Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:10

Nee dat wist ik al want daar kwam ik er achter dat ie niet meer op de site stond ofzo en toen heb ik hen gebeld en de leverancier zelf. Agradi heeft het ook niet meer. Ik geef maar 1 schep(je) per dag.

Omdat er in Colonflora 6 verschillende stammen zaten vergeleken bij de anderen vaak maar 1 stam bacterieën. De rest was denk ik ook duurder in vergelijking, weet het niet meer precies. Het ging mij ook echt om verbeteren van flora en fauna in de darmen, heb wel over Probio nagedacht. Bij colonflora had je ook als enige probiotica en prebiotica dacht ik.
Verder is het ook belangrijk dat hij het lust en niet giga veel scheppen naar binnen moet werken ;-)

Fijn dat Cil wel vlot verbetert nu.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:03

zie nu pas dat er bij Agradi ook staat "levertijd onbekend".
Balen, moet nu maar wat anders gaan bestellen. Heb nog 1/3 pot maar met drie scheppen gaat het hard. Hij mest nu weer normaal, maar ik wil dit tijdens het verdere opbouwen van de weidegang blijven geven. Hij heeft heel snel last van een verstoorde darmflora en gaat dan enorm veel gassen. Dan staat hij echt met een dikke opgeblazen buik en ik heb het idee dat hij heel veel baat heeft bij wat extra goede bacterieen.

Ik denk dat de probioforte het beste alternatief is totdat de Colonflora er weer is.

Samenstelling: Bifidobacterium lactus, Lactobacillus acidophilus, Lactococcus latis, Enterococcus faecium, Lactobacillus casei, Lactobacillus salivarius. Pro-bio forte bevat 1 miljard levensvatbare kiemen per gram.

Klinkt ook als meerdere bacteriestammen (5 stuks??)

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:21

Ik heb het toen telefonisch overlegd en het zat hem in de stammen en in de combinatie probiotica én prebiotica. Dat laatste weet ik wel zeker dat dat alleen voor colonflora gold. Probioforte is alleen vrij duur voor de hoeveelheid vond ik.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:58

Net maar een pot Probioforte besteld. Hij was in de aanbieding voor 35,--. Je doet er geloof ik bij normaal gebruik 60 dagen mee. Dat is net zoveel als dat ik met de Colonflora zou doen.
Ben benieuwd wanneer de nieuwe Colonflora er is. Dat konden ze je zeker niet vertellen?? Bij de paardendrogist staat hij niet eens meer op de website.

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:02

En nu ben ik geblesseerd ;(
ik heb een spier of pees verrekt in mijn ringvinger. Dat was gebeurd tijdens het rijden. Ik sluit mijn hand en ik hoorde/voelde "knak". Net alsof je vinger even uit de kom schiet. Direct vreselijke pijn en niet verder kunnen rijden. Dus ik had 1,5 week rust gehouden en alleen wat gelongeerd, los gesprongen of een spelletje gedaan. Gisteren er weer opgeklommen. Cil natuurlijk lekker vervelend want die wilde overal naar koekeloeren. Dan moet ik hem echt even goed aan het werk houden om hem weer netjes rond te krijgen Dus steeds veel druk gehad op mijn "rijvinger" en nu is hij dus weer helemaal dik. Balen dus !!! Maar.... ik moet toegeven, ik ben veel liever zelf geblesseerd dan dat Cil dat is. Moet manlief toch maar leren paardrijden. Hij heeft nu 5 longelessen gehad......

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:12

Niet dat het tijdens het rijden een groot verschil zal maken, maar je kan je geblesseerde ringvinger wel vasttapen aan je middelvinger ernaast. Gewoon twee stukjes tape (of plakband waarmee je verband vastzet) gebruiken: eentje rond de twee bovenste vingkootjes, eentje rond de middelste kootjes. Best je vingers licht gebogen houden terwijl je ze plakt. Dan zitten ze meteen comfortabel. Geeft je ringvinger de kans wat te rusten met de steun van de andere erlangs. Domme kleine ongelukjes die soms best lang duren om te genezen. Als je denkt dat er meer aan de hand is dan gewoon wat verrokken, dan kan je misschien toch best even voor rx / echo / scan langslopen bij je dokter. Tijdens het rijden misschien proberen je teugel achter je pink door te laten lopen? Zal wel even wennen worden, maar misschien ontlast je daar je ringvinger net genoeg mee?

