Stalbenen, wat kun je doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Stalbenen, wat kun je doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:56

Hier staat alles de hele dag buiten, OOK de hengsten. Zodra dit niet meer kan, dan verkoop ik mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:02

idem dito....heb altijd op pension gestaan, met buiten.
Zonder binnenbak en kantine.
Pas op de laatste plek waar ik stond was er buiten plus binnenbak en de hele luxe zooi voor mij.

Nu staan ze aan huis, hele dagen buiten
Ik heb een buitenbak en wasplaats met warwater, ik vind dat heel luxe...de paarden heerlijk zien knuffelen, spelen en eten in de wei Lachen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:04

unamie schreef:
@Maxielover
Je zoekt een oplossing voor je probleem
maar de oplossing is erg simpel.. nl gewoon verhuizen naar een andere stal mét uitloop
Op de stal waar je haflinger nu staat krijgt hij ook nog eens veel te veel eiwitten binnen!!
3 keer per dag krachtvoer + kuil, jee dat is véé te veel voor een (sobere) haflinger!
jammer dat je dat niet wilt zien Verdrietig

Er zijn echt wel pensionstallen mét uitloop en/of weidegang in de buurt rondom manege bakker en manege Langeveld dus de afstand zou voor jou geen probleem moeten zijn
En nee ze hebben daar géén luxe binnebak, maar wel een prima verlichte buitenbak en de paarden kunnen de hele dag en met mooi weer ook s'nacht buiten staan
Ook bepaal je zelf wat je paard aan hooi en krachtvoer krijgt
Daarmee los je het hele probleem op!

Bij de manege hier om de hoek staan de manegepaarden op een stand, en paddocks hebben ze daar niet Boos!
die paarden mogen alleen buiten mét iemand op hun rug (met ook nog een slechtpassend zadel) ploegen door het duin of tot vervelens toe rondjes hobbelen in de binnenbak
De overige tijd staan ze aangebonden op stand onder de TL lampen
Dat word allemaal "normaal" gevonden, maar ik vind dit dus niet normaal
als je als paard zo je leven moet slijten.....

Jij bedoelt zeker manege bakker of smit ? Mijn paard staat bij Bakker, en ik weet het : Het is geen fantastische manege. Langeveld is voor mij te ver weg helaas, ik ken het daar wel want ik heb er zelf 4 jaar gereden. Maarja daar kan je paard ook niet naar buiten. Ik wil mss naar Smit verhuizen met hem.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:06

Als jullie nu aub allemaal iets redelijker gaan reageren (vioel je niet aangesproken als je wel redelijk bent) wil ik hier best over doorgaan. Maar dan aub iets minder snel want anders hou ik het niet bij !!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:08

Mijn merrie van 24 heeft ook stalbenen, het bewijs dat ze overgaan door beweging zie ik iedere dag namelijk iedere ochtend, na een uurtje weidegang zijn de stalbenen verdwenen, beweging is ook de enige manier waardoor het verdwijnt, als ze stalrust nodig heeft gaat ze nog steeds naar buiten, desnoods in een paddock, maar ze moet kunnen lopen.
Ze loopt elke dag buiten en gaat s nachts naar binnen, omdat mij dat fijn lijkt voor een ouder paard, lekker in een droge strostal.
Wij hebben geen binnenbak, maar wel een goede buitenbak (normaal zand, maar wordt vaak gesleept e.d.) met verlichting en ik kan bijna altijd rijden.
Ik vind het heel vreemd dat je ziet dat je paard een probleem heeft met zijn huisvesting (laten we zijn psychische toestand nog even buiten beschouwing laten) en dat je je eigen "gemak" boven het welzijn van je paard stelt.
Misschien zou je haflinger beter af zijn bij een baas met een weide en schuilstal, die binnenbak zal hij/zij vast niet missen, of kun jij een stal vinden bij je in de buurt, misschien bij een particulier die een plekje overheeft.

