West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_h

Re: Paard wandelt als zatlap...neurologisch...wie herkent dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:23

Ik leef met je mee en hoop dat het goedkomt.
Ik blijf je topic zeker volgen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:51

Hoe is het gegaan vandaag?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:53

Was hij toevallig ook net ontwormd???
Als een paard zwaar belast is met wormen en je geeft een volledige kuur, dan kan het paard vergiftigd raken door de gifstoffen die vrijkomen door het doodgaan van de wormen.

Maar ik neem toch aan dat je je lieveling regelmatig ontwormd hebt. Ik noem het wel even maar gezien het verloop van het begin van je post tot nu toe is het niet waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:22

Jeetje meid wat een verhaal!
Wat een rotziekte! Ik hou mijn hart vast voor de toekomst!

Petje af voor wat je voor het paard doet! Ik duim heel hard dat hij er helemaal bovenop komt! Ja Heeft de osteopaat wat kunnen betekenen?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:22

Hoy hoy hoy....

Heb even moeten bekomen van het hele gedoe en mijn gedachten even laten rusten om alles te verwerken...

Ellen Martens, paardenosteopate, is gisteren dus bij ons en dus bij Negro geweest...

Direct na aankomst op de middag bekeek ze Negro en bespraken we een beetje wat er allemaal gebeurd was de laatste week...wanneer vooruitgang, wanneer achteruitgang, wat was er gebeurd, medicatie, behandeling, bloeduitslagen edm.
Negro ook even over en weer laten wandelen zodat ze een beter beeld kon krijgen.
Daarna hebben we even wat gegeten en natuurlijk verder over Negro gepraat.

Omstreeds 14h is ze dan aan de slag gegaan met Negro....en Negro liet het mooi allemaal over zich heen komen.
Uiteraard was de behandeling aangepast aan zijn toestand...een gezond paard met een blokkage bijvb. wordt uiteraard anders behandeld als in het geval van Negro.

Ellen legde uit wat ze deed, wat het doel ervan was en wat ze ondervond... en de sessie duurde lang...héél lang (bedankt nogmaals trouwens Ellen voor die extra tijd met Negro !).
Ja, het duurde een pak langer dan een normale behandeling van een uur Haha!

Uiteraard heb ik haar "gedacht" gevraagd...over hoe en wat en wat we te verwachten had....en we hebben gepraat over zijn functionaliteit...

Conclusie: uiteraard kan Ellen niet in een glazen bol kijken om de schade te zien in zijn hoofd...das logisch...
Haar conclusie: Negro reageerde op alle uitlokkingen....alleen met vertraging... De reacties waren dus wel aanwezig maar kwamen later dan normaal.
Voor Ellen is Negro functioneel te benoemen: hij zal verder een rustig leven in zijn paddock kunnen doorbrengen met ups & downs. Ze denkt ook niet dat hij pijn heeft.
Berijdbaar zal hij waarschijnlijk nooit meer worden en wat de uiteindelijke schade zal zijn...dan kan nog lang duren alvorens we dat zullen weten (1-2 jaar).

Ellen heeft ons verwittigd dat Negro na de behandeling en de volgende dag best wel slecht zou kunnen zijn...volledig normaal...
Toen we Negro s avonds bezochten had ze wel de indruk dat Negro al zelfzekerder stapte...

Gebruikmakend van haar aanwezigheid heb ik ook mijn paard Chikiboy laten behandelen...ondanks dat hij goed liep bleek hij toch enkele blokkages te hebben...
Tenslotte behandelde ze ook mijn bijna 10 jarige Border Collie (met veel arthrose). Het was ongelofelijk om te zien hoe al die dieren zich zo lieten doen onder Ellens handen...Volgende keer wil ik er ook wel eens onder, haha Haha!

Om 5u deze ochtend heb ik Ellen terug op de luchthaven afgezet zodat ze op tijd in belgie aan haar dagtaak kon beginnen...

En Negro vandaag ?

Wel hij is NIET slechter en hij stapt met MEER kracht en hij stapt zelfverzekerder ! Chapeau en ikke blij Haha! Haha!