On topic: In het begin na Amarantes koliekoperatie was ik echt als de dood dat ik iets over het hoofd zou zien, dat ze 's nachts ziek zou worden en we er niet op tijd zouden bij zijn, dat ik niet op vakantie zou kunnen, want dat m'n ouders de voortekenen niet zouden herkennen, ... De eerste 2 maanden sliep ik met een geluidsinstallatie op m'n kamer en een microfoon aan haar stal, zodat ik alles kon horen wat ze deed (we probeerden een gewone babyfoon, maar dat werkte niet goed ivm storing door hoogspanningsleiding in de buurt. Omdat m'n vader een zaak heeft in klank- en lichtinstallaties, was die micro de oplossing die uit de bus kwam). Ik sliep dus vederlicht omdat je altijd wel achtergrond geluid binnen krijgt ook (treinen, auto's, vliegtuigen,...) en werd geregeld wakker als zij vb. ging liggen om te slapen. Stikkapot was ik van de vele uren zorg die ze nodig had, bovenop m'n full-time job en de weinige en 'kwaliteitsarme' nachtrust. Gelukkig kwam er aan die periode een einde. Ze mocht terug gewoon op de weide, haar wond begon eindelijk goed te genezen (heeft lang geduurd ivm reactie op de draadjes). Maar het wordt nooit meer hetzelfde. Dat min of meer geruste gevoel dat ik daarvoor had, met een sterke merrie die zelden of nooit ziek was, is voorbij. We zijn samen iets verloren die dag...

Deze week kwam dat allemaal weer terug toen ze zondag opnieuw met koliek in de stal stond. Het verhaal kan je hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1627878 lezen, maar we zijn dus terug bij af. Gelukkig zonder operatie deze keer, maar de schrik zit er opnieuw in. Ik loop te vloeken op het warme weer en de vele muggen: allemaal extra stress voor haar systeem. En iedere keer ze even gek kijkt, niet meteen enthousiast eet of een hoop legt die niet helemaal voldoet aan 'de normen', maak ik me zorgen. Hoe ouder ze wordt, hoe erger uiteraard, want je hoort haar biologische klok zo tikken op de achtergrond... Nogal wat mensen begrijpen dit allemaal niet, verstaan niet waar ik me zo druk over maakt, maar zij is mijn verantwoordelijkheid. Als eigenaar ben ik degene waar zij op telt en dat neem ik heel serieus. Ik zou het mezelf nooit vergeven moest haar omwille van mijn beslissingen iets overkomen.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:46

Ach LeenC wat een ellende en gedoe, Welkom hier! Wij kennen het hier maar al te goed, de spanningen en de verantwoordelijkheid die je voelt. Heb in je andere topic nog gereageerd. Hoop dat ze er langzaam maar zeker weer bovenop komt.
Ik geef Colonflora om gaskoliek te voorkomen - bevorderen van goede bacterien zorgt voor minder onnodige gasvorming (door slechte bacterien). Colonflora gaat wel uit de handel, als het goed is komt er een opvolger voor.. Sterkte!!

Damian, ik heb ook wel eens last gehad van een blessure aan ringvinger en heb hem toen inderdaad ook met behulp van pleisters of tape aan vinger ernaast vastgezet - voor support. Zo kun je het toch een beetje ontzien namelijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:52

LeenC, welkom hier. We herkennen helaas inderdaad maar al te goed wat jij voelt. Heel veel mensen snappen dat gevoel en die spanning gewoon niet. Die vinden dat je het maar moet nemen zoals het komt en krijgt ie koliek dan bel je toch gewoon de dierenarts. Feitelijk hebben ze natuurlijk wel gelijk, maar in het koppie werkt het helaas niet zo. Ik heb echt een buiken en poepfobie ontwikkeld. Ik check wel een paar keer per dag of zijn buik niet dik wordt (gas).
Die van mij krijgt speciaal voer en hooi moet hij verplicht uit een hooinet eten (mazen 3 x 3).

