[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:23

Super dat je zo snel kan beginnen ben benieuwd of het bevalt laat nog even weten wat jij krijgt aan puffers en misschien een afbeelding van de puffer zelf. Zelf vind ik compact gras van Hartog nog best stoffig. Heb John nu op alleen wiesencobs staan in het begin mengde ik hier nog compact gras door voor de structuur maar stond het eerst buiten nog te ontstoffen en dan in een groot vergiet kokend water erover maar dat was zo'n gedoe dat ik nu alleen wiesencobs geef. Wil daarom vrijdag zeker even bij de stand van Horsefriend kijken naar de hooistomer van Haygain. Veel succes met je paardje hoop dat het aanslaat en veel plezier op Horse Event.

flappie2

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:28

Ik ben vandaag gebeld door me DA, de puffer heeft hij binnen maar de medicijne nog niet, hij hoopt dat die morgen binnen komt. Als ik ze binnen heb laat ik je weten wat ik heb gekregen en hoe het bevalt. Ook zal ik ff kijken of ik hier een foto kan plaatsen van de puffer. Op de hartog compactgras doet hij het beter dan op nat hooi of kuil. Soms zit er wel eens een baaltje tussen dat erg stoffig is, die geef ik dan aan een ander. Grasbrok heb ik ook wel eens aangedacht, maar ik vind dat te weinig structuur hebben, en ze zijn er veel minder lang mee bezig, waardoor ze niet zo veel hoeven te kauwen wat weer rissico geeft op een maag zweer. Is goed dat je het zegt dat er bij horse event een stand is waar ze zo'n hooi stomer hebben, dan ga ik daar ook zeker naar kijken. Alleen zijn die dingen volgens mij ontzettend duur, maar aan de andere kant, als het echt goed helpt is dat zeker de moeite waard. Ik heb alleen nog weinig ervaringen over gehoord, dus heb geen flauw idee of mensen er tevreden over zijn en of de paarden er ook echt minder van gaan hoesten enz. Zeker ff naar kijek van het weekend. Jij ook veel plezier, ik hoop dat het droog blijft het hele weekend.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:43

Ik had een tijd geleden een mail gestuurd naar Haygain omdat ik op een amerikaanse site een veterinair centrum tegen kwam dat zelfs het stro stoomde. Uit onderzoek blijkt dat inderdaad de mijten gedood worden maar toen zat ik dus met de vraag hoe het zat met de poepjes van de mijten. Omdat dat meestal de allergene stof is waar ze allergisch voor zijn. Ik kreeg netjes antwoord dat ze het aan hun veterinair hadden voorgelegd zijn mening was dat ook deze onschadelijk werden gemaakt maar dat was niet onderzocht.
Bij mij hielp weken van hooi ook niets. Toen ik bloed liet afnemen voor de allergietest vroeg de dierenarts wanneer het het ergst was. Met poetsen stond hij vaak wat met zijn hoofd te gooien, met veel wind en bij warm weer. En zeker als ik het idee had dat er muizen op stal waren.
Achteraf toen de uitslag binnen was viel alles wel op zijn plaats. Alle dieren (en mensen) hebben mijten bij zich. De mijten en de poepjes verplaatsen zich door luchtverplaatsing (wind).
Hij heeft nu een buitenstal(aan onze stal zit een groot schuilhok vast), hier hebben we nu 2 binnenboxwanden van 4 meter met tralies gemaakt en op een meter afstand windbrekersgaas. Als stalbedekking plospan XL. Maar het blijft zoeken, ook al wel is gekeken naar Turf strooisel Stall Vital zou het best is willen proberen maar is niet bij ons in de buurt te krijgen. Op een droge Horse Event dan maar he.

