[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:43

Ja ze was nuchter en de uitslag zal waarschijnlijk eind van de week zijn...

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:23

Vandaag even de GD gebeld of ik ook magnesium, selenium en vitamine E mee kan laten nemen, maar dat moet mijn eigen DA laten testen. Wel gek toch, kleine moeite voor hun om gelijk te testen?
Nou moeten er twee bloedtesten gedaan worden, tja, het is niet anders. Dat wordt een leuke rekening straks :=
Donderdagochtend gaan we prikken.
Ze moet uiteraard nuchter zijn, maar ze mag toch wel hooi hebben?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:05

Nu zit ik me af te vragen he, met dat bloedprikken. Ik heb eens op tekorten willen laten prikken, maar mijn da vertelde me dat dat een vrij onnauwkeurig beeld zou geven, omdat het nogal flucuteerd wat de waarden betreft, en die keer wilde ik op mineralen ed testen, omdat ze echt noooooit gebruik maakt van haar liksteen, wat voor eentje ik er dan ook neerhang.

Dus nu zit ik me af te vragen, als je voor IR wil gaan prikken, moeten ze dan A compleet nuchter zijn, dus moet je de stal vrij van stro en hooi en voer maken, en B op een bepaalde tijd komen prikken?

Dat eerste is al nogal wat, ze staat nu eindelijk na anderhalf jaar weer op stro en daar zijn we beiden heel erg blij mee, maar een da kan toch nooit echt tevoren aangeven hoe laat hij exact kan komen prikken? Kan altijd een spoedje tussen komen lijkt me.

Hoe hebben jullie dat aangepakt, en waarop heb je allemaal laten prikken? -> want anders zou ik bv gerust de helft vergeten enzo...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:12

Pien06 schreef:
Vandaag even de GD gebeld of ik ook magnesium, selenium en vitamine E mee kan laten nemen, maar dat moet mijn eigen DA laten testen. Wel gek toch, kleine moeite voor hun om gelijk te testen?
Nou moeten er twee bloedtesten gedaan worden, tja, het is niet anders. Dat wordt een leuke rekening straks :=
Donderdagochtend gaan we prikken.
Ze moet uiteraard nuchter zijn, maar ze mag toch wel hooi hebben?

Komt omdat het naar verschillende lab's gaat.
Bij de GD checken ze dit niet, die hebben ook hun eigen kits.

Nee je moet er ook voor zorgen dat je geen hooi geeft, dit bevat ook fructaan namelijk. Of je moet het heel goed uitspoelen, dan spoel je de meeste fructaan er uit. Eerst weken en dan spoelen :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:18

Paarden moeten gewoon echt nuchter zijn, ook geen geweekt hooi, je krijgt nooit alle fructaan eruit en zo krijg je dus ook vals hoge uitslagen..

Breghje, eet ze haar hele stal leeg? Zo niet dan is het geen probleem denk ik.. Als je savonds om 8 uur laatste plakje hooi geeft en je dierenarts komt gewoon in de ochtend als eerste langs dan heeft je paard er weinig last van..
Is voor de dierenarts ook belangrijk, anders kan hij opnieuw komen, dus gewoon goed afspreken denk ik..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:08

Nee, ze eet gelukkig niet haar hele stal leeg, en ik kan het uiteraard wel wat minder aantrekkelijk maken door flink te mengen met vuil stro. Ze krijgen hooi als ze binnen worden gezet, dus dat kan ik zelf eventueel doen, is ook geen probleem.

Vandaag heb ik mijn Marstall binnen, gelukkig ook het sup, dus ik kan haar zachtjes reinigen alvast met dat spul (vanwege kolieken doen we het heeeeel rustig aan, als dit goed gaat dan in het najaar eentje van Groene Os. ) en als dat goed aanslaat dan wil ik bloedje laten trekken, of als het niet aanslaat uiteraard.

