Slachten VS in laten slapen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:05

Trennie schreef:
Het volgende stuk tekst komt uit een blog van mijn hyve. Ik heb het gedeelte waarin ik over inslapen schrijf, gekopieerd en hieronder geplakt.

"Ik heb over dit onderwerp uitgebreid gesproken met dierenartsen, maar ook met paardeneigenaren die dit hebben gedaan met hun paard. Om me te laten informeren, om te weten hoe het werkt en wat het inhoudt. De ervaringen hierin waren inderdaad wisselend.
Er zijn paarden die heel snel "weg" zijn, maar er zijn ook paarden die er tegen vechten. Dan wordt het sterven zelf een lijdensweg op zich.

Op het moment dat hij de eerste injectie met verdoving krijgt, valt hij als deze gaat werken. Dit verloopt niet altijd soepel. Het is dan ook belangrijk dat er geen opstakels zoals een wand of voerbak in de weg staan, want hier kan een paard zich aan bezeren tijdens de val.
Een paard is een vluchtdier. Geen controle over zijn lichaam hebben roept angst op bij een paard. Maar vluchten kan niet, hij is immers verdoofd. Ook dit is dus niet de meest prettige situatie. De kans dat een paard dan in paniek raakt is groot.
De 2e injectie moet de fatale zijn. Helaas is een snelle werking niet altijd gegarandeerd. Sommige paarden zijn in enkele tientallen seconden weg, sommigen doen er een kwartier over. Nadeel is dat dit niet van te voren te voorspellen is."

Dit dus over inslapen.

Dit is niet echt een betrouwbaar verhaal hoor. Als je dit van dierenartsen hebt, dan ben ik bang dat je toevallig prutsers hebt getroffen, want hoe het hier staat is dus precies zoals het niet moet.
De eerste spuit die erin gaat is om te kalmeren, sedatie dus. Hiervan raakt je paard in een roes en zal weinig last meer hebben van angst of vluchtneigingen. Met dit spul in zijn lijf kan hij nog prima staan, die reflex wordt nog niet aangesproken door dit middel. De tweede spuit zorgt voor narcose en dat het paard hersendood raakt. Hiermee kan het paard niet meer blijven staan, maar als je het een beetje handig aanpakt kan hij gewoon rustig gaan liggen. Je paard klapt dus niet ineens tegen de vlakte alsof je zijn benen onder hem weg trekt. Als hij eenmaal ligt en buiten bewustzijn is, is het tijd voor de laatste spuit, waarmee het paard dus daadwerkelijk dood gaat, het hart stopt er dan definitief mee. Je veearts onderzoekt het paard nog even kort om de dood vast te stellen en daarmee is het dan klaar. Alleen hele slechte artsen maken er een potje van waardoor het voor het paard nog een toestand wordt om dood te gaan, maar de meeste artsen doen het zoals het hoort en dan hoeft het paard niet bang te zijn, niet te lijden en ook zeker niet te vechten.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:10

kakoo schreef:
Blijft het paard hier altijd pijn aan houden? Anders zou je nog naar een plek kunnen zoeken waar hij als gezelschapspaard kan dienen. Of misschien nog een keer een andere dierenarts ernaar laten kijken?

Ik zou zelf mijn pony&paard nooit laten slachten maar laten inslapen. Volgens mij levert alleen het transport en verandering van omgeving al veel stress op bij een paard.

Ik vraag mij dit ook af??? Bloos

Waarom nu al aan slachten of inslapen denken???? Verdrietig

Denk je niet, als je paard geen pijn heeft, hem nog een paar jaartjes op de wei te zetten bij andere paarden!!!!
Ik weet het niet, maar waarom altijd meteen an het dooden denken??? Je paard heeft jouw ja ook genoeg leuke jaartjes bezorgd, waarom gaat dat nu niet voor hem? Of heeft hij veel pijn????
Huilen Huilen Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:40