Beertje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:45

Graag wil ik mijn ervaring van een chronisch hoestend paard met andere bezorgde eigenaren delen.
Bij mijn paard bleek namelijk een worminfectie de boosdoener te zijn!
Mijn paard, merrie, inmiddels 9, op haar 5e "groen" bij mij terecht gekomen en inmiddels L2 dressuur, M springen en L SGW heeft vanaf het begin met enige regelmaat gehoest.
Zo'n 2 keer per jaar was het zo ernstig dat er behandeld werd met Ventipulmin.
Eind 2010 stond er in de Hoefslag een oproep voor chronisch hoestende paarden om mee te doen aan een onderzoek van een farmaceut bij dierenkliniek de Lingehoeve in Lienden.
Na wat testen bleek mijn paard in aanmerking te komen voor dit onderzoek.
In een tijdsbestek van 2 maanden ben ik 3 maal op de kliniek geweest en hebben ze telkens bloed afgenomen en een zeer uitgebreid longonderzoek verricht, om de voortgang te monitoren.
Tijdens dit onderzoek is bij aanvang, gedurende 2 weken behandeld met het medicijn van de farmaceut. Helaas bleek na de behandeling dat de testresultaten zelfs verslechterd waren.
Tijdens mijn laatste bezoek aan de kliniek, met de afronding van het onderzoek, zijn alle testwaarden met mij besproken en daar kwam geen goed nieuws uit.
Mijn paard had een Eosinofiele bacterie in haar longen en werd daarmee bestempeld als een paard met "chronische bronchitis".

Echter, de dierenarts adviseerde mij, om het zekere voor het onzekere te nemen en zeer goed te ontwormen. Ik moest 2 maal ontwormen door eenmaal een dubbele dosis Ivermectine en eenmaal een dubbele dosis Stongit-P te geven, in een tijdspanne van 2 weken.

En viola, mijn paard is al bijna een jaar klachtenvrij!!

Uiteraard heb ik wel alle andere maatregelen in acht genomen die worden geadviseerd bij hoestende paarden; geen stro, voordroog, buitenbox, overdag in de wei, etc. Dit was echter al voor het onderzoek geëffectueerd, dus daar zou het verschil imo niet in kunnen zitten.

Omdat ik geen DA ben wil ik uiteraard de ernstiger longaandoeningen niet bagatelliseren en mensen verwijzen naar de eigen DA.
Echter blijkt ook nu dat je als "leek" wel erg afhankelijk bent van de informatie die je DA geeft, aangezien anderen niet eerder op het idee zijn gekomen dat een worminfectie wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Wie zou ook denken dat een paard een zware worminfectie heeft, met een regelmatig ontwormingsschema en zonder andere klachten???

Allemaal heel veel succes en sterkte met hoestende knolletjes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:34

Ik heb vandaag de medicijnen binnen gekregen, ik heb Salbutamol gekregen. Dit is eigenlijk het zelfde als Ventolin. De puffer is een equine haler, ik kan geen foto of link plaatsen want ik zit nu op me telefoon.

Ik heb hem gelijk de medicijnen gegeven. De eerste puf ging goed, maar daarna lukte het niet meer zo goed, hij gooide dan ineens z'n hoofd in de lucht waardoor de puffer op de grond viel en vies was. Dus kon ik hem eerst weer schoonmaken. En op gegeven moment bleef hij rustig staan maar leek het wel als of hij enkel door z'n andere neusgat ademde. Het lukte me niet goed om de puffer over z'n ene neus gat te houden, z'n andere neusgat dicht te houden en z'n hoofd stil te houden. Na enige tijd heb ik de 2de puf er in gekregen.

Nadeel vind ik dat je de medicijnen niet in de puffer ziet zitten (je ziet geen mist zitten) waardoor het lastig is om te beoordelen of hij nou alles binnen heeft gekregen of niet.

@jobamara: hoe deed jij dat met die puffer. Bleef jou paard wel stil staan, en hield jij het andere neusgat dicht of niet?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:25

