Homeopatische middelen en kruiden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Homeopatische middelen en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:17

Kan zijn. Maar denk dat het altijd het proberen waard is. Baadt het niet schaadt het niet. Wat met de chemische middelen niet altijd zo is.
Vindt dat je erg negatief bent. Ook met chemische middelen weet je niet of de behandeling aanslaat. Daar zijn ook positieve en negatieve ervaringen.
Dus kortom iedereen zal zijn eigen ervaringen moeten maken maar dat moet je dan wel durven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:17

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:
Bij hoofdpijn neem je een asperientje. Bij homeopathie neem je meestal langere tijd. Bij de meeste middelen moet je het zeker 3 weken geven om resultaat te zien. Dat is dus appels met peren vergelijken.

De reden dat het pas na drie weken werkt is omdat de meeste aandoeninkjes vanzelf overgaan in een dergelijk tijdsbestek....

Niet als iets chronisch is of nog zichtbaar is. Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:56

Wilawander schreef:
Niet als iets chronisch is of nog zichtbaar is. Knipoog

Inderdaad, en dan werkt je homeopatische middeltje dus (ook) niet, of hoogstens placebomatig Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:33

Arabesk schreef:
Ik heb met trekpaarden gewerkt, die gevoelig waren voor mok, álles geprobeerd, ook alternatieve middelen, uiteindelijk bleken alleen de droogzetters écht effectief.

ik heb ook verschillende paarden met mok in verschillende mate gezien (minimaal tot het punt waarop je bijna begint te denken aan een enkeltje slager ) waar droogzetters geen enkele verbetering hebben gebracht, tot zover "het enige wat helpt zijn droogzetters"

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:36

Ik denk dat mensen gewoon dolblij zijn als hun eventueel pijnlijdende viervoeter toch nog op weten te knappen na veel "gegoocheld" te hebben in de reguliere sector.. Knipoog

Dat gevoel en die ervaring zijnn zo immens belangrijk dat de vraag of het wetenschappelijk onderbouwd is niet meer relevant zijn.
Dat zo'n opmerking ahw als mosterd na de maaltijd komt. Clown

Ik ervaar dat net als met geloven; laat maar eens atheisten discussieren met Christenen; je krijgt interessante uitspraken maar of er daadwerkelijk een conclusie uit getrokken kan worden, vrees van niet.. Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:46

RobvdPK schreef:
We kunnen heel dit topic nog maar eens vol schreeuwen
met eigen, persoonlijke, individuele verhalen.
De één heeft zus, en de ander heeft zo meegemaakt.

Alleen, hoe belangrijk en aangrijpend dat ook is voor iedereen persoonlijk,
het zegt absoluut niets over de werkzaamheid van een medicijn of een behandeling.
En waarom niet ?
(1) omdat je een veel groter aantal gevallen nodig hebt om op een
betrouwbare manier conclusies te kunnen trekken.misschien wel, maar als je iets gebruikt en je ziet resultaat, dan werkt het dus in dat bepaalde geval wel , of dit nu over de droogzetters bij mok gaat, of een bos brandnetel voor zuiverende werking
(2) omdat er in een individueel geval tientallen factoren zijn die een
invloed kunnen hebben op het verloop van de ziekte. Je weet met
andere woorden nooit zeker wat nu eigenlijk het effect van de behandeling was.als ik een droogzetter op een mokbeen smeer en het gaat over, mag je aannemen dat het effect van de droogzetter, het de kop in drukken van de mok is geweest
nu alleen nog verzinnen waar die mok vandaan komt (als het niet van een parasiet is zoals ene mijt)

Dat is de reden waarom je alleen met dubbel blind, placebo gecontroleerd
onderzoek conclusies kunt maken over een bepaalde behandeling.

Ik hoop dat iedereen dat eindelijk een keer wil inzien,
hoe aangrijpend zo'n persoonlijk geval ook moge zjn.

