Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:17

wat is er precies kapot aan? het rubber of het halster? het rubber is er namelijk in verschillende kwaliteiten te krijgen, de zachte kwaliteit scheur je met je blote handen nog kapot, dat is echt prut. de taaiere zwaardere houdt het in mijn ervaring altijd goed vol.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:28

Harry Horse heeft ook een stevige, 29,95 kost ie

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:48

Hier ook weer de graaskorf op. Haf nog steeds redelijk slank, en dat wil ik graag zo houden.

Ook de Fries vanaf zondag de korf op. Die had zo'n harde manenkam.... Voor zijn eigen bestwil en gezondheid.
Hij is heel geduldig, maar krijgt nog maar erg weinig gras binnen. Hij moet nog even de slag te pakken krijgen ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:50

xx_Lyzet schreef:
Harry Horse heeft ook een stevige, 29,95 kost ie

en praktisch dezelfde hebben ze bij agradi voor 12,95 ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:35

haha dat is het dus heb de bloempot in verschillende soorten geprobeerd en die van atorka al geprobeerd. wat houd die van harry horse in

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:50

Nee, die van agradi is rubber aan de onderkant, dat had die van mij na 2 dagen al kapot...... Die van HH zijn veel maler steviger!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:24

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Mijn fjord staat nu 24/7 buiten, waarvan overdag strook begrazing. Maar toch heeft meneer heel wat vetjes te veel. terwijl ik 6 keer in de week rijd 4 dagen uur dressuur, en lange bosritten.

Daarom leek mij zo'n graas masker wel handig. Alleen weet iemand waar je maatje extra full kan krijgen? Ik kan ze namelijk nergens vinden.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:01

Die van mij gaat vanaf dit weekend weer met een grasmasker de wei op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:02

IR had destijds maatje Xfull, haflinger hier heeft die ook.

@ Lyzet, ik ben wel benieuwd naar die van HH die jij bedoelt, heb je er een foto of voorbeeldplaatje van?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:42

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:05

Vandaag nog van een objectieve derde partij gehoord dat haffielief toch nog serieus te zwaar blijft. Ook al laat ik ze werken (niet elke dag wel, om eerlijk te zijn), 't ding ontploft eigenlijk nog. Ik zit eraan te denken om de korf nog strenger te maken, maar weet niet goed hoe. Heb al gelezen over een ijzerstaafje of kruisje op de korf te plakken, maar hoe maak je dat dan vast?
Heb wel schrik dat ze nog veel harder zou proberen om veel te eten en dus nog meer wondjes. Maar op den duur is er geen alternatief meer. Ze heeft (weeral) gewoon geen curve meer, borstkas/buik/kont gaat gewoon in elkaar over en die dikke manenkam voorspelt ook weinig goeds.
Ik ga er goed mee aan de slag maar toch twijfel ik om ook de korf terug aan te passen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:07

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:14

Nee, die van HH is echt met een harde onderkant! En dus ideaal voor mijn paard!!!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:19

xJasmijn schreef:
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Mijn fjord staat nu 24/7 buiten, waarvan overdag strook begrazing. Maar toch heeft meneer heel wat vetjes te veel. terwijl ik 6 keer in de week rijd 4 dagen uur dressuur, en lange bosritten.

Daarom leek mij zo'n graas masker wel handig. Alleen weet iemand waar je maatje extra full kan krijgen? Ik kan ze namelijk nergens vinden.

de GG van www.paardendrogist.nl maat full gaat hem wel passen!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:56

ponyzotje schreef:
Vandaag nog van een objectieve derde partij gehoord dat haffielief toch nog serieus te zwaar blijft. Ook al laat ik ze werken (niet elke dag wel, om eerlijk te zijn), 't ding ontploft eigenlijk nog. Ik zit eraan te denken om de korf nog strenger te maken, maar weet niet goed hoe. Heb al gelezen over een ijzerstaafje of kruisje op de korf te plakken, maar hoe maak je dat dan vast?
Heb wel schrik dat ze nog veel harder zou proberen om veel te eten en dus nog meer wondjes. Maar op den duur is er geen alternatief meer. Ze heeft (weeral) gewoon geen curve meer, borstkas/buik/kont gaat gewoon in elkaar over en die dikke manenkam voorspelt ook weinig goeds.
Ik ga er goed mee aan de slag maar toch twijfel ik om ook de korf terug aan te passen.

geen optie om je haflinger op een andere manier te korten op het gras? maar een paar uurtjes per dag en verder paddock (en eventueel arm hooi).

de graskorf die ik besteld heb in england, heeft echt weinig ruimte om te eten (daardoor heb ik er ook een gat in gemaakt, mocht dat te veel zijn plak ik dat af me duck tape) en dan eventueel de korven combineren....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:26

Als je het met graaskorf niet red (ze kunnen immers nog steeds 24/7 eten als je ze op de wei laat lopen) dan zou ik toch echt de weidegang inkorten en combineren met de rest van de dag/nacht op een zandpaddock of 's nachts op stal en slechts beperkt ruwvoer, of voornamelijk een plakje stro voor de nacht...

