Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 15:28

Even ter informatie.
Heb mijn instructrice gevraagd of limo na dit traject bij haar op logé mag voor het grondwerk te trainen. Ik zelf heb de indruk dat het niet vlot doordat ik niet meer dan 3x per week even op stal kan zijn. Deze weken heb ik me moeten wringen in allerlei bochten om hem toch dagelijks te kunnen laten stappen (mijn zus hielp me op dagen dat ik écht niet op stal geraakte).
Maar denk dat hem in training zetten bij mijn instructrice geen slecht idee zal zijn.

Heb de vorige lessen ook gezien dat Limo haar begrijpt en haar ook durft vettrouwen.

Heleennn

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:05

Dat is een verstandig idee ja. Maar is dat ook geen stof tot nadenken voor de toekomst? Of wordt hij door de stal 's morgens buiten gezet en 's avonds binnen gezet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:45

Art, dan is het hoeven uitkrabben dus ook geen routine nu, als jij maar gemiddeld 3 keer per week komt. In training zetten lijkt me dan een goed plan. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:53

Ja inderdaad, dat bedoel ik namelijk ook. Voor mijn paarden durf ik zeggen dat het routine is. Ik kom elke dag (soms zelfs twee keer per dag) en voor ze de stal uit gaan worden de hoeven gedaan. Dus misschien kan je zus je daar bij helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 17:26

Heleennn schreef:
Dat is een verstandig idee ja. Maar is dat ook geen stof tot nadenken voor de toekomst? Of wordt hij door de stal 's morgens buiten gezet en 's avonds binnen gezet?
wordt door de stal idd buiten en binnen gehaald maar hier zit hoeven krabben niet bij. Dat is puur als ze de piste in moeten. (Nieuwe zand sinds eind 2016 en willen ze netjes houden)

Mijn zus durft hem niet bepaald de hoeven te krabben. Ze wordt al geïrriteerd als limo niet gehoorzaamd.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:31

Art_Ificious schreef:
Ik zelf heb de indruk dat het niet vlot doordat ik niet meer dan 3x per week even op stal kan zijn.

Drie keer per week even op stal ?
Is die pony uberhaupt in de hand ?
Wordt er eigenlijk iets van werk mee gedaan ?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:46

Ik denk dat er nog een hoop te behalen valt in jouw houding wbt grondwerk. Hilary heeft al uitgelegd wat mij ook opviel, heb even een video opgezocht over lichaamshouding en het verschil daarin bij achteruit zetten/uit nodigen naar je toe te komen. (Wel in het Engels)

Je bent in jouw lichaamshouding niet duidelijk genoeg, en dat geeft ook niet, je bent pas net begonnen met grondwerk. Ik denk juist voor een onzeker paard als Limo dat het heel belangrijk is dat als je een oefening doet, je hem ook goed doet. Dus ik zou als ik jou was met dit soort oefeningen wachten tot grondwerkles, zodat signalen goed, sterk en consequent aangeleerd worden.

Over het in je nek lopen als je aan de andere kant loopt. Jij zegt dat hij dat eng vindt, en hij daarom in je nek mag kruipen. Ik zeg, hij vindt het nieuw/is het niet gewend, en zolang jij niet duidelijk maakt wat er nou wel de bedoeling is, gaat dat niet veranderen. "Hij mag in mijn nek kruipen want hij vindt het eng" is geen leiderschap.
Daarbij loop jij regelmatig op de hoefslag en geeft hem dus ook geen ruimte om aan die kant naast je te komen zoals het hoort.

Eng of niet, jouw ruimte is jouw ruimte. Hij snapt het niet, prima, hij wordt daardoor onzeker, geen probleem. Maar het is dan aan jou om hem heel duidelijk te maken wat er dan wel de bedoeling is, in plaats van dingen toe te laten die niet de bedoeling zijn.
Het is stukken makkelijker dingen goed aan te leren dan het af te leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 20:23

Dat ik zelf op de hoefslag loop ben ik me van bewust. Ik heb zelf niet ee goede balans wat rechtdoor lopen betreft. (Heb een verkeerde voethouding wat veroorzaakt dat ik vaak tegen mijn eigen enkels stap) Zeker niet als de bak wat losser ligt. Als die gesleept is heb ik het er minder moeilijk mee.
Als ik limo achter mij wil houden loop ik wel bewust op de hoefslag.
Met in mijn nek kruipen bij rechtsom, nee zo bedoel ik niet. Ik bedoel dat hij dan met het hoofd naast mij mag komen maar niet pal achter mij. Ben me wel heel bewust dat ik niet consequent genoeg was daarin gisteren.

