Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Glossi schreef:Ik heb weer een vraagjeWe zijn ondertussen zover dat we kuil/hooi in pak hebben. Maar nu met dit weer staan de paarden snachts en morgens op stal. Niet echt goed voor een paard met astma/longemfyseem. Nu heb ik een adres gevonden die vlas verkoopt. Zou het genoeg zijn als ik dat alleen in haar box doe of zou ik de andere boxen ook met vlas moeten doen? Wij hebben een stal met 4 boxen naast elkaar.
Glossi schreef:Morgen gaan we vlas proberen, vandaag gehaalt. Dus de stal krijgt meteen een grote schoonmaak. Nu vroeg ik me af hoe het met het voeren zit.. Wij vegen altijd een hoekje in de stal schoon en daar leggen we het hooi neer. Hoe zit het met vlas? Is het erg als er wat hooi tegen het vlas komt? Wat als ze het binnen krijgen?
Ilse, hoe is het gegaan? Kan je paard niet buiten in een padock? Die van ons heeft 2 nachten binnen gestaan en hoest nu ook weer. Ik zou haar echt niet dag en nacht binnen kunnen houden..
jobamara schreef:Hoi flappie, hoe gaat het, lukt het al een beetje? Hoe was jou Horse event. Was eerst naar Masterhorse gegaan had op hun site gezien dat ze schwarzkummelolie hadden en was ook benieuwd naar Heu flakes. Hadden ze die geen van beide bij zich, balen. Ben jij nog bij de hooistomer van Haygain bij Horsefriend geweest? Ik heb altijd gedacht dat jouw woonplaats in het midden van Nederland was schrok me dus rot toen ik het via routeplanner inbracht. Heb jij soms zelf of kennissen die ervaring hebben met turfstrooisel (Vital) nu ben ik de naam kwijt leverancier zit in de buurt van Amsterdam. Dit is turf uit Zweden.
heimenke schreef:hallo bokkers,
meld me hier ook even. heb dit topic helemaal gelezen en ja het blijft een complex probleem met dat hoesten. ook ik zit met hetzelfde probleem. de ene is er al een hele tijd (zelfs soms een paar jaar) mee bezig en de ander net. met die van mij is het probleem begonnen in mei. eerst met homeopathisch hoestpoeder geprobeerd, maar verbeterde niet. toen toch na 3 weken da gebeld en ja net als jullie ook ventipulmin gehad. is het wel minder mee geworden maar niet overgegaan. wel die hoestpoeder blijven geven. heb de hele zak leeg gemaakt. dan dacht ik weer het gaat de betere kant op en hoorde ik hem een paar dagen niet en soms onder het rijden maar 1 a 2 kuchjes en dan weer eens wat meer. het ging een beetje af en aan die twee maanden erna, maar niet echt dramatisch. in die tijd evengoed contact met da blijven houden.
tot 2 weken geleden het weer erger begon te worden en ik hem ook weer op stal hoorde. toen meteen weer da gebeld en endoscopie laten doen. zat wel wat rommel en pus in keelholte en luchtpijp, maar niet echt helemaal vol. toch was de uitslag chronische bronchitis. nu ja chronisch wordt het genoemd als het langer dan een paar weken duurt. dus nu weer sinds anderhalve week aan de medicatie, comb. prednisolon/ventipulmin. komende vrijdag is de laatste medicatiedag, dan heeft ie er 14 dagen opzitten. hoor hem zo niet meer hoesten, maar gisteren bij het aandraven toch weer 1 kuch, ondanks de medicatie. daarna wel proesten en was het ook klaar. valt me wel op dat met een buitenrit hij niet hoest en als ik buiten gewoon in de bak rij en aandraaf wel een keer. maar buiten stap ik ook langer voordat er een draf komt. en o ja ik las ook nog van dat gapen, nou dat doet die van mij dus ook. en voordat ie hoestte kan ik me ook niet herinneren dat ie dat deed. en nu tijdens de hoesttijd viel me dat ineens op. net alsof ie iets in de keel heeft wat ie op zo'n manier eruit wil krijgen. dus lijkt er onderhand op dat het toch wel met elkaar in verband staat.
hij is in al die tijd niet ziek geweest in de vorm van koorts hebben, slecht eten of lusteloos zijn. hij is monter, vrolijk en heeft energie voor 10. moet wel zeggen dat ie op zich een goede conditie heeft. mijn vermoeden is dat het toch is begonnen met een virale infectie. da zegt ook dat het zichzelf in stand houdt en dat de medicijnen die cirkel moeten doorbreken. en ja stof is dan toch een boosdoener die het zaakje lekker in stand blijft houden. hij krijgt al zeker 2 maanden geen hooi meer. staat toch een uur of zes op de wei en ik zorg erzelf ook nog eens voor dat ie van de andere uren nog een aantal uren buiten is. hij staat in pension bij een manege.
dit is mijn verhaal maar het lijkt net zo op alle andere verhalen die ik gelezen heb. na vrijdag is het dus afwachten hoe het verder gaat verlopen als ie klaar is met de medicatie. maar heb er een hard hoofd in na hier alles gelezen te hebben. enige voordeel is dat we richting najaar en winter gaan en dan stof ook minder in de lucht hangt. had ook contact gehad met de vorige eigenaar en daar heeft ie vorig jaar augustus ook gehoest. toen ook iets van slijmoplossers (wat wist ze niet meer) gehad en 2 weken rust en toen was het over. in oktober is ie toen bij mij gekomen en geen last gehad tot nu laatst mei dus. gewoon op stro gestaan de hele winter. wel kuil gekregen en dat krijgt ie dadelijk ook weer. vandaag wel kummelolie besteld en rokale kruidenmix. wil hem na vrijdag met iets natuurlijks gaan ondersteunen. want ook ik word niet vrolijk van al dat chemische, al kun je soms even niet anders.