wormen blijven maar terug komen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wormen blijven maar terug komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:37

De spoelwormen die ik heb gezien bij een paard waren best wel groot en die maken ook best schade in het lichaam, ze boren zich door de darmen heen..

Zit je ver van een kliniek in Nederland af??

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:44

Ja zit al zowiezo 3 kwartier rijden van de grens af..

maar ik vind ze zelf meer eruit zin als aarswormen,ze zijn ook niet zo heel groot een cm of 2...

ik heb weleens spoelwormen in een hond gezien,die waren meer spaghetti achtig,dat zijn deze helemaal niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:48

De spoelwormen die ik ken waren net plastic slangetjes 3 mm dik en gauw 10 - 13 cm lang.

3/4 rijden zou ik de moeite vinden, ik moet altijd 5 kwartier rijden voor de kliniek en de hoefsmid..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:53

ja dan ga ik dus net de grens over,daarna moet ik nog nederland in,maar ze hebben hier ook klinieken Lachen

duitse veeartsen staan niet slecht bekend,dus van mij mag hij best hier in dld behandeld worden.

ja die spoelwormen uit dat hondje(was een puppie) waren echt lang en echt heel anders als wat hij aan wormen uitpoept.

dus ik ga ervan uit dat het aarswormen zijn,maar dan nog,die dingen moeten gewoon uitgeroeid worden Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:18

Mijn paard is wel ingespoten met Dectomax. We verdachten hem van schurrefies. Er is twee keer gespoten met Dectomax intraveneus. Gelukkig heeft Ocho er totaal geen last van gehad. Over Dectomax is discussie of het wel legaal is. Ik vond dit op het internet en citeer:

Op dit moment zijn er drie manieren om paarden met een Chorioptes-infectie te behandelen:
• Sebacil
• Vlooienshampoo die bij honden gebruikt wordt (Defencare® )
• Ivermectine (zoals Dectomax®)
Deze produkten zijn niet toegestaan voor gebruik bij het paard door een falende wetgeving. Gelukkig worden ze wel gebruikt omdat dierenleed voor dierenartsen een hogere prioriteit heeft dan voor de overheid. Je zult immers maar jeuk hebben!

Aarsmade is akelig besmettelijk. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de andere paarden er geen hebben. Ontsmet je stallen, maai je weides en gooi het gras weg, haal de mest er uit (doe je al). Ga 48 uur na het ontwormen een poosje logeren. Paarden die er bevattelijk voor zijn hebben steeds ongeveer vier weken na het ontwormen een nieuw uitbraak. Maar er zijn dus ook paarden die ze hebben en waarbij je ze niet ziet. Heel vervelend.
Heb je toevallig de datums genoteerd dat je ontwormde of wormpjes vond?

Ik wens je veel sterkte en kom voorlopig niet bij je op stal op visite Bloos .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:29

Als ze aarsmaden hebben gaan ze s'avonds schuren, dan komen de maden die irriteren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 19:26

mrie schreef:
Heb je toevallig de datums genoteerd dat je ontwormde of wormpjes vond?

Ik wens je veel sterkte en kom voorlopig niet bij je op stal op visite Bloos .

datums heb ik niet opgeschreven nee,maar weet nog wel in welke maanden en wat voor tijd ong ik ontwormt heb..

en verder komen mijn paarden niet in elkaar stallen,en niet in elkaars weilanden,dus dat scheelt...

enne was je van plan langs te komen dan Tong uitsteken Haha!

en schuren doet hij niet... ,helemaal niet...(geen van mijn paarden schuurt overigens,ja buiten het schuren van de eczeempaarden ,maar aan staarten schuren ze niet)

de andere paarden worden regelmatig ontwormd net als wessel overigens,alleen daar vind je niets en die schuren niet,geven geen enkele reden tot verdenking van wormen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:40

Aarswormen jeuken, dan gaan ze schuren. Wellicht toch bloedwormen?? Die zijn moeilijk uit te roeien als ze al lang zitten, krijg je larven laagje op laagje. Die krijg je niet weg met ivermectine..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:54

Ik vind het eruit zien als 1 bloedwormpje en voor de rest spoelwormen..
Wat ik me afvraag is of het weiland wel eens rust krijgt? Wij hebben een weiland overgenomen van iemand en als de paarden daarop staan, krijgen ze geheid wormen. Op onze andere weilanden is dit niet het geval.
Sommige weilanden zijn dus een groter risico. Stel dat jouw paardje al gevoelig is voor wormen en in een weiland staat dat een groter risico is, heeft hij grote kans wormen te krijgen.

Ook zou ik hem omdat je zoveel ontwormd extra vitaminen en mineralen bijgeven.
Wormenkuren hakken er flink in bij een paard. Hij zal al een verminderde weerstand hebben, omdat hij zo vaak wormen heeft, dus extra vitaminen en mineralen zijn alleen maar goed.