In dat geval moet je ook maar net zeker weten of je paard het wel fijn vindt om op het land gezet te worden. Plus dat je er ook goed over na moet denken of een bepaalde blessure niet heel erg kan gaan op spelen en of er nog meer narigheid van geholpen. Er zijn namelijk ook situaties waarbij het paard helemaal niet beter af is op een weiland Lachen. Er zijn ook mensen die alles verzinnen om maar niet de beslissing te hoeven nemen om afscheid te nemen. Dat is ook niet goed, je moet wel je verantwoordelijkheden kennen als je paarden hebt Lachen.
Lucifer verdient respect dat ze (hij?) er zo goed over na denkt en de juiste keuze wil maken voor het paard en zichzelf.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:44

Goed, ik heb het hele topic doorgelezen.. en ik moet zeggen dat er voor beide manieren ' goede ' argumenten gegeven worden. Wat ik op het moment zelf zou kiezen ; ik durf het nu niet te zeggen ik denk dat ik het compleet van het moment af laat hangen..

Ireen_ schreef:
Het zogenaamde "vechten" en opspringen kan ECHT NIET als je veearts netjes de stappen doorloopt en voldoende geeft voor het gewicht van het paard. Tegen narcose kan niemand vechten en ze krijgen daar voor nog een roesje.

Daar ben ik het niet mee eens heb je zelf wel een narcose / roesje gehad? geloof me, daar kun je wel degelijk tegen vechten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:55

Yellowfish, niet als je genoeg krijgt.

Het gebeurt trouwens ook wel dat er mis geschoten wordt in het slachthuis, dat lijkt me ook redelijk dramatisch.

Lucifer, wat is eigenlijk ongeveer je planning, heb je al bedacht wanneer je de stap gaat nemen?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:59

Lovely schreef:
Yellowfish, niet als je genoeg krijgt.

Onzin, een narcose/roesje werkt niet direct, maar moet inwerken, vaak duurt het maar een paar seconden, maar juist in die seconden kan ik me voorstellen dat een dier gaat vechten.. wellicht gaat het bij dieren anders als bij mensen, dat zou dan fijn zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:05

Ik heb zelf wel eens een kip zien vechten tegen de narcose. Die had wel een 4 dubbele dosis gekregen voordat ie echt neer ging. Dus het vechten tegen de narcose geloof ik gelijk.

Het misschieten van een paard bij de slager geloof ik ook wel. Maar ik denk dat dat zowel voor slachter als paard alleen maar een hoop ellende oplevert en dat de slachters er echt wel hun uiterste best voor doen om m in 1 keer goed te schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:09

En daarom krijgen ze eerst methadon/domosedan of iets soortgelijks om ze voor te bereiden, dan heb je daar dus geen last van.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:16

Yellowfish schreef:
Ireen_ schreef:
Het zogenaamde "vechten" en opspringen kan ECHT NIET als je veearts netjes de stappen doorloopt en voldoende geeft voor het gewicht van het paard. Tegen narcose kan niemand vechten en ze krijgen daar voor nog een roesje.

Daar ben ik het niet mee eens heb je zelf wel een narcose / roesje gehad? geloof me, daar kun je wel degelijk tegen vechten Lachen

Nee, ik ben zelf nog nooit onder narcose geweest Lachen wel een aantal keer gezien bij mensen/dieren en vaak is dat binnen een paar seconden gebeurd, je kunt het niet tegenhouden als er voldoende gegeven wordt.
Dat een paard eventjes angstig kan zijn bij het buiten bewustzijn raken kan ik me wel voorstellen, maar daar kan het roesje bij helpen. Ik doelde met "vechten" meer op de verhalen over paarden die keer op keer opspringen en weer vallen. Daarbij is meestal een stap overgeslagen en de dodelijke spuit gegeven. De veearts die ik er eens over gesproken heb heeft mij verzekerd dat dit niet mogelijk is volgens de juiste methode. Dan zou een operatie ook nogal moeilijk worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:22

Iris82 schreef:
Ik heb zelf wel eens een kip zien vechten tegen de narcose. Die had wel een 4 dubbele dosis gekregen voordat ie echt neer ging. Dus het vechten tegen de narcose geloof ik gelijk.

Het misschieten van een paard bij de slager geloof ik ook wel. Maar ik denk dat dat zowel voor slachter als paard alleen maar een hoop ellende oplevert en dat de slachters er echt wel hun uiterste best voor doen om m in 1 keer goed te schieten.