Cil heeft een traagwerkende darm waardoor de darmflora snel verstoort raakt. Of andersom, maar dat kunnen de DA's niet zeggen.

Met cil gaat het nog steeds goed. Hij staat nu 2 keer per dag een uur op het gras en hij mest normaal. Het is wel even een rekengedoe hoeveel hooi hij dan de rest van de dag mag. Ik geef hem nog steeds de Colonflora en ik heb het idee dat hij hier heel veel baat bij heeft.

Ik heb gereden met een tapje op het schanierpunt van mijn vinger, maar ik heb niet echt het idee dat het lekker herstelt. s'ochtends is het dik en stijf. Ik moet as donderdag naar de Fysio (vermoed een knoop ergens in een spier van mijn bil... lekkere plek :o. Het lijkt net alsof een spier tekort is). Kan hij ook even naar die vinger kijken.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:07

Ik heb ook een keer een soort van spalkje gehad voor mijn pink. Een plastic dingetje dat je onder je vinger legt - die leg je er als het ware in en dan tape je dat vast, dan heb je steun en kan ie niet dubbel klappen.

Hier staan een heleboel varianten
http://ehbo.twenga.nl/spalk.html

Ik had toen zoiets geloof ik...
http://r.twenga.nl/g3.php?pg=VDszNTM2Nj ... M4NWJlYg==

Fijn dat Cil het nu goed doet op 2 keer een uur grazen. Whizz liet zijn eten een paar keer liggen, ze staan op een extra stukje wei en toen zat ie vol genoeg vond ie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:17

En jij zeker in de stress toen hij zijn eten liet liggen?

Cil mag maximaal 3 uur op het gras omdat de waardes, onder invloed van het weer, erg schijnen te verschillen.

Ik moet ook wel vreselijk om hem lachen. Het is op de wei net een stofzuiger. Heb jij ooit een paard boos zien stampen op de grond omdat het gras niet sneller naar binnen gaat. Tja, dat is Cil. Zijn leven bestaat uit eten. Een normaal maar gaat uit zijn plaat als ze voor het eerst de wei op gaan. Rennen en bokken. Cil niet, die moet je echt het poortje door sleuren omdat anders zijn hoofd naar beneden gaat en je dus het poortje niet dicht krijgt omdat Cil er nog in staat te schransen.

Kon je nog rijden met dat spalkje? Ik wil gewoon zo graag rijden nu het zo lekker gaat (en nee... ik ben nog steeds geen fanatieke ruiter hoor hahaha!!). Van de week heeft hij zijn eerste pasjes wijken gedaan en als het dan goed gaat dan smaakt dat naar meer. Erg he??
Het zit trouwens niet in mijn vinger zelf, maar in dat schanierpunt waar je vinger aan de hand vast zit.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:33

Ik kon wel rijden, maar als ik hem stootte voelde ik dat natuurlijk wel of als ik achter zijn manekam bleef hangen :')

En ja inderdaad stress - maar even een snelle check - de luzerne, een pepermuntje of een handje hooi ging er wel in ;-) Dus toen was ik weer gerustgesteld!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:04

Die check zit er bij mij ook nog zo erg in. Even kijken of hij een handje voer wil eten. Ik denk dat we er nooit helemaal vanaf komen. Ik stond net te poetsen en toen begon zijn buik tot twee keer aan toe te borrelen. Dan schrik ik toch direct. O jee.... gassen??? Maar dan kijk ik naar zijn buik en die was netjes strak.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:27

Hey!

