[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:08

Heb ook nog niet afgezegd, ff wachten wat het weer doet idd :)
Morgen zou het iig wel erg slecht weer worden

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:09

Ja slecht als in een beetje regen. Maar temperatuur gaat omhoog dus zou als je de mogelijkheid hebt om droog te staan gewoon scheren hoor. Op het land worden ze ook nat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:10

Nee echt slecht, winters vies, kans op natte sneeuw
is er bij jullie niet veel wind dan? hier is het echt een koude wind
Overdag kan hij trouwens niets schuilen, ''s nachts staat hij op stal

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:25

Nee nu nog niet. Maar Marissa heeft wel een Bucas op en een schuilstal moet ik zeggen. Maar geven ze echt sneeuw op ? Waar zit jij in Nl dan?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:33

Ik ben helemaal blij: mijn cushingmerrie heeft afgelopen week in een paar dagen zoveel wintervacht eruit gegooid. Ik heb haar een paar keer flink geborsteld en nu heeft ze alweer een mooi dun vachtje. Nu kan ze met rijden haar warmte weer kwijt en loopt ze niet zo ter puffen. Ik kan weer gewoon lekker rijden zonder dat ze drijfnat is. En ik hoef geen uur meer te wachten om een deken te wisselen. Maar het fijnste is toch dat ik haar niet hoef te scheren. Dat hebben we vorig voorjaar wel gedaan, maar dat vond ze niet leuk en heel erg eng. Nu hoeft het niet.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:23

Ze heeft het nu niet echt warm. Toevallig vandaag daar haar vacht sinds lange tijd wat klam aanvoelde. Momenteel doe ik niet zo veel met haar ivm een peesblessure. Dus de noodzaak om eraf te halen is er nu ook niet echt. Ik wacht het gewoon nog ff af. Scheren vindt ze niet erg.

Ze is een tinker. Gisteren haar sokken er weer afgehaald ivm controle van de pees woensdag

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:52

Wij gaan ook nog wachten met scheren. ZE verhaart nog niet maar heeft ook nog geen,last van de dikke vacht. Vrijdag komt de da terug langs. We waren terug aan,het bijkomen om dan,ineens weer met enorme opgetrokken flanken,te staan. Aan een,kant staat de klier ook mega dik. Precies een kiwi. Dus vrijdag terug da en,hopen dat we eindelijk er door geraken. ZE krijgt kilo's eten op een dag en onbeperkt hooi. Dus in principe zou ZE op gewicht moeten blijven. Maar we vermoeden dat ze toch iets onder de leden heeft waardoor ze zo blijft kwakkelen. Pff nog wachten tot vrijdag. Dat het maar rap zover is.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:14

Hallo allemaal,
Ik heb wel eens een bericht geplaatst maar dat is al lang geleden.
Ik zit met een cushing merrie van bijna 25 jaar oud. Het gaat allemaal goed, behalve dat ze nou de laatste dagen vieze ogen heeft(beetje zwarte "slaap").

Nou is het probleem dat ze haar krachtvoer weer niet wilt.
Ik heb net een zak dieetmix gehaald van subli.
Hier is nou een kwart uit en ze wilt het eigenlijk niet echt meer.
Ze krijgt dagelijks een emmertje met vitamine mineralen korrel (200gram) lijnzaad (gebroken 50-75gram) en dieetmix (200-300gram). Nou had ik nog een pot provarium breeding staan en daar voer ik een half maatlepeltje (dus halve aangeschreven hoeveelheid wegens halve pil pergolide).
Ik ben bang dat het daardoor komt.
Ik weet niet wat ik moet doen.
Ik wil dat ze alles binnenkrijgt en haal wel provarium breeding eruit, maar ben bang dat ze die muesli nou ook niet meer op zichzelf wil (met korrel en lijnzaad).

Wat zouden jullie doen?
Aanlengen met water en een handje sportmuesli (voor handen vanwege andere paarden in de kudde) eet ze het voor 3/4e op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:17

Mijn dame van 33 heeft gerstenmix van Mijten met maisvlok erdoor als slobber.Ze is er dol op.Ze is verder wel gezond en heeft geen andere voedingsmiddelen nodig.Dat kan een verschil zijn natuurlijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:23

Beter 3/4 dan helemaal niks. Eet ze wel het hooi?
Voer je haar apart of bij de andere paarden?