Vind het wel heel goed van je dat je het initiatief neemt om een oplossing voor het probleem te vinden, misschien krijg je nu wat vervelende reakties maar je gaat er ook wel over nadenken en dat is alleen maar goed voor je paardje, iedereen heeft tenslotte alleen maar het beste met je paardje voor, en ze nemen niet voor niets de moeite om een reaktie te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door jacqp op 21-05-08 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:10

Manege Smit bedoel ik zeker niet!
Die heeft ook weinig ruimte.
maar wel een aantal paddocks gemaakt, zodat álle paarden minimaal 1 dagdeel buiten kunnen staan.
ook heeft hij de beste en duurste merkzadels voor zijn paarden.
Hij is ook een echte paardenman, zijn paarden gaan altijd voor alles.

Je hoeft toch ook niet persé bij een manege te staan
Er zijn leuke stallen genoeg hier in de buurt die ook gezellig zijn.
Die zijn nog goedkoper ook Geld, geld!
Ik gok dat je nu toch wel rond de 325,- kwijt bent per maand Sigaar

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:00

ik heb nog nooit op een pensionstal gestaan met een binnenbak. Dat is luxe voor mezelf denk ik maar.

Waar ik sta hebben ze een goede en verlichte buitenbak en ik kan me daar prima redden. Ook ik ben afhankelijk van de avonden en dat houdt in dat je in de winter altijd in het donker rijdt, maar so be it! Ik weet wel dat hij overdag dan in de paddock heeft gestaan en dus ook in het licht buiten is geweest. En de regen, dat valt reuze mee, omdat de paarden overdag toch al buiten hebben gestaan kan je met zware regen gewoon poetsen en knuffelen en zet je hem weer op stal. Het is mij nog nooit overkomen dat ik een week niet kon rijden omdat het alleen maar regende. Twee dagen is al veel.

En daarnaast, ik ben zelden alleen op stal, er zijn altijd wel mensen en dan is het niet zo erg om in het donker te moeten rijden. Het is maar net wat jezelf gewend ben, in het begin vreemd, na een maand weet je niet beter meer en ben je er aan gewend.

Ik zou op een vrije dag eens een fietstochtje in de buurt maken en kijken waar er stalletjes zijn, het zijn er vaak meer dan je denkt. Laat die binnenbak maar even zitten.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:32

Maxielover schreef:
mayniac_val schreef:
Een paar mensen bij mij op stal doen s winters azijn door het voer, dit schijnt stalbenen minder erg te maken

Oke, dat valt altijd te proberen. Hoeveel en wat voor azijn dan ? Ik denk alleen dat mijn paard dat hartstikke vies vindt... Vork

ik geloof dat ze gewone huis-tuin-en-keuken azijn gebruiken. Gewoon een scheutje, net als je zonnebloemolie gebruikt. Of het vies is: geen idee. Ze doen het meestal door de muesli, miss dat dat minder erg is dan door bix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:48

volgensmij gerbuik je daarvoor juist appel azijn, niet de gewone.
Maar of dat werkt?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:27

runningkawa schreef:
volgensmij gerbuik je daarvoor juist appel azijn, niet de gewone.
Maar of dat werkt?

oh, dat kan idd nog wel eens Dromen Tja, ik heb het nog nooit geprobeerd. Ze gebruiken het bij ons bij koersende dravers en de trainer/eigenaren daarvan raadden het iemand aan, that's all I know

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:08

Nou gewoon azijn lijkt me dat niet hoor, ik zou als paard maar voer mooi laten staan Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:08

Alabaster schreef:
Met m'n neus de boeken in ? Toevallig doe ik al MBO Paardenhouderij, en daar op school staan de paarden ook gewoon op stal !!! Haha!

Even over je school Clusius college Alkmaar daar komen de paarden in ieder geval met uitmesten naar buiten Knipoog En staat er dan niks in je leer boeken over stalbenen?[/quote

Ooh echt niet !! Tijdens het uitmesten staan ze in de stal of in het gangpad. Ze gaan wel de paddock in, maar mijn paard ook. Alleen niet elke dag. En over stalbenen hebben we het momenteel nog niet gehad, en wij gebruiken niet zoveel boeken, meer praktijk.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:10

Caira schreef:
joh maar jij snapt toch wel dat een binnenbak het belangrijkste is. Paarden zijn toch maar gebruiksvoorwerpen, dus altijd binnen staan is geen enkel probleem!

