Hoefijzers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:47

Dat denk ik ook.... Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:48

_Skess_ schreef:
Daarom, dat doen ze echt niet. Wat denk je van wilde paarden die op rotsen lopen? Of IJslanders in ijsland? Die lopen over de meest gruwelijke bodems en rotsen. Hun hoeven slijten ook af, maar echt tot kort af? Nee hoor Knipoog

Ik ben 2x op ijsland geweest maar de rijpaarden stonden allemaal op ijzers!.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:58

hmm...Ik heb een ijslander die zijn hoeven abnormaal snel slijt (na 1 ritje is hij van voren helemaal recht afgesleten en loopt hij met pijn). Hij stond altijd op ijzers, maar kreeg daar zulke lelijke, gevoelige voetjes van dat we daarmee gestopt zijn.

Hij staat nu ongeveer 8 maanden op blote voeten. De eerste 2 maanden heb ik alleen maar korte ritjes in de wei gemaakt. Toen zijn hoeven eenmaal weer een beetje gegroeid waren ging ik weer langzaam de weg op. En nog steeds zere. korte voetjes.

Sinds een paar weken heb ik hoefschoenen, die gebruik in van de 5x dat ik buitenrijd 4x, daarnaast krijgt hij nu ook (naast de 2uur gras op de wei) een speciaal voeddingssuplement samen met een pavosummerfit koek. En raad eens, z'n hoeven slijten een stuk minder en zijn lang niet zo gevoellig meer.

Hij heeft altijd op ijzers gestaan en is nu sinds 6 jaar bij ons. Hij staat in de winter 24/7 samen met zijn maatjes op 1,5 ha land bij ons aan huis. 's zomers staat hij 2uur per dag op het land (ivm veeeeel te dik worden), daarnaast krijgt hij 2 plakken hooi en dus die koek met suplementen. Hij heeft zowel 's zomers als 's winters last van snel slijtende gevoelige hoeven.

Het kan dus wel degelijk Knipoog je moet het alleen goed aanpakken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:59

Cowgirl schreef:
_Skess_ schreef:
Daarom, dat doen ze echt niet. Wat denk je van wilde paarden die op rotsen lopen? Of IJslanders in ijsland? Die lopen over de meest gruwelijke bodems en rotsen. Hun hoeven slijten ook af, maar echt tot kort af? Nee hoor Knipoog

Ik ben 2x op ijsland geweest maar de rijpaarden stonden allemaal op ijzers!.

ik 1x, en daar liepe de paarden blootvoets... zonder ijzers daar kan dus prima Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:49

Omdat elk paard in principe zonder ijzers kan. Ijzers hebben een waslijst aan nadelen en gelukkig worden de mensen zich ook steeds bewuster van die nadelen. Ijzers zijn uitgevonden in een tijdperk dat mensen nog helemaal niet zoveel verstand hadden van paardenhoeven en ze dachten dat alle problemen opgelost konden worden met ijzer.

Ijzers worden nu vaak niet meer uit gewoonte gebruikt maar soms nog als laatste redmiddel.

Ik hoop dat ijzers uiteindelijk helemaal voorgoed afgeschaft zullen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:51

Dani62 je reactie komt echt als mosterd na de maaltijd en is onzin... Er zijn nu eenmaal paarden die echt niet zonder kunnen...moeten die dan maar verrekken van de pijn? Ja, die paarden zijn er echt, ik heb er 2! En hoe jammer ik t ook vind dat ze niet zonder kunnen, helaas...ik kies dan voor mn paarden ipv voor wat ík t liefste wil!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:53

Dani62 schreef:
Ijzers worden nu vaak niet meer uit gewoonte gebruikt maar soms nog als laatste redmiddel.

Nog nooit bij een wedstrijd wezen kijken??
(bijna) iedereen rijdt met ijzers.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:56

skippy1 schreef:
Dani62 je reactie komt echt als mosterd na de maaltijd en is onzin... Er zijn nu eenmaal paarden die echt niet zonder kunnen...moeten die dan maar verrekken van de pijn? Ja, die paarden zijn er echt, ik heb er 2! En hoe jammer ik t ook vind dat ze niet zonder kunnen, helaas...ik kies dan voor mn paarden ipv voor wat ík t liefste wil!

Lees eens goed. 'in principe'!

@ Brainless: Nee, sorry, bij mij in de omgeving schat ik ongeveer 3% op ijzers.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:58

Dani62 schreef:
Omdat elk paard in principe zonder ijzers kan. Ijzers hebben een waslijst aan nadelen en gelukkig worden de mensen zich ook steeds bewuster van die nadelen. Ijzers zijn uitgevonden in een tijdperk dat mensen nog helemaal niet zoveel verstand hadden van paardenhoeven en ze dachten dat alle problemen opgelost konden worden met ijzer.