Rob
Rob, ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar aangezien die onderzoeken nu eenmaal niet uitgebreid op allerlei stoffen/middelen worden uitgevoerd zul je op den duur toch moeten gaan zoeken als reguliere behandeling niet helpt
ik bedoel tuurlijk, een paard met een acuut klinisch probleem moet je direct aanpakken,
om een overtrokken voorbeeld te geven (niet realistisch, but bare with me )
een gebroken been ga je niet in een wilgenbast pakking zetten, maar die zet je in het gips
maar een chronisch probleem als eczeem, de DA kan me daar geen steek verder mee helpen kwa reguliere behandeling,
wat moet ik dan?
sja momenteel voer ik dus ene voer wat de stofwisseling minder belast , ik geef een supplement wat de allergenen aan zich moet binden (een kristallijn mineraal)
en smeer ik met een biologisch prutje
maar hierbij is het wel zaak te weten dat ik geen directe genezing verwacht, ik verwacht verlichting van de klachten en hopelijk een vermindering in triggers in het bloed

kijk ik naar mok, waarbij een DA met de heftigste droogzetters het dier niet schoon krijgt, dan zoek ik verder en zal ik idd die mokthee kunnen proberen ....
helpt dat, dan is in mijn ogen het effect duidelijk
het is niet bewezen, maar in dit individuele geval kan het helpen
het zal misschien niet altijd werken, maar dat is ook te zeggen van reguliere behandelingen en medicatie

ik heb koppijn, kom maar door met de ibu, want aspirine, daar kun je me een strip van voeren, reactie is nul komma nul
terwijl die dingen als pijnstiller bedoelt zijn

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:47

ik heb koppijn, kom maar door met de ibu, want aspirine, daar kun je me een strip van voeren, reactie is nul komma nul

Als ik saridon neem wordt mijn hoofdpijn veel erger terwijl het bij kennis juist het beste werkt..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:50

Wilawander schreef:
Kan zijn. Maar denk dat het altijd het proberen waard is. Baadt het niet schaadt het niet. Wat met de chemische middelen niet altijd zo is.
Vindt dat je erg negatief bent. Ook met chemische middelen weet je niet of de behandeling aanslaat. Daar zijn ook positieve en negatieve ervaringen.
Dus kortom iedereen zal zijn eigen ervaringen moeten maken maar dat moet je dan wel durven.
baat het niet dan schaad het niet gaat ook in de kruiden en homeopathie wereld niet altijd op
en dat is wel iets waar ik me dood aan kan ergeren
mensen lezen het woordje "natuurlijk" en haleluja dien maar toe
maar zo werkt het dus niet
je kunt niet willekeurig maar wat in je dier of in jezelf gaan stoppen onder het aloude cluche "baat het niet dan schaad het niet"
voorbeeldje : denk aan zeewier wat handig kan zijn, maar dieren met een gevoeligheid kunnen wel een verstoorde schildklier werking krijgen door chronische toediening van zeewier door de jodium die er in zit, baat het niet, het kan wel schaden

dus alles met mate, niet zomaar chronisch toedienen en altijd met kennis van zaken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-04-08 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:53

detour schreef:

Als ik saridon neem wordt mijn hoofdpijn veel erger terwijl het bij kennis juist het beste werkt..

zal je nog een voorbeeld geven Clown

Temazepam is een hypnoticum (slaapmiddel), ontwikkeld als, en wetenschappelijk bewezen als slaapmiddel
als ik die dingen vreet, dan doet het bij het tegenovergestelde, ik word druk en wakker...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:38

Sonja_vR schreef:
Wilawander schreef:
baat het niet dan schaad het niet gaat ook in de kruiden en homeopathie wereld niet altijd op
je kunt niet willekeurig maar wat in je dier of in jezelf gaan stoppen onder het aloude cluche "baat het niet dan schaad het niet"
voorbeeldje : denk aan zeewier wat handig kan zijn, maar dieren met een gevoeligheid kunnen wel een verstoorde schildklier werking krijgen door chronische toediening van zeewier door de jodium die er in zit, baat het niet, het kan wel schaden

dus alles met mate, niet zomaar chronisch toedienen en altijd met kennis van zaken

Dat laatste ben ik het met je eens hoor. Hadt ik er misschien ook bij moeten zetten. maar als niks meer helpt is dit toch het minst schadelijke wat je uit kan proberen. Met wat kennis erbij kan je het dan gerust uitproberen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:44

Sonja_vR schreef:
Wilawander schreef:

Dat vind ik van knoflook dus ook...tegen de muggen werkt het niet en een overdosis knoflook kan lijden tot bloedarmoede bij paarden.Knoflook gezond...voor ons wel,maar bij paarden is het zaak om te weten hoeveel je geeft.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:48

Baat het niet, dan schaadt het niet is een gevaarlijke redenering.
Het feit dat homeopathie wordt gebruikt, ipv een aangewezen behandeling,
kan op zich al gevaarlijk zijn.