Joh ga jij ff iemand vervelen met je k*t opmerkingen, aan jou heb ik geen behoefte als je toch niks zinnigs uit weet te kramen behalve dat geklier. Boos!

zaury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:27

mijn paard is nu 23 jaar en heeft ook al wat jaren last van stalbenen.
ik geef haar nu sinds een jaar of 3, iedere dag een biertje (oud bruin) en het is stukken verbeterd.
echt het proberen waard....

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 22:39

ingvdh schreef:
ik heb nog nooit op een pensionstal gestaan met een binnenbak. Dat is luxe voor mezelf denk ik maar.

Waar ik sta hebben ze een goede en verlichte buitenbak en ik kan me daar prima redden. Ook ik ben afhankelijk van de avonden en dat houdt in dat je in de winter altijd in het donker rijdt, maar so be it! Ik weet wel dat hij overdag dan in de paddock heeft gestaan en dus ook in het licht buiten is geweest. En de regen, dat valt reuze mee, omdat de paarden overdag toch al buiten hebben gestaan kan je met zware regen gewoon poetsen en knuffelen en zet je hem weer op stal. Het is mij nog nooit overkomen dat ik een week niet kon rijden omdat het alleen maar regende. Twee dagen is al veel.

En daarnaast, ik ben zelden alleen op stal, er zijn altijd wel mensen en dan is het niet zo erg om in het donker te moeten rijden. Het is maar net wat jezelf gewend ben, in het begin vreemd, na een maand weet je niet beter meer en ben je er aan gewend.

Ik zou op een vrije dag eens een fietstochtje in de buurt maken en kijken waar er stalletjes zijn, het zijn er vaak meer dan je denkt. Laat die binnenbak maar even zitten.

Ik ben nu ook serieus aan het nadenken over een andere stal, om deze reden en omdat ik de manege waar Max staat niet goed vind, en ook omdat ik het er niet zo gezellig vind. Ik weet nog niet waar ik heen wil, maar ik denk wel dat ik voor een stal kies waar ze voor je voeren en uitmesten. Want ik heb geen tijd om dat zelf te doen, anders zou ik het geen probleem vinden.

Vandaag heb ik voor het eerst wat Natural Horsemanship met mijn paard gedaan, ik heb een Join Up met hem gedaan en toen lekker met hem gaan spelen met allerlei spulletjes. Bijv. met mijn hand of zweepje leren wijken voor druk, en dan zo dat hij zijn hals buigt en als het ware een pirouette maakt. Dit kon ik ook doen met een touwtje om zijn buik en daar zachtjes aan te trekken. en verder zijn we gewoon lekker gaan spelen, emmer op zijn kont, handschoen op z'n oor... Echt leuk om te zien hoe hij daarmee omgaat. En als hij dan deed wat ik wilde beloonde ik hem weer met een paar brokjes en mijn stem en later zonder voer.

Ik ben vooral met hem gaan trainen omdat hij wat schrikkeriger werd voor aanrakingen met spullen en plotselinge bewegingen, dan stond hij aan een touwtje op de poetsplaats en wil hij ineens omhoog komen en gaat hij helemaal staan snuiven en trillen. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar ik vond dat niet goed. Hopelijk heeft dit ''speelkwartiertje'' (uur) wat stress bij hem opgelost en is hij nu ook wat minder bang met spullen, daarom heb ik die er ook expres bij gepakt. Ik merkte aan hem dat hij het echt leuk vond, hij was helemaal vrolijk en hij vond deze afwisseling ook duidelijk erg leuk ! Bovendien is het ook weer goed om zijn spieren wat soepeler te maken, vooral voro zijn hals is dat goed zodat hij straks mss wat makkelijker wil nageven... Was erg leuk voor ons allebei !!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:57

meid, ik ben blij om te lezen dat je andere stalling overweegt. Ik ben ook verhuisd naar een plek waar mijn paard de hele dag buiten staat ipv een paar uur als ik er zelf bij was of een vriendin.
Nu mijn paard zoveel buiten staat, merk ik veel verschil in zijn gedrag. Maar als ik de hele dag aan het werk ben, voel ik me niet meer schuldig omdat hij op stal stond. Nu voel ik me blij als de zon schijnt op mijn werk, ik weet dat hij daar dan ook in staat.

