Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:33

Ja.. hele volksstammen...
Want het kost bijna niets...

(Ik hou ze lekker voor mezelf!!)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 01:31

Die roze smarties geef ik onder geen beding aan mijn paard, want ze zijn erg slecht voor je maag, ik heb ze dan voor mij zelf in bruis, die gebuik ik ook bijna niet.

Ik vind het echt vreselijk dat sulke dingen gebeuren

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 01:37

Ibuprofen voor paarden? Waar helpt het tegen dan??

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:09

MSQuincyTE schreef:
Die roze smarties geef ik onder geen beding aan mijn paard, want ze zijn erg slecht voor je maag, ik heb ze dan voor mij zelf in bruis, die gebuik ik ook bijna niet.

Ik vind het echt vreselijk dat sulke dingen gebeuren

MsQuincyTE, je DA geeft dezelfde middelen aan je paard als hij pijn heeft hoor!? Die middelen die voor paarden gewoon geregistreerd zijn, zijn namelijk net zo goed slecht voor de maag van je paard. Alleen als de DA je alles zou moeten gaan vertellen wat je paard kan krijgen van een pil of poeder, dan duurt elk consult een uur. Dus daar begint een DA helemaal niet aan.

Mindfields Ibuprofen is een pijnstiller. Metacam is een pijnstiller voor paarden, geregistreerd voor paarden en is een NSAID (en daarmee ook meteen erg slecht voor de maag), Ibuprofen is een mensenmiddel, maar ook een NSAID. Misschien gaat het zelfs wel om dezelfde stof, weet ik even niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:35

HannahFrouk schreef:
Henny_W jij schrijft over dat een Fries gewassen is met hondenshampoo, dat is dus ook gebruik van een niet voor paarden geregistreerd middel. Als het dan mis gaat is de DA die het aanraadt in feite zuur. Terwijl je dan toch het gevoel krijgt van : ja wat zou het , het is maar shampoo ? En vaak is het de eigenaar die toch doorvraagt van "wat kan ik DAN nog proberen" (niet dat ik de eigenaar in deze ergens van wil beschuldigen, ik bedoel alleen maar dat een DA puur om te willen helpen dan misschien toch namen gaat noemen van middelen die mogelijk helpen, die onschuldig lijken (wat lijkt er nou onschuldiger dan ivermectine) en die niet geregistreerd zijn.

Ik vind er nog wel een verschil inzitten of je een niet geregistreerd middel uitwendig of inwendig toepast.
Bovendien heb ik nog nooit van honden gehoord die dood neervielen nadat ze met vlooienshampoo behandeld werden terwijl het Ivomec verhaal al jaren de ronde doet.
En als er nou geen vervanger voor Ivomec is ?
Maar dat is er wel. Menigeen gebruikt het gewoon als ontwormer omdat het goedkoper is en dan nemen ze stom genoeg het risico dat ze een paard kwijt raken.

In het geval van mijtbestrijding wordt het verhaal al lastiger omdat Sebacil een tijdlang uit de handel is geweest dus moeten er alternatieven gezocht worden.
Wie weet is hondenshampoo bij mok, ontstaan door mijt ook wel een optie Haha!

Zo werkt bijv. het middel Strongholdt als antivlo middel bij honden perfect bij honden die ernstige oorinfecties hebben door mijt.
1 pipetje tussen de schouderbladen is voldoende om de oren weer goed te krijgen.
Een koningspoedel van mijn vriendin stond op de nominatie voor een operatie aan beide oren vanwege chronische oorontstekingen. Echt drama.
Stronghold geprobeerd en de oren hebben nooit weer problemen gehad.
Kennelijk zit er tussen in hondenprodukten een aardig sterk middel om mijt uit te bannen.

Maarrr .. je kan toch altijd eerst even overleggen met je DA. Door de regel weten ze best wel van de event. risico's.

Vorig jaar moest ik even met een hond naar onze DA en die was helemaal ontdaan omdat het hem de dag ervoor mis was gegaan met een chip zetten bij een paard. Hij had net weer telefoon gehad van de eigenaar en het ging nog steeds niet goed met het dier.

