Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:55

nombrado schreef:
ja, de middelen ken ik. Alleen niet juist geschreven.
Althans in de homeopathie, en dan zeer verdund.

Nou , dan ben ik toch erg nieuwsgierig naar de juiste naam

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 00:02

nombrado schreef:
NickAltena schreef:
Tjonge jonge... hoe vaak moeten we het nu vragen ??
Wat heeft jou grote teen met paarden van doen ?
BLIJF ONTOPIC ???

Overigens is acuupunctuur in china jaren lang bij de wet verboden... het wordt sinds enkele jaren slechts gedoogd.

Acupunctuur komt niet uit china en komt uit het zelfde tijdperk waar men nog geloofde in aderlaten en verbranden.
De kruiden en andere vage middeltjes die echt werken zijn niet gebaseerd op hoeba hoeba hokuspokus , maar op werkzame stoffen....anders deden ze net als die hoeba hoeba dingen... niets....

aderlaten wordt nog steeds toegepast!!!! zelfs onder de huidige medici!!

Zelf werk ik niet met accupuntuur, maar werk wel met dingen die in de natuur voorkomen.
Een dier weet instinctief al wat hij uit de natuur nodig heeft om gezond te blijven (en dan heb ik het niet over onze menselijk aangelegde weilanden en bixtonnen) enige is , dat wij dit moeten leren signaleren.

Hoe verklaar je mijn hond zwaar agressief werd van Rimadyl? En toen ik met het middel stopte de agressie weer weg was? Gek, je vind het nergens terug in de bijsluiter.
Was zeker een incident ;(

ik kan er wetenschappelijk geen enkele indicatie voor bedenken bij het paard. Bij honden en mensen wordt het toegepast indien deze te veel rode bloedcellen aanmaken en het bloed daardoor te stropering dreigt te worden. Bij paarden kennen we deze aandoening niet. Aderlaten bij het paard zou ingezet worden bij hoefbevangenheid b.v.. Opnieuw kan ik niet bedenken waarom, en ook onderzoek in de literatuur levert geen bewijs of zelfs maar vermoeden van werkzaamheid op.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 01:15

nombrado schreef:
aderlaten wordt nog steeds toegepast!!!! zelfs onder de huidige medici!!

Of die huidige medici die aderlating onderling toepassen denk ik niet, het gaat hier over paarden ;-) er zijn best wel bloedvergiftigingen geweest. Op wie ze het wel toepassen weet ik niet maar is zeker niet gangbaar en veilig. Altijd goed na blijven denken waarom, waarvoor en waarheen. (lijkt wel op Mieke Telkamp)
Waarom is dit niet meer gangbaar, dat moet je je afvragen.

Sammyoo

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:44

Begrijp ik nu goed dat men hier homeopathie kwakzalverij vindt? Dan is mijn reguliere dierenarts een kwakzalver, want die heeft me wel eens een flesje traumeel meegegeven :oo
Het enige middeltje zonder hormonen wat mijn eczeempaard van zijn jeuk af helpt is Derfen, ook homeopatisch. Als je het eczeemtopic doorleest, zie je dat heel erg veel paarden baat hebben bij Derfen :j
Maar, ik heb in het begin van het topic gereageerd en ben nu niet helemaal bijgelezen, dus misschien slaat mijn opmerking helemaal nergens op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:55

Moderatoropmerking:
Er zijn weer enkele offtopic berichten verwijderd. Hoe ernstig ook, dit topic gaat niet over humane ziekten en dergelijke. Dit topic gaat over wat onder kwakzalvers bij paarden wordt verstaan. We zitten niet voor niets op Paardenwelzijn. Natuurlijk is iedereen vrij een topic op Algemeen te openen om het breder te bespreken over humane geneeswijzen en kwakzalvers.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:02

Sammyoo : meer zelfs : homeopathie is BEWEZEN kwakzalverij. Zoals hier al tig keren geschreven is, met diverse linken naar wetenschappelijke onderzoeken, is er tot op heden nog niemand in geslaagd aan te tonen dat homeopathie meer doet dan een placebo...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:07

Sammyoo schreef:
Het enige middeltje zonder hormonen wat mijn eczeempaard van zijn jeuk af helpt is Derfen, ook homeopatisch.

Derfen is geen homeopathie, het is een veel te dure crème met wat plantenextracten, oliën en mineralen.
En ja dat werkt, want voor sommige exeempaarden is de huid goed soepel houden met crème en regelmatig wassen (en weer invetten) genoeg om van de ergste problemen af te zijn. Dat het beter gaat heeft gewoonlijk te maken met de goeie verzorging door het baasje (dagelijks insmeren, wassen, deken, voeding, beweging, en veel aandacht), en niet zo zeer met de kruiden die aan de crème toegevoegd worden.