Een binnenbak is leuk, maar plaats het welzijn van je paard altijd voorop!!

Succes met al je overwegingen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:22

runningkawa schreef:
Dat is ook waarom ik het hippisch centrum in deurne een waardeloze school vind
Je moet er 100 keer vegen, maar tijd en aandacht is er niet genoeg voorde paarden...weidegang al helemaal niet dagelijks voor alle paarden
Maar wel een nieuwe binnebak bouwen enkele jaren terug....

Zo ben ik het even helemaal met je eens. Breek me de bek trouwens ook niet open over Alkmaar...wat een geldverspiling!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:12

Iedereen bedankt voor de laatste leuke berichtjes. Ik ga op zoek naar iets beters voor Max, want eigenlijk is het ook niks waar hij nu staat. Ik weet nog niet wanneer het allemaal gaat gebeuren en waar ik heen ga, maar ik hou mijn ogen en oren open. Dus als je nog een tip hebt voor een leuke stalling in Noordwijk of Noordwijkerhout, hoor ik het graag !!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:39

Maxielover schreef:
Caira schreef:
joh maar jij snapt toch wel dat een binnenbak het belangrijkste is. Paarden zijn toch maar gebruiksvoorwerpen, dus altijd binnen staan is geen enkel probleem!

Joh ga jij ff iemand vervelen met je k*t opmerkingen, aan jou heb ik geen behoefte als je toch niks zinnigs uit weet te kramen behalve dat geklier. Boos!

Ik snap dat je deze reactie vervelend vind, het had misschien wel iets beter gebracht kunnen worden. Maar uit jouw reacties die ik hier lees maak ik op dat je eigenlijk niks wil veranderen aan de situatie van jouw paard omdat je het belangrijk vind om binnen te kunnen rijden, daar moet ik Caira wel gelijk in geven.
Je geeft aan dat je paard een probleem heeft, maar doet (voor zover ik uit dit topic kan opmaken) vervolgens niks met de adviezen die hier gegeven worden om je paardje beter te maken.

Edit: ik lees net dat je wel degelijk aan het zoeken bent naar een andere stalling, goed zo! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:56

Maxielover schreef:
Vandaag heb ik voor het eerst wat Natural Horsemanship met mijn paard gedaan, ik heb een Join Up met hem gedaan en toen lekker met hem gaan spelen met allerlei spulletjes. Bijv. met mijn hand of zweepje leren wijken voor druk, en dan zo dat hij zijn hals buigt en als het ware een pirouette maakt. Dit kon ik ook doen met een touwtje om zijn buik en daar zachtjes aan te trekken. en verder zijn we gewoon lekker gaan spelen, emmer op zijn kont, handschoen op z'n oor... Echt leuk om te zien hoe hij daarmee omgaat. En als hij dan deed wat ik wilde beloonde ik hem weer met een paar brokjes en mijn stem en later zonder voer.

Nagelbijten / Gniffelen

Hierbij heb ik toch m'n twijfels... Waarom een join-up? Das nu niet iets waarvan een sociaal en vriendelijk paard "minder gestrest" van wordt... Daarnaast niet echt iets om "voor het eerst" "wat" te doen... Begrijp uit je posts (deze en eerdere) ook niet dat je hierbij begeleiding hebt gehad van een ervaren persoon of dat het nodig was voor je pony.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:02

Maxielover schreef:
mijn Haflinger heeft vermoedelijk stalbenen. Hij staat altijd op stal en ik rij elke dag ong. 1 tot 2 uur met hem, dit wisselt.