24/7 toegang tot ruwvoer klinkt goed, maar met sommige paarden of pony's krijg je dan echt problemen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:49

ponyzotje schreef:

onze ervaring is dat korter gras sowieso veel verschil maakt tov langer gras. wel rekening houden met groeistress in het gras natuurlijk.
wij hadden inderdaad een rekje in de korf gemaakt van sterk gaas, dit werkte goed maar helaas kreeg Mone wat slijtage op de tanden ervan. we hebben nu een plaat extra rubber erin liggen met een kleiner gat (20 mm doorsnee), en dat gaat wel goed. ze loopt vooralsnog nog steeds 24/7 buiten in haar eigen groepje!

verder zou je eens een bloedonderzoek kunnen laten doen, een paard gaat soms ook als een idioot vreten als er ergens bijvoorbeeld een tekort zit. ze proberen dan het tekort aan te vullen, maar zolang het dagelijks dieet dat niet toestaat lukt ze dat natuurlijk nooit. Mone had een licht Mg tekort, sindsdien voeren we dat bij. ik heb de indruk (kan niet bewijzen natuurlijk) dat het ook wel te maken heeft met de soort wei, en wat er groeit. de meeste weides in NL zijn eigenlijk gewoon niet geschikt om paarden als hafjes en dergelijke 24/7 op te hebben.
mooiste zou inderdaad zijn als ze een deel van de dag op een paddock kan met stro oid, maar die mogelijkheid moet je maar net wel hebben dan.

@ Lyzet, dat is technisch gezien ongeveer dezelfde korf als die wij gebruiken, het rubber loopt gewoon door vanaf de zijkanten naar het midden. het rubber is inderdaad harder dan van een aantal andere merken, maar er zijn er meer die dit hardere rubber gebruiken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:26

Van het gras afhouden is bij de Haflinger eigenlijk geen optie, in die zin dat ik dat al geprobeerd heb (ik babbelde toen ook al vrolijk mee in afvaltopics op bokt). Strookbegrazing ging niet, want paard kreeg te weinig binnen en Haflinger at zich toch vol, ploegde echt de grond om voor de laatste stukjes als ze niet snel genoeg bij kreeg. Paddock heb ik geprobeerd, soort van 'laatste redmiddel'. Halve dagen: vrat zich vol de andere helft. Volle dagen: dat heb ik een week volgehouden, toen stond ik op de kliniek met een Haflinger met zandkoliek. Op kliniek stond ze dan dus een week op stal, bleek dat ze haar houtkrullen/zaagsel opat :D .

Maw, ik heb een lastig geval. Bloedonderzoek is toen overigens ook gebeurd.
Bovendien vind ik dat de hele dag door bewegen heel positief is ivm vermijden van insulineresistentie. Vandaar dat ik eigenlijk liever opteer voor een regime met altijd eten, maar wel gewoon minder. Maar Haf blijkt bijzonder weinig nodig te hebben. In de winter eet zij ook veel minder dan 2% van haar lichaamsgewicht (aangevuld met stro voor de buikvulling en supplement) en daar valt ze nog amper van af, teken dat ze toch echt wel heel sober is.

Ben 't zeker met je eens merrieveulen, dat de doorsnee weide veel te rijk is. Maar probeer dat maar eens te veranderen, he ;-) . Ik bemest sowieso niet en haal gewoon zoveel mogelijk onkruid weg, heb ook twee van de drie weiden heringezaaid maar veel lijkt het niet uit te maken :D .

Dus, kortom, ik ga proberen met een combi kleiner gat en meer werken - dat meer werken zou toch al haar metabole status een beetje normaal moeten kunnen houden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:31

denk inderdaad dat dat je enige fatsoenlijke optie is. wij hebben er ook zo één lopen hoor, enige wat werkt is een kleiner gat.
en toch denk ik dat bij die paarden iets niet goed zit, want de vraatzucht is echt extreem, die paarden eten zich zieker dan ziek en veel sneller dan andere paarden.

in NL is het eigenlijk bijna onmogelijk om een goede weide te creëren, het weer is te goed voor de groei etc., haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:33

Ik denk ook wel dat er iets niet goed zit inderdaad, maar ik betwijfel of je er iets aan kan veranderen. Als het echt een tekort was, waarom komt het dan bij bepaalde rassen meer voor? Kunnen zij bepaalde dingen minder goed opnemen en dan nog, bij niet al die vraatzuchtigen is zo'n tekort echt aanwezig. Denk dat 't meer te maken heeft met het metabolisme op z'n geheel, en ik weet niet of je daar veel aan kan doen. Als ze bijvoorbeeld echt Cushing hebben ofzo, ja, maar bij veel pony's met IR/metabool syndroom is dat er niet. Ik vind 't lastig.