Zondag film ik opnieuw omdat ik dan ook mag longeren terug.
Ik heb zeker wat aan de tips dus houd jullie zeker niet in :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:45

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:49

BigBen schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik zelf heb de indruk dat het niet vlot doordat ik niet meer dan 3x per week even op stal kan zijn.

Drie keer per week even op stal ?
Is die pony uberhaupt in de hand ?
Wordt er eigenlijk iets van werk mee gedaan ?

Dat vraag ik me dus ook af. Op de plaatselijke pensionstal/manege hier in het dorp worden smorgens de staldeuren per gang open getrokken en lopen die paarden zelf naar de wei. Die brengen ze niet per paard weg, dat duurt veel te lang dus daar is geen tijd voor. Zelfde met van de wei terug naar stal.
Ik gok dat het op veel stallen zo gaat waar meer paarden staan.
Dus dan is ie heel weinig in de hand...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 20:54

dresjoepie schreef:
Even over het optillen van de benen Ik denk eerder dat er ook iets is gebeurd en hij daar nog steeds traumatisch voor is! Wat goed zou zijn om met hem te doen zijn de T -touches van Linda Tellington Jones

https://www.youtube.com/channel/UCYvnTI ... _grvgZdZug

Alles is mogelijk.
Maar wat er echt speelt weet ik niet helaas. :(
Hij was vanaf dag 1 erg panisch voor aanrake van.de benen. Hier heb ik enorm hard op gewerkt en ben op 1,5/2 maanden tijd zover geraakt dat ik ze alle 4 kon uitkrabben. Maar de smid kon er niet aankomen. Mocht niet eens in de buurt komen (de eerste smid). Smid 2 nam veel meer tijd voir kennismaking en kon de voorste voeten wel doen maar achter niet.
Laatste keer dat hij gekomen is was augustus op de manege. Toen lukte alleen rechtsachter niet. Linkachter ging plots wel zelfs vijlen en de.hoef op de hoefbok zetten terwijl dat nooit geoefend was.

@maikeltje NEE stalbaas zet bij ons de paarden persoonlijk buiten. Staan ook allemaal op aparte paddocks dus smen naar buiten rennen is geen.optie. limo is daarbij erg braaf. Alleen halster omdoen is een dingetje, door stalbaas laat hij het niet toe door een stalgenoot wel. (Iets gebeurd met mannen in verleden??)
Heb tevens hier in mijn buurt geen enkele pensionstal die het op de manier doet zoals jij het zegt. (Althans die waar ik al geweest ben doen het niet op die manier)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:36

Art_Ificious schreef:
Dat ik zelf op de hoefslag loop ben ik me van bewust. Ik heb zelf niet ee goede balans wat rechtdoor lopen betreft. (Heb een verkeerde voethouding wat veroorzaakt dat ik vaak tegen mijn eigen enkels stap) Zeker niet als de bak wat losser ligt. Als die gesleept is heb ik het er minder moeilijk mee.
Als ik limo achter mij wil houden loop ik wel bewust op de hoefslag.
Met in mijn nek kruipen bij rechtsom, nee zo bedoel ik niet. Ik bedoel dat hij dan met het hoofd naast mij mag komen maar niet pal achter mij. Ben me wel heel bewust dat ik niet consequent genoeg was daarin gisteren.

Zondag film ik opnieuw omdat ik dan ook mag longeren terug.
Ik heb zeker wat aan de tips dus houd jullie zeker niet in :)

Haha het eerste wat in me opkwam was: "Laat je zus je elke dag even aan de hand op het harde heen en weer draven !" :+

Lastig, lichaamshouding. Dat herken ik wel. Ik heb mijn hele leven rugproblemen gehad en had standaard bijvoorbeeld ook een hele timide houding. Ik heb daar dus ook enorm veel moeten leren.

Wat mij wel geholpen heeft is dat mijn instructrice me altijd 5 minuten liet balanceren zeg maar. Dus adem uit, rol je voet op de hakken, schouders laten zakken, uitnodigend. Inademen, rol jezelf naar voren tot de bal van je voet terwijl je je "groot maakt" (schouders hoger, borst vooruit, ruggraad strekken). Dan uitademen en weer terug. Als je dat een poosje vol houdt ga je heel goed het verschil voelen en stap je ook met een andere houding de bak in als je aan het werk moet.
In het begin ga je er elke keer aan moeten denken, "ik wil hem achteruit, dus adem in en maak me groter", maar later wordt dat een automatisch iets.

