Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:29

damian23 schreef:
He, ik zie nu pas dat er ook een maagzwerentopic is. Ik meld me dus hier ook even. Bij mijn paard cilord zijn er juli dit jaar maagzweren gehad (graad 3). Hij heeft een maand gastrogard gehad en doet het nu goed.
Ik voer wel maagcompositum, probiotica en bij iedere voerbeurt muesli gaat er 400 gram pure luzerne doorheen (dus niet die luzerne mixen).

Voer jij maagcompositum blijvend? En moet je dit perse 2x daags voeren?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:31

Caballos schreef:
Vraagje hier, met welke lucerne (merk e.d.) hebben jullie goede ervaringen? Tot nu toe gaat t met onze "maagklant" goed, maar nu staan ze de nachten weer op stal en hij is en blijft gevoelig voor veranderingen.... Wel krijgt hij zo goed als onbeperkt hooi en staat op stro. Wellicht kunnen n paar handjes lucerne hem bij staan...

Ik voer de luzerne van equisentials.
http://www.paardenkunstmest.nl/equisent ... voordelen/

Juist het hoge calcium- en eiwitgehalte bindt de zuren. Vandaar dat ik een pure luzerne wilde voeren en geen mix, zoals die van hartog. Dan is het calcium gehalte weer een stuk lager en ik weet niet of het dan nog wel dezelfde zuurbufferende werking heeft als de pure luzerne.

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:34

@damian: wat is daar dan de Ca/P balans van? want de Ca/P van luzernemix van hartog en luzernecobs van Agrobs (zuivere luzerne in pellets geperst) verschilt niet veel hoor.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:40

bedankt voor jullie reacties!

Hoeveel lucerne mag je geven zonder dat je hoeft te compenseren??? ca/p verhouding?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:48

Tjara, je kan de maagcompositum permanent geven. Ik heb nu een pot van Puur Maag Paard en dat is praktisch dezelfde samenstelling als de maagcompositum. Op die verpakking staat dat je iedere zes tot acht weken een week moet stoppen omdat de kruiden dan weer de kans krijgen om opnieuw te gaan werken. Bij de maagcompositum staat dat weer niet. Het beste is twee keer per dag, maar ik geloof dat een keer per dag ook volstaat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:53

PetitParis, Calcium is 16 en eiwit is 14.
Calcium/forfor is: 5,3:1

De calcium in de hartog is 12. En bijkomend probleem bij mijn paard is dat hij ook nog gevoelig is voor koliek. Dus ik geef het liefst een luzerne zonder melasse.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:49

@ caballos: Een paard kan sowieso beter tegen een iets hoger Ca/P balans dan een te lage. Verder is de Ca/P van luzerne veel minder afwijkend dan die van granen (2x te hoog tov 10x te laag) plus als je in voerscheppen gaat meten, dan weegt zo'n voerschep waar 1kg brok in past, maar een 300g aan luzerne. Je zou al over de 2-3kg voor een paard van 600kg moeten gaan om op termijn problemen te kunnen krijgen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:57

Ok, dan zit ik veilig, dan weet ik dat ik binnen de "lijntjes" blijf.
Onze maagklant kan zo wat bij krijgen en mijn oudere dame kan dan wat beter haar gewicht behouden.

Ik geloof dat subli ook lucerne heeft zonder melasse, maar met plantaardige olie (was wat ik las op het etiket).

Damian, zit dat in plastic verpakt, moet je dat heel snel opvoeren?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:40

Ik voer 2 x daags maagcompositium

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:00

_tarja_ schreef:
44Myrthe44 schreef:
Ik vind de symptomen erg vaag..
Ik herken er wel 1: mijn paard knarst tijdens het uitstappen, alleen als de teugels helemaal lang zijn. Kan dit met een maagzweer te maken hebben?

Ik herken dit symptoom niet. Ik heb wel vaak gezien dat jonge paarden die zadelmak gemaakt worden dit durven doen door de onwennigheid van het bit. En bij wat oudere paarden denk ik altijd aan een aanleuningsprobleem.
Soms vraag ik me ook af of het na een tijdje een gewoonte wordt om te doen. Maar ik weet bovenstaande natuurlijk niet zeker :)

Ik heb nog niet eerder gezien/gehoord dat knarsen gelinkt wordt aan een maagzweer. Ook niet als je symptomen van een maagzweer googled. :)
Als je twijfelt zou ik gewoon je DA om advies vragen, bellen kost niets :P behalve je telefoonkosten :P

Tandenknarsen wordt wel degelijk aan maagpijn gerelateerd. Mijn paard ging tijdens de eerste dagen na zijn koliekoperatie tandenknarsen en gapen - hij kreeg toen uiteraard verschrikkelijk weinig eten omdat hij weer moest opbouwen. En toen werd er door 2 artsen op de kliniek direct tegen mij gezegd dat ze hem wat zouden geven omdat hij last van zijn maag had..