Het was een aardig duur sportpaard en het dier kon de hals niet meer buigen. Drama !!!
Hij vroeg of ik er vaker van gehoord had. Yep.

Bijna niemand weet dat de testen met deze transponders bij paarden maar minimaal geweest zijn.
Vooral varkens waren proefkonijn en toch worden die dingen nu al een paar jaar verplicht gesteld bij paarden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:38

cissy schreef:
Wat ik me nou sterk afvraag is of de VA niet iets van dexadrezon of epinefrine of iets anders had kunnen inspuiten om die shock tegen te gaan en die reactie af te zwakken? Ik kreeg het idee uit het verhaal dat de aanwezige VA ook met stomheid geslagen was en niet goed wist hoe hiermee om te gaan, het was niet de hoofddierenarts van de praktijk maar een jonge misschien net afgestudeerde arts nl. Het paard dr hart ging steeds langzamer kloppen dus misschien had er nog iets gedaan kunnen worden....

Mijn paard is ooit in shock geraakt van een antibiotica spuit, niet duidelijk is of dit kwam door de stof of misschien verkeerd gespoten. Een half uur later stond ze te trillen op haar benen en had over haar hele lijf spiersamentrekkingen. Vreselijk eng. Met hele grote spoed DA natuurlijk er weer bij, die heeft toen dat middel gespoten wat mensen als drugs gebruiken (PCP angeldust) kan de naam van het paardenmiddel niet herinneren. Binnen een kwartier was ze weer normaal.

Die AB laat ik natuurlijk nooit meer spuiten, maar wordt tegenwoordig niet meer voor paarden gebruikt omdat er betere middelen zijn. Dit is wel minimaal 15 jaar geleden.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:58

cissy schreef:
Hallo allemaal,

krijg net het bericht van een stalgenoot die vanochtend dr paard door de VA heeft laten spuiten voor mok, paard is in elkaar gezakt en dood gebleven.
Kl*te bericht uiteraard en de VA snapte er ook niks van. Hele stal in rep en roer uiteraard en iedereen janken. Niet leuk!
Te meer omdat het een 4 jarig paard betreft die niet eerder iets geks heeft gehad, de eigenaar wilde juist gaan beginnen met wedstrijdjes starten.... heel sneu.

Nou wil ik voor haar eea uit gaan zoeken (ze zit zelf logischerwijs met dr hoofd even ergens anders) maar loop vast.

Er wordt gedacht aan een heftige allergische reactie op die spuit, ze gaf me de naam infectomine maar kan daar op google niks over terugvinden.
Heeft 1 van jullie zoiets al eens eerder meegemaakt?

Jou verhaal lijkt heel erg veel op wat wij laatst met een koe hebben meegemaakt. 1 op de xxxxx aantal dieren kan allergisch reageren op die bepaalde stof. maar dat is iets wat je van tevoren natuurlijk niet weet...
de DA heeft wsl met een ontstekingremmend middel/antibiotica gespoten, iets wat door veel DA's wordt gedaan om eventuele onstekingen te remmen.

Wij hadden laatst een koe die we wegens een opkomende ontsteking (speenbetrapping) gespoten hebben met NEOPEN, een zeer algemeen middel in de veehouderij dat veel tegen onstekingen wordt gebruikt. Het middel wordt gewoon intramusculair gespoten.
Nog geen 5 minuten na het spuiten lag de koe dood op de grond. Zeer waarschijnlijk een allergische reactie op het middel. wsl anafylactische shock. (een allergische reactie die mensen soms ook op kunnen lopen na een bijensteek) Tong, slijmvliezen en uiteinde van de spenen waren iets paars verkleurd.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:32

Ook een vervelend verhaal reeskees Ach gut
Ik heb dat bij koeien eigenlijk nog niet vaak gehoord.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:41