Ik moet zeggen, momenteel is ze niet echt meer aan het schuren, ze schuurt zo i zo niet tot bloedens toe, meer dat er een scheerkwastje ontstaat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:02

Reinigen kan de suikerspiegel ernstig laten fluctueren... Bij vermoeden van IR kun je dus beter eerst laten testen om te kijken of zo'n reiniging wel goed is. Fiek is er doodziek van geworden..
Weet niet welke kuur je nu doet maar bij de groene os staat het er echt bij vermeld ook..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:08

Er is al iemand bij geweest met opleiding van de Silverlinde om het vast te stellen, dat heb ik ook al in eerdere posts gezet dus het is niet echt een vermoeden meer ;) ondertussen. Een grondige reiniging met bv groene leem kán niet, omdat ze zeer koliekgevoelig is. Er zit blijkbaar een spulletje in Marstall excem plus (oid) dat zachtjes reinigt, dus dat willen we proberen, en als dat goed gaat, dan de Groene Os, uiteraard niet in combi met de Marstall, in het najaar. Ik kan wel van alles door elkaar gaan doen, maar dan had ik die persoon van de Silverlinde niet moeten laten komen. Eerst het een, dan het ander.

Edit, de reiniging is ook voor de ZE, en om de rommel die eventueel nog van de ok in haar lijf zit eruit te laten komen. Na anderhalf jaar durven we het nu aan om haar goed schoon te proberen te krijgen en te houden uiteraard.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:13

Breghje, ik kan ook niet meer onthouden welk verhaal bij wie hoort, zoveel mensen inmiddels in het topic :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:29

SuperRoos schreef:
Breghje, ik kan ook niet meer onthouden welk verhaal bij wie hoort, zoveel mensen inmiddels in het topic :-)

Geeft ook niks hoor, ik ben me ook langs alle kanten aan het inlezen en ik zie ook de bomen door het bos soms niet meer, het is ook net of er een prijs op staat, dat er zoveel mogelijk paarden aan de IR en ZE moeten gaan ofzo.... :+

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:25

Topic even doorgelezen, vooral van die liksteen wist ik niet joh. Dat het daarvoor is.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:50

Gisteren een telefoontje van de DA, uitslagen waren niet goed.
Er is iets fout gegaan met vervoer of opslaan want de waardes waren niet goed te bepalen.
Morgen weer opnieuw bloed afnemen..... :(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:01

Wat een gedoe is het ook he dat testen op IR..
Morgen opnieuw :(:)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:57

Ik denk dat ik nog een symptoom heb ontdekt voor Ir ( of gevoelig voor suikers) nl, het opzwellen van de luchtzakken!

Toen Bambi naar Nederland kwam en de wei inging had ze enorm gezwollen luchtzakken na een paar uur, in haar kaaklijn en het kleine zakje boven de onderlip op de kaak waren echt niet om aan te zien.
Na een paar uur zakte dit weer af als ze uit de wei was en na een week of 5 a 7 weidegang had ze het niet meer tot in het najaar, dan kwam het weer terug.
Verklaring DA; hoofd veel naar beneden waardoor eventuele schimmels of viezigheid niet goed uit de luchtkamers kon.

Nu had ze het ook steeds totdat ik het graasmakser op ging doen..... Verdwenen als sneeuw voor de zon, terwijl ze toch de hele dag met d'r hoofd naar beneden staat :D

En het verklaard waarschijnlijk ook waarom het in het najaar weer terugkwam; fructaangehalte was hoger!

Edit:
Lees dit topic eens!
Zie hoeveel paarden het hebben ivm weidegang, sloomheid, niet voorwaarts, etc..... Allemaal fructaangevoeligheids symptomen... :=

[MD] mijn pony heeft opgezette klieren

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:13

Vera, fijn dat bij Bambi de oorzaak lijkt te zijn weg genomen met het graasmasker..

