leven verbeterd is, zijn dat dan enkel meningen? Zijn dat dan vragenlijsten. Zijn er pijnmetingen gedaan voor en na?

Janneke2

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:50

'Iedere ketter heeft zijn letter'.

Pubmed heeft 111 hits op 'craniosacral therapy'.
De bovenste was positief in de zin van : er is effect gemeten....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:09

Dan ga ik daar eens kijken. Waar slaat de eerste opmerking op?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:41

Interessante discussie voor iemand die 0,0 verstand heeft van CS. Ik zelf zou het best een kans willen geven bij onze pony. De da gaf aan dat de trigerminus zenuw mogelijk overprikkeld is. Of dat hij last van zijn hoofd heeft door? De fysio heeft hem behandelt. Maar vraag mij af wat je op het gebied van fysio/osteo/CS kan doen voor een paard. Fysio doet niet veel met het hoofd. Of kan dit wel, maar heeft deze fysio dat niet gedaan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:46

Slmt9 schreef:
Dan ga ik daar eens kijken. Waar slaat de eerste opmerking op?

"Iedere ketter heeft zijn letter" is een gezegde dat voor mij ongeveer gelijk staat aan
"Als je met bijbelteksten gaat smijten, kun je nooit winnen, hooguit gelijk spelen."

... en of je het nu uit pubmed haalt of uit de bijbel maakt voor het spelletje 'ik wil gelijk hebben' niet zo veel uit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:51

Ok, bedoelde je dat naar mij?

Ik zit en blijf namelijk nog in grijs gebied en hoef mijn gelijk niet te behalen. Ik denk niet zwart wit en vind beide kanten interessant.

Ben eerder allergisch voor zwart wit denkers
en sprekers ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:01

... het was eerder gericht aan (de al dan niet gefrustreerde) Bigben.

"Ik heb een artikel gevonden waar in staat' geen resultaat!'"
("Maar de profeet Ezechiel zegt in hoofdstuk 15 vers....!!!")

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:09

Oh haha, dan nevermind. Ik trek me weer terug in grijs gebied :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:51

Voor mij gelden de resultaten in de praktijk. Wetenschappelijk bewezen of niet.

Mijn paard was erg geholpen met de CS behandelingen tegen headshaking. Ik had zoveel geprobeerd om haar te helpen. Verschillende veeartsen en klinieken konden haar niet helpen. Duizenden euro's uitgegeven aan medische behandelingen, het gaf geen enkele verbetering.
En door de cs behandelingen knapte ze snel op en kon ze weer overdag buiten staan in de zon, wind en regen.
De veearts is bij een cs vervolg behandeling komen kijken, omdat zij wilde zien wat er gebeurde.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:59

Heeft mijn paardje ook veel gebracht. Merk het aan haar omgang en de rust die ze terug heeft na een behandeling. Stalgenoot geeft cs, zodra ik merk dat mijn paard niet goed in haar vel zit, vaak mag ik haar hoofd dan niet eens aanraken, maakt het een wereld van verschil.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:41

Mooie ervaringen! :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:13

Janneke2 schreef:
I touched a nerve, geloof ik...

Nee hoor, ik zou het wel fijn vinden als je je stellingen tav beweeglijkheid van schedelbotten durft te onderbouwen ipv net zoals in het geval van Bigben je gebrek aan argumenten aan niet bestaande andermans frustratie te wijten. Weleens een schedel van dichtbij gezien?

Anekdotische bewijzen zijn inderdaad onwijs handig als men het niet bestaan van een causaal verband wil kunnen negeren dankzij placebo by proxy en confirmation bias, niet voor niets zijn wetenschappelijke onderzoeken dubbelblind :)

Muze schreef:
Dus bindweefsel heeft volgens jou een constante spanning? Zit geen verschil in?

Ligt eraan wat voor bindweefsel we het over hebben, maar in principe is de spanning die erop staat afhankelijk van wat er met onderliggende weefsels en organen gebeurt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:10

Dus kan het ook veranderen in spanning

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:46

Fly_high schreef:
Janneke2 schreef:
I touched a nerve, geloof ik...

Nee hoor, ik zou het wel fijn vinden als je je stellingen tav beweeglijkheid van schedelbotten durft te onderbouwen ipv net zoals in het geval van Bigben je gebrek aan argumenten aan niet bestaande andermans frustratie te wijten. Weleens een schedel van dichtbij gezien?