Een paar voorbeelden :

Citaat:
Baby Gloria dood door homeopathie
In 2002 stierf Gloria Thomas, oud 9 maanden, na en waarschijnlijk door een homeopathische behandeling. Gloria had vanaf de leeftijd van 4 maanden al eczeem gehad. Haar vader, Thomas Sam, was docent homeopathie (in Australië wordt homeopathie aan HBO-instellingen onderwezen, preciezer: aan colleges voor Technical And Further Education), en had zijn dochter ook homeopathisch behandeld. Manju Samuel, de moeder van Gloria, is werkzaam in de IT. Beiden waren met hun dochter twee maanden in India geweest, waar een oom het wicht ook homeopathisch en naturopathisch had behandeld. Toen ze terugkwamen in Australië was Gloria doodziek en in grote pijn, maar de ouders wachtten nog een ruim een week voor ze haar naar het kinderziekenhuis te Randwick brachten. Daar stierf ze enkele dagen later aan sepsis. Ze was ernstig ondervoed (onder meer tekorten aan eiwit, zink en vitamine A), haar thymus was geslonken en haar haar was onnatuurlijk licht van kleur. Zo erg had men het in dat ziekenhuis nog nooit gezien.

Citaat:
Dood en bedrog in IMC Maria Magdalena
Op 10 december 2007 publiceerde de Inspectie voor de Gezondheidszorg een rapport over een onderzoek naar Patrick van Eeghem en Carine Bolijn. De kliniek blijkt heel wat meer te doen dan zich te verrijken aan personen met chronische vermoeidheid en andere onbegrepen klachten. De inspectie had onderzoek gedaan naar aanleiding van drie concrete klachten.
Sabine van Rijckevorsel (1948), advocaat in ruste, had leverkanker waarvoor ze al in 2004 geopereerd was. Daarna bleken er uitzaaiingen te zijn waarvoor ze meerdere chemokuren kreeg, waarvan de laatste, in 2006, goed leek aan te slaan. Mw. Van Rijckevorsel zocht hulp bij Bolijn die haar met een lecherantenne (een soort wichelroede, zie volgend blog) onderzocht. In plaats van dat ze iets kreeg om de chemo draaglijker te maken, werd haar voorgespiegeld dat de goddelijke krachten haar een nieuwe lever zouden geven, maar dan moest ze wel stoppen met de chemo, wat ze onder grote druk van Bolijn inderdaad ook deed in juli 2006. Ze overleed op 26 augustus 2007 (het IGZ-rapport geeft een datum die niet overeenstemt met de overlijdensadvertentie op internet). Voor haar dood heeft ze contact opgenomen met IGZ. Het relaas in het IGZ-rapport van haar behandeling, de verzinsels van de behandelaars en hun unverfroren ontkenningen na confrontatie met de klachten tarten elke beschrijving. Zo kreeg mw. Van Rijckevorsel te horen dat de kankercellen helemaal weg waren, of dat ze er nog wel waren, maar ‘energetisch dood’ en dat laten maken van scans gevaarlijk was, want dan zouden de nieuw gematerialiseerde levercellen weer teniet worden gedaan. Het doet denken aan de 19de-eeuwse mediums die beweerden dat het je tijdens de seances nooit het licht aan mocht doen omdat dit gevaarlijk was voor het gematerialiseerde ectoplasma en het medium dan wel kon doodgaan.

Nog meer onthutsende verhalen :Dood en bedrog in IMC Maria Magdalena

Het gaat hier natuurlijk over mensen,
maar het zal bij paarden net hetzelfde zijn.
Als ik bv. hoor vertellen dat bij koliek een homeopatisch middel wordt gebruikt,
vind ik dat op zich al zeer dubieus.

Rob

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:57

Rob, bij dat eerste verhaal staat "waarschijnlijk"; er wordt niet gesproken over het medicijn en het kind was ondervoed. Maar dat heeft toch niks met homeopathie te maken?.. Bij koliek zijn er wel dingen die je kunt doen voor de arts er aan komt scheuren, ter verlichting van de pijn...

Verhaal twee vind ik ook heel vreemd.. Goddelijke krachten zijn mij ook een beetje zweverig in deze casus.
Dit lijken me niet twee gevallen van homeopathie die zijn toegepast en de doordsoorzaak zijn.
Sorry, maar hier overtuig je me niet mee.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:18

Homeopathie is op zich niet schadelijk, maar als mensen zo'n geloof hebben in homeopathie,
dat ze een reguliere behandeling achterwege laten, kan het wél zeer gevaarlijk worden.

