Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
muiszje schreef:Wat mij heel erg moeilijk lijkt als DA, is het paard bijv door blijven behandelen, terwijl je zelf denkt: laat toch gaan.. maar dat je moet doen wat de eigenaar wil..
Krijg je als DA daar ook training in? qua met paardeneigenaren omgaan bij het nieuws wat ze liever niet horen?
foxy80 schreef:muiszje schreef:Wat mij heel erg moeilijk lijkt als DA, is het paard bijv door blijven behandelen, terwijl je zelf denkt: laat toch gaan.. maar dat je moet doen wat de eigenaar wil..
Krijg je als DA daar ook training in? qua met paardeneigenaren omgaan bij het nieuws wat ze liever niet horen?
Nemurin, daar ben ik ook heel erg benieuwd naar. Is daar geen deontologie over?
Nemurin schreef:Ik weet niet wat een deontologie is.
Er zijn echter zoveel problemen geweest met horken als dierenartsen in het verleden dat er een nieuw vak is ingevoerd (was iets voor mijn tijd verder, de eersten die het vak hebben gehad studeren nu zo'n beetje af) en dat heet Professioneel Gedrag.
Tot nu toe hebben we daar een paar werkcolleges mee gehad en dan leer je bv. goed met je collega's omgaan (feedback geven en ontvangen), toegeven dat je het niet meteen weet en dan hulp vragen van een andere dierenarts etc.
Ook hebben we al tweegesprekken gehad om verbale signalen te leren opvangen, dat soort dingen.
Ik heb gehoord dat we ook ooit nog slechtnieuws-gesprekken krijgen etc.
Ellebel schreef:Naar mijn smaak zit er nog steeds te weinig Professioneel gedrag training in de opleiding, maar je krijgt zeker wel tips over hoe je met zulke dingen om moet gaan. Als blijft het uiteindelijk zo dat het niet jouw dier is en de eigenaar dus beslist. En dat kan wel eens hard te verkroppen zijn, vooral als mensen dan gewoon naar een andere DA gaan doe het wel doet. (ook andersom, die dat ridgebackpupje zonder ridge dan wel laat inslapen)