Hoefschoen over ijzers?.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dia248

Re: Hoefschoen over ijzers?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:15

ik hoop dat de hoefbalbeschermers bij jou goed werken, ik heb ze ook gehad maar voor een groot paard passen ze niet goed, je krijgt ze (met veel moeite) wel om, maar ze gaan snel draaien en omhoog. Ik zou ze alleen gebruiken als ze echt goed passen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:25

Prisca schreef:
Die natuurlijke mensen hebben daar toch weinig boodschap aan.
Als ik hem op stal hou ben ik een dierenbeul en mijn paard niet waard.

Maar je voor beide een oplossing zoeken hebben ze geen boodschap aan want het moet ten koste van alles ijzerloos. Sorry ik snap die mensen echt niet.

heeft geen reet met natuurlijk te maken (hoewel mensen die ergens heel erg van overtuigd zijn niet echt open staan voor afwijkende overtuigingen, daar heb je dan weer gelijk in )
ik ben geen natural of normal of ander sterotype hokjes doosje (ik krijg zo ontzettend braakneigingen van "die natuurlijke" of "die traditonele" stempels ) maar als het even kan blijven de ijzers er bij mij ook onderuit...
sorry, moest er even uit , Knipoog

maar je wil dus ijzers behouden (heb terug gelezen en vraga is beantwoord )
dan is er de optie springschoenen , mar die blijkt niet afdoende te helpen ,
kortere takken heb je ook al ,
eventueel ijzers van een ander materiaal ?, er zijn inmiddels verschillende harde en zachte kunststof alternatieven , die genageld worden en wat goede reacties hebben van smeden en gebruikers

hoefschoenen over de ijzers voor tijdens de weidegang lijkt me minder prettig
ik zou mijn paard niet zonder toezicht in de schoenen hebben staan in de wei tenzij er medisch iets is waardoor de voet ingepakt moet zijn

denk, denk , denk ...ben er heel even door de opties heen , misschien dat me nog iets te binnen schiet

die scalpers, ik hoop dat ze afdoende helpen voor je Ja

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:53

polly2 schreef:
@heiditjj: en de hoeven insmeren met creme is geen symptoombestrijding?
Dat is pas een nutteloze exercitie....want de hoeven nemen namelijk niks op...alleen water.... Dus je kunt smeren met een creme wat je wilt....dat is pas weggegooid geld.
Bovendien heeft het paard van de TS helemaal geen hoefproblemen....alleen problemen met het aftrappen van het ijzer...
En daar is inmiddels een oplossing voor gevonden.

Een creme kan best helpen hoor, nagelharder werkt toch ook bij jou nagels.
Misschien zijn de hoeven van het paard trouwens ook wel broos geworden omdat er al jaren ijzers onderzitten, Maar kan je daar nu niet meer van afstappen omdat ze inmiddels zo broos zijn dat ze veel te ver afslijten voor dat ze weer harder worden.

En veel succes met de schoenen ik hoop dat het probleem nu is opgelost Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:11

liedje89 schreef:
Misschien zijn de hoeven van het paard trouwens ook wel broos geworden omdat er al jaren ijzers onderzitten, Maar kan je daar nu niet meer van afstappen omdat ze inmiddels zo broos zijn dat ze veel te ver afslijten voor dat ze weer harder worden.

Nou niet als 3 jarige hoor toen kwam hij van de hengstenboer als slecht op zijn voeten. Bij het inrijden hebben we er al voorijzers onder gezet. Later sleet achter ook zoooo hard dat het daar ook moest.

Trouwens waar schrijf ik dat mijn ijzers brokkelen of broos zijn?. Dat was iemand anders.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:19

Citaat:
Ja, hier op stal geldt een bijzondere regel: geen ijzers. Elke nieuwe klant die hier komt krijgt een voorstel; ijzers eraf, een jaar zonder ijzers. Als er in dat jaar, of na dat jaar blijkt dat de ijzers nodig zijn, dan krijgen ze alle kosten vergoed. Blijkt dat ijzerloos geen problemen veroorzaakt, mogen ze dit goede nieuws verder vertellen.

Op die stal zou ik dus al niet gaan staan..Dan krijgen ze een flink kosten plaatje. Wanneer wordt er nou eens ingezien dat niet elk paard lekkerder loopt zonder schoenen, en ik kan het weten want ik heb ze er ook afgehaald en een half jaar later begon de ellende..