Hetzelfde met dat je jezelf aan zal moeten leren om niet steeds te denken "hij vindt het eng".
Je geeft hem heel veel ruimte om zijn eigen ding te doen omdat hij angst heeft, net zoals je hem niet corrigeert op de rechterhand als hij achter jou gaat bumperkleven. Maar ik denk dat het voor hem veel fijner zal zijn als je juist in die momenten heel duidelijk bent en corrigeert. Dan is het voor hem niet meer "Oh nee dat is eng, wat moet ik nu??? Yaiks!!" Maar meer "Ohh eng, maar m'n rare tweevoeter hier vertelt me wel wat ik moet."

Wat me opviel in je filmpje, de eerste keer (geloof ik) van hoefslag veranderen (4.25 in de video). Je maakt grote kordate stappen, maar hoe dichter je bij het opstapkrukje/blok komt, hoe kleiner je stappen worden. Uiteindelijk krijgt limo heel veel tijd daardoor om ervoor weg te schieten.

Op 7.20 loop je erop af, maar gaat hij aarzelen/wordt afgeleidt. Jij corrigeert dat niet,maar gaat wel iets langzamer lopen. Uiteindelijk loopt Limo helemaal achter je en springt hij weer voor dat blok weg. Jouw reactie daarna is me ook niet helemaal duidelijk, je staat stil, met je rug naar hem toe, doet op een gegeven moment een paar stappen achteruit naar hem toe.

Schrikreacties zijn vaak beter te voorkomen/ondervangen met wat meer tempo. Weet je dat hij raar op het blok kan reageren, maak je groter, loop naast hem, kijk naar waar je heen wil zonder jouw aandacht naar dat blok te laten gaan en doorstappen maar. Dan geef je hem minder tijd voor twijfel.

En dat was weer een wall of text, sorry.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 22:07

Haha leuke gedachte maar het gekke is op harde ondergrond loop ik wel gewoon beter :D

Even corrigeren, hij schrikt niet van de blok maar van een longeerzweep die in het zand ligt. Is niet erg duidelijk te zien.
Teven had ik niet door dat hij ervan schrok. Was me dus ook niet bewust dat ik hem na een schrikreactie achteruit ging zetten. Dat zag ik zelf later op het filmpje pas terug.
Ik voelde hem wel achter mij stappen maar dat het een schrikreactie was zag/voelde ik niet.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:48

Heb je al eens naar FeatherLight Horsemanship gekeken TS? Is niet belachelijk ver Nederland in en het lijkt me perfect aansluiten bij jullie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 17:38

sylva schreef:
Heb je al eens naar FeatherLight Horsemanship gekeken TS? Is niet belachelijk ver Nederland in en het lijkt me perfect aansluiten bij jullie.

Ja helaas toch te ver rijden. Wil zelf ook deel uitmaken en dus vlot ter plekke geraken zonder 2u te moeten rijden (enkele rit en files niet meegerekend). (182km)

Vandaag gelongeerd.
Heb 20 min gedaan maar kan maar 15min op YouTube plaatsen.
Ik heb het idee dat er geen verbetering in zit ondanks de ontstekingsremmers. (Wat volgens de arts dan positief is)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:20

Interessant filmpje. Zijn achterbenen gebruikt hij toch nog steeds wel apart, aan de andere kant heeft hij duidelijk geen flauw idee welke kant hij met zijn eigen lijf op moet.

Is het een optie hem bij je instructrice in grondwerktraining te zetten, af te wachten wat dat oplevert en haar te vragen tegelijk aan de slag te gaan met zijn angst voor alle handelingen die nodig zijn voor een gedegen klinische keuring?

Dan ontdek je wat er met correcte training uit te halen valt en kunnen er eventueel nog onderzoeken gedaan worden op het moment dat hij die ook toelaat en als de twijfel dan nog bestaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:23

Wijslander dát is ook exact de reden dat ik hem bij mijn grondwerk instructrice in training wil zetten. Je hebt mijn gedachten gelezen zeker :+

Deze heb ik vandaag ook gefilmd

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:41

Maar ik bedoel vóór alle onderzoeken die je nog wil laten doen. Of is dat ook je plan? :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:46

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:51

Mooi duidelijk filmpje. Is er een reden waarom je 10 minuten dezelfde kant op longeert?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:53

Jongens een beetje lezen kan toch wel, Feather light is al echt 10x aangekaard (zelfs op deze pagina weer) en TS heeft al wel beantwoord waarom ze dat niet ziet zitten.