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:35

Ja ze eet gewoon hooi.
Daar heeft ze altijd zin in.
Zit er ook over na te denken misschien iets van senior priores bij te voeren. Als extraatje.
Maar ik zit met de suiker zetmeel, wat vinden jullie van die hoeveelheid?

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:36

Ze staat nou samen met een ruin. Die respecteert haar, dus die zal niet het eten afpakken. Zij hooguit van hem, dat zie ik alleen niet zitten aangezien hij sportfit van pavo krijgt.
Mijn pony heeft dat niet nodig dus.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:51

Vandaag de da geweest. Hart, longen en darmen zijn goed. Staat redelijk mager en,heeft totaal geen reserve meer. Is heel alert. En eet enorm goed. Dus beeld is redelijk goed buiten mager zijn. Het was niet haar klier maar haar schildklier die dik staat. Dus terug bloed getrokken voor een algemeen bloedbeeld plus de schildklier wordt getest. Pfff zou wel verklaren waarom ZE zo mager staat.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:11

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:12

Hele mooie aanvulling op de OP - ik heb de mod gevraagd deze link aan de OP toe te voegen.
Dank je wel!

(is inmiddels toegevoegd met dank aan Dyonne)

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:40

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:59

Ik vond het ook heel intressant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:41

+:)+ Top filmpje! Lekker prettig en vooral heel down to earth uitgelegd.

Was voor mij ook wel weer eens goed om alles op een rijtje te zien in een filmpje, hoewel de twijfel nu wel weer toeslaat of het dan toch niet wel PPID is, maar goed...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:52

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:16

Elsje123 schreef:
Kwam net bij me op Facebook voorbij, ik vond het erg interessant!

https://m.youtube.com/watch?v=qJYlcPzH_ ... e=youtu.be

Super interesseant filmpje! +:)+

Met mijn PPID pony gaat het goed. Hij staat nu al een poosje op een half pilletje ( pony van 1.48 cm /475/500 kilo/ 30 jaar) en dat laat ik voorlopig zo. Verhogen kan altijd nog als het nodig is. Over een maandje laat ik weer bloed prikken. Hij eet ook weer goed, en vorige week zondag hebben we nog een ritje van 17 km gemaakt. Hopelijk kunnen we icm de Prascend nog lang genieten :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:59

Hallo,

3 jaar geleden hebben wij een Engels volbloed gekocht. Een mooie. 9 jaar! Rechtstreeks van de renbaan. De eerste winter na zijn 'carriere' kreeg hij een enorme krul wintervacht en werd enorm mager. Wij zetten ze niet in dekens en scheren ze niet, bij de vorige eigenaars wel, plus een ex atleet kan moeite hebben met zijn massa en massaverlies krijgen. De dierenarts toen zei ook cushing, maar er is niks getest en Jay is in het voorjaar mooi opgeknapt! De winter daarna ging beter. Nog mager, minder krulletjes, speciaal voer. Toen in maart koliek. Iets teveel ons best gedaan met voeren...
Nu winter 3. Dekens erop. Vacht prima. Beest heeft geen spier meer...
Dierenarts... Bloed getrokken. Andere dierenarts vermoed ook cushing.
Nu de vraag.
Zijn er meer hier met jonge paarden die dit herkennen en een paard met cushing hebben?
Morgenavond krijg ik de uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:21

Zijn hier meerdere jonge paarden in het topic te vinden. Die van mij was ook pas 12 bij zichtbaar begin vd problemen en net 13 bij diagnose.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:36

Shanna schreef:
Zijn hier meerdere jonge paarden in het topic te vinden. Die van mij was ook pas 12 bij zichtbaar begin vd problemen en net 13 bij diagnose.

Die van ons was 9, maar had al jaren daarvoor vage klachten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:09

Hoe doen jullie dat met medicatie en vakantie? Kan een paard in de zomer een aantal weken zonder de medicijnen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:14

Ik heb gelukkig mijn moeder die dan het pilletje geeft. Ik zou mijn paard niet zomaar een aantal weken geen medicatie durven geven.
Mijn stalhouder had ook al aangeboden om het te willen geven als wij niet kunnen maar eerlijk gezegd vertrouw ik mijn moeder daar meer in.
Heb je geen vriendin of stalgenootje die je dat kan toevertrouwen?