help mijn paard heeft taxus gegeten!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: help mijn paard heeft taxus gegeten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:52

wat kun je voor de rest dan doen mijn moeder zit er de hele tijd bij houd het in de gaten en de da zegt ja ik kan toch niks doen want het is weel te weinig wat ze heeft binnengekregen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:52

ninz schreef:
en het is zeker niet zo van de da rekeningen zijn zo hoog het is puur omdat de da zegt het heeft geen zin om te komen

Sorry maar vind je het heel erg als ik ernstig twijfel aan de waarheid achter dit bericht? Er is imo geen enkele (goede) dierenarts die zegt 'geen zin' te hebben wanneer er de kans bestaat dat het paard komt te overlijden. Sorry, maar dat gaat er bij mij dus echt niet in!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:52

Dan zou ik als de sodemieter een andere dierenartspraktijk bellen.

Het is jammer dat je de waarheid niet wilt lezen.
(Zoals het topic dat hier wordt aangegeven, 1 besje kan dus al genoeg zijn)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:53

Silence schreef:
Eerst geef je zelf aan niet te weten hoeveel je paard binnen heeft gekregen.................
100gram is echt niet veel.

ja dat weet ik ... maar de da zegt dat een paar naaldjes geen kwaad kunnen Boos! dat maakt het voor mij dan ook wel heel moeilijk

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:53

en helaas heeft mijn paardje zo een 6 dagen in utrecht gelegen(dood) voor onderzoeken en alles.
maar ja lekker je da geloven hoor.
niet hier komen uit huilen als het straks wel mis gaat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:53

ninz schreef:
tja onze dierenarts zegt dat het geen zin heeft om te komen omat het pas vanaf 100 gram dodelijk zou zijn en zoveel heeft ze echt niet binnegekregen

moniquebosch schreef:
hm ik ga hier maar niet meer reageren,wordt naar mijn idee te makkelijk mee omgegaan en helaas ligt dat bij mij ERG gevoelig na wat ons is overkomen.
helaas is er bij satour dus maar 1 besje in zijn maaginhoud gevonden en er toch aan overleden dus ik zou maar gewoon oppassen.
maar ja wie ben ik.

TS: bel als de sodemieter een andere DA.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:54

ninz schreef:
Silence schreef:
Eerst geef je zelf aan niet te weten hoeveel je paard binnen heeft gekregen.................
100gram is echt niet veel.

ja dat weet ik ... maar de da zegt dat een paar naaldjes geen kwaad kunnen Boos! dat maakt het voor mij dan ook wel heel moeilijk

Er zijn meer dierenartsen dan die ene hoor!! Kop op zeg! Ik had ALLANG een ander gebeld!

Het gaat hier om leven of dood, niet om een schaafwondje waarover je twijfelt en het nog een dag aan wilt kijken!

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:54

Miss_Montana schreef:
Dit is iets wat ik mij al heeeel lang afvraag, je moet voor de gein eens op BB en Medisch in de gaten houden hoeveel mensen eerst achter hun PC kruipen en dán pas de DA bellen (op verzoek van meerdere bokkers). Ik vind het werkelijk waar schandalig dat mensen liever eerst alles op een forum gaan zitten nakijken ipv als een speer de telefoon te pakken en de DA te bellen

Hier is al een topic over. dus laten we het bij taxus houden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:55

Inderdaad direct een andere DA bellen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:55

Je kan toch beter een keer extra laten kijken, door een andere DA. Dan zitten afwachten. Ik ken ook een lakse dierenarts, die bel ik niet meer, die man heeft ook vaker gezegd dat hij geen 'zin' heeft om te komen en toch zit hij het dichste bij.
Liever dan dat er een andere dierenarts moet komen. Maar hier staat een paardenleven op het spel Verward

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:56

misschien moet je mij topic maar ff voorlezen aan je da kan hij nog een hoop van leren.
wil zelfs bijna zeggen geef het nummer maar ff zou ik zelf wel ff bellen.
echt joh het stoom komt uit mijn oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:56

ecyoj schreef:

Waarom word ík er nou weer op aangesproken terwijl ik niet eens degene was die over het pas laat de DA bellen begon? Verward

@TS, ik zou echt zsm een andere DA bellen want dit is echt niet normaal

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:57

Alle soorten taxus bevatten het hoogst giftige taxine, een alkaloïde, met enige variatie in de precieze formule van het alkaloïde tussen de soorten. Alle delen van de boom behalve de "bessen" bevatten het alkaloïde. De besjes zijn eetbaar en zoet, maar het zaad is erg giftig. In tegenstelling tot vogels kan de menselijke maag de zaadhuid afbreken en taxine vrijgeven in het lichaam. Dit kan fatale resultaten hebben als de zaadmantels zonder de zaden eerst te verwijderen wordt gegeten. De grazende dieren, in het bijzonder vee en paarden, worden ook soms dood gevonden dichtbij taxus na het eten van de bladeren.

vond ik op wiki

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:58

Miss_Montana schreef:
ecyoj schreef:

Waarom word ík er nou weer op aangesproken terwijl ik niet eens degene was die over het pas laat de DA bellen begon? Verward

@TS, ik zou echt zsm een andere DA bellen want dit is echt niet normaal

ps nou kreeg melding dat je maar zoveel quotes mocht quoten.
die van jou bleef toevallig staan.
Jeetje zeg

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:59

ninz schreef:
we hebben er dus best veel uitgekregen maar ik weet niet hoeveel ze toch heeft opgegeten...