Het was best lastig, bij mijn puffer zag ik inderdaad de mist wel hangen en dan ingeademd worden maar soms was hij zo slim om als ik de puf deed hij stopte met de inademing dan was het super opletten dat hij niet schudde en de puffer goed op zijn neus bleef. Na de puf liet ik hem dan nog een keer of 4 gewoon ademen voor ik de volgende puf gaf. Ik moest er 8 geven deed altijd 4 links dan een wortel en hierna 4 rechts. Je wordt er wel handiger in maar helaas je paard ook. Moet wel zeggen dat John heel braaf was met echt protest (omhoog gaan en zo). Maar je moet wel veel geduld hebben. En probeer te praten zodat ze het niet goed horen wanneer de puf komt. Het zachte gedeelte wat je over de neus zet moet goed afsluiten als je te hard duwt krijg je juist ergens een gaatje. In principe ademen ze door beide neusgaten maar bij niet goed afsluiten lijkt het inderdaad of ze alleen met het andere neusgat ademen ik trapte daar ook in en heb toen inderdaad wel eens zijn andere neusgat dichtgehouden.
Niet opgeven hoor en goed tellen hoeveel puffen eruit je puffer gaan ik schreef de datum op het doosje en rekende dan de datum uit tot wanneer ik aan het aantal zat. Deze schreef ik op de kalender en als ik een puf extra gaf voor een mislukte schreef ik dat op. Ook de puffer goed schudden voor je hem gebruikt he. Veel succes en denk maar zo je bent niet de enigste die staat te oenen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:33

[quote="Beertje_83"]Graag wil ik mijn ervaring van een chronisch hoestend paard met andere bezorgde eigenaren delen.

Dank je voor je informatie bij mijn probleem paard kwam uit de longspoeling dat het geen bacteriele infectie was maar een allergisch of parasitair probleem zou zijn. Na dit onderzoek hebben we een bloedtest laten doen waaruit een allergie voor mijten kwam. Zelf ben ik na het zoeken naar de mogelijke veroorzakers ook op wormen gekomen heb hem toen inderdaad goed ontwormt maar ga je tip zeker meenemen in mijn verdere zoektocht.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:23

Ik heb weer een vraagje :+ We zijn ondertussen zover dat we kuil/hooi in pak hebben. Maar nu met dit weer staan de paarden snachts en morgens op stal. Niet echt goed voor een paard met astma/longemfyseem. Nu heb ik een adres gevonden die vlas verkoopt. Zou het genoeg zijn als ik dat alleen in haar box doe of zou ik de andere boxen ook met vlas moeten doen? Wij hebben een stal met 4 boxen naast elkaar.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:31

Glossi schreef:
Ik heb weer een vraagje :+ We zijn ondertussen zover dat we kuil/hooi in pak hebben. Maar nu met dit weer staan de paarden snachts en morgens op stal. Niet echt goed voor een paard met astma/longemfyseem. Nu heb ik een adres gevonden die vlas verkoopt. Zou het genoeg zijn als ik dat alleen in haar box doe of zou ik de andere boxen ook met vlas moeten doen? Wij hebben een stal met 4 boxen naast elkaar.

Het aller beste is natuurlijk alles op vlas, dan heb je minder stof dat in de stal rond hangt. Alleen jou paard op vlas heeft denk weinig zin, het stof van het stro van de andere hangt dan evengoed in de stal. Probeer de stal zo goed mogelijk te ventileren, dus niet alle deuren dicht en afsluiten van de buiten lucht. Maar let er wel op dat het niet tocht.

Vanavond weer een poging gedaan met de puffer. Maar het lukt echt niet. Na een paar sec. gaat hij met z'n hoofd schudden. En als hij niet schud dan haalt hij geen adem door het neusgat waar de puffer op zit. Als ik z'n andere neus gat dicht hou
dan houd hij gewoon helemaal Z'n adem in. Ik heb nog geen enkele keer de rubbere klepjes open en dicht zien gaan, dus ik denk niet dat hij dan de medicijnen heeft geinhaleert.
Dit is echt heel frustrerend, ik heb inmiddels een DA rekening van een paar honderd euro, en nou krijg ik de pufjes die hij hard nodig heeft er niet in.

Kan wel janken!!!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:43

Ok dan ben ik daar simpel in. Zodra het stro op is gaat alles op vlas :) Als ze binnen staan staan er altijd ramen op een kiertje zodat er genoeg frisse lucht binnenkomt.