Met slachten weten ze ook dondersgoed wat er gebeuren gaat dus dat is ook niet zo afgelopen.
Denk aan de reis ernaar toe, wanneer de baas mee gaat voelen ze de spanning ook wel degelijk

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:24

Tja ik denk wel dat er voor beide methodes voors en tegens te vinden zijn.

Wel heb ik veel inslaaptopics op Bokt gevolgd en heb ik het idee dat niet alle dierenartsen dezelfde werkwijze hebben bij het in laten slapen van de paarden.

Dat merk ik al bij de dierenambulance bij de kleine dieren, maar dat is denk ik ook zo bij paarden. En de ene methode is vriendelijker dan de andere...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:28

Op de Lingehoeve, waar ik ben geweest, krijgt een paard eerst een roesje, daar wordt hij rustig van, daarna krijgt t een slaapmiddel, daarna krijgt t pas de dodelijke spuit. Heb t toen nog nagevraagd, op deze wijze gaat er echt hoogst zelden iets mis... Een goede dierenarts doet t op deze wijze...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:33

Dat denk ik ook, ik heb nu 2 verschillende methodes gezien van inslapen bij onze hond. Ik was gewend dat het via een injectie in de poot ging (dus de laatste spuit) dat ging altijd heel rustig. De laatste keer kwam er een dierenarts die de injectie rechtstreeks in het hart deed kwam onze hond omhoog en bleek de laatste stuiptrekkingen te zijn die zij al niet meer gemerkt heeft maar voor ons heel naar was.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:03

carola: heerlijk om te lezen.. Maar ik geloof dat als je hersendood bent niets meer voelt. Als je jezelf door de kop schiet ben je ook echt dood. Misschien klopt je hart dan nog een paar x, maar je gevoel is weg. Per situatie moet je het bekijken, als ik mijn paard niet meer kon vervoeren had ik m niet naar de slager gebracht. Ook vind ik de reden: het paard moet dan op trailer, dus onrustig vaag. En die wedstrijden elk weekend dan? Ik geloof wel dat een paard op de plek van de slager een raar gevoel krijgt, maar das dan ook maar even.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:38

pinuts schreef:
carola: heerlijk om te lezen.. Maar ik geloof dat als je hersendood bent niets meer voelt. Als je jezelf door de kop schiet ben je ook echt dood. Misschien klopt je hart dan nog een paar x, maar je gevoel is weg. Per situatie moet je het bekijken, als ik mijn paard niet meer kon vervoeren had ik m niet naar de slager gebracht. Ook vind ik de reden: het paard moet dan op trailer, dus onrustig vaag. En die wedstrijden elk weekend dan? Ik geloof wel dat een paard op de plek van de slager een raar gevoel krijgt, maar das dan ook maar even.

Ik geef alleen mijn mening weer. Fijn als je het er niet mee eens bent. Maar ik rij niet elke week wedstrijd en mijn paard zou het dan meteen merken.
Het gaat ook om mijn eigen idee eraan. Ik vind het geen prettig idee om mijn paard op transport te zetten en er niet bij te zijn wanneer hij overlijdt wanneer ik er wel bij kan zijn. En ik ga er niet bij staan wanneer hij een kogel of pen krijgt.
Dat is mijn mening en niemand hoeft het ermee eens te zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:43

nee maar je verwoorde het erg hard. Ik ben er liever niet bij en dat mijn paard meteen dood is, dan dat ik erbij ben en mijn paard vecht zich letterlijk dood. Zelf zeg ik ook dat je het per situatie moet bekijken, en ik weet dat je je mening weergeeft. Is ook niets mis mee.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:00