Even ontopic. Mijn paard staat momenteel 24/7 met een hoefschoen over een ijzer! Hij is een half jaar terug geopereerd aan hoefkanker, en zo houden we de wond schoon en droog..! Hij heeft er helemaal geen problemen mee en loopt er ook niet anders op. Dus ik zou zeggen, waarom niet? Heb begrepen dat je ze hebt aangeschaft? Succes ermee Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:36

Misschien een overbodige reactie, maar nagelt jouw smid hoog genoeg? En heeft hij de takken naar elkaar toe onder de voet geslagen?
Tja, helaas zullen er altijd paarden met dit soort "problemen" zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:41

Prisca schreef:
liedje89 schreef:

Nou niet als 3 jarige hoor toen kwam hij van de hengstenboer als slecht op zijn voeten. Bij het inrijden hebben we er al voorijzers onder gezet. Later sleet achter ook zoooo hard dat het daar ook moest.

Trouwens waar schrijf ik dat mijn ijzers brokkelen of broos zijn?. Dat was iemand anders.

Ik bedoelde ook de hoeven die broos waren, of ging dat niet meer over mijn quote???

SoYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:47

Arabesk schreef:
Prisca schreef:
Zonder ijzers staan is GEEN oplossing ivm wedstrijden.

Zonder ijzers wedstrijden rijden kan wel Lijst

Citaat:
Mariëlle & Oscar de la Renta

Beste Frans & Ilona,

Sinds 1 augustus 2005 loopt mijn dressuurpaard blootsvoets. Ik heb 12 augustus een cursus natuurlijk bekappen gevolgd bij Wout en houd nu zelf de hoeven bij. Hij loopt blootsvoets echt fantastisch! Hij is momenteel wel wat gevoelig op de steentjes, maar in de bak en ook op de wei loopt hij grandioos! Hij loopt Z2-dressuur (heeft genoeg punten om ZZ-licht te mogen starten). Sinds hij blootsvoets loopt, loopt hij lichtvoetiger. Zelfs mijn instructeur, die het eerst maar niks vond, is erg enthousiast! Tijdens de laatste les zei hij ineens dat hoefijzers logischerwijs helemaal niet goed kunnen zijn! Het is onvoorstelbaar, maar mijn paard heeft nu zo'n fijne draf gekregen dat we hem bijna in passage krijgen. Verder vind ik hem meewerkender, is hij losser in z'n lijf geworden en wat sneller in het achterbeen. Natuurlijk ook door de trainingen, maar het gaat nu ineens gewoon veel gemakkelijker!

Tot mijn grote verbazing kan ik ook als de wei nat is gewoon alles doen, ook galopwerk met changementen e.d. zonder dat hij uitglijdt! Ik durf volgend outdoorseizoen dus gewoon blootsvoets de proeven in!
Update februari 2008:

We zijn in de zomer van 2007 geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen. De foto is gemaakt op de Brabantse kampioenschappen. Inmiddels hebben we 33 winstpunten in het Z2 en in december 2007 hebben we ook onze eerste winstpunt in het ZZ-licht behaald.

Ik heb tot nu toe totaal geen problemen gehad op wat voor terrein dan ook. Afgelopen zomer was het een keer ontzettend nat en soppig, maar we hebben geen enkel slippertje gemaakt. Vorige zomer op groot concours in Oudenbosch was de grond kurkdroog, keihard en glad. Daar heb ik hem 1 keer een klein stukje voelen doorglijden, maar verder zonder problemen door kunnen rijden.

Wat mij trouwens opvalt is dat Oscar zich vroeger met ijzers veel moeilijker aanpaste aan een harde en / of onregelmatige bodem. Sinds hij zonder ijzers loopt, merk ik weinig aan hem op slechte bodems. Dat zal komen doordat hij nu optimaal de schokbrekende werking van zijn stralen kan benutten. Dit heeft natuurlijk een positieve werking op zijn gewrichten, bovendien kregen die gewrichten het tijdens het rijden met ijzers en stiften natuurlijk het flink te verduren. Al met al is hij er dus echt op vooruit gegaan! Het enige waar hij gevoelig op loopt is op de parkeerplaatsen waar vrij grote scherpe stukken puin gestort worden.

Met vriendelijke groet,

Hippo's Eternity
Gediplomeerd natuurgeneeskundige voor paarden
Mariëlle de Vries
http://www.hipposeternity.nl

conclusie: ook op gras kan je prima dressuur rijden zónder ijzers

Citaat:
Emma Hindle rijdt haar paarden blootsvoets op het hoogste niveau. Voor de hoeven is dit wat ons betreft geen echte prestatie maar we zijn toch heel blij dat er iemand op top-niveau is die dit doet. Hoe vaak krijgen wij niet het argument "Als het zo goed is voor de hoeven en de prestaties, waarom zien we dan nog geen dressuurpaarden zoals die van Anky op top-niveau blootsvoets door het leven gaan?" Ons antwoord is natte aap! Het is nou eenmaal zo dat er weinig mensen zijn die het aandurven om als een van de eersten een andere weg in te slaan.

