Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Skess_ schreef:Daarom, dat doen ze echt niet. Wat denk je van wilde paarden die op rotsen lopen? Of IJslanders in ijsland? Die lopen over de meest gruwelijke bodems en rotsen. Hun hoeven slijten ook af, maar echt tot kort af? Nee hoor
Cowgirl schreef:_Skess_ schreef:Daarom, dat doen ze echt niet. Wat denk je van wilde paarden die op rotsen lopen? Of IJslanders in ijsland? Die lopen over de meest gruwelijke bodems en rotsen. Hun hoeven slijten ook af, maar echt tot kort af? Nee hoor
Ik ben 2x op ijsland geweest maar de rijpaarden stonden allemaal op ijzers!.
Dani62 schreef:Ijzers worden nu vaak niet meer uit gewoonte gebruikt maar soms nog als laatste redmiddel.
Ik hoop dat ijzers uiteindelijk helemaal voorgoed afgeschaft zullen worden.
skippy1 schreef:Dani62 je reactie komt echt als mosterd na de maaltijd en is onzin... Er zijn nu eenmaal paarden die echt niet zonder kunnen...moeten die dan maar verrekken van de pijn? Ja, die paarden zijn er echt, ik heb er 2! En hoe jammer ik t ook vind dat ze niet zonder kunnen, helaas...ik kies dan voor mn paarden ipv voor wat ík t liefste wil!
Dani62 schreef:Omdat elk paard in principe zonder ijzers kan. Ijzers hebben een waslijst aan nadelen en gelukkig worden de mensen zich ook steeds bewuster van die nadelen. Ijzers zijn uitgevonden in een tijdperk dat mensen nog helemaal niet zoveel verstand hadden van paardenhoeven en ze dachten dat alle problemen opgelost konden worden met ijzer.
Ijzers worden nu vaak niet meer uit gewoonte gebruikt maar soms nog als laatste redmiddel.
Ik hoop dat ijzers uiteindelijk helemaal voorgoed afgeschaft zullen worden.
Dani62 schreef:skippy1 schreef:Dani62 je reactie komt echt als mosterd na de maaltijd en is onzin... Er zijn nu eenmaal paarden die echt niet zonder kunnen...moeten die dan maar verrekken van de pijn? Ja, die paarden zijn er echt, ik heb er 2! En hoe jammer ik t ook vind dat ze niet zonder kunnen, helaas...ik kies dan voor mn paarden ipv voor wat ík t liefste wil!
Lees eens goed. 'in principe'!
@ Brainless: Nee, sorry, bij mij in de omgeving schat ik ongeveer 3% op ijzers.
Dani62 schreef:skippy1 schreef:Dani62 je reactie komt echt als mosterd na de maaltijd en is onzin... Er zijn nu eenmaal paarden die echt niet zonder kunnen...moeten die dan maar verrekken van de pijn? Ja, die paarden zijn er echt, ik heb er 2! En hoe jammer ik t ook vind dat ze niet zonder kunnen, helaas...ik kies dan voor mn paarden ipv voor wat ík t liefste wil!
Lees eens goed. 'in principe'!
@ Brainless: Nee, sorry, bij mij in de omgeving schat ik ongeveer 3% op ijzers.
skippy1 schreef:Zo...pardon!? Lees eens goed? Heb toch goed gelezen dat je ijzers wil afschaffen? Daar staat geen 'in prinipe' bij! Nou dan kan ik mijn paarden beter permanent op de wei zetten want dat betekent dat ik niets meer met ze kan doen...
Dani62 schreef:skippy1 schreef:Zo...pardon!? Lees eens goed? Heb toch goed gelezen dat je ijzers wil afschaffen? Daar staat geen 'in prinipe' bij! Nou dan kan ik mijn paarden beter permanent op de wei zetten want dat betekent dat ik niets meer met ze kan doen...
