[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:27

Jannepauli schreef:
koenlover schreef:

Mijn paard had ook geen extreem hoge ACTH waarde, (62 geloof ik in het 'hoge' seizoen), en aangezien hier werd aangegeven dat paarden regelmatig met minder af kunnen dan word voorgeschreven leek het mij geen kwaad kunnen om dit 2 a 3 maanden te geven en dan opnieuw bloed onderzoek te doen. Maar dat kan dus wel kwaad?

Ik denk dat je dit sowieso beter met je DA kunt overleggen - ik heb zelf ook zo'n groot paard met Cushing en die begint het nu pas beter te doen op 1,5 mg. En misschien moeten we nog wel hoger dan dat.

Bedankt voor de antwoorden :) Ik wil het juist niet zo heel graag met mijn dierenarts bespreken omdat zij aangeeft pas 7 paarden met cushing in haar klanten bestand te hebben en het grootste deel van haar kennis komt van de leverancier van prascend, haar plan was ook gelijk beginnen met 1 ;) Maar anders zal ik eens een paar dierenartsen bellen.

Mijn paard had trouwens behalve veel plassen geen kenmerken van cushing. We hebben hem alleen laten testen omdat onze kliniek dat in Oktober gratis deed bij alle paarden boven de 15.

Dagmar80

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:35

@ Dookia: Voor de uitleg over anti-histamine enzo neem ik aan? Zomereczeem heeft hij niet. Zal wel overleggen met de da wat betreft de jeuk. In ieder geval gaat hij aan de pergolide, of als het kan nog mooier, vanwege dunne portemonnee, prascend.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:54

Hallo,
Ik mag me hier ook melden. Kebie is een KWPNer van 21 jaar (1.60m) en 1.5 week geleden positief getest op cushing. Ik ben gestart met een week een halve tablet per dag en vanaf zaterdag staat ze op 1 tablet per dag. Tot nu toe zie ik nog vrij weinig verschil, hoewel ze wel wat wakkerder lijkt (maar dat kan ik ook willen zien).
Vorig jaar winter vond ik haar al terugvallen in bespiering, maar toen weet de dierenarts het aan de ataxie en heeft ze anabolen gehad. Daarop is ze de winter met flink voer en een dikke deken goed doorgekomen.
Nu tipte een vriendin om haar eens op cushing te laten testen, en bingo. Ze is daarmee de 3e op stal binnen 6 weken, dus we bevinden ons in goed gezelschap :+
Verdere symptomen, behalve flink spierverlies, heeft ze niet, dus ik hoop dat we dat nog een poosje zo kunnen houden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:57

Dagmar80 schreef:
@ Dookia: Voor de uitleg over anti-histamine enzo neem ik aan? Zomereczeem heeft hij niet. Zal wel overleggen met de da wat betreft de jeuk. In ieder geval gaat hij aan de pergolide, of als het kan nog mooier, vanwege dunne portemonnee, prascend.

Je bedoeld denk ik het omgekeerde, liever pergolide dan prascend ivm de prijs (pergo is goedkoper dan prascend) :D

En welkom kebie, na een week zie je meestal nog geen echte verschillen. Meestal zie je dat pas na 8 weken of zelfs langer. Ik geef die van sinds juli, zag kleine verbeteringen maar nu pas sinds 2 weken zie ik grotere veranderingen

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:59

Dagmar80 schreef:

Prascend is gewoon pergolide 1mg ( zelfs de pil is zelfde van grote, kleur en structuur) dus als je aan der pergolide kan (omdat jou DA het wel nog wilt voorschrijven zeker doen.) De meesten onder ons zou er alles om doen om voorschriften nog te krijgen voor pergolide

En idd mijn link was voor de uitleg rond Antihistaminica

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:15

Mijn verzorgpony is vorige week ook helaas positief getest op (een vroeg stadium van) cushing.
Sinds vorige week is hij dan ook op medicijnen (half tablet).

Nou wist ik eigenlijk maar heel weinig over de ziekte en heb daarom onder ander op bokt al behoorlijk wat gevonden. Ik kan alleen nergens vinden in hoeverre het eerlijk is om door te gaan met de dagelijkse activiteiten. Maybe (de pony) is nu 34 maar ik deed nog alles met hem (bosritjes, bakrijden, wandelingen grondwerk) en hij vind dit op zijn tempo ook nog erg leuk.
Kunnen jullie me daar wat meer over vertellen?

edit: Zijn symptomen waren wat lusteloosheid, gewichtsverlies, tandproblemen. Hij is nu wel netjes op gewicht en de tandarts komt regelmatig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:19

Die van mij draaien gewoon mee in de normale dagelijkse dingen.
Mijn merrie is een tijdje heel flink slap geweest en daardoor echt kreupel, toen getest en met pillen gestart. Toen ze echt slecht was werd ze natuurlijk niet gereden tot ze opknapte . Dennis heeft er geen dag minder om gewerkt.
Moet ik wel zeggen dat ze pas 16 en 19 zijn, en beide niet echt zwaar werk doen (2 á 3x in de week kinderlesje van een half uurtje). Ik hoop dat ze dit toch wel de komende jaren nog goed vol kunnen houden :j.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:23

O ja, zie nu dat ik het omgedraaid heb... :p Dan komt het wel goed denk ik, mijn da had het over pergolide, was in de war door de mail van de eigenaresse. Niet goed gelezen. Maar ik hoorde van de dierenarts wel hogere bedragen dan waar de eigenaresse mee kwam. Zij had het over 10 euro per maand aan tabletten, als Rocky dus de 'menselijke' variant kan krijgen? Dierenarts had het over €2,30 per dag kwijt? Zou hij het stiekem toch over de tabletten voor paarden hebben?