Wat vervelent dat je paard de puffer niet accepteerd. Mischien dat het na veel oefenen wel gaat lukken. Maar het lijkt me wel fustrerend omdat je er een behoorlijk bedrag voor hebt betaald. Sterkte met oefenen! Ik hoop dat het snel gaat lukken :(:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:44

ennn daar ben ik weer. Kane heeft het hele voorjaar + de zomer (tot zover je het zomer kan noemen) niet gehoest. Aan het begin van het voorjaar hoestte hij wel wat, maar met een pollennetje was het verholpen.
helaas hoest hij binnen nog steeds veel, niet gewoon een kuchje bij het warm draven (van de DA moet ik hem even laten kuchen en als het goed is is het daarna over), maar hij blijft maar proesten. Verder is hij wel flink druk en loopt hij dus eerst door de bak te stuiteren om vervolgens een hoestpartijtje te beginnen. de bak heeft pas een nieuwe antistof bodem, maar ik vrees dat de stof van de stal hem misschien irriteert, aangezien de stallen aan de binnenbak grenzen. Hij staat op stro en krijgt voordroog ipv hooi. Buiten is er niets aan de hand, maar de bak is overstroomd dus we moeten wel binnen rijden. Ook heb ik het idee dat het erger word als het een tijdje regent, maar ik kan daar niks logisch voor bedenken, hij heeft verder geen snotneus ofzo...
ik ga morgen toch de DA maar weer eens bellen...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:47

Morgen gaan we vlas proberen, vandaag gehaalt. Dus de stal krijgt meteen een grote schoonmaak. Nu vroeg ik me af hoe het met het voeren zit.. Wij vegen altijd een hoekje in de stal schoon en daar leggen we het hooi neer. Hoe zit het met vlas? Is het erg als er wat hooi tegen het vlas komt? Wat als ze het binnen krijgen?

Ilse, hoe is het gegaan? Kan je paard niet buiten in een padock? Die van ons heeft 2 nachten binnen gestaan en hoest nu ook weer. Ik zou haar echt niet dag en nacht binnen kunnen houden..

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:07

Ik ga me ook aanmelden... Nog niet veel kunnen lezen helaas.

Ik heb een nu 8 jarige ruin, vorige winter beginnen met hoesten. Toen oa ventipulmin gekregen. Dan was de hoest weg. Soms nog een kuch.
Heel de zomer op de weide gestaan... Soms eens binnen voor een wedstrijd en dan merk ik At hij weer wat last heeft.. Ook als hij op de trailer gestaan heeft...
Met de winter voor ded deur hou ik mijn hart vast...

Dierenarts geweest en gezegd dat het levenslang zal blijven...

Echter, paard zit wel in de sport, niet op hoog niveau,maar we trainen wel intensief... Heb schrik dat dit gedaan zal zijn, als het weer erger gaat worden...

Vreselijk zeg :-(

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:18

De winter is juist fijner voor de paarden tenzij jij je paard dan op stal zet? Ik zou proberen hem zoveel mogelijk buiten te laten staan. Wel vervelend al die paarden die hoesten :-(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:35

die van mij loopt weer buitenirtten van 2 uur zonder 1 kuchje of snot,dus die is echt wel genezen :D .

als ze wat vlas eten is niet erg,toen die van mij er net op kwam at hij happen tegelijk op.
is niks mee gebeurd verder :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:56

Glossi schreef:
Morgen gaan we vlas proberen, vandaag gehaalt. Dus de stal krijgt meteen een grote schoonmaak. Nu vroeg ik me af hoe het met het voeren zit.. Wij vegen altijd een hoekje in de stal schoon en daar leggen we het hooi neer. Hoe zit het met vlas? Is het erg als er wat hooi tegen het vlas komt? Wat als ze het binnen krijgen?

Ilse, hoe is het gegaan? Kan je paard niet buiten in een padock? Die van ons heeft 2 nachten binnen gestaan en hoest nu ook weer. Ik zou haar echt niet dag en nacht binnen kunnen houden..

hij staat overdag gewoon buiten, maar 's avonds gaan ze naar binnen en sluiten ze alles af, en dan zou hij dus alleen buiten staan... daarbij is er bij de paddock geen schuilmogelijkheid en hij raakt nogal in paniek als hij savonds alleen buiten staat,

het zou kunnen zijn dat hij nu meer hoest binnen omdat de binnenbak pas een nieuwe bodem heeft, met stukjes vilt die nog niet helemaal soppig zijn...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:32

