Trennie schreef:Het volgende stuk tekst komt uit een blog van mijn hyve. Ik heb het gedeelte waarin ik over inslapen schrijf, gekopieerd en hieronder geplakt.
"Ik heb over dit onderwerp uitgebreid gesproken met dierenartsen, maar ook met paardeneigenaren die dit hebben gedaan met hun paard. Om me te laten informeren, om te weten hoe het werkt en wat het inhoudt. De ervaringen hierin waren inderdaad wisselend.
Er zijn paarden die heel snel "weg" zijn, maar er zijn ook paarden die er tegen vechten. Dan wordt het sterven zelf een lijdensweg op zich.
Op het moment dat hij de eerste injectie met verdoving krijgt, valt hij als deze gaat werken. Dit verloopt niet altijd soepel. Het is dan ook belangrijk dat er geen opstakels zoals een wand of voerbak in de weg staan, want hier kan een paard zich aan bezeren tijdens de val.
Een paard is een vluchtdier. Geen controle over zijn lichaam hebben roept angst op bij een paard. Maar vluchten kan niet, hij is immers verdoofd. Ook dit is dus niet de meest prettige situatie. De kans dat een paard dan in paniek raakt is groot.
De 2e injectie moet de fatale zijn. Helaas is een snelle werking niet altijd gegarandeerd. Sommige paarden zijn in enkele tientallen seconden weg, sommigen doen er een kwartier over. Nadeel is dat dit niet van te voren te voorspellen is."
Dit dus over inslapen.
Dit is niet echt een betrouwbaar verhaal hoor. Als je dit van dierenartsen hebt, dan ben ik bang dat je toevallig prutsers hebt getroffen, want hoe het hier staat is dus precies zoals het niet moet.
De eerste spuit die erin gaat is om te kalmeren, sedatie dus. Hiervan raakt je paard in een roes en zal weinig last meer hebben van angst of vluchtneigingen. Met dit spul in zijn lijf kan hij nog prima staan, die reflex wordt nog niet aangesproken door dit middel. De tweede spuit zorgt voor narcose en dat het paard hersendood raakt. Hiermee kan het paard niet meer blijven staan, maar als je het een beetje handig aanpakt kan hij gewoon rustig gaan liggen. Je paard klapt dus niet ineens tegen de vlakte alsof je zijn benen onder hem weg trekt. Als hij eenmaal ligt en buiten bewustzijn is, is het tijd voor de laatste spuit, waarmee het paard dus daadwerkelijk dood gaat, het hart stopt er dan definitief mee. Je veearts onderzoekt het paard nog even kort om de dood vast te stellen en daarmee is het dan klaar. Alleen hele slechte artsen maken er een potje van waardoor het voor het paard nog een toestand wordt om dood te gaan, maar de meeste artsen doen het zoals het hoort en dan hoeft het paard niet bang te zijn, niet te lijden en ook zeker niet te vechten.