Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:49

En alles is goed gegaan?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:56

Ja de castratie zelf is prima gegaan ! Alleen het wakker worden was vreselijk..
Omdat hij liggend gecastreerd is. Dat op willen staan is drama. Dus ik zou volgende staand doen óf met genoeg mensen.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:42

Bij mij krijgt hij 's middags nog brokken en vroeg in de avond nog hooi. 's Nachts en ochtend er voor niks meer. Ben benieuwd, morgen is het zover.... ik krijg een telefoontje zodra hij klaar is.... Zenuwachtig!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:45

Vanmiddag telefoontje gekregen dat de operatie goed is verlopen! Ze hebben de bal uiteindelijk nog van de buikholte naar de lies kunnen duwen, dus dat scheelt ook weer iets in kosten! Vrijdagmiddag gaan we hem weer ophalen.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:48

Niekoezz schreef:
Vanmiddag telefoontje gekregen dat de operatie goed is verlopen! Ze hebben de bal uiteindelijk nog van de buikholte naar de lies kunnen duwen, dus dat scheelt ook weer iets in kosten! Vrijdagmiddag gaan we hem weer ophalen.

ow wat fijn dat goedd is gegaan ik mag maandag spannend. meneer weet momenteel echt niet wat ie met zich zelf aan moet echt een kleuter met hormonen die die niet kwijt kan best zielig.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:50

Ik merk bij die van mij nog vrij weinig dat hij een hengst is (was). Hij stond lekker tussen de ruinen van 3 en 4 jaar, dus hij kon mooi met hen spelen. Naar mij heeft hij zich nog niet als hengst gedragen. Wat doet die van jou dan? Succes maandag! Houd ons op de hoogte.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:38

Niekoezz schreef:
Ik merk bij die van mij nog vrij weinig dat hij een hengst is (was). Hij stond lekker tussen de ruinen van 3 en 4 jaar, dus hij kon mooi met hen spelen. Naar mij heeft hij zich nog niet als hengst gedragen. Wat doet die van jou dan? Succes maandag! Houd ons op de hoogte.

die van mij staat ook tussen 2 ruinen 1 van 5 en 1 van 10 die voeden hem opzich goed op.
hoe die zich gedraagt bijten constant heeft me al 2 keer proberen te bespringen. is laast de padock doorgebroken een heeft een merrie besprongen en nog meer dingetjes.

maar veders staat ie gewoon naast een merrie op stal niks aan de hand naast merrie poetsen geen probleem dus zijn de kleine dingen en merk gewoon aan hem dat ie der gewoon last van heeft.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:46

Aaah vervelend! Hopen dat het dadelijk in ieder geval over is. Die van mij is gewoon heel erg aan het spelen, maar verder is hij gelukkig braaf. Heb je foto's??

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:39

Niekoezz, Wat fijn dat alles zo goed verlopen is. Veel beterschap !!

Inmiddels zijn van het knietje van Sueño foto's gemaakt.... wat een ellende!
We hebben 3 maanden lang gedacht dat die dikke knie een overblijfsel was van de Einschuss die hij gehad heeft. Dus niet! Blijkbaar overreageert zijn groeischijf. Links en rechts is er bot te ver doorgegroeit waardoor die knie zo dik was. Prognose is wel goed gelukkig maar hij moet nu wel 3 maanden boxrust en 2x daags Joint bij zijn eten. Over 3 maanden worden er nieuwe foto's gemaakt om te kijken hoe het er dan uitziet.
Tjonge jonge, een 2 jarige hengst 3 maanden op stal houden ... katastrofaal!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:09

Hmm dat is toch wel even een ander verhaal dan een overblijfsel van een Einschuss been! wat is de prognose kan dit nog bijtrekken met rust?? maar 3 maanden boxrust pff heel veel succes!