Hoi flappie, hoe gaat het, lukt het al een beetje? Hoe was jou Horse event. Was eerst naar Masterhorse gegaan had op hun site gezien dat ze schwarzkummelolie hadden en was ook benieuwd naar Heu flakes. Hadden ze die geen van beide bij zich, balen. Ben jij nog bij de hooistomer van Haygain bij Horsefriend geweest? Ik heb altijd gedacht dat jouw woonplaats in het midden van Nederland was schrok me dus rot toen ik het via routeplanner inbracht. Heb jij soms zelf of kennissen die ervaring hebben met turfstrooisel (Vital) nu ben ik de naam kwijt leverancier zit in de buurt van Amsterdam. Dit is turf uit Zweden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:57

En hoe zit t met de kummel zaad? is t beter als olie?

Ben ik benieuwd naar.

Dit omdat je het zaad stuk moet bijten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:30

jobamara schreef:
Hoi flappie, hoe gaat het, lukt het al een beetje? Hoe was jou Horse event. Was eerst naar Masterhorse gegaan had op hun site gezien dat ze schwarzkummelolie hadden en was ook benieuwd naar Heu flakes. Hadden ze die geen van beide bij zich, balen. Ben jij nog bij de hooistomer van Haygain bij Horsefriend geweest? Ik heb altijd gedacht dat jouw woonplaats in het midden van Nederland was schrok me dus rot toen ik het via routeplanner inbracht. Heb jij soms zelf of kennissen die ervaring hebben met turfstrooisel (Vital) nu ben ik de naam kwijt leverancier zit in de buurt van Amsterdam. Dit is turf uit Zweden.

Ja me weekendje HE was erg leuk, en het weer zat ook nog eens mee! Ik heb die hooistomers gezien, wat ruikt gestoomd hooi vreemd zeg. Vind het een erg mooi systeem, maar het is echr verschrikkelijk duur! Het is vandaag gelukt om de 4 pufjes er in te krijgen, jippie.
Daarna heb ik hem ff kort gelongeert. In stap was ie nog erg sloom en in draf ook totdat hij 1 kuch gad gegeven. Na die kuch haalde hij heel diep adem, en ging vervolgens volledig uit z'n dak. Het leek wel als of hij na die diepe ademhaling zo iets had van he ik krijg weer lucht. Dus get lijkt er op dat deze medicijnen wel werken. Maar ik durf nog niet te vroeg te juichen eerst maar eens kijken hoe het de rest van de week gaat.

Dit is misschien wel intresant voor iedereen die in dit topic zit.
Er was bij horse event een standje van Duval. Hun hebben verschillende natuur producten. Ik vertelde de stand houder over de chronische bronchitus van mijn paard, hij vertelde mij toen over stalkorrels die hun verkopen. Stal korrels zijn kleine groene korreltjes, hiervan strooi je 1a2 handjes van op de kale bodem, op de plek waar je paard plast, vervolgens doe je, je bodembedekking er overheen. Die korrels nemen de amoniak geur van de urine weg en werkt antibactarieel. Iedere dag strooi je een kleinbeetje van die korrels op de bodem.
Op deze manier raken de luchtwegen niet meer geiriteerd door de amoniaklucht.

Ik heb een paar proef zakjes mee gekregen om uit te proberen. Dus toen ik gisteravond thuis kwam heb ik gelijk de stal van me paard uitgemest en 2 handjes van die korrels op de bodem gestrooid op de plek waar me paard altijd plast. Vandaag ging tijdens het uitmesten merkte ik er weinig van, totdat ik de natte plek er uit ging halen. In plaats van een pis geur rook ik nu tijdens het weg halen van de natte plek een heelijk frisse geur van die korrels! Nou is mijn paard vrij schoon op stal, dus heb ik het vandaag ook bij het paard van me zusje gedaan. Haar paard is erg vies en heeft snel een zeik natte stal, dus ben benieuwd of het dan ook werkt.