Die van mij is in januari geopereerd geweest aan kolieke. Heb ik ook gepost gehad in dit topic. :)
Wat ik me afvroeg is of jullie geopereerde paarden nadien ook zo een soort van 'hangbuikje' hebben gehad? Die van mij heeft echt precies zo'n hangbuikje sinds de operatie, of is dat omdat hij zin buikspieren dan nog niet allemaal terug heeft?
Nu heeft hij vandaag weer koliek... Ik vraag me af hie het komt, want hij staat op een afgezet stuk wei met heel weinig gras en iedere dag krijgt hij een stukje gras bij...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:29

Ja, hoor. Hangbuikje is normaal. De ene heeft het al wat meer dan de andere. Het gaat niet meer weg. Alleen in het begin hebben ze vaak oedeem (vochtophoping) rond de incisie: dat trekt wel nog weg.

Hoop dat je paardje ondertussen beter.

Mijn merrie heb ik vrijdag moeten laten inslapen. Twee keer koliek op twee weken tijd. Ze had zo enorm veel pijn en de enige oplossing zou wellicht opnieuw opereren geweest zijn. Omdat een tweede operatie op leeftijd 24, gecombineerd met al haar complicaties toen en het feit dat ze zo fel verouderd was door onze vorige beproeving, maar een erg kleine kans op slagen meer had, heb ik besloten haar te laten inslapen. Ze dronk zo slecht de laatste tijd. Denk dat haar hart nog wel wou, maar haar lichaam het stilaan begaf...

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:47

Achnee LeenC! Hoe erg! Veel sterkte!!

Die van mij staat sinds vandaag terug op de kliniek. Hij had zaterdag een pijnstiller(werk +/- 1u) gehad en olie opgekregen. Nu heeft hij eigenlijk sindsdien geen koliekuitingen meer gehad, ook wat gemest. Maar hij dronk maar niet, heeft sinds gisteren 18u ook niet meer gemest. Temperatuur altijd ok, naar mijn mening rammelende darmen en een paard met reuzehonger. Maar dat niet drinken en mesten baarde ons toch zorgen, dus hop naar de kliniek voor alle zekerheid. Zo weten we tenminste of het nu voorbij is of niet. Daar zeiden ze nu dat t niet meteen op koliek leek, toch geen ernstige. Nu gaan ze allerlei testen doen en dus moeten we nog bang afwachten. Op de trailer had hij wel nog gemest vandaag.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:49

Kijk maar uit met dat niet drinken dus... Hoop dat hij er goed doorkomt.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:24

Ach nee wat erg leenC! veel sterkte met het verlies..

Jij ook veel sterkte Amelii.. Mijn duimen draaien hard!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:56

Dank je wel. Mis haar erg verschrikkelijk hard.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:19

@LeenC nogmaals heel erg veel sterkte, wat naar dat ze het niet gehaald heeft, het klinkt ook wel alsof ze het op het laatst bijzonder zwaar heeft gehad :(:) dan kun je weinig anders meer doen denk ik. :(:) :(:)
@Amellii hoe is het nu met jouw paard? Staat ie nog op de kliniek?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:45

Die van mij staat nog op de kliniek ja. :) Gisteren hebben ze gebeld over de onderzoeken die ze al gedaan hebben en wat ze nog gingen doen. Uit zijn buikpunctie bleek hij teveel witte bloedcellen te hebben, mss een ontsteking vh buikvlies ofzoiets. Ik weet het niet juist De darmen die ze via hun echo konden zien, werkten en zagen er goed uit. Mss heeft hij klevende darmen (?) en dat zorgt dan voor irritatie. Ze zei dat hij dat ook al in januari had voor zijn operatie, maar daar hebben ze toen niets van gezegd... Vandaag heb ik nog niets gehoord, maar ze gaven hem gisteren kleine beetjes eten en dan gingen ze vanaf middernacht hem laten vasten om dan te kijken hoe hij erop reageert. Ze zei meermaals 'hij is stabiel, hij is stabiel'. :)
Als hij terug is, gaan we alleen nog strikter moeten zijn op zijn eten. Hij is enorm gulzig en heeft zijn eten dan ook op een wip op.
Grappig vond ik wel toen hij zaterdag pijn had door zijn koliek en de veearts kwam aangereden, dat hij toen enorm luid riep toen hij haar zag. Precies zo van 'ja ik heb pijn! Help!' :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:43

Mijn merrie deed dat ook, zowel 2 jaar geleden als 2 weken geleden. Riep naar de andere paarden uit de buurt zodra we haar uit haar stal haalden toen ze begon te rollen. Roepen deed ze anders echt zelden als ze thuis was. Denk dat het een soort noodkreet is idd. Raar genoeg deed ze het de laatste dag niet meer: alsof ze wist dat er geen oplossing meer was, dat 'hulp' niets meer zou kunnen veranderen.