Jullie snappen er duidelijk niet veel van. Als een middel geregistreerd is voor een bepaalde diersoort, dan wil dat zeggen dat er in die diersoort uitgebreid getest is wat de mogelijke nevenwerkingen kunnen zijn. Als het niet geregistreerd is, dan zijn er dus geen testen uitgevoerd. Een dierenarts moet bij een bestaand probleem eerst en vooral gaan kijken welke middelen er geregistreerd zijn in die bepaalde diersoort. ALS er NIKS beschikbaar is, dan mag hij een middel gebruiken dat geregistreerd is voor een andere diersoort. Is er dan nog niks beschikbaar, DAN mag hij een magistrale bereiding maken, dus een middel wat hij zelf maakt. In het geval van ivomec of dectomax zijn er ten eerste middelen die WEL bij het paard gerigistreerd zijn. Zoals de wormsuiten bij het paard. Deze bevatten EXACT dezelfde stof als ivomec en dectomax EN werken daarenboven nog eens beter ook! Ze zijn ook niet te vergeten honderd procent veilig. Dus de regel gaat hier helemaal niet op! Stel dan nog dat de wormspuit niet werkt, dan zal de inspuiting met ivomec/dectomax helemaal niet werken, want werkzaamheid is nog veel minder bij paarden. Bovendien zijn er dus gekende risico's bij deze diersoort, die niet enkel maar iets zijn die te verhelpen valt, maar onmiddellijke dood bij het dier, waardoor het dus helemaal niet goed te praten valt dat dit wordt gebruikt. Als je het hebt over niet geregistreerde middelen voor schurftmijt, dan kan je veel beter de lokale therapieën toepassen van bij andere diersoorten, want die hebben namelijk geen dood tot gevolg en ik zal zelfs meer zeggen, het gaat hier dan ook over hetzelfde werkzame middel ivermectine, dat lokaal wordt gegeve. Dus ivomec is hier nooit een alternatief en blijft een beroepsfout.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:46

Mist schreef:
cissy schreef:
Wat ik me nou sterk afvraag is of de VA niet iets van dexadrezon of epinefrine of iets anders had kunnen inspuiten om die shock tegen te gaan en die reactie af te zwakken? Ik kreeg het idee uit het verhaal dat de aanwezige VA ook met stomheid geslagen was en niet goed wist hoe hiermee om te gaan, het was niet de hoofddierenarts van de praktijk maar een jonge misschien net afgestudeerde arts nl. Het paard dr hart ging steeds langzamer kloppen dus misschien had er nog iets gedaan kunnen worden....

Mijn paard is ooit in shock geraakt van een antibiotica spuit, niet duidelijk is of dit kwam door de stof of misschien verkeerd gespoten. Een half uur later stond ze te trillen op haar benen en had over haar hele lijf spiersamentrekkingen. Vreselijk eng. Met hele grote spoed DA natuurlijk er weer bij, die heeft toen dat middel gespoten wat mensen als drugs gebruiken (PCP angeldust) kan de naam van het paardenmiddel niet herinneren. Binnen een kwartier was ze weer normaal.

Die AB laat ik natuurlijk nooit meer spuiten, maar wordt tegenwoordig niet meer voor paarden gebruikt omdat er betere middelen zijn. Dit is wel minimaal 15 jaar geleden.

Ik durf te wedden dat dat een antibiotica was met penicilline. Alle antibiotica die wit zien, mogen bij paarden absoluut niet in de bloedbaan terecht komen. Als dat toch gebeurt, dan krijg je deze symptomen. Dit is GEEN allergische shock, hoewel er veel paarden zijn die allergisch zijn aan penicilline (zoals er ook veel mensen allergisch aan zijn). DIt uit zich echter eerder als zwellingen en echte shock met dood tot gevolg. Waarschijnlijk is een deel bij dit paard in een bloedvat terecht gekomen. Dan raken de paarden geëxiteerd en beginnen ze onbedaarlijk te trillen. Dit is op zich niet zo erg, hoewel het niet leuk is om te zien natuurlijk. Is ook geen beroepsfout, want middel is geregistreerd en de dierenarts kan het niet helpen, is namelijk puur pech hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:49