I really touched a nerve...
"Wat een toon..."

Ik ben efkes begonnen met de boeken die ik hier thuis onder handbereik heb: ik citeer het eerste wat ik tegenkwam: een braaf boek functionele anatomie voor het hbo. (De dikke pillen heb ik elders liggen.)
Bastiaassen en Jochems: 'de mens, de bouw en functies van het lichaam', derde druk.
Een beetje weggestopt, maar het staat er heus: p. 64:
"De beenderen van de hersenschedel zijn min of meer onbeweeglijk met elkaar verbonden door middel van naden (suturae)".

Gewoon basiskennis, dus.
Ik geef toe dat het wat verstopt staat, maar toch.
Dikkere pillen bedoeld voor hoger dan hbo onderwijs wil het nog wel eens preciezeren, dat een gezonde sutura tot maximaal (bijvoorbeeld) 2 mm bewegelijk mag zijn, maar niet geheel en al verstijfd.

En dan krijg je dus misverstanden, frustratie en onbeschoftheid.
Het is millimeterwerk, maar 'Moeder Natuur heeft zo haar redenen' dat een sutura niet compleet verbeent, maar minimaal bewegelijk moet blijven. (Technisch gesproken : schokbreker werking.)

Citaat:
Anekdotische bewijzen zijn inderdaad onwijs handig als men het niet bestaan van een causaal verband wil kunnen negeren dankzij placebo by proxy en confirmation bias, niet voor niets zijn wetenschappelijke onderzoeken dubbelblind :)

Ik word het soms wat moe om mensen uit te leggen wat wetenschap wel en niet is.
Anekdotische bewijs is niet "handig"
het is de basis.
Wetenschap is een constant proces, waarin gezocht wordt.
Waarbij we rationalisten die de boel afwijzen 'omdat het raar is, of contra intuïtief, of niet hoe ze het geleerd hebben' kunnen missen als kiespijn.
De gouden standaard is idd dubbelblind placebo gecontroleerd bij een significant grote groep en graag gerepliceerd en/of gedupliceerd.

Voldoet iets aan de gouden standaard, dan kun en mag je er verder op bouwen.
Grote vertekening is dat ALLE bevindingen er jaren over doen (en er geld en allerlei andere zaken meespelen) om tot dit stadium te komen.

En een x aantal bevindingen 'zit in de wachtkamer' en sommige bevindingen lenen zich er niet voor. (Psychotherapie bijvoorbeeld, reuze nuttig als het goed gaat, dat wel.)

Blijft staan dat de bevindingen van cranio sacrale therapie er zijn, zelfs op pubmed - en solide basis hebben in de anatomie.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:27

Ik ben onwijs benieuwd wat de gedachtegang is die tot de conclusie leidt dat "min of meer onbeweeglijk met elkaar verbonden" schedelbotten voldoende in beweging gebracht kunnen worden dmv vingerdruk om de stroming van het cerebrospinale vloeistof daadwerkelijk te beïnvloeden.

Het mooie is dat meeste op anekdotische bewijzen gebaseerde therapieën inmiddels volgens wetenschappelijke standaarden onderzocht zijn, waaronder ook cs therapie, en het enige wat eruit blijkt is dat patiënten weleens subjectieve afname van placebogevoelige (pijn)klachten ervaren. Cs therapeuten kunnen echter niet eens met enige consistentie de pulsatie aanwijzen op basis waarvan zij te werk gaan https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9806622/

Anekdotes van bokt betreffen telkens persoonlijke waarnemingen die onwijs gevoelig zijn voor diverse vormen van cognitieve bias, maar gezien jouw universitaire achtergrond hoef ik hier zeker niet verder op in te gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:39

Fly_high schreef:
Ik ben onwijs benieuwd wat de gedachtegang is die tot de conclusie leidt dat "min of meer onbeweeglijk met elkaar verbonden" schedelbotten voldoende in beweging gebracht kunnen worden dmv vingerdruk om de stroming van het cerebrospinale vloeistof daadwerkelijk te beïnvloeden.

Ja, dat is een fraaie gedachte.

Wat denk je zelf...? (De beweeglijkheid van de botten : schokbreker. De liqour: ook een bescherming tegen klappen van buiten. (Uiteraard heeft de liqour meer functies.) Denk aan de positie van de verschillende structuren...)