Nog eens veel succes, Amelii. Gelukkig tot nu toe vrij positief nieuws.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:10

Die van mij heeft ernstige maagzweren... Het is toch echt een zorgenkindje, wat heeft hij nu nog niet gehad... :) Dat zal wel fel pijn doen! Vertonen ze dan ook koliekverschijnselen eigenlijk?

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:25

Amelii pijn in maag is idd ook onderdeel van koliekverschijnselen. Kan volgens mij flink zeer doen en ervoor zorgen dat ze geen trek meer hebben. Luzerne is wel fijn om te geven omdat dat (overtollig) zuur in de maag opneemt, dus dat geeft een stukje rust in de maag, helpt in ieder geval mee. Fijn dat je paard in ieder geval stabiel is, maar niet fijn dat ie nog op de kliniek staat :(:)
Er zijn paarden die ooit geopereerd zijn die gewoon voorzichtig aan op de wei moeten of heel beperkt of zelfs helemaal niet. Dat is een kwestie van heel goed bekijken en overleggen ook met je DA van de kliniek mbt wat zij adviseren..

De mijne doet het gelukkig prima op de wei, maar heeft daar ook eigenlijk nooit last van gehad voor zijn operatie. Hij is altijd gevoelig geweest voor omslagen in het weer of een ander voerschema - winter naar zomer of zomer naar winterschema bijvoorbeeld. Sterkte!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:36

Honger had hij alleszins enorm! Nooit een teken gegeven dat hij geen honger had want dan gaat er bij ons al een belletje rinkelen dat er iets mis is. (van het moment dat hij mijn wortel niet eet, sla ik al in paniek :) ) Het is nogal een gulzig paard, hij slokt dus nogal vlug zijn krachtvoer binnen, wat ook een reden kan zijn voor die maagzweren. Sinds zijn operatie staat hij op een klein stuk wei dat eigenlijk kaal gegeten is. Iedere dag krijgt hij enkel 1 metertje gras of minder bij (afhankelijk van hoeveel gras er op dat stukje staat) en op stal krijgt hij nog hooi.
Nochtans was hij de laatste tijd enorm goed gezind! We waren stillekes terug aan het trainen en hij genoot volop, continu zijn oortjes naar voor en helemaal blij dat hij weer weg mocht. Zijn vacht blinkt ook gelijk een spiegel en hij loopt qua gangen zelfs ruimer dan vroeger!
Morgen komt hij naar huis normaal gezien! :)
Hmm luzerne daar heb ik al van gehoord, maar nog nooit gezien.. Ga ik hier eens voorleggen, zijn heel voerschema zal toch weer moeten veranderen, hoewel we dan weer moeten oppassen of hij het verdraagt of niet en niet weer koliek krijgt...

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:28

Was hier al even niet meer geweest..

Jeej wat erg zeg leenC!! Gatsie... Wat erg dat ze er niet meer is... :(:) Oohh daar zijn geen woorden voor. In ieder geval heel veel sterkte.

Amelii, goed te horen dat hij vandaag in principe naar huis mag, hoe is het gegaan?

Zelf ben ik weer vollop aan het rijden, af en toe een wedstrijdje en eind van de maand gaan we een week op instructieweek. Heb d'r heel erg veel zin in. Ik kan nu zo intens genieten van wat we nu allemaal nog samen kunnen doen. Ik ben echt heel dankbaar dat ze d'r nog is :j
Hoop dat jullie dat straks ook kunnen ervaren :j