Tum staat nu 6 dagen op stal ivm zijn castratie en die sloopt zijn hoeven al vanwege het schoppen tegen de deur zodra hij iemand ziet, nu mag hij nog wel gelongeerd worden en mee gestapt worden maar dat is toch wat anders dan jezelf uitleven in de bak!.

Vraag, wanneer hebben jullie de paarden weer in de wei gezet na de castratie via de lies??? ik heb wel een voorschrift meegekregen 5 dagen rust dan 5 dagen opbouwen maar de wei in met al zijn gekkigheid en gebok daar ben ik een beetje huiverig voor. Voor de rest ziet het er super netjes uit.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:51

Niekoezz schreef:
Aaah vervelend! Hopen dat het dadelijk in ieder geval over is. Die van mij is gewoon heel erg aan het spelen, maar verder is hij gelukkig braaf. Heb je foto's??

ja hoop ik ook, hij is ook wel braaf hoor maar je moet wel rekening mee houden dat hij ook hengst is veders doet ie alles braaf ben nu veel aan het buiten wandelen en dat doet ie allemaal braaf.

foto ff in linkje
http://i135.photobucket.com/albums/q139 ... C11694.jpg

@Sueno wat een ellende zeg jonge hengst zo lang op stal houden en dat met het weide seizoen bijna voor de deur succes der mee

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:11

@ Sueno; en ik vond 3 weken al erg! Laat staan 3 maanden, voor een 2 jarige hengst... Pff!!

@ Ilonab; Die van mij is uiteindelijk dus ook geopereerd via de lies en mij werd vertelt dat hij 2 weken boxrust nodig heeft en dan langzaam opbouwen.

@ dapperedodo; leuk paardje!! Ik ben inderdaad ook bezig met wandelen, heerlijk!

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:43

Dank jullie wel, 3 maanden is voor zo'n jong ding idd erg veel, maar helaas is er geen andere optie.

@ilonab .. Er zijn 2 dierenartsen bijgeweest, ze zeggen beide dat dit met boxrust weer netjes moet bijtrekken, goed 3 maanden is idd veel maar als hij hiermee erdoor getroken word heb ik het er graag voor over. Ze zeiden ook dat dit niet zo vaak bij een paard van deze leeftijd voorkomt. Normaal gebeurt dit bij veulens van tussen de 3 en 6 maanden voor. Echter dan zijn ze eigenlijk niet meer te helpen omdat veulens erg snel groeien, en als ze dan die overreactie op de groeischijven hebben vergroeien hun benen naar X-Benen. Aangezien Sueño 2 jaar is groeit hij niet meer zo snel, dus prognose is goed volgens hun.
Ik ben zelf altijd sceptisch, ik geloof pas iets als ik het zie, dus ik wachten de volgende foto's over 3 mnd maar weer af. Maaaaaaaaaar mocht het niet meer goed komen en ik zie hem niet kunnen berijden dan gaat hij toch echt niet meer weg, hij is en blijft mijn oogappeltje.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:44

mijn excuses voor de , beetje last van tiepgriep.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:48

Sueno; in ieder geval heel veel sterkte! Houdt ons op de hoogte!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:12

@ sueno als dit ervoor zorgt dat je paardje volledig hersteld dan is 3 maanden op een heel paardenleven natuurlijk niets en is het zeker het proberen waard hoop heel erg voor je dat de foto's over 2 maanden goed zijn.

Tum gisteravond buiten gezet, hij staat zich echt mega te vervelen op stal en sloopt zijn hoef met het tegen de deur schoppen. Hij heeft zich de eerste 5 minuten flink uitgeleefd dat ik iedere keer dacht oei doe nou niet zo maf maar aan de andere kant als het zeer deed dan zou hij die gekkigheid niet uithalen.