Citaat:
Het mooie is dat meeste op anekdotische bewijzen gebaseerde therapieën inmiddels volgens wetenschappelijke standaarden onderzocht zijn, waaronder ook cs therapie, en het enige wat eruit blijkt is dat patiënten weleens subjectieve afname van placebogevoelige (pijn)klachten ervaren.

Selectief lezen...
... mijn eerste en enige hit op pubmed (= meer dan bokt) gaf meer dan pijn "alleen".

Dit alles in het kader :
"Ik heb een artikel gevonden waar in staat' geen resultaat!'"
("Maar de profeet Ezechiel zegt in hoofdstuk 15 vers....!!!")

madamecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:57

Het is toch heel logisch als ik het goed gevolgd heb! Als spieren aanspannen in
de schedel dan komt er druk op de schedel te staan. Zodra de spieren weer ontspannen
dan verdwijnt de druk. Het hersensvloeistof kan dan beter functioneren en ook de
zenuwimpulsen. Dit is belangrijk voor een goed functionerend lichaam. Wat cranio
sacraal therapie wel heel bijzonder maakt is dat je met heel weinig druk zoveel
gebeurd. Maar dit geeft alleen maar aan hoe gevoelig paarden zijn. Het is voor
veel mensen onverklaarbaar dat er met minimale druk zoveel kan gebeuren. En dan
wordt het vervolgens als een "hocus pocus" therapie neergezet. En wat maakt het
uiteindelijk uit. Al zou het een placebo effect geven als het paard er mee
geholpen is dan is het doel bereikt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:58

Fly_high schreef:
Anekdotes van bokt betreffen telkens persoonlijke waarnemingen die onwijs gevoelig zijn voor diverse vormen van cognitieve bias, maar gezien jouw universitaire achtergrond hoef ik hier zeker niet verder op in te gaan.

Moet ik uit jouw bericht begrijpen, dat je mijn ervaring met het verbeteren van van headshaking door cs behandelingen Eenn cognitieve bias noemt.......

En op basis waarvan denk jij vanachter je schermpje te kunnen oordelen over de ziekte van mijn paard en de resultaten van de cs behandeling?.
Je was er niet bij, je kent ons niet, je kent het zeer uitgebreide medische dossier van mijn paard niet.

Ik vind jouw toon van communiceren onaangenaam en denigrerend.

#doeislief

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:09

Ik heb er ook goede ervaringen mee. Ik geloofde er echt niet in, maar als je echt uit behandeld bent met een headshaker dan wordt je hopeloos.

Paard kon niet tegen regen, nooit niet ging helemaal door het lint dan. Eender wanneer / hoe dan ook. Je kon er echt niks mee dan.

Na 2 Cranio behandelingen kon ze weer buiten in de regen, ik vind dat toch opmerkelijk. Verder is er niks veranderd.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:53

Dat vind ik ook opmerkelijk. Ik moet eerlijk zeggen, ik geloof niet in cs, maar ivm headshaking en cs heb ik hier en elders wel dingen gelezen waarvan ik denk, dit is toch wel erg vreemd.

Alleen, het probleem met dit soort individuele ervaringen is dat je als buitenstaander niet weet hoe je het moet interpreteren. Er zijn positieve ervaringen met cs en headshaking, maar voor ieder positief vind je ook wel een negatief verhaal. Mensen die na de eerste behandeling komen vertellen hoeveel beter hun paard wel niet is, dan hoor je een paar maanden niets meer, vervolgens is het dier toch weer aan het shaken, en nog een paar maand later is het geëuthanaseerd.

Er bestaat een denkfout, die bekend staat als post hoc ergo propter hoc. Omdat B na A gebeurt, is A de oorzaak van B. Dat klopt natuurlijk niet. Je hoort een luide knal en een oudere man zakt in elkaar. De oudere man is neergeschoten ! Toch niet. De knal kwam van een defecte uitlaat van een passerende auto, en de oudere man is toevallig net dan onwel geworden. Het is niet omdat B na A gebeurt, dat A automatisch de oorzaak is van B. Ook al is dat een redenering die mensen van nature gemakkelijk maken. Met andere woorden, het is niet omdat je paard een cs behandeling heeft gehad, en de headshaking symptomen ophouden, dat de behandeling ook werkelijk de oorzaak is van het herstel.