Tussen de eigenaar en Ellen is overeengekomen dat we het de komende dagen aanzien met Negro en dan als hij goed reageert op de behandeling...dan komt ze terug binnen enkele weken voor een vervolgbehandeling.
Ze bevestigde ook andere behandelingen in het voordeel van Negro zouden zijn...alleen vindt het baasje goed zo....
Ellen heeft me ook enkele oefeningen getoond die ik elke dag enkele keren met Negro moet doen...om de vooruitgang verder te stimuleren...
Ik ben er vandaag uiteraard mee begonnen....en wonder boven wonder...Negro heeft vrijwillig elks van zijn vier voeten opgeheven toen ik ze zacht aanraakte....de 1ste maal in 3 weken Haha! Haha!

Ik zit nu dus op een wolkje...ik hoop dat ik niet te diep val als het een dag slechter gaat

Aan iedereen: DANK DANK DANK voor jullie steun ! het doet deugd ! en het houdt me vaak recht om verder te vechten... Cool

En Rob..ook jij hartelijk bedankt dat je wou komen helpen...spijtig dat t baasje er niet op is ingegaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:16

Dat is een fijn bericht zeg! Ja Ik stuur een heleboel ~positive vibes~ jullie kant op! Lachen

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:27

Oh wat een fijn nieuws. Kan me voorstellen dat je op wolkjes loopt. Ik loop lekker met je mee! We houden de moed erin! Go jij! Go jij!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:17

Wat geweldig voor jullie,zo is er toch weer hoop.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:30

Nou, dat is goed nieuws! Succes met Negro!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:24

Goed nieuws zeg!!
Hopelijk blijf je vooruitgang zien!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:22

gelukkig maar,nu hopen dat hij gewoon beter word!
was het nu het west-nile virus of niet?

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:27

Het klinkt allemaal behoorlijk heftig...
In ieder geval heel veel sterkte ermee, en hopen dat het dermate verbetert dat het voor Negro ook acceptabel is...

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:04

HannahFrouk schreef:
Was hij toevallig ook net ontwormd???
Als een paard zwaar belast is met wormen en je geeft een volledige kuur, dan kan het paard vergiftigd raken door de gifstoffen die vrijkomen door het doodgaan van de wormen.

Maar ik neem toch aan dat je je lieveling regelmatig ontwormd hebt. Ik noem het wel even maar gezien het verloop van het begin van je post tot nu toe is het niet waarschijnlijk.

Negro is rond 23/6 ontwormd geweest...dat gebeurt hier 2x per jaar, net wanneer hij ook zijn 6 maandelijkse vaccinaties krijgt. Haha!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:27

MyrtheNH schreef:
Het klinkt allemaal behoorlijk heftig...
In ieder geval heel veel sterkte ermee, en hopen dat het dermate verbetert dat het voor Negro ook acceptabel is...

Het was en is heftig....en nog niet voorbij...

Er is een alarmbelletje afgegaan...

Er is iets vreemds aan de hand....Negro is wild aan het worden, hij legt oren plat in de nek en mond vooruit naar voren om te bijten....
Hij wil eten, eten, eten....

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de prednisolona die hij gekregen heeft, maar net meer krijgt sedert vorige week zaterdag...

Gisterenavond bij de oefeningen is Negro zelfs beginnen te draven om de appel die ik in mijn handen had te kunnen afpakken...
En vanochtend probeerde hij zelfs te schoppen naar Pineau, mijn BC die al jaren zijn beste maatje is en zelfs bij hem slaapt.
Daarnet weer even de test gemaakt en hij draafde om sneller bij me te zijn om te kunnen eten...

Wie heeft ervaring over de gevolgen wanneer je met cortisone stopt ? en daarmeegepaardgaande voedeselzucht...Negro eet nu zelfs zijn poep op.