volgens mij verschilt het ook nog per land...sommige werkzame stoffen zijn in nederland verboden en hier in frankrijk gewoon nog te krijgen...(lindaan bijvoorbeeld,troep maar werkt prima tegen allerlei soorten schurftmijten)
Ik geef trouwens al jaren(wisselend,natuurlijk)ivomec als ontwormingsmiddel,het goedje wat je dus normaal moet injecteren....gewoon door het voer..in amerika hebben ze dat jaren terug al ontdekt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:57

geerke schreef:
volgens mij verschilt het ook nog per land...sommige werkzame stoffen zijn in nederland verboden en hier in frankrijk gewoon nog te krijgen...(lindaan bijvoorbeeld,troep maar werkt prima tegen allerlei soorten schurftmijten)
Ik geef trouwens al jaren(wisselend,natuurlijk)ivomec als ontwormingsmiddel,het goedje wat je dus normaal moet injecteren....gewoon door het voer..in amerika hebben ze dat jaren terug al ontdekt.

Zijn we hier in Nederland echt zo dom dan? Ik ben geen dierenarts en heb er verder geen verstand van maar dat zou wel heel simpel zijn als je hetzelfde goedje ook oraal kunt geven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:07

Tallie_Ho schreef:
*Ik heb vanmiddag de dierenarts op visite ivm jeuk bij mijn paard. Voor hij spuiten gaat zetten, ga ik hem eerst vragen wat hij erin gaat spuiten*

Graag had ik dit paard willen helpen op een andere manier.

Wel vreselijk dat je paard zo dood moet gaan omdat die wat ingespoten krijgt tegen de jeuk. Wel klinkt het bijzonder dat de DA niets wist Verward

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:30

Charaz schreef:
geerke schreef:

Zijn we hier in Nederland echt zo dom dan? Ik ben geen dierenarts en heb er verder geen verstand van maar dat zou wel heel simpel zijn als je hetzelfde goedje ook oraal kunt geven.

Ik hoorde van iemand die zuivere ivermectine als wormmiddel oraal aan haar paard gaf (eigen initiatief) dat daar ook het risico bij bestond dat 1 op de 100 paarden dood neerviel. En deze info had ze van de DA.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:50

voordat ik daar aan begon heb ik echt half internet doorgespit(amerikaanse sites)ik geef het dus al jaren aan twee paarden en een pony,een kennis van mij doet het ook,en ik geef het ook weleens aan verwaarloosde paarden die onder de wormen zitten,nog nooit problemen gehad.
ik geloof dat een maag/darmkanaal van een paard andere absorbtie vermogens heeft dan een spier of bloedvat....zou de da dat niet eggen om financiele redenen...?hij verkoopt liever een eqvalan spuit van ..??euro(hier kosten ze 23 euro)
dan een flesje ivomec van 200 ml waar je dus 20 paarden mee kunt ontwormen...
Ik herinner mij trouwens dat de da ook ivomec heeft ingespoten intramusculair bij een aantal pony's met schurft,van een vriendin van mij.
Het was toen winter en wassen was geen optie,dat is dus zonder problemen verlopen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:55

En dan is mijn vraag aan jou: Waarom zou je dit doen als de tubes veel beter werken, gemaakt zijn voor paarden en veilig zijn? Juist ja, het geld. En daarom gaan er af en toe paarden dood en maken dierenartsen dus die fout...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:02

volgens mij werken die tubes dus niet tegen schurft,want die pony's die schurft hadden die waren net ontwormd met een eqvalan wormkuur,en de schurft bleef....als ik m'n da spreek zal ik het eens vragen.
als het zo zou zijn dat een wormspuit met ivermectine ook zou werken tegen schurft zouden veel paarden toch geen schurft hebben,aangezien veel mensen toch wel een aantal keren per jaar ontwormen met ivermectine?
mijn fries word regelmatig ontwormd met ivermectine en heeft vaak schurftmijten,dat werkt oraal dus niet...wassen met dimpylate wel...

