Krampbeen/ Hanetred

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Krampbeen/ Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:51

Maar dan is het toch gewoon slapheid van de spieren/kniebanden Pliensdream?
hanentred is een zenuwaandoening, en die kun je niet traien.

Of heb ik het nou altijd zo verkeerd begrepen en zit ik hier onzin te praten?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:50

Klopt, het is een zenuwaandoening, volgens mij hebben ze zelf met bijv. voetjes geven geen eens in de gaten dat ze het vreemder doen dan met de andere.
Paard bij ons op de manege is wel heel braaf en als je zijn hoef vraagt en hij tilt hem heel hoog en naar opzij op is het een kwestie van wachten tot hij ontspant en het been naar beneden brengt (meestal vrij vlug) en dan snel krabben, hij kan het niet zo heel lang volhouden, maar het lukt meestal prima.

Is trouwens ook een paard met 'goed' bloed, dus als hij dit niet had gehad was hij waarschijnlijk geen manegepaard geworden.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 09:53

Misschien een gekke vraag, maar wat doet een osteopaat (sorry als ik het fout schrijf Haha! ) precies bij een paard? En wat is het verschil met een chiropractor? Naar mijn weten zetten die ruggen van paarden recht, nou ja de wervels dan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:20

Een chiro die kraakt toch?
een osteo zet wel wervels etc recht bij mijn weten.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:57

Marjolein84 schreef:
Misschien een gekke vraag, maar wat doet een osteopaat (sorry als ik het fout schrijf Haha! ) precies bij een paard? En wat is het verschil met een chiropractor? Naar mijn weten zetten die ruggen van paarden recht, nou ja de wervels dan.

(Ha marjolein, daar ben ik weer en bijna met hetzelfde verhaal als in je pb: Haha! )
Een osteopaat probeert met name het zenuwstelsel in balans te brengen (parasympatisch en sympatisch).
Het doel van de osteopaat is niet alleen het opheffen van een blokkade tussen twee of meerdere wervels, maar het opheffen van de 'blokkade' in het zenuwstelsel.
Door het manipuleren van de wervels hef je de relatieve spierspanning, verminderde doorbloeding etc op. Je helpt het lijf zichzelf eigenlijk weer in balans te brengen.
Een chiropactor is meer gericht op het opheffen van de mechanische blokkade tussen twee wervels, meer dan op het in balans brengen van het zenuwstelsel.
Het manipuleren van de wervelkolom is hierin dus eigenlijk alleen maar een 'handvat' voor de osteopaat. Je hebt dan dus en meer beweeglijkheid in gewrichten en een betere zenuwbalans.

Als gevolg van een blokkade kan een paard last van hanetred krijgen, een osteopaat kan dit dan verminderen of opheffen.
Alleen zijn sommige vormen van hanetred aangeboren en dan is het opheffen van een blokkade niet voldoende en blijft de hanetred bestaan.
Maar het loont in geval van paarden met hanetred altijd de moeite om ze te laten nakijken door een gecertificeerde osteopaat.

Edit Snackie: kraken en manipuleren is hetzelfde. Kraken is de term in de volksmond voor manipuleren, echter een manpulatie hoeft niet altijd te kraken. Snap je 'm nog Knipoog ???