Een stukje vertaald vanuit de Engelstalige website:
Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest." Ze prijst haar hoefsmid Erwin Zimmermann voor de geweldige wijze waarop hij de hoeven van haar paarden trimt en zegt dat een paard het beste loopt zonder hoefijzers. "Net zoals iedereen dacht ik dat een paard hoefijzers nodig had, maar ze zijn er niet voor niets niet mee geboren, grapt ze."

De originele tekst van Emma Hindle kun je vinden op haar website http://www.brookhousestud.com Klik op de Engelse vlag, en ga daarna in het linkermenu naar "News". Het geciteerde stuk over de hoeven staat bij 9 mei 2005, in de derde alinea van beneden.

en internationaal niveau ook zelfs

Je hebt ook nog easywalkers Lachen Zijn veel lichter en niet glad Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:58

capraibex70 schreef:
Misschien een overbodige reactie, maar nagelt jouw smid hoog genoeg? En heeft hij de takken naar elkaar toe onder de voet geslagen?
Tja, helaas zullen er altijd paarden met dit soort "problemen" zijn.

Hij slaat hem er toch vanaf gaat metzoveel kracht dat hij zijn hele hoef dan stuk slaat.

Zoals eerder beschreven is hij door verhuizingen 4 smids gehad en het blijft. Hij is gewoon lomp.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:29

Prisca schreef:
Hij slaat hem er toch vanaf gaat metzoveel kracht dat hij zijn hele hoef dan stuk slaat.

Eh, ik kan me vergissen natuurlijk, maar hij stond toch op ijzers omdat de hoeven anders gingen brokkelen?

Brokken die eraf vliegen als hij z'n hoefijzers afslaat lijkt me toch een groter probleem dan brokkelen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 21:07

Arabesk schreef:
Prisca schreef:

Eh, ik kan me vergissen natuurlijk, maar hij stond toch op ijzers omdat de hoeven anders gingen brokkelen?

Brokken die eraf vliegen als hij z'n hoefijzers afslaat lijkt me toch een groter probleem dan brokkelen...

Nee hoor heb ik nergens geschreven dat maken jullie ervan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:08

Even teruggebladerd.

Je zegt dat je anders geen hoef overhoud. Dat is dus kennelijk niet door brokkelen, maar wat dan wel?

Klaarblijkelijk hou je ook weinig hoef over als je paard een ijzer aftrapt en z'n hele hoef stukslaat.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:24

Ze slijten erg hard bij het paard van de Ts.
Zo hard dat het paard er waarschijnlijk zelfs uiteindelijk onregelmatig van gaat lopen..Waarschijnlijk zachte hoeven?
Ts heeft reeds een oplossing geloof ik en dit topic gaat niet over de discussie wel of geen ijzers of de manier waarop een paard zijn ijzer afslaat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:25

MiniMouse schreef:
Zo hard dat het paard er waarschijnlijk zelfs uiteindelijk onregelmatig van gaat lopen..Waarschijnlijk zachte hoeven?
Ts heeft reeds een oplossing geloof ik en dit topic gaat niet over de discussie wel of geen ijzers of de manier waarop een paard zijn ijzer afslaat?

Waarbij ik dus op mijn beurt vraag of in dit geval het middel niet erger is dan de kwaal.

Snel slijtende hoeven zijn namelijk tal van andere oplossingen van, waarbij je niet het risico loopt om een halve hoef kwijt te raken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:29

Volgens mij is het probleem van de TS al opgelost, of is ze in ieder geval al bezig met een oplossing. Dus je kan ophouden met je 'ijzerloos' gedram.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:29

Citaat:
MiniMouse schreef:

Waarbij ik dus op mijn beurt vraag of in dit geval het middel niet erger is dan de kwaal.

Snel slijtende hoeven zijn namelijk tal van andere oplossingen van, waarbij je niet het risico loopt om een halve hoef kwijt te raken.

Nou stuur mij dan maar een pb want ik wil alles weten Haha!