Laten we dan beginnen met het afschaffen van sport met paarden, een verbod op het rijden van paarden op verharde wegen ect ect.
Je kan niet verwachten dat een paard een Z parcours loopt op blote voeten op gras, dus hou dat in dat de rijverenigingen allemaal grote zandbakken aan moeten leggen waardoor deze nog meer kosten krijgen.
Paarden met problemen is wel gemakkelijk, niet meer kloten om ze aan het lopen te krijgen maar gelijk een enkeltje hemel.
O nog een optie, blootsvoets wel op gras blijven starten met alle blessures van dien bij de glijpartijen, tis weer goed voor het banksaldo van de DA.

In deze tijd heeft men veel meer inzicht in de hoeven van het paard maar waarom komt het dan dat een paard toch op ijzer gaat en dat in zijn eigen belang is en nee nu spreek ik niet alleen van paarden met problemen.
Ik hoop dat de tijd komt dat men beunhazen afschaft en dat de regering zegt, net zoals in Engeland, aan de hoeven van het paard mag alleen maar iemand komen met een erkend diploma.

Nu kan ik in de sprookjes van paardnatuurlijk gaan geloven maar zolang die alles zo verdraaien dat het hun uitkomt blijven het sprookjes.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:59

Dani62 schreef:
skippy1 schreef:

Heb je het nu over wedstrijdruiters die op niveau rijden?
Dan zou ik toch maar eens wat beter gaan opletten, want 3% van de wedstrijdpaarden staan eerder blootsvoets dan visa versa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:01

Dani62 schreef:
skippy1 schreef:

Zo...pardon!? Lees eens goed? Heb toch goed gelezen dat je ijzers wil afschaffen? Daar staat geen 'in prinipe' bij! Nou dan kan ik mijn paarden beter permanent op de wei zetten want dat betekent dat ik niets meer met ze kan doen...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:06

Alls ik er even tussen mag komen.
alls het beter is voor je paard skipp1 zou ik haar inderdaad fijn op de wei zetten.
Niet elk paard moet zo nodig bereden worden.
Alls je alles doet om te kunnen rijden ten koste van je paard dat vind ik pas mishandeling

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:11

skippy1 schreef:
Zo...pardon!? Lees eens goed? Heb toch goed gelezen dat je ijzers wil afschaffen? Daar staat geen 'in prinipe' bij! Nou dan kan ik mijn paarden beter permanent op de wei zetten want dat betekent dat ik niets meer met ze kan doen...

Nou, prima, dan laat ik 'in principe' wel achterwege Haha! .
Zoals al eerder aangegeven in de topic zijn er al alternatieven voor ijzers zoals hoefschoenen.

Ik blijf er bij dat de ijzers afgeschaft mogen worden van mij. En als er dan paarden zijn die dan niet meer bereden kunnen worden, so be it. Dan is het maar net wat je belangrijker vindt, je eigen rijplezier of het welzijn van je paard.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:22

Dani62 schreef:
skippy1 schreef:

Nou, prima, dan laat ik 'in principe' wel achterwege Haha! .
Zoals al eerder aangegeven in de topic zijn er al alternatieven voor ijzers zoals hoefschoenen.

Ik blijf er bij dat de ijzers afgeschaft mogen worden van mij. En als er dan paarden zijn die dan niet meer bereden kunnen worden, so be it. Dan is het maar net wat je belangrijker vindt, je eigen rijplezier of het welzijn van je paard.

Ik heb eigenlijk geen zinnig advies gelezen.
Hoefschoenen vind ik geen alternatief voor de doorsnee sportpaarden, kunststof erg leuk maar minder goed te bewerken dan een ijzer en vereist een paard met standaard voeten.
Er bestaan heel veel verschillende soorten ijzers, zelf ben ik nu helemaal van het equi-librium, heb nog geen hoefschoen gevonden die op deze wijze de afwikkeling bevorderd.
Blootvoets het parcours in is vaak vragen om nog grotere problemen.