Ik snap het niet helemaal..
Ik zou DA gewoon laten komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:00

ecyoj schreef:
Jeetje zeg

Ok, dan is dat ook uit de wereld geholpen. Laatst had ik nl precies zo'n zelfde geval. Vandaar dat ik even zo reageerde. Sorry Ach gut

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:00

*Zoekt de "mijn bek valt open" smiley*

Niet gevonden. Ongelovelijk. Ik heb het nooit bij de hand gehad (gelukkig!), maar ik mag er toch vanuit gaan dat zo ongeveer iedere paardenbezitter weet welke gevaren er voor een paard schuilen in de flora en fauna van Nederland? En aangezien taxus met stip op nummer 1 staat.... *Schudt hoofd*.

En de dierenarts die niet gekomen was nadat mijn paard taxus zou hebben gegeten, moet nog geboren worden, geloof me! Al moet ik hem/haar er aan zijn haren naar toe slepen... Ook ik vind dat je er behoorlijk laks mee omgaat, TS. Je moeder houdt het paard in de gaten? Maar je hebt toch wel goed gelezen dat een van de symptomen van acute (taxus) vergiftiging kan zijn dat er soms nauwelijks andere symptomen zijn, anders dan het feit dat het paard overlijdt? Daarnaast heb ik net even de link naar Tjody en Satours topic gelezen en daar ging het ook dusdanig vlug dat je dan nooit meer wat kan doen.

Daarnaast geef je ook nog aan dat je niet weet wat je paard allemaal binnen heeft gekregen. Hoe kun jij (en dus je dierenarts) er zeker van zijn dat dat niet meer dan 100 gram is?

Werkelijk onbegrijpelijk...

Desalniettemin hopen natuurlijk alle (geïrriteerde) bokkers dat je paardje er geen problemen mee krijgt, maar jemig....

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:01

Miss_Montana schreef:
ecyoj schreef:
Jeetje zeg

Ok, dan is dat ook uit de wereld geholpen. Laatst had ik nl precies zo'n zelfde geval. Vandaar dat ik even zo reageerde. Sorry Ach gut

maakt niet uit hoor

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:02

Okee, even kort voor degenen die willen weten waarom ik 'mijn' paard op een wei met taxus moet zetten:

Het paard dat ik ooit had zou geslacht worden terwijl ze nog geen pijn had - dat wilde ik niet en heb haar daar weggehaald. Het probleem is dat ik geen mogelijkheid had om hem te onderhouden, aangezien ik studente ben. Vrienden van mijn ouders wilden haar wel op hun landgoed laten lopen, met twee andere paarden. Hij is dus weer doorverkocht aan hen, zodat ik de verantwoordelijkheid niet volledig had. Ik ben wel mede-verantwoordelijk, maar geen eigenaar. Het weitje waar zij dus gratis op kan staan bevat taxus - hun paarden eten er niet van. Als iemand hiervoor een andere leuke oplossing weet hoor ik het erg graag, want ik maak me er ook zorgen om. Het is geen kwestie van 'niet inzien': mijns inziens heb ik gewoon geen keus nu.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:02

Geloof dat de TS steeds wat vragen over slaat.
Hoe WEET je zo zeker dat jouw paard maar paar naaldjes binnen heeft gekregen? Je wist het toch niet hoeveel je paard had opgegeten?????

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:03

helaas duurde het bij ons nog geen 40 minuten.
en je moeder kan er lekker bij zitten maar als het gebeurt kan ze echt niets meer doen hoor.
ja toe kijken.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:03

we hebben ook een andere da nu gebeld en deze heeft ons preies hetzelfe gezegd...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:04

LiVetime schreef:
Hoe WEET je zo zeker dat jouw paard maar paar naaldjes binnen heeft gekregen? Je wist het toch niet hoeveel je paard had opgegeten?????

ja nee ik heb niet zitten tellen of het 1, 2 of 3 naaldjes waren

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:04

[naam] schreef:
LiVetime schreef:

ja nee ik heb niet zitten tellen of het 1, 2 of 3 naaldjes waren

want om die hoeveelheden gaat het namelijk

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:04

nou lekkere dierenartsen