Nou, prima, dan laat ik 'in principe' wel achterwege.
Zoals al eerder aangegeven in de topic zijn er al alternatieven voor ijzers zoals hoefschoenen.
Ik blijf er bij dat de ijzers afgeschaft mogen worden van mij. En als er dan paarden zijn die dan niet meer bereden kunnen worden, so be it. Dan is het maar net wat je belangrijker vindt, je eigen rijplezier of het welzijn van je paard.
Ramona_T schreef:Alls ik er even tussen mag komen.
alls het beter is voor je paard skipp1 zou ik haar inderdaad fijn op de wei zetten.
Niet elk paard moet zo nodig bereden worden.
Alls je alles doet om te kunnen rijden ten koste van je paard dat vind ik pas mishandeling
Ramona_T schreef:Alls ik er even tussen mag komen.
alls het beter is voor je paard skipp1 zou ik haar inderdaad fijn op de wei zetten.
Niet elk paard moet zo nodig bereden worden.
Alls je alles doet om te kunnen rijden ten koste van je paard dat vind ik pas mishandeling
heiditjj schreef:Sorry dat schiet me echt even in het verkeerde keelgat!! Een paard heb je alleen om op te rijden?? Ik heb mijn paarden om nog veel meer redenen.
En als een paard als goedkope grasmaaier moet functioneren zie ik dat nog niet als een of andere zonde, als het paard het maar goed heeft!
Wat mij betreft mag trouwens de hele sport (lees wedstrijden) afgeschaft worden! Een paard is in eerste instantie al niet gemaakt om op te rijden, zo zijn de mensen ze gaan gebruiken. Wij moeten onze paarden inpakken met vanalles omdat we er allerlei onnatuurlijke dingen mee willen doen (springen, wijken, aan de teugel). Ja , dit doen ze van nature ook, maar niet in de mate waarin wij het van ze vragen.
Als een paard ijzers nodig zou hebben, zou hij wel met een ander soort voeten geboren worden.
skippy1 schreef:Ik heb mijn merrie in eerste instantie gekocht om veel plezier mee te hebben, zowel erop als ernaast. Toen zij een beenprobleem bleek te hebben, heb ik geen moment gedacht aan haar wegdoen. Dolblij ben ik dat blijkt dat ze met speciale ijzers er weer helemaal bovenop is gekomen en super loopt! Kost me een rib uit mn lijf, maar ze is t dubbel en dwars waard, alleen al vanwege t feit dat zij zoveel lol beleefd aan t buiten rijden! Mijn merrie kan sowieso los van t beenprobleem ook niet zonder ijzers voor, ze heeft dunne zolen...en nee...is niets aan te doen met op een andere manier bekappen! Waarschijnlijk krijgt ze ook achter ijzers...haar hoeven zijn te gevoelig voor kleine steentjes en aangezien buitenrijden t leukste is wat er is volgens haar...
Mijn jonge paardje is helaas erfelijk belast met de dunne zolen...hij zal dus ook op ijzers gaan! Ook hij vindt t buiten super, en met een ijzertje is dat goed mogelijk!
Ik heb een super smid, mijn paarden hebben super hoeven, op de dunne zolen na! En met goed bjihouden, staan ze altijd keurig op hun voeten!
Ik zou mijn paarden niet snel weg doen, als ze een serieus probleem hebben en niet bereden kunnen worden, mogen zij bij mij blijven en lekker oud worden op de wei. Wat niet wegneemt dat ik ze in eerste instantie wel heb om lekker plezier mee te hebben, erop en ernaast!
Ik kan mensen die een paard niet houden als ze niet meer kunnen rijden ook heel goed begrijpen! Het kost ontzettend veel geld...ik heb t geluk de lasten te kunnen dragen om ze ook te kunnen houden en niet te rijden, maar dat heeft nou eenmaal niet iedereen! En zeker op de professionele stallen wordt t een ander verhaal!