Ow en je dierenarts.. ja. Maar al bij al blijft die nog binnen de wet gezien hij een diploma diergeneeskunde heeft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:20

Bandida, als het op basis van planten en kruiden is, is het toch homeopatisch? Maar als jij iets goedkopers weet zonder hormonen wat net zo goed werkt, houd ik mij aanbevolen!
Klopt overigens niet dat het effect komt van de dagelijkse zorg voor de huid. Daarvoor heb ik teveel middeltjes en shampoos uitgeprobeerd. Daarbij hoef je Derfen niet dagelijks te gebruiken, ongeveer twee keer per week (of zelfs minder) is voldoende om je paard van de jeuk af te houden.
Heb je het zelf wel eens uitgeprobeerd bij een ernstig eczeempaard?

En voor wat betreft de traumeel, zijn ruitersportzaken die het verkopen dan 'buiten de wet' omdat ze geen diploma diergeneeskunde hebben?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:33

De Traumeel was alle sceptici onbekend tot ik het vermeldde en Nombrado bevestigde hoe goed het is.

Hoe het werkt in de wetgeving om Traumeel te verkopen weet ik niet, maar als ze hoefteer, eczeemcréme met hormonen of zelfs corticoiden mogen verkopen en dergelijke... zou Traumeel er van mij best bijmogen :).

Sammyoo: homeopatisch op basis van planten en kruiden. Klassieke homeopathie is de verdunning, waar men hier zo kwakzalver-ig over doet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:38

Sammyoo schreef:
Bandida, als het op basis van planten en kruiden is, is het toch homeopatisch?

Nee..

Citaat:
Heb je het zelf wel eens uitgeprobeerd bij een ernstig eczeempaard?

Ja, werkte prima ;) Maar ben toch op veel goedkopere tea tree zalf over gegaan (eigen fabricaat van de apotheek)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tea_tree_oil

Citaat:
En voor wat betreft de traumeel, zijn ruitersportzaken die het verkopen dan 'buiten de wet' omdat ze geen diploma diergeneeskunde hebben?

Neen, dat mag, wat je niet mag doen is diagnoses stellen (en op basis daarvan een behandeling voorstellen/uitvoeren)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:40

Balada schreef:
Klassieke homeopathie is de verdunning, waar men hier zo kwakzalver-ig over doet.

Wat mij betreft is het dan nu een keer aan jou om uit te leggen wat aan die verdunning niet kwak is..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:00

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:
ja, de middelen ken ik. Alleen niet juist geschreven.
Althans in de homeopathie, en dan zeer verdund.
Ik weet alleen niet wat je paard had, of wat de symtomen waren om hier uberhaupt iets over te zeggen.

elke plant heeft een functie in de natuur
niks is dus onnodig wat er groeit of bloeit

Nombrado lollium is gras, Gramineae of Poaceae zijn grassenfamilies en correct geschreven. Ben wel benieuwd hoe ze homeopathisch worden geschreven. 6 jaar lang een verdunning van gras was dan wel echt sterk spul geweest!

Lolium :D

alles in de natuur heeft een functie . Anders zouden wij (en de paarden) hier namelijk niet zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:49

Helaas, tea tree olie hielp niet bij mijn paard.
Maar er wordt over verdunningen gesproken. Mijn allergische eczeempaard wordt nu gedesensibiliseerd, door mijn reguliere dierenarts (nou ja, ik spuit zelf). In een laboratorium is een mengsel gemaakt van de allergenen en ik meen wat lichaamseigen stof in oplopende sterkten. Is dat dan ook homeopathie en dus kwakzalverij :o?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:52

Sammyoo schreef:
Is dat dan ook homeopathie en dus kwakzalverij :o?

Nee, geen zorgen om maken. Vraag maar gewoon aan je dierenarts hoe het precies werkt, die kan je dat uitleggen.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:09

Bandida schreef:
Balada schreef:
Klassieke homeopathie is de verdunning, waar men hier zo kwakzalver-ig over doet.

Wat mij betreft is het dan nu een keer aan jou om uit te leggen wat aan die verdunning niet kwak is..

Ik moet niks uitleggen want dit duurt nu al 30 pagina's. Het werkt, punt. Jij hebt daar een andere mening over, geen probleem voor mij .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:38

Ik heb het artikel gelezen en het is idd op z'n minst "vreemd". Maar wat wil je hier nu mee zeggen?