En dan ook nog de miserie dat ze niet meer in haar hoefschoenen ging, waardoor ik op zoek moet naar nieuwe vooraleer ik lange ritten de baan op kan. Voorlopig blijft ze gelukkig wel gewoon goed lopen maar ben me er erg goed van bewust dat dat snel kan veranderen.

Luxeproblemen :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:08

wij merken wel dat bij Mone de vraatzucht op gras het ergste is, op hooi gaat het veel beter. we vullen haar dieet ook zoveel mogelijk aan met hooi. Ook heeft ze bepaalde dingetjes die ze alleen heeft als ze op gras staat, zoals jeuk in de manenkam... het is echt lastig, en op deze stal is het praktisch onmogelijk om haar helemaal van het gras af te houden.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:34

Kom even binnenvallen in dit topic... Tijdje geleden was ik heel enthousiast over de Green Guard. Mijn koudbloed bleef er mooi mee op gewicht en ze was er handig genoeg mee om toch te kunnen eten.
Hartstikke mooi, totdat ik ontdekte dat haar voortanden ontzettend afgesleten waren door de Green Guard :oo

Hebben de paarden met die "dichte" korfjes daar minder last van of slijt het gebit daar evengoed door?
Mijn merrie moet eigenlijk met een korf staan, maar van die dichte korfjes kreeg ze heel veel wondjes. Dat was voor mij de reden om op de Green Guard over te stappen, maar daar slijten haar tanden dus ontzettend door.
Weet nu eigenlijk even niet wat ik het beste kan doen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:33

ponyzotje, een verhard paddock met hooi/stro mengsel is misschien nog een optie. afwisselend met wat weide gang. maar blijft een mooilijk verhaal als ze zich zo vol vreten.
de engelse korf die ik heb heeft kleine gaten. shetlander heeft uitgevonden hoe die af kan en heeft die in de modderpoel geslingerd vandaag, dus de korf in de was en dinsdag gaat die weer om, met een vlecht over het kopstuk.
zag wel dat die wat schuurplekjes heeft op zijn lip (komt denk ik van mijn zelf gemaakte gat)....verder geen verwondingen

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:34

Ja!!! Ik merk echt absluut verschil met mijn paard

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:20

Vankje schreef:
Kom even binnenvallen in dit topic... Tijdje geleden was ik heel enthousiast over de Green Guard. Mijn koudbloed bleef er mooi mee op gewicht en ze was er handig genoeg mee om toch te kunnen eten.
Hartstikke mooi, totdat ik ontdekte dat haar voortanden ontzettend afgesleten waren door de Green Guard :oo

Hebben de paarden met die "dichte" korfjes daar minder last van of slijt het gebit daar evengoed door?
Mijn merrie moet eigenlijk met een korf staan, maar van die dichte korfjes kreeg ze heel veel wondjes. Dat was voor mij de reden om op de Green Guard over te stappen, maar daar slijten haar tanden dus ontzettend door.
Weet nu eigenlijk even niet wat ik het beste kan doen.

de GG is van hard materiaal. voordeel daarvan is dat het niet of nauwelijks verslijt, nadeel is dat het harder is dan de tanden van een hoop paarden, die er dus wel op slijten. de dichte korfjes zijn van rubber en zijn dus een stuk zachter dan de tanden van een paard. nadeel is dat die aan slijtage onderhevig zijn en dus op den duur vervangen moeten worden, bij ons slijt het rond het gat vrij snel, waardoor het gat ook vrij snel groter wordt. wij leggen er dan een nieuw rubberplaatje in met een kleiner gat. dat plaatje vervangen we dan als het verslijt.
maar goed, om antwoord te geven op je vraag, nee, van de rubber korfjes slijten de tanden niet.
ik vind de GG er aardiger uitzien, maar die slijtage is voor mij wel de reden om die niet te nemen.
waar kreeg ze wondjes van het dichte korfje? vaak is dat wel te verhelpen door óf een grotere maat te nemen, het halster anders te verstellen of bijv. iets van zacht materiaal eromheen te maken.

blacknorton, volgens mij krijgen de meeste paarden wel ergens kale plekjes als ze de hele dag iets om hun hoofd dragen.... bij die van ons beschadigen de haren ook van de halsters, en inderdaad de bolletjes van de lippen door het eroverheen wrijven zeg maar... kapotte haren vind ik persoonlijk geen probleem, hoewel het wel lelijk is natuurlijk. zolang de huid maar heel en zacht blijft. als de huid kapot gaat wordt het een ander verhaal. bij Mone gebeurt dat nu bij de klittebandsluiting, zusje gaat straks even een setje bontjes kopen die we eraan kunnen doen. hopelijk scheelt dat ook voor de kale stukjes, het is een haf met lichte haren en een donkere huid, dus die stukjes waar de haren beschadigd zijn vallen gelijk enorm op.