[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:15

Rsih hier ook 24/7 om (pony loopt ook 24/7 buiten).

En voor wie nog een rsih (extra) wil aanschaffen: Nu in de aanbieding bij de paardendrogist. Puur culico ook.

Jorex

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:57

Heeft iemand ook nog tips om winterhaar van de voorgaande jaren uit de deken te krijgen zonder dat je er meteen twee uur aan moet besteden zoals ik zondag heb gedaan?
Het eruit plukken is echt ellendig werk ben ik achter gekomen en heb het grootste deel er nu uit, maar nog niet alles.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:59

Fennadev schreef:
Heeft iemand ook nog tips om winterhaar van de voorgaande jaren uit de deken te krijgen zonder dat je er meteen twee uur aan moet besteden zoals ik zondag heb gedaan?
Het eruit plukken is echt ellendig werk ben ik achter gekomen en heb het grootste deel er nu uit, maar nog niet alles.

Laten wassen of zelf wassen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:00

RSIH is bij EJ.nl tot maat 160(ondermaat) de goedkoopste,

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:09

Zelf wassen heb ik al gedaan, maar het water zorgt er niet echt voor dat de haren eruit gaan, ik heb om het vuil er een beetje af te krijgen ook head en shoulders gebruikt, want mijn deken stoot water ook af en dus lukte het niet echt met alleen maar water. Ik heb zo'n drie keer gewassen achter elkaar met head en shoulders, water binnen een minuut zwart en daarna nog zo'n drie keer met gewoon water en dan duurde het wel wat langer voordat het water zwart werd en ondertussen zelf bezig geweest met plukken.
De haren zitten zeg maar echt muurvast in de deken en ik denk dat als hij een deken op krijgt waar al haren in zitten, dat het gaat kriebelen op die plekken.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:17

Nou mijn ruin schuurt ook zijn hoofd en tussen de kaken. vind hem altijd wel wat verwijfd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:52

In de droger wil wel eens helpen.

Ik gooi dekens in de wasmachine en dan is 80% haar eraf. En dan in de droger even kort.
Vaak is dan 99% eraf. Dat wat er nog in zit, heeft pech.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:00

Bij action bijvoorbeeld hebben ze rubber borstels. Werken echt perfect om haren te verwijderen, ik gebruik ze overal voor; dekens, dekjes, zelfs mijn kleed in mijn kamer borstel ik er regelmatig haarvrij mee.
Ze liggen bij de dierenatrikelen bij action, heb er laatst nog een bij gehaald zodat ik er een thuis en een op stal heb. Kosten geloof ik nig geen 2 euro.

Zo iets;
Afbeelding

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:26

Hallo!

Ik vraag het toch maar hier, misschien dat jullie nog iets weten wat het zou kunnen zijn.
De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft 2 paarden, mijn bijrijdpaard en nog 1. Dat paard heeft iedere keer zo'n jeuk... Maar we weten maar niet wat het is.
Het gaat om een 5 jarige Quarter Horse kruising. Sinds hij 2,5 was is hij bij ons gekomen.
Sinds vorig jaar zomer heeft hij zo veel last van jeuk... Toen het kouder werd, nam de jeuk steeds meer af. In de winter had hij er helemaal geen last van, maar sinds januari/ februari ongeveer begint het weer. En nu met dit mooie weer wordt het nog steeds weer erger. Al van alles geprobeerd, hij heeft vorig jaar zomer een eczeemdeken op gehad maar dit werkte eigenlijk gewoon niet. Hij probeerde ook altijd nog te schuren als hij zijn deken nog op had. Paard met zomereczeem zou er met deken helemaal geen last van mogen hebben toch? Daarnaast heeft hij nu een speciaal dieet van Nicolle Hebing, hiermee zou je zomereczeem minder kunnen maken. Maar tot nu toe werkt dit helemaal niet.
Dus zomereczeem zou het niet zijn denk ik.
Zelf denk ik dat hij wel eiwitgevoelig is. Hij had er namelijk meer last van toen hij op een volle wei stond. Maar zoals nu krijgt hij helemaal geen gras (door dat dieet) en toch heeft hij nu jeuk. Dus dit is niet de hoofdoorzaak.
Verder is hij ontwormt en heeft een keer een vitaminespuit gehad, zonder resultaat.
Dierenarts weet het ook niet.
Ik vind zelf trouwens dat hij altijd heel laat is met verharen. Hij begint nu pas een beetje te verharen, terwijl veel paarden die ik ken nu al bijna in de zomervacht zitten zegmaar :+ Broeit ook wel met dit warme weer denk ik.

De jeuk is best wel erg en hij schuurt zichzelf echt kale plekken. Je moest ook echt uitkijken soms want als hij iets zag waar hij tegenaan kan schuren, werd hij echt sterk en moest je uitkijken dat je er niet tussen komt :+ Kreeg hem dan soms ook echt niet weg.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en wat er aan te doen is?