Toevallig ben ik gister bij de therapeute van Fiek geweest weer en bij hem zit er nog meer achter.. Hij heeft geen last van fructaan waardoor hij dit krijgt maar heeft opnieuw een virusje opgelopen, tevens gaat het samen met zijn slechtere schildklier en heeft hij een slechte doorbloeding in zijn hoofd, hiervoor krijgt hij nu nog wat want verder gaat hij helemaal super!
Is ook weer een kilo of 15 afgevallen in 6 weken (in ieder geval veel cm's met het meetlint want heb geen weegschaal :-))

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:33

@Vera: Balen dat het prikken opnieuw moet. Ik neem aan op hun kosten?

Vandaag is mijn merrie geprikt. Ik kon er zelf niet bij zijn i.v.m. werk. Ik heb een nieuwe DA en weet dus niet hoe haar reactie op hem zou zijn. Niet goed dus :+
Madam wenste hem niet in haar buurt. Praam erbij en uiteindelijk werd ze een beetje rustig, zucht...volgende keer ben ik er zelf maar gewoon bij. Ik hoop niet dat dit de bloedtest beïnvloed :=
Hij heeft wel een extra buisje genomen om op te sturen naar de GD voor het mag. selenium en Vit. E. Dus dat wordt toch apart meegenomen.

Nu maar afwachten, hopelijk geen fouten tijdens het vervoer.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:08

Hmm het is bekend dat stress het insulinegehalte doet stijgen, dus vrees dat het bloedbeeld niet betrouwbaar zal zijn....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:40

Onder invloed van een praam gaat de insuline al snel omhoog ja, jammer dat het zo ging.. duimen voor de uitslag!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:11

Ik denk eigenlijk dat een praam niet heel veel kwaad kan.
Bij stress (vooraf aan de praam) gaat de insuline omhoog... maar de praam zorgt weer dat er endorfinen aangemaakt worden, waardoor ook de hartslag weer zakt.
(maar zeker weten doe ik dat niet).

Vera, balen zeg dat je opnieuw aan de prik moet...

Die opgezette klieren zie ik bij ons op stal alleen in het echte voorjaar. En bij ongeveer de helft van de paarden. Fli heeft het dan ook een beetje, maar ook erg slanke gezonde paarden hebben het.

Hier vandaag een riskant gevalletje wat goed afkwam... onze kudde was dor het draad gebroken naar een vettig stuk land. En had daar anderhalf uur lekker de buikjes gevuld.
Eerder was zoiets echt al een reden voor Fli om meteen het vet weer op te laten sponzen.
Maar er was behalve een wat gevuldere flank helemaal niets te zien aan Flieck!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:22

Kukkie schreef:
Die opgezette klieren zie ik bij ons op stal alleen in het echte voorjaar. En bij ongeveer de helft van de paarden. Fli heeft het dan ook een beetje, maar ook erg slanke gezonde paarden hebben het.

Bambi is ook een slank en gezond paard om te zien! Die heeft geen uiterlijke symptomen van IR, behalve als je haar aan het werk zet ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:44

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:06

Ach Roos, wat ziet hij er happy uit!!!
En zo mooi <3
En wat een bink is het ook, steeds in de camera kijken ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:50

Afbeelding

Fiek gaat zo enorm goed.. Kan weer lekker bewegen en hier is goed te zien dat zijn hals voor zeker de helft al weer mooi zacht geworden is, de lijn wordt weer zichtbaar en de rest komt er vast achteraan :-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:59

Wat een ander paard he, dan in de openingspost :j

Bambi vandaag even in de roundpen gedaan en genoten van haar losse spieren die heerlijk ' bubbelen' en niet zo strak meer staan *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:53

superroos...mooie foto's van dat zwemmen!
Fiek ziet er prima en blij uit!
En redelijk los door zijn lijf op die bovenste foto!
Wie had dat gedacht! Hij is gewoon weer gezond!