Het verschil tussen een individueel verhaal en een goed opgezette wetenschappelijke studie is dat bij zo'n studie alle externe parameters gecontroleerd en bijgehouden worden. Alle paarden staan op dezelfde stal, worden op dezelfde manier gevoerd, krijgen dezelfde behandeling enz. Op die manier kun je externe factoren zo veel mogelijk uitsluiten, en krijg je een eindresultaat dat wél redelijk betrouwbaar is.

Ik zei "een goed opgezette wetenschappelijke studie", en dat goed opgezet is van groot belang. Er wordt in dit topic regelmatig met pubmed gezwaaid, maar een vermelding op pubmed heeft op zich geen enkele betekenis. Pubmed is een database. Een verzamelbak waarin alles terecht komt wat ooit gepubliceerd is, vanaf compleet waardeloos tot en met onderzoek van hoge kwaliteit. Het komt er dus op aan om uit te zoeken welke studies betrouwbaar zijn, en dat is niet altijd gemakkelijk.

Gelukkig bestaat er zoiets als meta-analyses. Meta-analyses zijn studies waarbij alle bestaande onderzoeken over een bepaald onderwerp opgezocht worden, en op hun kwaliteit beoordeeld. Daarna worden alle onderzoeken die voldoende kwaliteit hebben gebundeld, de resultaten worden statistisch verrekend, en zo kom je tot een algemene conclusie. Tot nog toe hebben meta-analyses altijd aangegeven dat cs niet beter werkt dan placebo.

Hoe dan ook, zelfs als cs bij headshaking een therapeutisch effect zou hebben, dan weten we zeker dat zo'n effect niets te maken heeft met de theorie die cs-therapeuten verkondigen. De schedelnaden, manipulatie van de schedelplaten, beïnvloeden van het cerebrospinaal ritme, neen, dat is allemaal flauwe kul. Geen zinnig mens kan dat soort nonsens geloven. Wat automatisch betekent dat er een ander mechanisme zou moeten bestaan dat een therapeutisch effect verklaart.

Persoonlijk zou ik dan graag zien dat er een onderzoek werd opgezet met pakweg 40 headshakers, waarvan er 20 een "echte" cs behandeling krijgen, en 20 een sham behandeling. Laten we zeggen, een reeks van vijf behandelingen. Vervolgens ga je het effect daarvan (objectief) bekijken, onmiddellijk na de behandeling, en telkens een maand later, tot op een termijn van 12 maand. Op die manier zou je tot interessante inzichten, en vrij betrouwbare conclusies kunnen komen.

Om zo'n onderzoek op poten te zetten en te financieren, kijk ik richting cs behandelaars. Je kunt niet verwachten dat de reguliere geneeskunde veel moeite zal doen om cs te onderzoeken. Tenslotte is cs regulier bekeken absolute nonsens, en regulier heeft meer dan genoeg andere zaken te onderzoeken.

Probleem: cs behandelaars geven niet thuis. Dat is trouwens typisch voor de meeste "alternatieve" geneeswijzen. Men is niet geïnteresseerd in onderzoek, en men zal er zeker geen tijd en middelen in stoppen. Waarom zou men dat ook doen ? Cs verkoopt sowieso meer dan goed genoeg, dus waarom het risico lopen dat zo'n onderzoek negatieve resultaten oplevert ?

Op die manier blijven we in de huidige situatie zitten. Puur theoretisch is cs compleet waardeloos, maar links en rechts duiken toch wel verhalen op waarvan je denkt, dit zou nader moeten onderzocht worden. Alleen, dat onderzoek komt er niet, en daarvoor ligt de verantwoordelijkheid klaar en duidelijk bij de cs behandelaars.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:07

Het probleem met headshaking is dat er regulier nog heel weinig concreets over bekend is. Wel is zeker dat er veel verschillende oorzaken zijn; van pollenallergie tot overprikkelde zenuwen in het hoofd.
Elke oorzaak zal een andere behandeling nodig hebben. Dat maakt het zo lastig. CS zal niet helpen bij een pollenallergie, maar ik heb verschillende paarden zien opknappen als er teveel druk staat op de zenuwen in het hoofd.

Geen paard is hetzelfde en regulier kan je ook aardig leeglopen op dure behandelingen, waarvan het resultaat te wensen overlaat.

Voor mij tellen de resultaten. Al moet ik hinkelen naar Parijs en terug, als het mijn paard helpt, dan doe ik het. Regulier of alternatief.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:29

BigBen schreef:
Dat vind ik ook opmerkelijk. Ik moet eerlijk zeggen, ik geloof niet in cs, maar ivm headshaking en cs heb ik hier en elders wel dingen gelezen waarvan ik denk, dit is toch wel erg vreemd.