LesleyElise2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:45

Heyy
Ik heb sinds kort een falabella erbij gekregen als gezelschap voor mijn E pony. Maar sinds ze hier is schuurt ze de hele tijd. Ze heeft een kale plek aan haar hals. Ik zou haar natuurlijk graag willen borstelen ofzo maar dat kan niet want ze is nog niet zo heel tam. Ze komt al wel naar mij toe maar ze vindt geaaid worden nog heel eng. Ik kan nu dus ook niet zien wat het precies is. Ze heeft wel een hele dikke vacht dus misschien ligt het daar aan. Ze heeft ook veel jeuk aan haar sokken. Ik heb verder hier niet veel verstand van dus hoop dat iemand me hiermee kan helpen :D

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:09

ik ben vandaag bij mijn pony geweest hij leek nog niet echt last van jeuk te hebben ik laat de deken igg het weekend nog af.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:12

Fennadev schreef:

Hogedrukspuit er op.....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:36

LesleyElise2 schreef:
Heyy
Ik heb sinds kort een falabella erbij gekregen als gezelschap voor mijn E pony. Maar sinds ze hier is schuurt ze de hele tijd. Ze heeft een kale plek aan haar hals. Ik zou haar natuurlijk graag willen borstelen ofzo maar dat kan niet want ze is nog niet zo heel tam. Ze komt al wel naar mij toe maar ze vindt geaaid worden nog heel eng. Ik kan nu dus ook niet zien wat het precies is. Ze heeft wel een hele dikke vacht dus misschien ligt het daar aan. Ze heeft ook veel jeuk aan haar sokken. Ik heb verder hier niet veel verstand van dus hoop dat iemand me hiermee kan helpen :D

Jeuk aan de sokken doet mij eerder denken aan mijt of andere kriebelbeesten (luizen) dan aan eczeem.
De stress van de verhuizing kan de oorzaak zijn het vatbaar worden voor deze beestjes.

Tijd om even door te pakken en haar toch eens flink te poetsen en goed te kijken of er korsten tussen de sokken zitten of dat je luizen ziet op de hals.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:01

Is er iemand die hier nog belang bij heeft?
1 nieuwe (die bruine) masker, maat shet/pony en 1 gebruikte.
Nog wel heel maar elastiek aan achterkant is uitgerekt en de strookjes voor de ogen zijn er afgeknipt.

Afbeelding
Of dit? Rambo rug staat er op.
Gaten zijn gemaakt met bijna dezelfde stof. Heeft op m'n shet van 1 m gelegen.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:07

Ik stuur je even een pb!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:08

Afbeelding
Is de RSIH veranderd? Lijkt of de buik nu afgesloten is.. Of is het nog hetzelfde als een paar jaar geleden?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:21

Ik denk gewoon dezelfde flap op een slank paard.

Mijn nieuwe dekens liggen al op stal, nog niet uitgepakt, ik zal morgen eens kijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:32

Is wel een heel slank paard Dan ! Want zelfs bij mijn slank buikig paard kwamen de helften nog niet bij elkaar laat staan met een plooi erin

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:35

eileen:
luis of mijt is uitgesloten?

als hij nu al begint met jeuk misschien een reactie op pollen(kan ook jeuk geven) dan moet er ook een eczeemdeken op.
en die moet dan meteen nu.
staat het dier op stal?
kan reactie zijn op strooisel.kan zoveel zijn..is vaak een flinke speurtocht.

appie verhaard nog niks
Afbeelding

is gewoon nog een beertje
die begint pas als het 20 graden word haha!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:36

Bij die van mij raken de buikflappen elkaar wel hoor en hij is echt niet extreem mager

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:42

Bij die van mij raakte de buikflappen elkaar ook vorig jaar, gaat dan om een fjord. Flappen gingen zelfs ruim over elkaar heen, had denk ik nog 30cm over..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:56

Hmm! Ik twijfel zo.. Ik wil zo graag iets wat de buik beter beschermt dan de Pagony.. Morgen misschien maar even langs bij de Paardendrogist, daar is hij in de aanbieding.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:45

Bij mijn Groninger komen de flappen echt niet bij elkaar, bij het oude model dan(de meer witte versie)
vorig jaar heeft ze ook een nieuwe (groen) gehad en ook daarbij had ik niet het idee dat haar buik voldoende beschermd was.

Morgen de nieuwste uitpakken, dan zal ik een foto maken.

Blacky is lekker aan het verharen, vandaag heb ik een emmer vol van hem afgeborsteld... ons oudje stond daar heerlijk van te genieten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:02

Oh tiwi heel graag, dankje! Ik ben heel benieuwd.. Moet echt iets hebben wat de buik bedekt, maar zo'n buikflap is eigenlijk ook nog best beperkt bij een Pagony/EJ deken.

Afbeelding Bedekt eigenlijk maar de helft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:34

Als ik jouw foto zie lijkt het alsof de voorste singel niet goed zit, die hoort veel verder naar voren.