Downsyndroom bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Downsyndroom bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:24

Karyotypering is niet erg betrouwbaar, je hebt de FISH-methode (betrouwbaarder) en tegenwoordig schijn je ook SNPs te kunnen gebruiken. Als je echt het vermoeden hebt dat je een tri-27 of andere chromosoomafwijking hebt zou ik met Utrecht contact opnemen. Al deze testen kunnen met afgenomen bloed (of liever, het DNA daaruit) gedaan worden, dus dat is op zich geen belemmering.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:26

Heb je ook een foto?
Ik ben wel benieuwd in hoeverre het paard op je buurjongetje lijkt (je snapt me wel).
Ik heb nml nog nooit een downie beest meegemaakt en ben toch wel benieuwd hoe dat zich uit....

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:29

tja... lastig.. dat het paard niet klopt, dat is duidelijk. maar ja.. wat klopt er niet.
Op een gegeven moment hoop herkenningspunten met de symptomen van CA, maar daar hebben we op laten testen, en dat had ze niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:30

Het hangt van de trisomie af of er uiterlijke afwijkingen zijn. Bij tri-27 iig niet, alleen in de beweging (en gedrag dus). Veel trisomieën worden als embryo al geresorbeerd, komen dus nooit ter wereld. Het zijn bovendien bijna altijd de kleine chromosomen (de hoge nummers dus) waar weinig genen op liggen, waar wel eens iets fout bij gaat. Zowel bij paarden als bij mensen. Bij de grote chromosomen gebeurt dat niet, of iig komt er dan geen veulen (of kind) ter wereld.

Meest voorkomende chromosoomafwijking schijnt trouwens monosomie X te zijn bij merries, die dan onvruchtbaar zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:36

Nou ja het is heel situatie gericht. Loop ik in een vreemde drukke stad, met veel mensen dan is ie weer redelijk "relaxt" (voor zijn doen dan he ;))dat is een nieuwe omgeving waar hij nog geen beeld van heeft gevormd. Maar loop ik hier in de wijk dan mag er geen auto anders staan dan anders. Zijn liefste vriendje die door een ander dan de vaste baas wordt uitgelaten is veranderd in een dodelijk monster. Oudejaarsdag? Dan houdt ie rustig 24 uur zijn behoeftes op, geen probleem. Je krijgt hem de voordeur niet eens uit. En zo zijn er nog 1001 voorbeelden..

Overigens is dit een hond die dan echt opzoek is naar troost en aanmoediging op zo'n moment. En die geef ik hem ook. Dat is het enige waar hij goed op reageert, wat dat betreft net een kind. Zoals ik al eerder zei negeren/boos worden/meesleuren werkt enkel averechts, omdat hij die angst nou eenmaal ervaart...

Wendybrian schreef:
@choco broodje, erg sneu voor je hond natuurlijk maar wel interessant gedrag.
Hij is hij angstig voor veel stimuli?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:38

Zie dit topic net bovenkomen.
Over Down bij paarden weet ik niets.
Maar ik herinner me wel nog een veulentje van een minipaardje dat hier geboren is, ondertussen 15 jaar geleden.
Veulen had een heel raar hoofdje, bovenkant dikker dan normaal.
Was geen dwergje, want verhoudingen in lichaam klopten wel.
Hij had zijn tongetje uithangen en liep meestal met het hoofdje naar beneden.
Bij de vraag aan de DA of hij mogelijk een waterhoofdje of zo had, kreeg ik het antwoord dat het een "dummy" veulen was.
Zou waarschijnlijk niet lang leven, want hij bleek ook een raar hartruisje te hebben.
We hebben ons best gedaan om hem zolang hij leefde een goed leventje te bezorgen, maar ook niet overdreven, want je zag duidelijk dat er iets niet pluis was met hem.
Hij is 14 dg na de geboorte gestorven.
Had hem ook meteen kunnen laten inslapen, maar vond het beter voor de merrie om hem er bij te laten lopen.
Ze heeft ook rustig afscheid kunnen nemen en heeft erna niet echt getreurd, wist waarschijnlijk ook al op het gevoel dat er iets mis was met haar zoontje.
Achteraf bekeken was het misschien wel een idee geweest om een autopsie te laten doen op hem.
Maar daar zagen we toen het nut niet van in.
Merrie heeft achteraf nog 2 gezonde veulens gekregen.