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:11

Nou hoe het ook is het is knap zuur dat dit gebeurt is.
Als de Da een stof in heeft gespoten die niet geregistreerd is voor paarden dan is dat een hele grove fout.
Als mijn paarden een spuit krijgen voor wat dan ook dan vraag ik ook wat het is laat zeker niet alles maar spuiten omdat een DA het zegt.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:12

Als oraal niet werkt, dan zal ivomec ook niet werken, werkzaamheid van dat product is maar 60% van de werkzaamheid van een tube. Zowiezo vind ik het belachelijk om een paard algemeen te behandelen voor iets dat lokaal zit. En jullie roepen altijd maar dat je je paard niet vol "gifstoffen" willen steken, terwijl je dan voor een enorm gelokaliseerd probleem je volledige paard behandelt! Niet logisch toch? Schurft zit uitwendig, niet inwendig en komt al zeker niet van "binnenuit". Dus waarom zou je het paard dan inwendig gaan behandelen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:20

ja,je hebt gelijk dat schurft uitwendig zit,het moet dus wel een erg heftig middel zijn als het intraveneus/musculair wel helpt tegen schurft en oraal dus niet....dan doet het lichaam van het paard dus duidelijk wat anders ermee als het geinjecteerd word.
ik kies daarom om het van buiten aan te pakken,overigens ook geen lekker middel....maar iets wat ectoparasieten dood is over het algemeen niet onschuldig,zoals je weet...(en jij weet dat zeker coliena...)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:53

Simpele olie doodt ook schurftmijten. Om de simpele reden dat dat hun graafgangen afsluit, waardoor ze stikken. En natuurlijk gebeuren er andere dingen als je het inspuit ipv oraal geeft! BLijft een feit dat je met die ivomec/dectomax gigantische risico's loopt voor iets dat eigenlijk niet eens effectief werkt. Het werkt dus net zo goed als je het oraal zou toedienen, maakt echt geen verschil. Zonde.
Trouwens, elk geneesmiddel zal wel één of andere bijwerking hebben, ongetwijfeld, maar ik vind morsdood als bijwerking toch wel een reden om het niet te gebruiken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 14:58

update: het is dus wel ivermectine geweest én intraveneus gespoten, VA wilde daarna nog antibiotica bijspuiten in dr bil maar paard begon al te trillen en door dr voorbenen te zakken, daarna toch nog die antibiotica erin gespoten en toen was paard al een aardig eind heen.
Paard is normaal heel heftig in dr reacties als ze een spuit krijgt of pijn heeft (dan slaat ze gericht!)maar reageerde al niet eens meer op die naald in dr bil, toen dacht de eigenaresse al dat er iets niet goed ging, dit was nl geen normale reactie van het paard.

De VA heeft dr baas nog gebeld ofdat ze niet iets kon doen of moest bijspuiten om de shock op te heffen maar ze mocht niks doen alleen afwachten.
De eigenaar heeft nog gezegd of ze epinefrine of iets anders moest bijspuiten omdat dat bij mensen ook werkt als die in shock zijn, maar dat mocht niet van de VA. Paard is eigenlijk lanzaam gestikt en gestorven. Duurde bijelkaar nog geen 5 minuten. De VA kwam ook nog met de opmerking dat ze niks mocht bijspuiten omdat dan het natuurlijk afweermechanisme van de hersenen in werking zou treden en dan zou het alleen nog maar erger worden ???? Wát kan er dan nog erger worden! paard lag dood te gaan!
heel vreemd....

De eigenaresse heeft een andere bevriende dierenarts gebeld om te vragen naar ervaring en die werd een beetje kwaad, dit had nooit mogen gebeuren en die VA had moeten weten dat dit kon gebeuren en bijspuiten had zeker wel kunnen helpen, paard had er gewoon nog kunnen zijn als ze snel waren geweest! Corticosteroïden zouden ook nog geholpen kunnen hebben. Deze dierenarts zei dat hij desnoods zn hele auto had leeggespoten om nog iets te proberen..... Ook had hij nog nooit gehoord van dat afweer mechanisme?