Homeopathie en andere kwakzalverij werkt!?

Uit eigen ervaring bij mijn paarden heb ik duidelijk kunnen constateren dat het NIET werkt! En geloof mij maar, ik had ontzettend graag gewild dat het zou werken, maar kwam keer op keer bedrogen uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:24

Balada schreef:
Ik moet niks uitleggen want dit duurt nu al 30 pagina's. Het werkt, punt. Jij hebt daar een andere mening over, geen probleem voor mij .

En ik zeg: Het werkt niet, punt.
Dat jij een andere mening hebt prima... maar onthoudt je dieren/ kinderen (dus alles zonder eigen keuze) niet van regulierenzorg.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:05

Wat ik kwakzalverij vind:
Mensen die middelen verkopen, om het even of dat medicijnen zijn of supplementen/voeders, waarvan zij op voorhand weten dat deze middelen bij desbetreffend paard NIET werken, maar het puur verkopen/aansmeren vanwege winstbejag en suggereren dat het wel werkt/positief resultaat geeft.
En ik doel hier bewust op supplementen en voeders, dus niet alleen op medicijnen/zalven e.d., want ook op dat vlak is er veel rommel te koop.
Uit ervaring weet ik dat er verschillende groepen zijn die zich hieraan schuldig maken;
1. (particulieren) mensen die op geen enkel vlak een basis hebben op het gebied van medicatie/paardenvoeding; hiermee doel ik op een gedegen opleiding (dus geen een of ander flut cursusje gegeven door een andere kwakzalver). Deze groep is vaak puur uit op geld, niets meer en niets minder. Hun 'adviezen' zijn nergens op gebaseerd, klinken erg interessant, zijn meestal praatgraag en zeggen vaak 'mijn paard doet het er super op' / 'het heeft zeker bij mijn paard erg goed geholpen'.
2. reguliere dierenartsen. Van tijd tot tijd maak ik mee dat een dierenarts geld toegeschoven krijgt van een fabrikant om een bepaald middel aan de man te brengen; of het middel op dat moment nodig is of niet. Helaas bestaan dierenartsen die dit doen; geld doet hen overstag gaan.
Wat de alternatieve kant betreft:
ik was zelf (paarden)dierenarts (gelukkig nu niet meer) en heb e.a. meegemaakt; idd wordt het alternatieve niet erkend tijdens de opleiding (vind ik ook logisch, men moet ergens een grens stellen). In de praktijk heb ik wel eens te maken gehad met homeopathie; hiermee bedoel ik de middelen die echt onder homeopathie vallen en sterk verdund zijn. Ik ken geen geval waarbij dit werkte, ook niet bij mijn collega's.
Bepaalde (plantaardige) oliën en/of kruiden, daar heb ik wel zeer goede ervaringen mee, maar dat valt dan ook weer onder fytotherapie en is niet te vergelijken met homeopathie.
Als regulier opgeleid dierenarts toch vreemd te vermelden; op alternatief gebied heb ik wel positieve ervaringen meegemaakt (lees paard wat al 6 x dood had moeten zijn is geheel genezen dankzij een alternatieve behandeling; joost mag weten hoe). Ondanks dat we e.a. konden meten/testen is het ons niet gelukt te verklaren hoe dat kon.
De conclusie die ik voor mezelf trok; de natuur is niet zo zwart wit als wij misschien denken; er zijn dingen die wij niet kunnen verklaren maar die wel werken; en de wetenschap is lang niet zo zuiver als sommigen denken, veel 'onderzoeken' geven een verkeerd beeld en zijn alleen bedoeld om geld binnen te halen.
Het is helaas erg moeilijk om als leek het verschil te kunnen zien tussen de groep (regulier of alternatief), die oprecht hun uiterste best doen om een dier te helpen, en de groep die bewust er op uit is om geld af te troggelen met 'adviezen' /middelen waarvan zij weten dat die niet werken.
Maar zoals gezegd, mijn ervaring met homeopathie is, tja, ik ken geen geval dat het werkte. Maar om homeopathie meteen onder de noemer kwakzalverij te plaatsen vind ik te ver gaan (juist omdat ik weet hoe 'wetenschappelijke' onderzoeken gemanipuleerd kunnen worden). Misschien dat er homepathische middelen bestaan die wel werken, ik weet het niet.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:30

Sammyoo schreef:
Helaas, tea tree olie hielp niet bij mijn paard.
Maar er wordt over verdunningen gesproken. Mijn allergische eczeempaard wordt nu gedesensibiliseerd, door mijn reguliere dierenarts (nou ja, ik spuit zelf). In een laboratorium is een mengsel gemaakt van de allergenen en ik meen wat lichaamseigen stof in oplopende sterkten. Is dat dan ook homeopathie en dus kwakzalverij :o?