Ook is het eigenlijk van belang dat alle paarden op een stal op het zelfde tijdstip worden ontwormd. Je merkt er niet zoveel van als dat niet gebeurd, als je paard geen wormen heeft. Maar als je paard hier wel last van heeft, is het van belang dat alle paarden op dezelfde tijd worden ontwormd. Ook als ze niet bij elkaar in de wei staan. De wei kan bv. een jaar geleden voor een ander paard worden gebruikt. Of de bak, daar lopen ook andere paarden in. Poepscheppen zegt dan ook niet echt alles, omdat er altijd kleine stukjes blijven liggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 08:39

mijn weiland rust??

mijn wei wordt de hele winter niet op gelopen,en ze gaan er in de zomer,en voorjaar alleen met goed weer op,en alleen overdags...

het is een eigen wei van bijna 2 hectare,verdeeld in vakken,zodat er stukken bij kunnen groeien,en paarden ieder een eigen wei kunnen hebben.

dus ja,het lijkt me wel dat die voldoende rust krijgt.

over een kwartiertje is de veearts er..dus maar weer verder vragen en kijken hoe of wat..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:15

wessel is gewoon ontwormd,niet gespoten...

ik vond het toch te risicovol,moet er niet aan denken dat er wat gebeurd..

over 4 weken komt ze terug,en krijgt hij nog een overdosis wormenkuur,als er in de tussentijd weer wormen aanmeldden,dan gaat er een 3 daags wormenonderzoek plaatsvinden,en moeten we verder kijken.

het rode wormpje kwam van schapen af??er lopen hier helemaal geen schapen...

voordat wij hier kwamen wonen,hebben er schapen op het land gelopen,maar dat is al zo'n 3 jaar geleden,de buren en nergens hier in de buurt hebben ze schapen,wel koeien...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:32

Een weiland rusten zegt niet dat er geen wormen op zitten, die kunnen veel hebben als larve. Vroeger lieten we er schapen afwisselend oplopen. Het is gewoon heel raar en super vervelend dit. Daarom zou ik toch even een onderzoeks instituut bellen. Daar belanden toch de extreme gevallen. Kunnen we allemaal bijleren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:33

schapenwormen?
het verhaal wordt steeds vreemder!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:53

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:09

Wat een vrrmed verhaal zeg, hoezo een schapenworm, dat is toch gewoon een bloedworm? En als die witte zo klein zijn, zullen dat inderdaad aarsmaden zijn, waarom zegt je dierenarts dan dat het een spoelworm is? Hebben niet nog een mestmonster weer genomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:19

waar schapen lopen zijn geen bloedwormen te vinden....
er word ook aangeraden om bij een land wat besmet is met bloedwormen,schapen te laten grazen,dat stopt de cycles van de bloedworm.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:56

Waarom probeer je die Haarlemmerolie niet? Kun je ook via Internet bestellen......... En dan niet die capsules, of de dierenvariant, maar gewoon de flesjes die voor mensen bedoeld zijn. 1 flesje en er krioelt niks meer......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:00

Mijn vorige paard bleek na bloedonderzoek (vanwege dunne mest en koliek) bloedwormen te hebben.

Zij is toen behandeld met antibiotica en ze moest 5x een wormenkuur hebben, steeds na 10 dagen.
Eerst een Equest en toen 4x een Eqvalan...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 21:07

hij heeft nu stongid P gehad,voor 800 kilo...die moet als het goed is helpen,en we hebben zijn box weer helemaal ontsmet,dus nu maar hopen dat de overdosis goed genoeg is om alles wat in hem leeft uit te roeien...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:16

Hopen maar dat het werkt!

Is het niet wijs om nu na 10 nog een Eqvalan te geven voor de zekerheid?

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:16

jeetje wat een toestand.
sterkte voor die arme wessel

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:17

jemig, die zal meer wormenkuren in zn lijf hebben dan een ander paard in 5 jaar krijgt volgens mij! (bij wijze van spreken dan he Knipoog )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 21:22

haha ja dat zei ik ook al tegen die veearts,die zei nog,wat is ie braaf met zijn wormen kuur,uhh ja,hij is het inmiddels wel gewend....

ik moet hem vanavond nog iets geven,en dan 4 weken aanzien,blijft hij last houden,de komende 4 weken,moeten we toch iets anders gaan doen,maar anders over 4 weken,weer mestonderzoek,en weer ontwormen...

maar ze zei ook,dat wessel er te goed uitzag voor een paard met een zware worminfectie...ze zei dat ie zieker eruit zou moeten zien,maar hij is hollands(duitslands) glorie...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:37

Als je nou over een poosje (en dat hoop ik niet voor jullie) nog eens last krijgt. Laat dan eens een bloedonderzoek doen naar wormen. En dan bedoel ik niet een onderzoek naar bloedwom, maar en algemeen bloedonderzoek waarij men kan kijken of er antistoffen tegen worden in zijn bloed zitten. Ik kan er niet over uit dat de mest 'schoon' zou zijn.
Nog klein tipje: elke dag anus insmeren met olie, schijnen de wormen te glad te vinden om hun eitjes in te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:29

Heb je equest gebruikt?? je hebt nu ook equest pramox, is 1 dosering voor alle wormen, 3types lintwormen, alle stadia's van kleine rode bloedwormen.

Ga die eens proberen...