Nu even afwachten hoe het er straks uit ziet en dan vind ik dat hij weer lekker naar buiten kan.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:36

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden. A.s Dinsdag maak ik zijn hele stal volledig schoon en gaat hij op zaagsel. Nu vreet hij uit verveling de hele stal leeg (Stro) en zin in koliek heb ik dus al helemaal niet.
Ook het bijten in ijzer (tralies etc) is een nieuwe bezigheid van hem dus hij krijgt ook een nieuwe zoutblok en een jollybal om mee te spelen. Zijn humeur word er in ieder geval niet beter op, het beestje verveeld zich gewoon stierlijk. Maar 1 geluk, zijn gedrag nu is niet te wijten aan het hengst zijn.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:06

Sueno schreef:
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden. A.s Dinsdag maak ik zijn hele stal volledig schoon en gaat hij op zaagsel. Nu vreet hij uit verveling de hele stal leeg (Stro) en zin in koliek heb ik dus al helemaal niet.
Ook het bijten in ijzer (tralies etc) is een nieuwe bezigheid van hem dus hij krijgt ook een nieuwe zoutblok en een jollybal om mee te spelen. Zijn humeur word er in ieder geval niet beter op, het beestje verveeld zich gewoon stierlijk. Maar 1 geluk, zijn gedrag nu is niet te wijten aan het hengst zijn.

ahh arme schat ja veel kan je niet voor hem doen he. mag je wel rondje stappen met hem of ook niet?

ik heb voor de mijne als die straks thuis is alvast zo'n muslie bal gekocht zodat ie zich daar op kan uitleven maar ja dat is maar een week boxrust met stappen.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:28

ja stappen mag wel. Maar maximaal 10 minuutjes per dag en dan héél rustig aan. Dus daar raakt hij zijn energie echt niet mee kwijt.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:31

Vera schreef:
Ik heb een 4 jarige PRE hengst die er waarschijnlijk ook aan moet geloven.
Dacht het gewoon in de wei te doen (altijd goede ervaring mee) maar nu hoor ik om me heen dat dat voor een 4 jarige meer problemen kan geven :?
Wie heeft er ervaring/tips?

Een 4 jarige kan inderdaad meer problemen geven omdat de zaadstrengen en vooral de bloedvaten naar de ballen veel meer ontwikkeld zijn. Daardoor heb je o.a. meer kans op grote bloedingen. Bij op tafel castreren wordt de zaadstreng altijd dichtgemaakt met hechtdraad, waardoor bloedverlies veel minder is.

Maar ik zou gewoon jouw DA even bellen, die kan je waarschijnlijk het beste advies geven ;)

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:37

mijn 3 jarige PRE is op de kliniek gedaan op advies van de veearts aangezien ik met hetzelfde issue zat als jij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:57

mijn hengst is nu 2 en ik wacht even af hoe zijn gedrag zich ontwikkelt, als hij teveel hengst wordt zit ik er ook over te denken om hem dit najaar te laten casteren.
Ik lees over allerlei verschillende manieren, voordelen en nadelen, best lastig vind ik om te besluiten hoe het 't beste gedaan kan worden straks...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:26

Ilonab schreef:
mijn 3 jarige PRE is op de kliniek gedaan op advies van de veearts aangezien ik met hetzelfde issue zat als jij.

Hoe is het nu met Lucentum?
Gaat het goed?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:27

Had mijn DA gebeld en die zei ook dat een kliniek gewoon minder risico met zich meebrengt.
Nu opzoek naar een goede kliniek in de buurt :)

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:39

Vera schreef:
Ilonab schreef:

Hoe is het nu met Lucentum?
Gaat het goed?

Hij doet het super op het moment, heeft vrijdag uurtje of 3 buiten gestaan zaterdag en zondag iets korter vanwege de mega hagelbuien en onweer.

Het ziet er heel netjes uit is niet meer gezwollen na zijn maffe bokkesprongen dus ik ben helemaal gelukkig nu maar hopen dat zijn hormoonhuishouding wat gaat dalen want daar merk ik nog bar weinig van ;-)