Het kind was waarschijnlijk ondervoed omdat het niet kon eten door de pijn.
Een reguliere behandeling had minstens de pijn weggenomen,
zodat het kind niet ondervoed was geraakt.
Waarschijnlijk, inderdaad, want het kind is dood,
en je kunt dus nooit bewijzen wat er precies is gebeurd.
Maar één ding is zeker, als de ouders niet zo koppig en dom waren geweest
om uitsluitend homeopathie te gebruiken, dan was het kind nu nog in leven.

Wat het tweede geval betreft, lees het volledige verhaal bij de link maar een keer.

Rob

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:21

Dat ben ik dan ook met je eens, hoor, bij dermate heftige klachten vind ik ook dat je eerst regulier actie moet ondernemen.

Linkje zal ik idd keer lezen, maar moet zo eerst met jaarling naar reguliere kliniek voor rontgenfoto, dier staat al wel op de Arnica. Hand in hand kameraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:21

RobvdPK schreef:
Wilawander,
in dat geval moet je dringend contact opnemen met de Amerikaanse onderzoeker James Randi.
Randi looft namelijk een beloning van 1.000.000 dollar uit aan iedereen die onder gecontroleerde
omstandigheden kan bewijzen dat homeopatische middelen écht werken.

Dan wil ik graag nu wetenschappelijk bewijs hebben zwart op wit dat dit geen een of andere scam spam of hoax of een of andere waardeloze nep site is, heb dan wel geen laboratorium aan huis maar wel wetenschappelijk bewijs zwart wit hier op papier dat mijn kat genezen is van FORL, een aandoening die tot nu toe nog niet genezen kan worden door reguliere medicatie.
Artsen staan voor een raadsel....Het is onverklaarbaar.

Dus kom maar op zwart wit met je bewijzen dat deze man niet uit zn nek zit te kletsen Lachen

Bijzonder dat mensen dit soort onzin nog geloven Huilen van het lachen

OEPS Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:40

RobvdPK schreef:
Homeopathie is op zich niet schadelijk, maar als mensen zo'n geloof hebben in homeopathie,
dat ze een reguliere behandeling achterwege laten, kan het wél zeer gevaarlijk worden.

en daar heb je idd het /een probleem te pakken
het is in mijn ogen heel belangrijk om goed te kijken wanneer je wat doet
naar mijn mening moet je gewoon de ogen open houden, en van alle kanten de positieve dingen meepakken , en ondersteuning zoeken
maar wel goed blijven kijken en nadenken

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:01

Citaat:
Dan wil ik graag nu wetenschappelijk bewijs hebben zwart op wit dat dit geen een of andere scam spam of hoax of een of andere waardeloze nep site is

Doe niet zo belachelijk. Al eens van Google gehoord ?
Zoek dan maar eens op James Randi.

Citaat:
Artsen staan voor een raadsel....Het is onverklaarbaar.

Wel, ik heb zo 't gevoel dat de artsen bij jou wel eens meer voor een raadsel staan...
Cool

Rob

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:37

RobvdPK schreef:

Wat het tweede geval betreft, lees het volledige verhaal bij de link maar een keer.

Rob

En niet een week hadden gewacht met naar het zhs gaan na bij thuiskomst
Wellicht hebben de artsen het eczeemverhaal wel 'opgegeven' in de zin van dat zij ook niks konden vinden wat hielp.
Het zijn vaak maar halve verhalen.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:00

Cheveyo schreef:
Wellicht hebben de artsen het eczeemverhaal wel 'opgegeven' in de zin van dat zij ook niks konden vinden wat hielp.

Ik snap niet dat je over dit geval nog wilt discussiëren Frusty .
Doe voor één keer je ogen open.
Nog voor ze naar Indië vertrokken,
hadden de ouders twee afspraken bij een reguliere arts laten voorbijgaan.

En zelfs als de reguliere arts niets aan het eczeem had kunnen doen,
dan nog had die wél voor een aangepaste pijnbestrijding kunnen zorgen.