TS: hou je de achtervoeten bewust zo hoog tijdens het uitkrabben? Ziet er in mijn ogen nogal oncomfortabel uit voor Limo. Verder lijkt het in deze setting inderdaad niet veel spanning op te leveren, mooi begin om verder mee te werken. Als ik dit zo zie zou ik in de toekomst wel gaan werken met het laten optillen door anderen, maar wel mensen die op dezelfde manier (en met jou erbij) willen werken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:01

Furrow, volgens mij is dat wat er een paar posten hierboven ook aangeraden wordt, maar dat is te ver weg voor TS. Dan kan ze niet regelmatig erbij betrokken worden en dat is niet haar bedoeling.

TS, wat me opvalt bij het hoevenkrabben is dat jhet lijkt met het eerste ( linkervoorbeen) been, dat hij achter hel erg gaat zwaaien met zijn achterhand. Doet hij dat altijd? En met de achterbenen ook vooral links dan dat hij het been erg hoog optrekt, maar niet naar achteren strekt. Is dat ook altijd zo? Verder blijft hij wel enorm goed staan hoor, zo zou je niet zeggen dat hij zo enorm druk kan zijn dat hij achter niet te onderzoeken is voor een dierenarts. Ik snap nu wel heel goed dat je zegt dat hij aan jou inmiddels wel goed gewend is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:08

Ik heb uitgebreid naar het hoeven krabben gekeken.

Als je LV optilt, gaat hij duidelijk op RA staan -"zo hoort dat".
Ik was razend benieuwd naar RV optillen: en ik dacht even te zien dat hij dan ook zijn gewicht op RA draagt. (Daarna zet hij LA naar achter en ik neem aan dat hij dan ook gewicht draagt LA.)
(En idd gezwaai.)

Wel vielen mij twee dingen op: een enorme spierbundel rond het schoudergewricht/opperarm - en de koehakkige stand van de achterbenen.

(...wat het beeld geeft ""dat er iets is dat zeer doet of moeilijk gaat"" en dat wordt gecompenseerd door schouderspieren en spieren laag in het bekken/ adductoren - samenknijpspieren - van het achterbeen. - wat mogelijk samenhangt met het gezwaai bij het hoeven optillen: de spieren werken al bikkelhard 'en dan moet deze gym er ook nog bij'.)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 20:03

sakvis schreef:
Mooi duidelijk filmpje. Is er een reden waarom je 10 minuten dezelfde kant op longeert?

Als je ook gelezen hebt dan zag je dat ik 20minuten gelongeerd heb maar op YouTube maar 15min kan plaatsen.

Ik ben in.ieder geval blij dat het duidelijke filmpjes zijn voor jullie.
Dat met de hoeven uitkrabben en zwaaien, ik ga daar eens op letten, heb eigenlijk nooit echt gelet of hij dat vaker doet.
Janneke, die schouderspieren viel me idd ook wel op. Goed gezien van je en is misschien ook iets om bij na te denken.

De hoeven hou ik echter wel altijd op deze hoogte vast. Is voor mij ook comfortabeler voor mijn rug en ook omdat de meeste smeden de hoeven hoger houden dan wij ze meestal houden bij uitkrabben. (Iets van dan is hij al gewend ze hoger te houden)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:18

mooney schreef:
Jongens een beetje lezen kan toch wel, Feather light is al echt 10x aangekaard (zelfs op deze pagina weer) en TS heeft al wel beantwoord waarom ze dat niet ziet zitten.

TS: hou je de achtervoeten bewust zo hoog tijdens het uitkrabben? Ziet er in mijn ogen nogal oncomfortabel uit voor Limo. Verder lijkt het in deze setting inderdaad niet veel spanning op te leveren, mooi begin om verder mee te werken. Als ik dit zo zie zou ik in de toekomst wel gaan werken met het laten optillen door anderen, maar wel mensen die op dezelfde manier (en met jou erbij) willen werken.

Ik lees echt hard mee en helemaal overgelezen, sorry