Ik moet bekennen dat ik mijn paarden allemaal met een bepaalt doel heb, heb dan ook 2 jonge paarden die blessures hadden die niet meer goedkwamen af laten spuiten omdat ik er niet op zat te wachten om ze tot aan hun dood te voeren en op het land te laten staan.
Het was of deze 2 houden en dan niet meer fokken of deze afmaken en kunnen fokken, keuze was even hard maar heb er nog steeds geen spijt van.
Mijn doel is de sport, zolang het kan zonder ijzers maar op het moment dat ik merk dat ze onzeker worden dan gelijk ijzers eronder omdat mijn doel is om binnen het kunnen van het paard zo hoog mogelijk te komen en ja dan heb je weleens een hulpmiddeltje nodig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:45

Ramona_T schreef:
alls het beter is voor je paard skipp1 zou ik haar inderdaad fijn op de wei zetten.
Alls je alles doet om te kunnen rijden ten koste van je paard dat vind ik pas mishandeling

Daar heb je een paard toch voor? Om er op te rijden (okay...het moet niet ten koste gaan van het paard...maar dan neem je ook je maatregelen). (en heb het nu niet over mensen die geen rij-doel hebben).
Anders kun je net zo goed een grasmaaier kopen.

Ik heb ook geen fiets om hem vervolgens netjes opgepoetst in de schuur te laten staan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:03

Sorry dat schiet me echt even in het verkeerde keelgat!! Een paard heb je alleen om op te rijden?? Ik heb mijn paarden om nog veel meer redenen.

En als een paard als goedkope grasmaaier moet functioneren zie ik dat nog niet als een of andere zonde, als het paard het maar goed heeft!

Wat mij betreft mag trouwens de hele sport (lees wedstrijden) afgeschaft worden! Een paard is in eerste instantie al niet gemaakt om op te rijden, zo zijn de mensen ze gaan gebruiken. Wij moeten onze paarden inpakken met vanalles omdat we er allerlei onnatuurlijke dingen mee willen doen (springen, wijken, aan de teugel). Ja , dit doen ze van nature ook, maar niet in de mate waarin wij het van ze vragen.

Als een paard ijzers nodig zou hebben, zou hij wel met een ander soort voeten geboren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:04

Ramona_T schreef:

Logisch? Maar zou ik in jou optiek mijn paarden dan maar op de wei moeten zetten omdat ze niet zonder ijers kunnen? Hoop t niet, zou de wereld op zn kop zijn! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:10

3000 jaar geleden is men in de Oekraien ergens begonnen met paardrijden, toen al selecteerde men op dieren die ons mensen konden dragen end aar qua gedrag geschikt voor waren...in die 3000 jaar is het paard inmiddels wel zo gefokt dat het steeds beter geschikt was om ons te dragen, maar met t fokken hebben mensen er ook steeds meer zwaktes in de paarden gekomen. Wij als mensen hebben de plicht daar zo goed mogelijk zorg te dragen voor onze dieren. En als dat met een ijzer is, is daar niets mis mee... Mijn paarden zijn helaas van nature geschapen met te dunne zolen, door er een ijzer onder te zetten, hebben ze minder last van steentjes en dus zoolkneuzingen en peesirritaties. Lijkt me zeer legitiem! Om dan maar te stellen dat mijn paarden voortaan maar op de wei moeten omdat ze niet zonder ijzers kunnen, lijkt me wat ver gaan, niet!? Verward
Zou wel gek zijn, als ik zie hoeveel plezier ze beleven aan lekker op pad gaan! Hyper!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:19

heiditjj schreef:
Sorry dat schiet me echt even in het verkeerde keelgat!! Een paard heb je alleen om op te rijden?? Ik heb mijn paarden om nog veel meer redenen.

En als een paard als goedkope grasmaaier moet functioneren zie ik dat nog niet als een of andere zonde, als het paard het maar goed heeft!

Wat mij betreft mag trouwens de hele sport (lees wedstrijden) afgeschaft worden! Een paard is in eerste instantie al niet gemaakt om op te rijden, zo zijn de mensen ze gaan gebruiken. Wij moeten onze paarden inpakken met vanalles omdat we er allerlei onnatuurlijke dingen mee willen doen (springen, wijken, aan de teugel). Ja , dit doen ze van nature ook, maar niet in de mate waarin wij het van ze vragen.

Als een paard ijzers nodig zou hebben, zou hij wel met een ander soort voeten geboren worden.