Toen heeft ze op internet lopen zoeken en kwam bij een dierenarts die hier meer van zou moeten weten en die heeft ze ook gebeld en die kwam met eenzelfde conclusie, dit had nooit gemogen en er had moeten worden bijgespoten.
Jullie begrijpen zeker wel dat de eigenaar steeds kwader aan het worden is naarmate ze meer leert hierover? Vooral het wrange feit dat er misschien nog iets aan gedaan had kunnen worden doet dr erg zeer....

Inmiddels is ook de baas van die VA die de spuit heeft toegediend weer ingeschakeld om sectie te kunnen verrichten op het paard, paard is vanochtend opgehaald en sectie wordt waarschijnlijk op dit moment uitgevoerd. Ook zijn er verzekeringspapieren ingevuld (vanuit de VA niet vanuit eigenaar) dus kennelijk weten ze wel dat het niet helemaal jofel is.

Ik weet nog niet of ze er ook werk van gaat maken, daar is ze nog over aan het nadenken, als het aan dr man ligt dan fileert ie die dierenarts. Persoonlijk zou ik het wel doen al is het alleen maar om in de toekomst onwetende eigenaren te beschermen door die dierenarts bewuster te laten worden en voortaan wel te laten waarschuwen.
De VA die had gespoten wist ook blijkbaar helemaal niet wat ze in had gespoten, ze kende deze bijwerking helemaal niet, nou vraag ik me dan toch af of ze hun bijsluiters niet lezen of hun vakliteratuur niet, of waar ze dan hun opleiding hebben gedaan.... dat wij het niet weten als leek dat begrijp ik maar dat de VA dat niet weet! dát vind ik een slechte zaak!

kortom, wordt vervolgd.
Eigenaresse leest mee met dit topic dus tips etc blijven welkom.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:59

gister een etentje gehad en daar was mijn DA ook bij dus heb het nog even gevraagd. Hij zei dat spelen met vuur was dat spul en dat er betere dingen tegen zijn die dan 6 euro duurder zijn..Verder vond hij het heel slecht dat die stof voor mok gebruikt wordt. hij zei letterlijk : voor mok ga je niet spelen met leven en dood. En je DA is hiervoor gewoon aansprakelijk! klinieken zijn hiervoor verzekerd als het goed is. Het was algemeen bekend zei hij dat het zulke bijwerkingen kan hebben..!

Citaat:
edit:
De eigenaresse heeft een andere bevriende dierenarts gebeld om te vragen naar ervaring en die werd een beetje kwaad, dit had nooit mogen gebeuren en die VA had moeten weten dat dit kon gebeuren en bijspuiten had zeker wel kunnen helpen, paard had er gewoon nog kunnen zijn als ze snel waren geweest! Corticosteroïden zouden ook nog geholpen kunnen hebben. Deze dierenarts zei dat hij desnoods zn hele auto had leeggespoten om nog iets te proberen.....

dit waren inderdaad ook zijn woorden, onnodig dat er zoiets is gebeurd voor mok

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:06

Voila, ik wist het wel. Echt schandalig dat dit gebeurd is. Even voor een kleine gemoedsrust bij de eigenaresse, zelfs al waren er nog cortico's toegediend, dit paard zou waarschijnlijk zowiezo gestorven zijn. Het is nog geprobeerd om de shock op deze manier op te heffen, maar naar mijn weten is het nog nooit gelukt. Dit gaat zo snel, dat er niks meer kan gedaan worden. Blijft een feit dat het voor het idee beter was geweest dat het toch gedaan werd. Deze dierenarts heeft een heel zware fout gemaakt en ik hoop dat zoiets in de toekomst niet meer gebeurt. Zeer erg dit. Kan hier echt agressief van worden... Deelneming voor eigenaresse.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:08

jup helaas had je gelijk! Ik zou als ik de eigenaar was er wel mooi werk van maken. Het brengt je paard niet terug maar zorgt misschien wel voor geen nieuwe slachtoffers..

Sterkte !

edit: het spul is overigens niet eens echt voor mok, maar voor worminfecties en besmettingen