Sorry dat ik het te hard verwoorde. Bedankt dat je me het liet weten. Ik heb dat niet altijd in de gaten. Dus nogmaals sorry.
De enige kennis dat ik persoonlijk heb met inslapen is bij mijn honden en katten. Die kregen 2 en 3 spuiten. Bijna allemaal bij een andere dierenarts. Het inslapen was per dier verschillend. Ook was het afhankelijk of ze 2 of 3 spuiten kregen.Ik heb jaren geleden een film gezien over het slachten van een paard. Die kreeg snel een pen door het hoofd, viel op de grond en het bloed werd eruit laten lopen. Dat is het enige dat ik van slachten ken en dat kwam zo hard bij me binnen dat ik dacht: niet voor mijn paard! Dus ik weet niet hoe het zou zijn als het mijn paard overkomt, het enige wat ik weet is wat ik heb meegemaakt met mijn honden en katten en dat vond ik 10x beter dan wat ik toen op film heb gezien. Nogmaals sorry dat ik hard was, dat was echt niet mijn bedoeling!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:03

kijk weetje, ik was ook heel erg tegen slachten. Vond die excursie hier op bokt zo vreselijk! was toen ook erg boos in dat topic. Nog vind ik de slacht erg,, maar toen ik een keuze moest maken, wist ik dat dat voor MIJN paard het beste was. Pas toen wist ik dat echt. Maar jah, het is bruut, en het is vreselijk om te weten dat je paard word opgegeten, maargoed rendac is t zelfde idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:07

Wat ikzelf ook een vervelend idee vond bij het slachten was dat ik mijn paard af zou moeten geven en dat ik buiten zou blijven staan terwijl hij naar binnen zou moeten. Voor mij zou dat echt als verraad hebben gevoeld en ik denk dat hij het ook raar zou hebben gevonden als hij alleen verder had gemoeten. Ook hierom heb ik voor inslapen gekozen, zodat ik erbij kon blijven tot de allerlaatste zucht. Voor ons de beste formule Lachen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:16

Ik weet niet meer wat ik zou kiezen. Ik hou in mijn achterhoofd wat de voors zijn van slachten, maar ik denk dat ik toch eerder voor inslapen ga. Misschien ook omdat ik dat ken.. Je paard word trouwens niet altijd opgegeten, hangt af van de medicijnen en of je dat als eigenaar wilt. Ik wil zowieso een verzekering afsluiten voor cremeren. Dat is volgens mij 1,50 euro per maand boven de normale verzekering. Al is de gedachte aan een oven ook niet prettig. Maar ik wil ook liever gecremeerd worden dan begraven. Wel een beetje of-topic.. en ik kan mezelf niet vergelijken met mijn paard, maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:20

Zal ik wat geks vertellen? Toen hij eenmaal dood was, vond ik het niet zo erg meer wat er met hem zou gebeuren. Je weet van tevoren dat er een grijper komt en dat is dan dat. Als je wilt kun je je daar heel druk over maken, maar je kunt ook accepteren dat het gebeurt en dat het alleen nog maar het lichaam van het paard is, hij leeft niet meer.
Toen mijn paard was overleden was hij ook echt weg. Zijn lichaam was er nog, vertrouwd aan een kant, maar ook vreemd en letterlijk wezenloos. Na het afscheid vond ik het niet meer zo belangrijk wat er zou gebeuren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:21

en dat zou ik juist weer niet kunnen aanzien, gek he.. dat iedereen er zo anders mee omgaat

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:23

Dat had ik deels bij het overlijden van mijn honden en katten, en toch kon ik ze niet mee laten nemen door de dierenarts om in bv hondenvoer te laten maken.. Ik hecht me denk ik toch ook erg aan het lichaam, misschien niet goed, maar mijn gevoel blijft eraan verbonden. Vandaar dat ik blij ben dat je een paard sinds 6 jaar ofzo kan laten cremeren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:25

Dat heb ik bij al mijn honden en katten gedaan en het voelt gewoon toch goed voor me. Denk dat het per persoon verschillend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:18

pinuts schreef:
en dat zou ik juist weer niet kunnen aanzien, gek he.. dat iedereen er zo anders mee omgaat

Daar heb ik ook niet naar gekeken hoor, maar ik heb er ook zeker geen spookbeeld van gemaakt voor mezelf. Als je het mij vraagt moet je er ook niet teveel over nadenken, dat paard zal toch ergens heen moeten?

Lucifertje niet meer gezien in dit topic, hoe zou het ermee gaan?