Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:51

Wat de sedatie betreft: dat zou ik inderdaad door de DA en TA samen laten beslissen. die weten wat ze doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:51

Als hij zijn tong ook niet meer kan gebruiken moet je op de foto's ook goed kijken of dat bot niet ontwricht of gebroken is Nagelbijten / Gniffelen
Bahbah, wat mensen al niet kunnen doen met een dier.
Ik hoop dat de foto's goede hoop geven en dat het een stap in de goede richting is voor het diertje!

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:52

Heel erg knap dat je probeert om die paardje weer de "oude" te krijgen. Echt petje af.

Ben heel erg benieuwd hoe dit af loopt!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:56

Super dat je hem wilt helpen. Vreselijk hoe mensen hun dier kunnen verwaarlozen, daar zou echt een flinke straf op moeten staan. Ik help je hopen dat hij er weer bovenop komt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:57

Pol013, ik stijger niet hoor, leg alleen de werking nog even uit.
Ik denk dat bietenpulp echt veel te zwaar is (pure vezels kunnen zijn darmen nu echt niet aan) en normale pulp is gemelasseerd en dus pure suiker. Lijkt me niet iets wat je hem op dit moment wilt geven. Ook krachtvoer zal idd te veel zijn, ben ik met je eens.
Ik denk dat vocht binnen houden (Klara's fysiologisch zout is vergelijkbaar met ORS.. ORS los je op in water en is een mengsel van suiker en zout maar in de juiste verhoudingen. Dat is wat je mensen die ernstig diarree of veel overgeven geeft tegen uitdrogen) en voedingsstoffen in vrij pure vorm toedienen het handigst is nu. Dus de vitaminen en mineralen die hij nu krijgt. Dan eerst de zwelling aanpakken zodat er überhaupt een sonde in kan want ze had al aangegeven dat dat nu niet eens een optie is. En dan met die sonde gewoon heel voorzichtig heel mild krachtvoer inbrengen... ik zou zelfs denken aan veulenmelk maar dan dunner dan normaal ofzo...
Maar goed, ik ben geen DA, praat alleen uit mijn eigen ervaring en helaas heb ik wel wat ervaring met het opknappen van ziek en mager spul....
Laatst bijgewerkt door Francis op 10-07-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Meetje22

Jemig,wat mensen een dier allemaal wel niet aandoen of te lang kunnen laten lijden.
Ik vind het verstandig dat je geen foto's plaatst aangezien er ook vele jonge lezers meelezen,goed ingeschat dus Knipoog
Heb zelf ook ooit een scharminkel opgekocht maar die was er lichamelijk niet zo slecht aan toe als die van jou.
Echter had dat dier niet lang meer geleefd als we em niet hadden opgekocht.
Ik ben toen rustig aan begonnen met voeren en heb elke dag een vitaminespuit gegeven.
Bij jou word dat alles natuurlijk een stuk ingewikkelder vanwege de wonden in de mond.
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar wat bezielde de mensen waar hij vandaan komt?
Heb je ze gesproken of iets dergelijks?
Ik vind het erg goed wat je doet en je verdient zeker een compliment Afgod OK dan!
Ik wens je veel sterkte en wijsheid met de keuze voor wel of geen sedatie.
Bedenk wel dat mocht het toch allemaal mis gaan dit jou geen blaam treft,jij hebt alles gedaan wat je kon en meer............
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 10-07-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik denk dat de meeste tips wel al gegeven zijn.
Ik heb wel eens gehoord dat babyvoeding (in een spuit) ook kan helpen om aan te sterken, omdat daar ook voor een paard veel goede maar toch makkelijk verteerbare dingen zitten.

Maar ongelooflijk dat het zover heeft kunnen komen met dit diertje Verdrietig
En een pluim voor jou dat je hem toch eerst een kans wilt gaan geven.
Ik hoop echt dat het je gaat lukken Ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:58

ja, echt goed van je dat je hem wilt helpen!
Ik hoop het beste voor het dier. ben benieuwd

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:59

ik zet even een stipje . wil dit graag volgen maar heb geen extra nuttige tips Haha!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:00

Bah... Dat mensen het zo ver laten komen.. Grote pluim voor jou TS, en veel sterkte Ja Succes met de moeilijke beslissingen die je waarschijnlijk de komende tijd gaat krijgen..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:03

Ik lees dat het paardje wel drinkt...heb je ook al bijv..gewone brokken geweekt in water en dat laten drinken?...zo krijgt hij toch ook weer een beetje binnen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:04