Ben het met velen voor mij eens. Er is maar 1 oplossing. Meer rustige beweging.
Dat is het eerste wat je moet uitproberen.

Dus het lijkt me inderdaad goed dat je een andere plek zoekt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 21:35

Nouks schreef:
Maxielover schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Hierbij heb ik toch m'n twijfels... Waarom een join-up? Das nu niet iets waarvan een sociaal en vriendelijk paard "minder gestrest" van wordt... Daarnaast niet echt iets om "voor het eerst" "wat" te doen... Begrijp uit je posts (deze en eerdere) ook niet dat je hierbij begeleiding hebt gehad van een ervaren persoon of dat het nodig was voor je pony.

Ik heb op school oa over Natural Horsemanship aardig wat geleerd en de Join Up daaer ook uitgevoerd met een ander paard, en in feite heb je er geen begeleiding bij nodig hoor !!! Kan je bij elk paard doen, en daar is echt geen begeleiding bij nodig. Je kan het ook zonder reden doen. En ik vond het wel nodig voor mijn pony, dat voel ik gewoon aan. Als wij ons daar goed bij voelen, is dat toch alleen maar leuk ? Ik denk dat dit wel kan helpen om hem minder bang te maken voor bepaalde dingen, ik weet hoe mijn paard in elkaar zit. We hebben al een sterke band, maar als die op deze manier nog meer versterkt kan worden vind ik dat alleen maar leuk en goed voor ons allebei. Ik snap jouw reactie niet echt eerlijk gezegd, een goed uitgevoerde Join Up kan in de meeste gevallen nl. echt geen kwaad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:42

"In de meeste gevallen", "goed uitgevoerde".... Nu laat ik maar even in het midden wat de gevolgen kunnen zijn bij een minder goed uitgevoerde join-up, of bij een join-up bij een paard die dat niet nodig heeft...

Ik kan toch vanaf hier niet ruilen dat jij je join-up goed uitvoert?
En al kon ik dat ruiken: als jij zegt "in de meeste gevallen", waarom doe je het dan alsnog terwijl daar geen aanleiding voor is?

Ik link niet snel naar een NH-topic, laat staan dat ik vaak in het NH-subforum kom, maar desondanks:
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 21:55

Nouks schreef:
"In de meeste gevallen", "goed uitgevoerde".... Nu laat ik maar even in het midden wat de gevolgen kunnen zijn bij een minder goed uitgevoerde join-up, of bij een join-up bij een paard die dat niet nodig heeft...

Ik kan toch vanaf hier niet ruilen dat jij je join-up goed uitvoert?
En al kon ik dat ruiken: als jij zegt "in de meeste gevallen", waarom doe je het dan alsnog terwijl daar geen aanleiding voor is?

Ik link niet snel naar een NH-topic, laat staan dat ik vaak in het NH-subforum kom, maar desondanks:
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Lief van je dat je hier moeite voor wil doen om het me uit te leggen, maar dat vind ik niet nodig. Laat mij maar gewoon mijn gang gaan, van een beetje spelen met je paard en het vertrouwen versterken gaat niemand dood hoor. En wat betreft kuddegedrag : daar heb ik ook aardig wat over geleerd op school. En als je wel denkt dat het levensgevaarlijk is om lekker met je paard te spelen en een join up uit te voeren, is er in het NH topic de ruimte om daar met andere mensen over te discussiëren. Hier is de ruimte om te discussiëren over stalbenen en alles daar omheen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:04

Een join-up is geen spelen...

Maaaaaar goed, het is me al wel vaker duidelijk geworden in dit topic dat jij andere dingen gewoon en/of noodzakelijk acht dan de rest van paardrijdend Nederland... Ik vind het erg goed van je dat je op zoek gaat naar andere stalling, dat wel, maar ik heb je ook al wel andere opmerkingen zien maken waarvan ik zoiets had van, dat kan je niet menen.

Succes met de stalbenen verder. Van 22 uur per dag op stal staan zullen ze niet beter worden... En ik hoop vooral dat die join-up geen join-up is.