Mijn paard houd namelijk ook geen hoef over als zijn ijzers er af gaan en gaat ook kreupel lopen.
Scheurt en brokkelt aan alle kanten

Dit is BTW mijn eerste paard dat ik heb die op ijzers stond..Heb toen ik het paard kocht ze er gelijk af gehaald omdat het van mij ook echt niet hoeft. Graag niet zelfs Bloos
Maar toen ze er af gingen begon de ellende(gevoelig etc) en volgens mensen zat er niets anders op dan er weer een ijzer er onder zetten. Dus kom maar op en geen sites doorgeven maar pure persoonlijke ervaring op basis van paarden die ook vol in de sport lopen.
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 30-05-08 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:30

Anoeska schreef:
Volgens mij is het probleem van de TS al opgelost, of is ze in ieder geval al bezig met een oplossing. Dus je kan ophouden met je 'ijzerloos' gedram.

Dank Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:45

Ik heb niet de hele discussie gevolgd (echt geen zin in de zoveelste), maar heb wel begrepen dat de oplossing nu richting balbeschermers gaat. Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar een tijdje geleden was er en topic van iemand wiens paard een lelijke wond overgehouden had aan deze dingen, omdat hij met gek doen van de voet af geschoven was en zich in het onderbeen gedraaid had met een rand. Hoeft niet te betekenen dat het altijd zo moet gaan, maar ik zou dit wel even in je achterhoofd houden...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:34

Arabesk schreef:
Even teruggebladerd.

Je zegt dat je anders geen hoef overhoud. Dat is dus kennelijk niet door brokkelen, maar wat dan wel?

Klaarblijkelijk hou je ook weinig hoef over als je paard een ijzer aftrapt en z'n hele hoef stukslaat.

Vermoeiend ga er ook niet meer op in. Blijf lekker blootvoets rijden ik blijf lekker bij mijn ijzers.

heb die kalvalkade dingen nu en vandaag geprobeerd ze passen redelijk leer is nog stug. Je kan ze makkelijk omdoen net als een peesbeschermer en hij kon vandaag weer eens lekker gek doen zonder zorgen om zijn ijzers te maken.

Van mij mag er een slot op om die eindeloos oftopic gelul kwijt te zijn.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:35

Anoeska schreef:

Ja Doei!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:44

Ik hoop dat het werkt, en anders zou ik echt gewoon hoefschoenen erom doen hoor. No problemo, ze lopen er prima op, je hebt ze zo aan en uit. Mijn beest liep er met 1 voet 24/7 op rond, en helemaal geen problemen mee gehad. Ik heb toen gekozen om het ijzer eronder te laten zitten, omdat ik al TE veel ellende gehad hem daar de ijzers eraf te halen..Smid zei ook, lekker laten zitten en een schoen over het ijzer.

Die beschermers die je gekocht hebt zijn er trouwens ook nog in het rubber..mocht je het leer toch niets vinden Lachen.

Succes ermee!

edit: lekker oftopic, maar moet dat konijn weg? Ik ben er nl erg fan van, en heb altijd konijnen gehad. Ik ga even overleggen hier Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:10

echt, de stukjes als van stal naar weiland..
van weiland naar bak, naar stapmolen, ze slijten zo erg dat ijzers noodzakelijk zijn..
het enige probleem is dat hij ze door lomp gedrag aptrapt.
ik ben blij dat je een oplossing hebt gevonden!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:15

Citaat:
van weiland naar bak, naar stapmolen, ze slijten zo erg dat ijzers noodzakelijk zijn..

Ja ken het mijn harry is ook nogal lomp Lachen, en als ze zo hard slijten lekker
ijzers er onder laten.

Heb nog nooit gehoord dat een paard zonder ijzers langer leeft dan een met dus, dat gemiep allemaal erover is gewoon tijdverspilling. Voor sommige paarden is het gewoon een uitkomst... Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:35

randie schreef:
Citaat:

Ja ken het mijn harry is ook nogal lomp Lachen, en als ze zo hard slijten lekker
ijzers er onder laten.

Heb nog nooit gehoord dat een paard zonder ijzers langer leeft dan een met dus, dat gemiep allemaal erover is gewoon tijdverspilling. Voor sommige paarden is het gewoon een uitkomst... Haha!

ik heb dat probleem overigens niet, maar ik herhaalde het even voor ts, aangezien ik kan snappen dat mensen het niet gelezen hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:37

Speedster schreef:
Ik heb niet de hele discussie gevolgd (echt geen zin in de zoveelste), maar heb wel begrepen dat de oplossing nu richting balbeschermers gaat. Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar een tijdje geleden was er en topic van iemand wiens paard een lelijke wond overgehouden had aan deze dingen, omdat hij met gek doen van de voet af geschoven was en zich in het onderbeen gedraaid had met een rand. Hoeft niet te betekenen dat het altijd zo moet gaan, maar ik zou dit wel even in je achterhoofd houden...

klopt dat had ik ook gelezen. Ze had er een peesblessure aan over gehouden, doordat het staal losliet en in het been drong.