Klopt....wij (mijn man en ik) hebben onze paarden om op te rijden en mee te mennen. Is dat een schande?
Wij zijn er hartstikke goed voor: hebben in de zomer 24/7 weidegang (en zijn dus ook wedstrijdpaard...volgens velen hier gaat dat niet samen, maar bij ons dus wel). En in de winter staan ze van zonsopgang tot zonsondergang op de wei en 's nachts op stal, waarbij ze gemakkelijk contact met elkaar hebben en onbeperkt ruwvoer hebben.
Uiteraard heb ik een vriendschappelijke band met de paarden. Maar ik kan die ook zo weer loslaten (heb 25 jaar voor een handelsstal de jonge paarden gereden, dan leer je dat wel).
Wij hebben alleen merries. Zodat...indien het paard een blessure heeft, deze eventueel als fokmerrie verder kan.
Indien een paard kreupel is en niet meer beter wordt...dan gaat het dier bij ons weg. Kreupel is pijn.... Let wel: herstel moet uitgesloten zijn...anders doen wij er alles aan om tot herstel te komen.
Dit geldt ook voor andere dingen. Stel een paard wordt dampig en kan daardoor niet meer bereden worden....dan gaat dat paard dus weg bij ons.
Een paard onderhouden kost hartstikke veel geld. Wij hebben de keuze gemaakt voor de paardensport....dat betekent dat je met je paarden aan het werk wilt en daar dus veel geld voor over hebt. Even voor de duidelijkheid: prestatie is voor ons niet belangrijk....of ik eerste ben of laatste...winstpunt heb of niet....bij mij staat voorop dat ik deelnemen en plezier hebben samen met je dier belangrijker vind dan prestatie. Plezier bestaat voor mij ook in afwisseling in de training....werken aan de lange lijnen....en flinke bosritten maken. Lukt dit niet meer met mijn paard?
Ja...dan neem ik echt afscheid....en kies ik een ander paard waar dat wel mee kan.
En dit is helemaal niet zo raar....dit is dagelijkse praktijk....in paardenland... Ik zeg het alleen hardop...en dat doen de meesten niet.
Een paard staat voor mij verder weg dan een hond. Een hond is de hele dag bij je...in huis....mee hardlopen....mee de stallen en weide uitmesten, noem maar op.
Een paard is en blijft een landbouwhuisdier. Als een koe geen melk meer geeft...houdt het op....als je met een paard niks meer kunt, dan er alleen naar kijken....dan houdt het voor mij ook op. Daarvoor is het gewoon te duur...steek je er gewoon te veel geld en energie in....dat kan gewoon niet uit....
Wat jij noemt een paard een goedkope grasmaaier....nou...het is een dure grasmaaier....daar is niks goedkoops aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:26

Ik heb mijn merrie in eerste instantie gekocht om veel plezier mee te hebben, zowel erop als ernaast. Toen zij een beenprobleem bleek te hebben, heb ik geen moment gedacht aan haar wegdoen. Dolblij ben ik dat blijkt dat ze met speciale ijzers er weer helemaal bovenop is gekomen en super loopt! Kost me een rib uit mn lijf, maar ze is t dubbel en dwars waard, alleen al vanwege t feit dat zij zoveel lol beleefd aan t buiten rijden! Mijn merrie kan sowieso los van t beenprobleem ook niet zonder ijzers voor, ze heeft dunne zolen...en nee...is niets aan te doen met op een andere manier bekappen! Waarschijnlijk krijgt ze ook achter ijzers...haar hoeven zijn te gevoelig voor kleine steentjes en aangezien buitenrijden t leukste is wat er is volgens haar...

Mijn jonge paardje is helaas erfelijk belast met de dunne zolen...hij zal dus ook op ijzers gaan! Ook hij vindt t buiten super, en met een ijzertje is dat goed mogelijk!

Ik heb een super smid, mijn paarden hebben super hoeven, op de dunne zolen na! En met goed bjihouden, staan ze altijd keurig op hun voeten!

Ik zou mijn paarden niet snel weg doen, als ze een serieus probleem hebben en niet bereden kunnen worden, mogen zij bij mij blijven en lekker oud worden op de wei. Wat niet wegneemt dat ik ze in eerste instantie wel heb om lekker plezier mee te hebben, erop en ernaast!

Ik kan mensen die een paard niet houden als ze niet meer kunnen rijden ook heel goed begrijpen! Het kost ontzettend veel geld...ik heb t geluk de lasten te kunnen dragen om ze ook te kunnen houden en niet te rijden, maar dat heeft nou eenmaal niet iedereen! En zeker op de professionele stallen wordt t een ander verhaal!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:29

Ik wil ook niet beweren dat ze "dan maar op stal of in de wei" moeten.

Ik wil alleen zeggen dat in principe elk paard zonder ijzers kan (de standcorrecties ed daar gelaten), maar ook veel van die standcorrecties zijn zonder ijzers te verhelpen. Ook dunne zolen zijn makkelijker zonder, dan met ijzers te verhelpen.