P.S. sedert maandag krijgt hij al meer hooi omdat ik zag dat hij zijn poep opat (en na gesprek met DA)

Nu daarnet moest ik bloed afnemen bij Negro voor controle...stond ik daar...en was ik toch wel vergeten hoe het moest...hahahahahaha....Bon heb het maar uitgesteld tot maandag in de hoop dat mijn verstand terugkomt of iemand me het nog eens uitlegt (mijn rotgeheugen toch !!) De truuk van het water ken ik nog...maar k weet niet meer waar ik drukken moet opdat ik de ader goed zou zien uitsteken Bloos ...en te denken dat ik het voor 2 jaar vaak gedaan heb...hahaha
Wie stuurt me een PBtje ? Knipoog

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:36

Je komt iig positiever over. Je praat nu iig over de ondeugden van je paardje en niet direct over zijn ziekte.
Ik hoop dat je het etensprobleempje op kan lossen en succes.

jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:14

hallo ik lees al af en toe een beetje mee Bloos maar heb nog nooit wat gezegd.. Bloos

echt goed wat je er allemaal voor doet zeg! over dat ie poep eet kan je een paard ook electrolyten geven of hoe schrijf je dat precies? maar dat werkt ook..

heeel veel sterkte nog!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:56

Danielle_h schreef:
Je komt iig positiever over. Je praat nu iig over de ondeugden van je paardje en niet direct over zijn ziekte.

Het is echt geen ondeugd hoor. Hij heeft nog nooit agressief gedrag getoond in het verleden en het staat me echt niet aan.
Mijn Border Collie die normaal 23/24 bij hem is, al 4 jaar lang, is ook serieus geschrokken en heeft bijna de hele dag boven in/aan huis gelegen vandaag... nadat Negro vanmorgen zo agressief tegen hem deed...

Nee, dit staat me niet aan... Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:03

hij zal toch niet een tumor in zijn hoofd hebben?
die drukt tegen het gedeelte wat de motoriek "bestuurt"??
die gedrags verandering vind ik ook vrij raar....dat je honger krijgt van prednison weet ik,maar dat je er agressief van word??

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:30

geerke schreef:
hij zal toch niet een tumor in zijn hoofd hebben?
die drukt tegen het gedeelte wat de motoriek "bestuurt"??
die gedrags verandering vind ik ook vrij raar....dat je honger krijgt van prednison weet ik,maar dat je er agressief van word??

Och bedankt zeg Ach gut WOrd ik nog wat meer opgejaagd Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:36

ik zeg niet dat het zo is hoor....ik ben geen da,maar dat is het eerste wat er door m'n hoofd ging....laten we hopen dat het dat niet is....hoe is het nu met hem?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 07:58

Ik ben tevreden over zijn algehele toestand...wat houding en stappen enzo aangaat.
Elke dag doen we de oefeningen die Ellen ons heeft getoond.

Wat zijn eten aangaat geef ik hem nog meer hooi dan anders zodat hij langer bezig is met t eten.

Mijn Border Collie wil niet meer bij hem blijven maar ligt boven aan het huis...Negro is dus nog niet de oude Slapen

Al bij al gaat het dus goed met onze kerel !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:17

dat is goed nieuws!!ik ben blij voor jou en negro!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:51

Bij mensen heb ik echt MEERDERE malen gezien dat ze agressief werden van prednison. Het geval het dichtste bij was mijn eigen schoonvader die letterlijk zei dat hij er agressief van werd.

Dus dat kan zeker!

Hij kreeg er trouwens ook hartritmeproblemen van

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:53

tja,je zou weleens gelijk kunnen hebben,het zijn hormonen...
door invloed van hormonen doen mensen rare dingen,dus waarom dieren niet...

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:49

Chikiboy schreef:
Danielle_h schreef:

Het is echt geen ondeugd hoor. Hij heeft nog nooit agressief gedrag getoond in het verleden en het staat me echt niet aan.
Mijn Border Collie die normaal 23/24 bij hem is, al 4 jaar lang, is ook serieus geschrokken en heeft bijna de hele dag boven in/aan huis gelegen vandaag... nadat Negro vanmorgen zo agressief tegen hem deed...

Nee, dit staat me niet aan... Boos!

Het was niet mijn bedoeling jouw situatie verkeerd te beoordelen, ik zag het als je paard dat levendiger werd. Mijn excusses en heel veel succes bij het herstel