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar dit is hun site.
Www.paardensport-duval.nl het gaat dan om de duval stalkorrels.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:32

Ohw ja ik heb geen ervaring met turf en weet zo gauw ook niemand die het gebruuk, misschien even rond vragen hier op bokt.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:54

hallo bokkers,

meld me hier ook even. heb dit topic helemaal gelezen en ja het blijft een complex probleem met dat hoesten. ook ik zit met hetzelfde probleem. de ene is er al een hele tijd (zelfs soms een paar jaar) mee bezig en de ander net. met die van mij is het probleem begonnen in mei. eerst met homeopathisch hoestpoeder geprobeerd, maar verbeterde niet. toen toch na 3 weken da gebeld en ja net als jullie ook ventipulmin gehad. is het wel minder mee geworden maar niet overgegaan. wel die hoestpoeder blijven geven. heb de hele zak leeg gemaakt. dan dacht ik weer het gaat de betere kant op en hoorde ik hem een paar dagen niet en soms onder het rijden maar 1 a 2 kuchjes en dan weer eens wat meer. het ging een beetje af en aan die twee maanden erna, maar niet echt dramatisch. in die tijd evengoed contact met da blijven houden.

tot 2 weken geleden het weer erger begon te worden en ik hem ook weer op stal hoorde. toen meteen weer da gebeld en endoscopie laten doen. zat wel wat rommel en pus in keelholte en luchtpijp, maar niet echt helemaal vol. toch was de uitslag chronische bronchitis. nu ja chronisch wordt het genoemd als het langer dan een paar weken duurt. dus nu weer sinds anderhalve week aan de medicatie, comb. prednisolon/ventipulmin. komende vrijdag is de laatste medicatiedag, dan heeft ie er 14 dagen opzitten. hoor hem zo niet meer hoesten, maar gisteren bij het aandraven toch weer 1 kuch, ondanks de medicatie. daarna wel proesten en was het ook klaar. valt me wel op dat met een buitenrit hij niet hoest en als ik buiten gewoon in de bak rij en aandraaf wel een keer. maar buiten stap ik ook langer voordat er een draf komt. en o ja ik las ook nog van dat gapen, nou dat doet die van mij dus ook. en voordat ie hoestte kan ik me ook niet herinneren dat ie dat deed. en nu tijdens de hoesttijd viel me dat ineens op. net alsof ie iets in de keel heeft wat ie op zo'n manier eruit wil krijgen. dus lijkt er onderhand op dat het toch wel met elkaar in verband staat.

hij is in al die tijd niet ziek geweest in de vorm van koorts hebben, slecht eten of lusteloos zijn. hij is monter, vrolijk en heeft energie voor 10. moet wel zeggen dat ie op zich een goede conditie heeft. mijn vermoeden is dat het toch is begonnen met een virale infectie. da zegt ook dat het zichzelf in stand houdt en dat de medicijnen die cirkel moeten doorbreken. en ja stof is dan toch een boosdoener die het zaakje lekker in stand blijft houden. hij krijgt al zeker 2 maanden geen hooi meer. staat toch een uur of zes op de wei en ik zorg erzelf ook nog eens voor dat ie van de andere uren nog een aantal uren buiten is. hij staat in pension bij een manege.

dit is mijn verhaal maar het lijkt net zo op alle andere verhalen die ik gelezen heb. na vrijdag is het dus afwachten hoe het verder gaat verlopen als ie klaar is met de medicatie. maar heb er een hard hoofd in na hier alles gelezen te hebben. enige voordeel is dat we richting najaar en winter gaan en dan stof ook minder in de lucht hangt. had ook contact gehad met de vorige eigenaar en daar heeft ie vorig jaar augustus ook gehoest. toen ook iets van slijmoplossers (wat wist ze niet meer) gehad en 2 weken rust en toen was het over. in oktober is ie toen bij mij gekomen en geen last gehad tot nu laatst mei dus. gewoon op stro gestaan de hele winter. wel kuil gekregen en dat krijgt ie dadelijk ook weer. vandaag wel kummelolie besteld en rokale kruidenmix. wil hem na vrijdag met iets natuurlijks gaan ondersteunen. want ook ik word niet vrolijk van al dat chemische, al kun je soms even niet anders.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:32