Alleen, het probleem met dit soort individuele ervaringen is dat je als buitenstaander niet weet hoe je het moet interpreteren. Er zijn positieve ervaringen met cs en headshaking, maar voor ieder positief vind je ook wel een negatief verhaal. Mensen die na de eerste behandeling komen vertellen hoeveel beter hun paard wel niet is, dan hoor je een paar maanden niets meer, vervolgens is het dier toch weer aan het shaken, en nog een paar maand later is het geëuthanaseerd.

Er bestaat een denkfout, die bekend staat als post hoc ergo propter hoc. Omdat B na A gebeurt, is A de oorzaak van B. Dat klopt natuurlijk niet. Je hoort een luide knal en een oudere man zakt in elkaar. De oudere man is neergeschoten ! Toch niet. De knal kwam van een defecte uitlaat van een passerende auto, en de oudere man is toevallig net dan onwel geworden. Het is niet omdat B na A gebeurt, dat A automatisch de oorzaak is van B. Ook al is dat een redenering die mensen van nature gemakkelijk maken. Met andere woorden, het is niet omdat je paard een cs behandeling heeft gehad, en de headshaking symptomen ophouden, dat de behandeling ook werkelijk de oorzaak is van het herstel.

Het verschil tussen een individueel verhaal en een goed opgezette wetenschappelijke studie is dat bij zo'n studie alle externe parameters gecontroleerd en bijgehouden worden. Alle paarden staan op dezelfde stal, worden op dezelfde manier gevoerd, krijgen dezelfde behandeling enz. Op die manier kun je externe factoren zo veel mogelijk uitsluiten, en krijg je een eindresultaat dat wél redelijk betrouwbaar is.

Ik zei "een goed opgezette wetenschappelijke studie", en dat goed opgezet is van groot belang. Er wordt in dit topic regelmatig met pubmed gezwaaid, maar een vermelding op pubmed heeft op zich geen enkele betekenis. Pubmed is een database. Een verzamelbak waarin alles terecht komt wat ooit gepubliceerd is, vanaf compleet waardeloos tot en met onderzoek van hoge kwaliteit. Het komt er dus op aan om uit te zoeken welke studies betrouwbaar zijn, en dat is niet altijd gemakkelijk.

Gelukkig bestaat er zoiets als meta-analyses. Meta-analyses zijn studies waarbij alle bestaande onderzoeken over een bepaald onderwerp opgezocht worden, en op hun kwaliteit beoordeeld. Daarna worden alle onderzoeken die voldoende kwaliteit hebben gebundeld, de resultaten worden statistisch verrekend, en zo kom je tot een algemene conclusie. Tot nog toe hebben meta-analyses altijd aangegeven dat cs niet beter werkt dan placebo.

Hoe dan ook, zelfs als cs bij headshaking een therapeutisch effect zou hebben, dan weten we zeker dat zo'n effect niets te maken heeft met de theorie die cs-therapeuten verkondigen. De schedelnaden, manipulatie van de schedelplaten, beïnvloeden van het cerebrospinaal ritme, neen, dat is allemaal flauwe kul. Geen zinnig mens kan dat soort nonsens geloven. Wat automatisch betekent dat er een ander mechanisme zou moeten bestaan dat een therapeutisch effect verklaart.

Persoonlijk zou ik dan graag zien dat er een onderzoek werd opgezet met pakweg 40 headshakers, waarvan er 20 een "echte" cs behandeling krijgen, en 20 een sham behandeling. Laten we zeggen, een reeks van vijf behandelingen. Vervolgens ga je het effect daarvan (objectief) bekijken, onmiddellijk na de behandeling, en telkens een maand later, tot op een termijn van 12 maand. Op die manier zou je tot interessante inzichten, en vrij betrouwbare conclusies kunnen komen.

Om zo'n onderzoek op poten te zetten en te financieren, kijk ik richting cs behandelaars. Je kunt niet verwachten dat de reguliere geneeskunde veel moeite zal doen om cs te onderzoeken. Tenslotte is cs regulier bekeken absolute nonsens, en regulier heeft meer dan genoeg andere zaken te onderzoeken.