Schiet me ineens te binnen, wij hebben een pony gehad met een verlamde neus. Dit is gekomen doordat hij met het halster vast had gezeten. Getrokken, en de metalen delen opzij van het halster hebben zijn zenuwen beschadigd. Die zitten precies op de plek waar de zenuwen het bot uitkomen. Als er breuken zijn is het inderdaad niet uitgesloten dat deze zenuwen beschadigd zijn. Deze pony had ook moeite met eten, maar meer omdat zijn bovenlip niet werkte en hij het niet goed kon pakken. De DA-en op de Lingehoeve konden geen prognose geven. Het kon herstellen, het kon ook niet. Pony was aan pensioen toe, dus lekker op de wei gezet. Na een paar maanden bewoog zijn lip weer een beetje, en na een jaar was de verlamming over.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:08

jeetje phffff wat een verhaal. Hoop dat dit goed afloopt
helaas heb ik geen bruikbare tips. Enige wat ik kan doen is duimen.... Denk dat er dat ook al genoeg doen.\
Suc6

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:08

Pfff, wat ziet hij eruit. TA erbij zal zeker zwaar zijn als hij zijn mond nu al nauwelijks open kan doen. Zeer benieuwd wat er uit de foto's komt morgen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:15

ìs in een blender mixen geen optie?beetje water en suplementen erbij dat het vloeibaar is.
en dan in zo'n dikke soort van worme spuit,die hebben dieren artsen altijd bij de hand.
verder echt heel veel succes en ik hoop echt dat je er wat aan heb.
ps hoe komen ze eigenlijk bij jou terecht met zo'n paardje?
kan je je daar voor opgeven ofzo bij een of andere stichting?
sorry hoor zomaar ff intresse Bloos

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:20

tja ik heb geen nieuwe tips meer eigenlijk. Wel de eerder gegeven tips zoals sonde en oplossen in water enzo..
Ik wilde wel even kwijt: Wat super dat je dit beestje probeert te helpen!!! Ik hoop echt dat het snel beter met hem gaat

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:22

Oh jeetje, dat dit zover heeft kunnen komen! Ik wil jou en het paardje heel veel sterkte wensen, ik hoop echt dat je hem kan helpen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:23

jeetje mina Huilen arm ding...echt super veel sterkte. Ik heb ook onwijs veel respect voor je dat je dit aan durft. Succes met je paard.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:26

Ik heb geen ervaring met het oplappen van paarden maar wil wel mijn bewondering uitspreken voor wat jedoet met dit paard!! Heel veel succes en ik hoop dat hij er weer bovenop komt!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:28

Tjonge...wat dapper dat je dit paard nog een kans wil geven. En JA ik bedoel dapper, want je hebt natuurlijk ook grote kans dat hij het niet gaat halen en dan geeft dat veel verdriet. Ik heb ze door de jaren heen best wel slecht binnen gekregen, maar zo erg als dit paard god zij dank nooit! Ik vraag me wel af of de vorige eigenaar (dierenbeul) bekend is en of er een proces tegen hem of haar loopt? Dit mag toch niet ongestraft blijven???

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:30

Wow, goed van je zeg!

Olvarit babyvoeding kan je ook via een spuitje in de mond doen, vaak slurpen ze dat wel naar binnen. Paarden die er zo zwaar aan toe zijn lijken er toch van aan te sterken.

Mèn, ik hoop dat het goed komt zeg!
Ik zou je wel hulp aan willen bieden maar heb geen idee hoe op het moment?

In ieder geval heel veel sterkte! Het is ook nog eens onwijs spannend!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:36

Jeetje, dat mensen dit een paard aan kunnen doen... Dapper van je dat je het aandurft!
Ik geloof dat de meeste tips al gegeven zijn. De sedatie zou ik idd in overleg met zowel TA als DA doen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:37

ik denk dat hij het zonder eten nog wel een nachtje red, en dat is niet onaardig bedoeld

een paard met een breuk in de kaak die zo stinkt, heeft dit niet sinds gister, vandaar ook zijn knappe verschijning

het lijkt mij dat er zenuwen stuk zijn. nog meer waarschijnlijk is dat door de zwelling zijn slokdarm dichtgedrukt wordt

heel veel succes,

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:41

Dat mensen dit een dier aan kunnen doen. Ik wil je heel veel succes wensen en hoop echt dat hij het gaat redden.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:41

Diep en diep triest. Het wordt een spannende dag morgen, heel veel sterkte.