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:58

petitparis schreef:
@ caballos: Een paard kan sowieso beter tegen een iets hoger Ca/P balans dan een te lage. Verder is de Ca/P van luzerne veel minder afwijkend dan die van granen (2x te hoog tov 10x te laag) plus als je in voerscheppen gaat meten, dan weegt zo'n voerschep waar 1kg brok in past, maar een 300g aan luzerne. Je zou al over de 2-3kg voor een paard van 600kg moeten gaan om op termijn problemen te kunnen krijgen.

Weet je toevallig ook hoe dat zit met spelt?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:17

Cabalos, het zit inderdaad in plastic. Het is niet zoals Kuil dat je snel moet opvoeren. Het is droog spul. Ik doe ongeveer 2 weken met een zak. Subli heeft inderdaad ook een luzerne zonder melasse. Ik heb die zelf nog nooit geprobeerd omdat ik daar wat minder goede berichten over had gehoord (steentjes tussen de luzerne). Ik kwam deze luzerne tegen op horse-event.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:07

@fargo: dus toch! Ik wist dat niet, kon het ook niet terug vinden bij symptomen. Tandenknarsen is natuurlijk ook een gevoel van onbehagen, dus als ze dan pijn hebben of last van hun maag.
Weet ik dat ook weer :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:58

_tarja_ schreef:
@fargo: dus toch! Ik wist dat niet, kon het ook niet terug vinden bij symptomen. Tandenknarsen is natuurlijk ook een gevoel van onbehagen, dus als ze dan pijn hebben of last van hun maag.

paarden uiten "onbehagen of pijn" op vele verschllende manieren, die van mij trok lijntjes in haar bovenlip, ook iets wat ze nog nooit eerder deed.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:08

Mist schreef:
_tarja_ schreef:

paarden uiten "onbehagen of pijn" op vele verschllende manieren, die van mij trok lijntjes in haar bovenlip, ook iets wat ze nog nooit eerder deed.

Jeetje wat een verschillende symptomen heeft ieder paard weer, zo zie je maar dat je je eigen paard het best kent!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:09

Ik zit net te kijken op de site van de paardendrogist, ze hebben echt enorm veel tegen maagklachten:

http://www.paardendrogist.nl/zoek?catid ... 0&p=1&sn=1

Maak eerst mijn emmer pronutrin op, maar weet niet of ik het ooit nog voer, op internet lees ik er toch niet al te goede reacties over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:32

@ tisby: ik vind alleen maar waarden terug voor het graan op zich, terwijl je een paard ruwe spelt voert, meet het kaf er nog rond. Maar ik neem voor mezelf altijd een gemiddelde waarde van 1/5 voor granen algemeen...

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:16

Oke dank je petitparis! Ik voer idd ruwe spelt.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:17

tisby schreef:
_tarja_ mijn paard heeft ook een maagzweer gehad en na 1 pot Gastri Comp van Phytonics is het nooit meer terug geweest. Dit is het: http://www.nmlhealth.com/p,58,1411/Gast ... paard.aspx
Wel heb ik, nadat hij 1x een maagzweer heeft gehad, ervoor gezorgd dat hij de hele dag door te eten heeft. Daarvoor had ik nl een stalgenootje die de paarden perse uren in de bak wilde en daar mochten we niet voeren..

Bij mij ook. Na het geven van phytonics maagcomp heeft ze het niet meer gehad.
Wel krijgt ze 2x per dag grasbrok (geweekt) te eten. Dit zou dr maag langer bezig houden en lijkt super e werken. Daarnaast voer ik ook heel veel ruwvoer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:47

eergisteren controle van m'n paard en haar maag is nog nooit zo rustig geweest als nu *\o/*

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:47

3timesmom wat goed! Fijn dat het bij jouw paard ook zo goed gewerkte heeft. Ik geef ook grasbrok (wiesencobs) toevallig, 1kg per dag en ik geef sinds de maagzweer zijn brok gemengd met lucerne en spelt. Allemaal ruwvoer en hij doet het er super op.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:21

Weet iemand hier een middel wat het hele spijsverteringsstelstel 'kalmeert en beschermt'. Dus darmen, maag en slokdarm?
En wat nu echt het verschil is tussen NAF Gastri Aid en Ulseraze? Kon dit met de zoekfunctie niet zo snel vinden. Ga vanavond wel het hele topic lezen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:55

Fijn hé Tisby dat het nu goed gaat. Ik geef naast de grasbrok, nature's best van pavo dit is ook met spelt en lucerne in.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:28

petitparis schreef:
eergisteren controle van m'n paard en haar maag is nog nooit zo rustig geweest als nu *\o/*

Dat is super nieuws! Zo zie je maar, al je inspanningen niet voor niets!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:29

damian23 schreef:
Cabalos, het zit inderdaad in plastic. Het is niet zoals Kuil dat je snel moet opvoeren. Het is droog spul. Ik doe ongeveer 2 weken met een zak. Subli heeft inderdaad ook een luzerne zonder melasse. Ik heb die zelf nog nooit geprobeerd omdat ik daar wat minder goede berichten over had gehoord (steentjes tussen de luzerne). Ik kwam deze luzerne tegen op horse-event.

Bedankt voor je info!
Ik twijfel, subli kan ik heel goed aankomen.........