Probleem: cs behandelaars geven niet thuis. Dat is trouwens typisch voor de meeste "alternatieve" geneeswijzen. Men is niet geïnteresseerd in onderzoek, en men zal er zeker geen tijd en middelen in stoppen. Waarom zou men dat ook doen ? Cs verkoopt sowieso meer dan goed genoeg, dus waarom het risico lopen dat zo'n onderzoek negatieve resultaten oplevert ?

Op die manier blijven we in de huidige situatie zitten. Puur theoretisch is cs compleet waardeloos, maar links en rechts duiken toch wel verhalen op waarvan je denkt, dit zou nader moeten onderzocht worden. Alleen, dat onderzoek komt er niet, en daarvoor ligt de verantwoordelijkheid klaar en duidelijk bij de cs behandelaars.

Ik zal zeker niet zeggen, dat alle headshakers baat hebben bij een Cranio sacraal therapie behandeling. Dat is gewoon niet zo, maar wel veel paarden zijn er mee geholpen. En niet alleen headshakers! Ik wil zeker meedoen aan een onderzoek, heel graag zelfs. Maar je kan van mij niet verwachten dat ik het onderzoek ga bekostigen. Tenslotte ben jij diegene die verkondigd dat CS niet werkt en kwakzalverij is, niet ik. Dat ik wil meewerken is van mijn kant voldoende inzet, vind ik persoonlijk. Ik weet wat Cranio sacraal therapie kan doen, maar ik kan mij goed voorstellen dat veel mensen er vele vraagtekens bij hebben.

Vaak behandel ik paarden van mensen die radeloos zijn, omdat ze overal al zijn geweest met hun paard. En deze mensen zijn heel sceptisch van te voren over de behandeling. Maar willen het toch proberen, enkel omdat ze met hun handen in het haar zitten. Hierdoor hebben toch al een aantal dierenartsen verbaasd gestaan. En het fijne er van is dat ik door deze dierenartsen wel serieus word genomen, ook al vonden ze het wel heel apart. Zij gingen niet discussiëren, maar waren blij dat het paard geholpen was. Of dit nu linksom of rechtsom is gebeurd, maakte voor hun niet uit. Sterker nog ik behandel op het moment weer een paard bij een dierenarts.

Ik zal nooit in de schoenen van de dierenarts gaan staan, want CS mag zeker geen dierenarts vervangen! Maar het mag wel een toevoeging zijn, als daardoor meer paarden geholpen kunnen worden. En zeker als de regulieren geneeskunde niets kan vinden. Er zijn enkele (gelukkig) CS therapeuten die onderhand denken dat ze meer weten en kunnen dan een dierenarts, daar stoor ik mij ook mateloos aan. Dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, zoals toen bij Silvia Millecam. Dit was niet bij een CS therapeut gebeurd, maar wel bij een andere alternatieve therapie.

Er wordt inderdaad door sommige CS therapeuten gezegd,.dat ze schedelnaden manipuleren. Zo ook het beïnvloeden van het cerebrospinale ritme. Daar hoef je geen hooggeleerde voor te zijn om te snappen dat dit onmogelijk is. Het klinkt misschien interessant, maar het is inderdaad grote onzin. Veel CS therapeuten zullen mij dit niet in dank afnemen. Maar je moet wel realistisch blijven. Als het echt zo werken, dan had ik geen resultaten geboekt met de CS behandelingen. Ik geloof niet dat ik op die manier het kan beïnvloeden. Een CS therapeut kan wel de spanning weghalen, als er ontspanning komt dan is de druk van de schedelnaden af. Zo kan ook het cerebrospinale vocht weer goed kan doorstromen en zenuwen kunnen weer beter met elkaar communiceren. Na meer verdiept te hebben in het lichaam is het voor mij gewoon logica. Maar wat in het forum al eerder is vermeld, is dat het wel bijzonder is dat je met heel weinig druk dit voor elkaar kan krijgen. Is het dan toch de energie wat erbij komt kijken? Ik denk dat dit ook zeker een grote rol speelt. Er is niets zweverigs aan, we zijn er al lang achter dat alles uit energie bestaat. Dit is wetenschappelijk bewezen.

Het is helemaal niet zo spannend en ingewikkeld verhaal. Ik nodig het weefsel met een zachte druk uit om te ontspannen. Soms gebruik ik ook verschillende massage technieken tijdens de behandeling. Doordat het lichaam spanning loslaat, wordt het parasympatisch zenuwstelsel aangesproken. En dan kan het lichaam veel klachten zelf oplossen, dat is algemeen bekend. Zo is het ook bekend dat bij langdurige stress er klachten en uiteindelijk ziekte ontstaat. Maar dit hoef ik jou niet uit te leggen.