EDIT: Ik wil hier niet mee zeggen dat wie dan ook verkeerd bezig is!!
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 09-06-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:32

Nee heiditjj...die dunne zolen zijn helemaal niet te verhelpen! Niet met en niet zonder ijzers! De effecten van steentjes zijn met ijzers weg te nemen! Wat denk je nu? Verward Dat ik niet alles uitgeplozen heb? Heb meerdere profs geraadpleegd! Dit is niet te verhelpen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:23

skippy1 schreef:
Ik heb mijn merrie in eerste instantie gekocht om veel plezier mee te hebben, zowel erop als ernaast. Toen zij een beenprobleem bleek te hebben, heb ik geen moment gedacht aan haar wegdoen. Dolblij ben ik dat blijkt dat ze met speciale ijzers er weer helemaal bovenop is gekomen en super loopt! Kost me een rib uit mn lijf, maar ze is t dubbel en dwars waard, alleen al vanwege t feit dat zij zoveel lol beleefd aan t buiten rijden! Mijn merrie kan sowieso los van t beenprobleem ook niet zonder ijzers voor, ze heeft dunne zolen...en nee...is niets aan te doen met op een andere manier bekappen! Waarschijnlijk krijgt ze ook achter ijzers...haar hoeven zijn te gevoelig voor kleine steentjes en aangezien buitenrijden t leukste is wat er is volgens haar...

Mijn jonge paardje is helaas erfelijk belast met de dunne zolen...hij zal dus ook op ijzers gaan! Ook hij vindt t buiten super, en met een ijzertje is dat goed mogelijk!

Ik heb een super smid, mijn paarden hebben super hoeven, op de dunne zolen na! En met goed bjihouden, staan ze altijd keurig op hun voeten!

Ik zou mijn paarden niet snel weg doen, als ze een serieus probleem hebben en niet bereden kunnen worden, mogen zij bij mij blijven en lekker oud worden op de wei. Wat niet wegneemt dat ik ze in eerste instantie wel heb om lekker plezier mee te hebben, erop en ernaast!

Ik kan mensen die een paard niet houden als ze niet meer kunnen rijden ook heel goed begrijpen! Het kost ontzettend veel geld...ik heb t geluk de lasten te kunnen dragen om ze ook te kunnen houden en niet te rijden, maar dat heeft nou eenmaal niet iedereen! En zeker op de professionele stallen wordt t een ander verhaal!

Nou...ik vind het fijn dat je het begrijpt. Het is bij mij ook niet zo dat ik er niet alles aan zou doen om een paard te helpen als er iets aan de hand is. Even ter illustratie: ik heb een van onze stalkatten voor 700 euro laten opereren (niet eens een huiskat). Maar wel met de prognose dat hij weer helemaal de oude werd...
En als ik schathemeltje rijk was...dan zouden paarden waar ik mijn hobby niet meer mee uit kon voeren met alle plezier mogen blijven....
Maar dat ben ik niet....en ik weet dat ik me zou gaan storen aan het feit dat er veel geld uit gaat...zonder dat ik er dat mee kan doen wat ik zou willen. En dat ik voor hetzelfde geld wel een paard kan hebben, waarmee ik kan doen wat ik wil.
Ik heb een aantal geiten en schapen als weideversiering (en voor het wegeten van de poepplekken in het gras)....maar een paard is voor mij meer, dan alleen weideversiering.
Ik ben blij dat er mensen zijn die mijn standpunten kunnen begrijpen.
Ik merk dat het soms lastig uit te leggen is. Ik ben nogal agrarisch grootgebracht...dat zit erg diepgeworteld, maar is voor anderen soms moeilijk te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:26

Ja, ik kan dat echt wel begrijpen, hoe rot ik t ook vind hoor! Zou ook t liefste zien dat alle paardjes lekker oud worden op de wei...maar t is helaas niet reëel, neemt niet weg dat we wel kunnen proberen t zo goed mogelijk op te lossen! Ja En zolang een ieder maar handelt naar zn beste eer en geweten, wie ben ik dan daarover te oordelen! Knipoog
Helaas gebeurt t hier wel... Rolleyes

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:31

Mijn paard staat al minstens 7 jaar op ijzers, daarvoor weet ik niet. Ik heb hem een maand geleden gekocht en mijn hoefsmid zei dat achter ijzers niet nodig zijn *waren nauwelijks afgesleten*.
Nu vraag ik me af of ik hem zomaar ineens op alleen voor op ijzers kan zetten. *die laat ik gewoon zitten*.

Wat vinden jullie?