Nee...want hier zitten nog werkzame stoffen in.

Van een werkzame stof wordt in homeopathie een tinctuur gemaakt,
Dat is een oplossing in water of alcohol waar bijvoorbeeld een fijngemalen kruid (of meerdere) aan is toegevoegd.
Hier wordt dan net zo veel aan toegevoegd dat het fijngemalen spul niet meer oplost.
Dit wordt gezeefd en het water of alcohol mengsel wat je over houd is dan de basis tinctuur.

In homeopatie wordt beweerd dat door iets heel erg te verdunnen (één druppel tinctuur op 6 olympische zwembaden water bijvoorbeeld) en dan steeds heel stevig te schudden (wel minimaal 10 keer) het water of alcohol de werking van de werkzame stof heeft onthouden...
Uit dat laatste verdunning wordt dan het flesje homeopatische wonderwater gehaald.
Maar door al die verdunningen zit daar dus uiteindelijk geen molecuul van die tinctuur meer van in.
Je hebt dus feitelijk een flesje....water... of alcohol....
Kijkend naar de cijfertjes achter de oplossingen dan zou bij hoge cijfers de verdunning steeds sterker zijn...maar de werking ook...

Stel je voor , de Noordzee is net als alle andere zeeën en oceanen kraakschoon...
Jij gaat naar die Noordzee waar je ter grote van een suikerklontje een oplosbare substantie als werkzame stof de zee in gooit.
Dan wacht je een paar jaar....want het moet goed geschud en de zee doet dat voor jou...
Dan vlieg je na dat jaar naar de andere kant van de wereld , zeg Australië ...en schep je daar een flesje water uit die mooie schone Indische oceaan.
Voiila....daar heb jij je homeopatische wonder drankje...
Het kost wat...maar dan heb je ook wat....je vind daar in dat flesje water dan de werkzame stof in het geheugen terug.
Maar zoek er maar niet naar...want niemand heeft het ooit gevonden ondanks alle verwoede pogingen ... en geloof het maar gewoon , anders werkt het ook nog eens niet.
Dit is nu eenvoudig uitgelegd .... Homeopathie

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:12

Balada schreef:
Het werkt, punt.

Jaja, en god bestaat, en vandaag zijn we eergisteren, en morgen valt de hemel op ons dak..
Feit is, hier mooi aangetoond, dat je met kwakzalvers niet op een normale rationele manier kan discussiëren, omdat er altijd wel genoeg argumenten zijn om de discussie over HOE uit de weg te gaan. Dat komt omdat dat HOE niet uitgelegd kan worden, en een kwestie van geloof is.

Als de westerse wetenschap zeg dat het niet beter werkt als een placebo, dan mag jij wat mij betreft ook geloven wat je wil, maar weet dat je in de feiten ongelijk hebt :P
En heb dan tenminste het fatsoen om van dieren en andere mensen af te blijven, die hoeven jouw geloof niet te ondergaan. Hou het aub bij je eigen lichaam.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:18

irmaz schreef:
Voor mensen die zich afvragen waarom de Diergeeskunde faculteit zo agressief stelling neemt tegen homeopathie is dit een leuk achtergrondartikel.

En gelijk hebben ze, het is bewezen kwakzalverij..
Maar wat heeft dat artikel er mee te zien? Dat gaat over overconsumptie van antibiotica. In de vleesproducerende sector..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:26

Goed lezen, het stuk gaat niet over de overconsumptie van AB in de vleessector maar over de belang van dierenartsen bij het voorschrijven van AB.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:30

irmaz schreef:
Goed lezen, het stuk gaat niet over de overconsumptie van AB in de vleessector maar over de belang van dierenartsen bij het voorschrijven van AB.

Ja en.. homeopathie?
Of dacht je dat je de bacteriedruk in een moderne veestal onder controle kon houden met homeopathie?
Voor dat AB probleem is maar één oplossing: massaal minder vlees eten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:37

En de door de DA voorgeschreven kuren afmaken !! in plaats van te luisteren naar kwakzalvers die zeggen dat men daar onmiddellijk mee moet stoppen , want dat dat zo slecht is.... om dan over te gaan op de door hun aangeprate spulletjes...