Eventueel onderzoek moet wel beoordeeld worden door een onafhankelijke partij. Want als jij het gaat beoordelen, dan heb ik er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Je hebt nu eenmaal een uitgesproken mening over CS. Ik vraag mij eigenlijk af of je überhaupt jouw mening uiteindelijk zal bijdraaien, als uit het onderzoek blijkt dat de paarden die de CS behandelingen hebben gekregen inderdaad verbetering tonen. Ik hoor het graag als je toch een onderzoek wil starten. Als reageert, graag op een prettige manier a.u.b. En is dat niet mogelijk, dan heb ik liever geen reactie terug.

Je mag mij ook een keer uitnodigen om een paard te behandelen, dan kan je meekijken en zien wat er gebeurt tijdens de behandeling. Maar graag alleen als je echte oprechte interesse hebt. Uiteraard doe ik dit kosteloos! Ik hoop dat er meer CS therapeuten reageren om mee te doen aan een eventueel onderzoek.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:32

Janneke2 schreef:
Fly_high schreef:

Ja, dat is een fraaie gedachte.

Wat denk je zelf...? (De beweeglijkheid van de botten : schokbreker. De liqour: ook een bescherming tegen klappen van buiten. (Uiteraard heeft de liqour meer functies.) Denk aan de positie van de verschillende structuren...)

Ik denk zelf dat het bewegingsmechanisme van schedelplaten en cerbrospinale vloeistof dat door de meeste cs-therapeuten wordt verkondigd biologisch onmogelijk blijft. De redenering hierboven is helaas niet bepaald overtuigend bij enige kennis van anatomie en fysiologie van de mens (en paard).

Trouwens vind ik het opmerkelijk dat cs-therapeuren het blijkbaar ook met elkaar niet eens zijn wat het mechanisme van cs daadwerkelijk is, vide post van Cranio_APS.

janouk schreef:
Fly_high schreef:

Moet ik uit jouw bericht begrijpen, dat je mijn ervaring met het verbeteren van van headshaking door cs behandelingen Eenn cognitieve bias noemt.......

En op basis waarvan denk jij vanachter je schermpje te kunnen oordelen over de ziekte van mijn paard en de resultaten van de cs behandeling?.
Je was er niet bij, je kent ons niet, je kent het zeer uitgebreide medische dossier van mijn paard niet.

Ik vind jouw toon van communiceren onaangenaam en denigrerend.

#doeislief

Ik vind de toon van de meeste voorstanders van alternatieve geneeswijzen op bokt ook niet exact vriendelijk, waarbij het woord "denigerend" mogelijk ook best toepasselijk zou zijn. Maar goed, het is inderdaad kinderachtig om zo'n toon over te nemen.

Het was in ieder geval niet mijn intentie om jou (of welke radeloze paardeneigenaar dan ook) persoonlijk aan te vallen of uitspraken te doen over de inhoud van medische dossiers die ik nooit voor de ogen gehad heb. Wat ik wel wil zeggen is dat talloze persoonlijke ervaringen helaas niet voldoende zijn om te concluderen dat er daadwerkelijk welk causaal verband dan ook is tussen cs-behandelingen en verbeteringen bij headshakers die de paardeneigenaren waarnemen. Niet voor niets richten de alternatieve behandelaars zich op paarden met vage klachten waarvan de lichaamelijke oorzaak niet goed in beeld is... Persoonlijke ervaringen bewijzen uiteraard niet per se dat zulk verband er niet is, ze bewijzen over het algemeen heel weinig omdat we als mensen gewoon heel erg gevoelig zijn voor cognitive bias. En ik voel me in dit opzicht absoluut niet boven het simpele volk verheven, in tegendeel juist :) waardoor ik ook weleens gebruik maak van allerlei placebo's en mentale hulpjes bij mijn paard.