heimenke schreef:
hallo bokkers,

meld me hier ook even. heb dit topic helemaal gelezen en ja het blijft een complex probleem met dat hoesten. ook ik zit met hetzelfde probleem. de ene is er al een hele tijd (zelfs soms een paar jaar) mee bezig en de ander net. met die van mij is het probleem begonnen in mei. eerst met homeopathisch hoestpoeder geprobeerd, maar verbeterde niet. toen toch na 3 weken da gebeld en ja net als jullie ook ventipulmin gehad. is het wel minder mee geworden maar niet overgegaan. wel die hoestpoeder blijven geven. heb de hele zak leeg gemaakt. dan dacht ik weer het gaat de betere kant op en hoorde ik hem een paar dagen niet en soms onder het rijden maar 1 a 2 kuchjes en dan weer eens wat meer. het ging een beetje af en aan die twee maanden erna, maar niet echt dramatisch. in die tijd evengoed contact met da blijven houden.

tot 2 weken geleden het weer erger begon te worden en ik hem ook weer op stal hoorde. toen meteen weer da gebeld en endoscopie laten doen. zat wel wat rommel en pus in keelholte en luchtpijp, maar niet echt helemaal vol. toch was de uitslag chronische bronchitis. nu ja chronisch wordt het genoemd als het langer dan een paar weken duurt. dus nu weer sinds anderhalve week aan de medicatie, comb. prednisolon/ventipulmin. komende vrijdag is de laatste medicatiedag, dan heeft ie er 14 dagen opzitten. hoor hem zo niet meer hoesten, maar gisteren bij het aandraven toch weer 1 kuch, ondanks de medicatie. daarna wel proesten en was het ook klaar. valt me wel op dat met een buitenrit hij niet hoest en als ik buiten gewoon in de bak rij en aandraaf wel een keer. maar buiten stap ik ook langer voordat er een draf komt. en o ja ik las ook nog van dat gapen, nou dat doet die van mij dus ook. en voordat ie hoestte kan ik me ook niet herinneren dat ie dat deed. en nu tijdens de hoesttijd viel me dat ineens op. net alsof ie iets in de keel heeft wat ie op zo'n manier eruit wil krijgen. dus lijkt er onderhand op dat het toch wel met elkaar in verband staat.

hij is in al die tijd niet ziek geweest in de vorm van koorts hebben, slecht eten of lusteloos zijn. hij is monter, vrolijk en heeft energie voor 10. moet wel zeggen dat ie op zich een goede conditie heeft. mijn vermoeden is dat het toch is begonnen met een virale infectie. da zegt ook dat het zichzelf in stand houdt en dat de medicijnen die cirkel moeten doorbreken. en ja stof is dan toch een boosdoener die het zaakje lekker in stand blijft houden. hij krijgt al zeker 2 maanden geen hooi meer. staat toch een uur of zes op de wei en ik zorg erzelf ook nog eens voor dat ie van de andere uren nog een aantal uren buiten is. hij staat in pension bij een manege.

dit is mijn verhaal maar het lijkt net zo op alle andere verhalen die ik gelezen heb. na vrijdag is het dus afwachten hoe het verder gaat verlopen als ie klaar is met de medicatie. maar heb er een hard hoofd in na hier alles gelezen te hebben. enige voordeel is dat we richting najaar en winter gaan en dan stof ook minder in de lucht hangt. had ook contact gehad met de vorige eigenaar en daar heeft ie vorig jaar augustus ook gehoest. toen ook iets van slijmoplossers (wat wist ze niet meer) gehad en 2 weken rust en toen was het over. in oktober is ie toen bij mij gekomen en geen last gehad tot nu laatst mei dus. gewoon op stro gestaan de hele winter. wel kuil gekregen en dat krijgt ie dadelijk ook weer. vandaag wel kummelolie besteld en rokale kruidenmix. wil hem na vrijdag met iets natuurlijks gaan ondersteunen. want ook ik word niet vrolijk van al dat chemische, al kun je soms even niet anders.

het blijft allemaal erg moeilijk, die van mij hoest nu ook weer erg veel, maar die gaat vanaf morgen 24/7 in de uitloop stal, dus ik ben benieuwd hoeveel dat helpt, en of het dan in de buitenbak EN in de binnenbak helemaal over is. Het is wel een gedoe, en de DA's die tot nu toe zijn langgeweest waren niet erg behulpzaam.
misschien is het bij die van jou echt alleen pollenallergie? omdat hij er in de winter geen last van heeft? Die van mij word juist erger in de winter, dan staat hij langer en vaker binnen...