@ Dookia: Bedankt voor de link. Toch fijn zo'n topic om praktijkervaring enzo uit te wisselen!

@Kebie: Kun je mooi met elkaar ervaringen uitwisselen... Maar ja, liever geen Cushing natuurlijk. Gelukkig schijnen de tabletten veel symptomen te kunnen bestrijden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:26

Dankjewel dennis, we houden hem iig goed in de gaten :) en hopelijk gaat de opa nog een paar jaar mee

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:33

Dennis, ik rij ook nog regelmatig met Shamrock. Beweging is net heel goed voor een cushingpatient. Ik vind het wel super dat jou op 34 jarige leeftijd nog zoveel kan. Ik hoop echt dat Shamrock ook zo lang nog fit blijft

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:47

Zeker erg mooi, 34 en dan nog bosritjes e.d...

Rocky is echt al een hele poos met pensioen, maar een boswandelingetje vindt hij wel leuk en dan is hij ook actief. Zo nu en dan laat hij nog eens zien dat hij nog héél erg hard kan rennen en wel degelijk arabierenbloed heeft :p Maar hij houdt zich vooral bezig met eten :p

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:25

weet iemand of er vaker van die gratis momenten zijn op paarden op cushing te testen ?
zoals nu was het oktober. Maar is dat volgend jaar ook zo ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:33

De verantwoordelijken van IB zei onlangs dat er geen in gratis momenten komt in Belgie (wel vorig jaar geweest) maar Nederland was nu ook een jaar geleden. Nu als je twijfelt of je paard het heeft, de test kost maar 25 euro dus das nu nog niet de grootste kost

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:27

Mijn bok eet zijn eten echt niet.... Vandaag hooi er eerst uitgehaald zodat hij ging eten. Nou, dus niet. demonstratief voor de staldeur boos te wezen dat hij zijn hooi wilt.... Hij krijgt nu half bekertje vital complete, 2 handjes muesli, afgestreken lepel mg en scheut lijnzaad... Nou no way dat hij het eet.. Iemand ideeën? Hij eet het nou al een tijd niet. Dacht zelf om even tijdje mg weg te halen en kijken of het daar aan ligt. Pfff wat een zeikerd weer, vreet gewoon wat de pot schaft!!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:02

ik geef die mg gewoon in spuitje want die van mij wou het ook gewoon echt niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:05

Ik ga het denk ik eerst zonder mg proberen, als hij het dan nog niet eet, ligt het niet daaraan.... Gewoon met wat water mengen dan als je het in spuit doet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:07

Batlow schreef:
Mijn bok eet zijn eten echt niet.... Vandaag hooi er eerst uitgehaald zodat hij ging eten. Nou, dus niet. demonstratief voor de staldeur boos te wezen dat hij zijn hooi wilt.... Hij krijgt nu half bekertje vital complete, 2 handjes muesli, afgestreken lepel mg en scheut lijnzaad... Nou no way dat hij het eet.. Iemand ideeën? Hij eet het nou al een tijd niet. Dacht zelf om even tijdje mg weg te halen en kijken of het daar aan ligt. Pfff wat een zeikerd weer, vreet gewoon wat de pot schaft!!

Eet hij zijn hooi wel? Niet het hooi weghalen in de hoop dat hij zijn andere voer gaat eten...dat gaat niet werken en als je pech hebt krijgt hij nog een maagzweer. Even een dag of vier aankijken. Meestal gaan ze dan wel weer eten. Probeer , als hij zijn hooi wel eet daar iets meer van te geven. Dit soort momenten hebben we allemaal gehad als cushing eigenaren.... Ik was er op voorbereid en toen hij inderdaad niet meer zijn voer wilde eten deed ik geen oog meer dicht ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:09

Ja ik haalde het alleen in het begin even weg, maar hij ging het niet eten dus weer terug gehangen. Het is al langer dan 4 dagen dat hij het niet eet dus ik zal het denk ik wel moeten aanpassen... Ik denk nu anderhalve week. Erg zonde van het eten want bewaren kan niet en goedkoop is het ook niet :(

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:17

ja, gewoon met water :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:38

Die van mij at ook geen muesli meer, ik ben steeds op zoek gegaan naar wat anders. Nu eet hij 2 weken een bepaalde muesli en dan moet ik weer een andere halen

Wat hij wel constant al eet is die speedibeet van pavo.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:03

Het halve bekertje pavo vital eet hij gewoon op als je dat alleen geeft, heb er wat extra basisbrok doorheen gedaan. Niet slim, dat eet hij ertussen uit en dan laat hij het liggen en brok is nou niet bepaald het beste om te geven |o Ik ga eerst het magnesium maar weghalen en kijken of hij het dan eet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:20

Tja Batlow, ik moet dat allemaal nog gaan meemaken; ze had vandaag haar eerste aarzeling, toen ik het kwart pilletje met 3 kruimels muesli onder haar neus schoof, geef het om de dag op DA advies en ze heeft vandaag dus het 4e kwart gekregen, pfff dat word nog wat hoor, om die pil er straks in te krijgen; paasei staat in paramode...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:31

Gelukkig eet hij zijn tabletjes nog wel!!! Als hij dat niet meer gaat doen..... Grrr we doen alleen maar het beste voor ze, werken ze niet mee? Ik snap ze niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:09

hahaha, het zijn net mannen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:58

Wij geven het gewoon in een heel klein stukje brood, dat gaat erg makkelijk..

Ga proberen straks foto's te maken van die van mij.. (we hebben er 2 met cushing staan..)
Ook van zn IR kenmerken en de vermoedelijke tumor in zijn oog..