Als er zoveel verbetering wordt gezien na manuele therapie bij hs paarden is het wellicht inderdaad de moeite waard om een kwalitatief onderzoek, met sham behandeling/ gewone hoofdmassage als placebo, op te starten. Ook al bestaat het hele mechanisme van makkelijk beweeglijke schedelbotten enz. niet dan is er misschien een andere logische verklaring voor waarom sommige paarden wel van cs-behandelingen zouden opknappen. Het enige probleem is dat het alternatieve circuit er over het algemeen weinig interesse in vertoont, want volledig onbewezen cs-therapie, zoals de stand van zaken nu is, verkoopt net even goed :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:43

Ik trek even je antwoord uit elkaar.

Fly_high schreef:
Niet voor niets richten de alternatieve behandelaars zich op paarden met vage klachten waarvan de lichaamelijke oorzaak niet goed in beeld is...

Ik ben eigenlijk van mening dat het andersom is. De meeste paardeneigenaren gaan juist verder in de alternatieve hoek, als blijkt dat regulier (ook?) niks meer voor ze kan betekenen. Maar ik vind het eigenlijk wel grappig dat veel "ik geloof niet in alternatief"-personen er op blijven hameren dat alternatief niet zou moeten kunnen werken, omdat de ene individu er wel baat bij heeft en de ander niet. Maar we accepteren allemaal dat het ene medicijn bij de ene persoon wel werkt en bij de andere niet. Waarom? Geen 2 individuen is toch helemaal gelijk? We zijn allemaal wandelende chemische fabriekjes.

Fly_high schreef:
Persoonlijke ervaringen bewijzen uiteraard niet per se dat zulk verband er niet is, ze bewijzen over het algemeen heel weinig omdat we als mensen gewoon heel erg gevoelig zijn voor cognitive bias.

Maar geldt dat dan ook niet voor een willekeurige chemotherapie? Of bloeddrukmedicijnen. Of gewoon cholestorol-arm eten? Of anti-depressiva

Fly_high schreef:
En ik voel me in dit opzicht absoluut niet boven het simpele volk verheven, in tegendeel juist :) waardoor ik ook weleens gebruik maak van allerlei placebo's en mentale hulpjes bij mijn paard.

met andere woorden, het simple volk maakt gebruik van allerlei placebo's en mentale hulpjes en het verheven volk maakt enkel gebruik van regulier en wetenschappelijk onderbouwde (akkoord bevonden) behandelmethoden? Maar het verheven volk wil nog wel eens mengen met het simpele volk om "ook" naar placebo's en mentale hulpjes te grijpen?

Fly_high schreef:
Als er zoveel verbetering wordt gezien na manuele therapie bij hs paarden is het wellicht inderdaad de moeite waard om een kwalitatief onderzoek, met sham behandeling/ gewone hoofdmassage als placebo, op te starten. Ook al bestaat het hele mechanisme van makkelijk beweeglijke schedelbotten enz. niet dan is er misschien een andere logische verklaring voor waarom sommige paarden wel van cs-behandelingen zouden opknappen. Het enige probleem is dat het alternatieve circuit er over het algemeen weinig interesse in vertoont, want volledig onbewezen cs-therapie, zoals de stand van zaken nu is, verkoopt net even goed :)

Zolang de reguliere wetenschap vast blijft houden aan "u is uitbehandeld / leer er maar mee leven", zullen mensen verder zoeken. En de een zal wel geholpen kunnen worden, dan wel regulier dan wel alternatief. De ander niet.

En voor mij vind ik het wel belangrijk dat je beiden min of meer koppelt. Dat er regulier wel bekend is dat er geen grote issues zijn, voordat je alternatief aan je (paard) laat komen. Als voorbeeld als je paard zich strak houdt in zijn rug, is het wel van belang dat je zeker weet dat het dier niet letterlijk stijf staat van de pijn vanwege KS of vanwege een gebroken schoft. En dat je die info wel moet hebben voordat je een alternatieve weg inslaat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Laat ik voorop stellen dat ik zeker vind dat je kritisch moet zijn en blijven naar wie je aan je eigen lichaam of dat van je dier laat komen. Er zijn goede artsen en minder goede. En er zijn goede therapeuten en er zijn minder goede. Maar vast blijven houden aan: het is alternatief DUS het is onbezwen DUS het kan niet werken, vind ik passen in de categorie Tuigpaard-met-oogkleppen-op-een-verharde-weg: het ziet die verharde weg voor hem en mist dus die prachtige bossen of weilanden links en rechts van hem. Die bestaan niet, want hij ziet ze niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:49

Rocamor schreef:
knip

Zo'n lange quote, maar wat heb je dat enorm goed verwoord :j