Rob

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:00

Cheveyo schreef:
RobvdPK schreef:

Rob

Ja en die halve verhalen worden met een hoop fanatsie weer aangevuld en dan heeft de homeopathie het gedaan.......... Rolleyes

Rob vdPK
Ik heb al menig keer door homeopathie kunnen voorkomen dat de dierenarts moest komen voor gaskoliek. Of voorkomen dat het nog ernstiger werdt. Nux Vomica ontgift bijvoorbeld maar lost ook gassen op/verlicht waardoor het paard rustiger wordt enz. Ook heeft het mijn konijn eens onzettend goed geholpen toen deze een gasbuik hadt. Maar toen dacht mijn konijn natuurlijk, nu heb ik medijnen en hop de dikke buik is weg. Lips are sealed

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:48

Het heeft niets met halve verhalen en fantasie,
maar alleen met feiten te maken.

Er wordt niet gezegd dat homeopathie 'het' gedaan heeft.
Homeopathie is een mix van water en alcohol, het kan dus helemaal niets doen.
Er wordt wél gezegd dat homeopathie gevaarlijk kan zijn,
als mensen er zodanig op betrouwen, dat ze een reguliere behandeling achterwege laten.

En nee, je kunt met nux vomica niet voorkomen dat een DA moet komen bij gaskoliek.
Je hebt alleen het geluk gehad dat een koliekaanval spontaan weer verdwenen is.
Als je werkelijk het risico neemt om bij serieuze koliek eerst met homepathie te gaan behandelen,
dan is het alleen een kwestie van tijd voor je minder geluk hebt.

Rob

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:11

RobvdPK schreef:
Het heeft niets met halve verhalen en fantasie,
maar alleen met feiten te maken.

Er wordt niet gezegd dat homeopathie 'het' gedaan heeft.
Homeopathie is een mix van water en alcohol, het kan dus helemaal niets doen.
Er wordt wél gezegd dat homeopathie gevaarlijk kan zijn,
als mensen er zodanig op betrouwen, dat ze een reguliere behandeling achterwege laten.

En nee, je kunt met nux vomica niet voorkomen dat een DA moet komen bij gaskoliek.
Als je werkelijk het risico neemt om bij serieuze koliek eerst met homepathie te gaan behandelen,

Rob

Ik heb het over een beginnende koliek hé? Waarbij een dierenarts adviseert om te gaan wandelen enz. Het paard waarbij dit meermaals heeft geholpen. Hielp wandelen niks waardoor dierenarts moest komen en de hele trucendoos wordt los getrokken. Als ik dan Nux Vomica gaf (wat de dierenarts overigens zelf ook vaak spuit bij koliek) ging het wel goed.

Een ander paard hier werdt koliekerig als er onweer op komst was. Gaf ik Cheledonium dan ging het goed. Kreeg ze het niet dan werdt ze koliekerig.

Bij een serieuze koliek komt er uiteraard een dierenarts bij. Knipoog Ik bedoel hiermee alleen dat homeopathie wel goed werkzaam kan zijn/ondersteunend. Maar je moet wel weten waarneer.

Heb nog wel een mooi voorbeeld. Een hond met baarmoederonsteking. Kan (nog) niet geopereerd worden om andere medische redenen. Is een jaar geleden onstaan. Zij krijgt Pulsatilla. Wordt er mee gestopt krijgt ze na een paar dagen uitvloeing enz. Blijf je het geven dan is de hond fit. (ook in de bloedwaardes). Hoe verklaar je dan zoiets als het niet werkzaam is. Tong uitsteken

Edit: Mag ik weten (mag ook via PB) wat jij doet in de paarden/medische wereld? Is gewoon intresse.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:16

RobvdPK schreef:

Rob

Helemaal mee eens, met wat geluk is het gaskoliek, maar stel dat het een verstoppingskoliek is, dat heb ik helaas pas meegemaakt met een paard, het risico wachten zou fataal geweest zijn. Hier hielp enkel een spoed-operatie en voor de operatie sonderen omdat de maag vol zat, dit paard had reflux door de verstopping. Als 'leek' kun je niet beoordelen en heb je de middelen ook niet om te weten om wat voor soort koliek het gaat. Met wat pech ben je echt te laat, wij hadden geen uur langer kunnen wachten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:20

Dan zou het praktijkvoorbeeld van de haan in shock wat zo weer overeind zat door homeopatisch vewerkte opium ook wel toeval zijn?.. Je gaf het dier geen cent meer.
Hoe dan ook: Het dier heeft het gehaald en dat was de inzet!