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:03

ja wat ik al zei, complex gebeuren allemaal. weet je ik denk dat de da's net als ons gewoon vaak niet weten waar ze het moeten zoeken. want de echte oorzaak van het hoesten daar komt bijna niemand achter. je hebt uiteindelijk een diagnose (en of die wel klopt is ook nog maar de vraag), maar wat het hoesten heeft doen ontstaan, daar kom je nog niet zo makkelijk achter.

ik lees idd bij de meesten dat het in het najaar/winter allemaal erger wordt. maar omdat ik er vorige winter geen last van heb gehad, hoop ik dat dat nu ook het geval is. ik heb hem nu bijna een jaar, dus ik heb nog geen geschiedenis wat dat betreft.

ik hoop voor je ilse dat hij als een tijd in de uitloopstal staat, dat het beter wordt. eigenlijk is dat het beste voor het paard. gewoon een wei met een stal waar ze zelf in en uit kunnen. vroeger toen had ik mijn pony ook zo staan. beestje heeft nooit wat gemankeerd. alleen is het vaak niet mogelijk om welke reden dan ook om je paard zo nog te houden.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:21

Het geven van de puffers gaat inmiddels al wat beter. Hij is ook iets minder aan het hoesten, maar over is het nog niet. Ik ben nu zins een paar dagen weer aan het longeren met hem. Voornamelijk stappen en een beetje draven. Hij is gelukkig weer een stuk actiever en wil weer graag lopen, dus het gaat weer de goede kant op! Gister na het longeren ben ik er nog even zonder zadel op gestapt (gewoon lekker stapen).

Nou viel het mij op dat hij toch weer z'n oren in z'n nek doet als ik me benen er aan leg. Nou kan vroeg ik het mij af of het zou kunnen dat het geven van been zeer kan doen aan zijn longen. Die zitten toch op die hoogte, of liggen ze meer naar voren? Nou is het echt niet zo dat ik met m'n benen in z'n buik schop, het is puur het duwen met mijn kuiten. Als ik dit doe, dan gaan z'n oren gelijk in z'n nek. Dit deed hij een paar weken terug ook en als ik wilde aandraven dan begon hij echt te bokken en te schoppen naar mijn been. Ik weet niet of dat nu ook nog zo is als ik ga aandraven, dat heb ik niet geprobeerd aangezien z'n oren in stap al in z'n nek gingnen op kuit druk.

Zou het kunnen dat mijn benen zeer doen aan zijn longen, heeft iemand anders dit ook gehad. Of zou er toch een andere reden zijn?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:20

Hoi super dat het puffen al beter lukt, je voelt je zo machteloos he als het niet wil lukken. Over het been geven om aan te draven kan ik je niet verder helpen, ik denk dat dat mee zal vallen maar vraag je veearts eens gewoon even een telefoontje. Moest nogal lachen bij Horsefriend op HE, hij had onze berichten op bokt gelezen en vond het woord puffer nogal vreemd. De hooistomer om te testen staat momenteel in de kliniek in Utrecht om getest te worden, ga van de week een mailtje sturen of dat ze even contact op nemen als ze hem terug hebben. Wil het toch gaan proberen ook mijn dierenarts is er benieuwd naar.
Jammer dat jij Stall vital niet kent ben daar ook nog benieuwd naar. Heb inderdaad nog naar die korrels gekeken die jij had gekregen op HE ze hebben nog meer van die spullen ook om te vegen lijkt me ook nog wel iets. Hoe werkte het bij het paard van je zus? Maar gaan eerst maar eens de stal met hoge druk schoonspuiten want de meeste zwaluwen zijn weer vertrokken, is mooi om te zien maar het worden er een beetje teveel had dit jaar 14 nesten op stal (12,50 x 10,50m) en dan 2 broedsels per nest. 28 volwassen en dus ongeveer 120 jongen. Heb John zijn stal maar ingepakt met windbrekersgaas zodat ze daar niet in konden.