zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:45

Ik ben voor zenuwsnede.
Het is niet altijd definitief, de zenuw groeit vaak weer aan elkaar, soms al binnen 3 maanden, soms pas na jaren en heel soms niet.
Toch zou ik het laten doen bij een paard met duidelijke hko.
Ik ken dus zo'n paard, staat nu op wiggen en is ingespoten. Helpt dit niet, dan een zenuwsnede de oplossing. Het paard is al meer dan 3 jaar steeds kreupel, dan weer tijdje niet, dan na enige trainingen weer wel. Dit paard werkt graag. Ondanks dat ie op 3 benen loopt af en toe, springt ie zelf hindernissen als ie los in de bak loopt.
Dit paard doe je gewoon plezier om hem aan het werk te houden. DUs in zo'n geval ben ik voor ene zenuwsnede. De pijn is weg, het paard kan weer met plezier bereden worden. Je moet wel goed de hoeven in de gaten houden, en dat soort dingen. Maar ik vind het dus wel een oplossing.

Bij mensen met chronische pijn in de nek snijden ze ook zenuwen door. Die mensen kunnen daarna weer goed functioneren. Waarom een paard dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:57

Tja Desiree, zo simpel is het dus niet, was het maar waar.

Je houdt van je paard en of je nou wel of geen geld hebt, doet daar niks aan af. De liefde voor mijn paard is niet afhankelijk van de getallen op mijn bankrekening hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:00

Lovely, heb je gelezen wat Germie schreef? Snap je dat nu helemaal niet? dat vind ik toch echt raar hoor. Ik snap ook niet dat jij het verband met geld niet ziet. Heb het toch duidelijk uitgelegd. IEmand die van zijn paard houdt, bespaart NIET op veterinaire kosten, die brengt hem gewoon naar de slacht. DAT is het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:24

Desiree schreef:
Lovely, heb je gelezen wat Germie schreef? Snap je dat nu helemaal niet? dat vind ik toch echt raar hoor. Ik snap ook niet dat jij het verband met geld niet ziet. Heb het toch duidelijk uitgelegd. IEmand die van zijn paard houdt, bespaart NIET op veterinaire kosten, die brengt hem gewoon naar de slacht. DAT is het verschil.

Nee, dat snap ik inderdaad niet.
En nogmaals, de hoogte van mijn bankrekening is niet beslissend over wat ik wel of niet voor mijn paard doe, geld speelt geen enkele rol. Het gaat mij om de gezondheid en het welzijn van het paard en niet die van mijn bankrekening.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:54

Een paard krijgt gewoon een waardig leven terug bij een zenuwsnede. Dat is toch de bedoeling? Tuurlijk kun je zo'n paard dan aan gort rijden door te hard te trainen, maar ik neem aan dat de meeste mensen dat niet zullen doen.
Mensen mogen ene waardig leven hebben, mag je dus zenuwsnedes bij doen, ik vind het bij paardne ook kunnen.
Een paard met een zenuwsnede krijgt weer plezier in eht leven en het werk. De pijn is immers weg.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:56

Sjuimpje"]
[quote="Adrienne schreef:
MMMM vreemd ik vindt dat mensen die met het argument van de kosten komen en zich in allerlij bochten wringen om hun paard maar niet te hoeven helpen. Juist de genen zijn die alleen aan zichzelf denken. Je hebt een dier daar ben je verantwoordelijk voor. Dat houd niet op als het dier iets gaat mankeren.

Ik mag toch wel hopen dat je niet op mijn persoonlijk doelt???
Als dat zo is zijn dit de meest misselijkmakende woorden die ooit op Bokt tegen mij gezegd zijn, en ik kan je vertellen dat er al aardig wat sh*it aan me voorbij is gegaan.
Je wilt niet weten wat voor kosten ik op het moment maak aan een paard met mok... Daar zou ik een veulen voor kunnen kopen waar ik al een half jaar op zit te azen...
[/quote]

Nee ik bedoel niet jou persoonlijk. Ik bedoel de mensen in het algemeen die een paard als een wegwerp artikel zien. Zo van Oei hij is kapot we nemen een nieuwe.
Dit komt veel vaker voor dan je denkt. Ik zie het ook in mijn omgeving. Een paard loopt een blessure op of krijgt iets als HKO. Nou dan moet ie er maar uit. Doet er niet toe waarheen als ze hem maar kwijt zijn want hij kost geld en levert niks op. Of nou hij moet er uit want ze kunnen hier nu geen Z2 meer mee halen. DAT is de gedachte gang die ik heel erg egoistisch vind. Niet de mensen die proberen hun paard nog te redden. Je bent verantwoordelijk voor je paards gezondheid. En dat wil dus niet zeggen dat je hem er uit doet als er iets is, maar dat je hem nog een zo goed mogelijk leven geeft. Dus als dat betekend een zenuwsnede dan is dat zo vindt ik. Als je dan financiel in de problemen zou komen kun je hem altijd gewoon ergens bij andere bv oude paarden goedkoop op een wei zetten zodat hij in elk geval nog een paar waardige jaren heeft zonder pijn.

Wat mij aan jou verkeerd schoot is telkens weer de vraag waar je het voor doet. Nou ik doe het voor het welzijn van mijn paard en zeker niet voor mezelf,of voor het geld. Want wat ons Raci inmiddels al gekost heeft wil jij gewoon niet weten. Dus opruimen was wel veel goedkoper geweest.
Verder kost ze me een hoop stallings geld en ik kan haar niet rijden. Maar ik leef elke dag opnieuw op als ik zie hoe ze speelden door de wei gaat. Dat is voor mij genoeg. En als eer straks niets anders op zit dan zenuwsnede dan zal ik dat zeker ook doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:03

Lovely"]

Nee, dat snap ik inderdaad niet.
En nogmaals, de hoogte van mijn bankrekening is niet beslissend over wat ik wel of niet voor mijn paard doe, geld speelt geen enkele rol. Het gaat mij om de gezondheid en het welzijn van het paard en niet die van mijn bankrekening.
[/quote]

hier verklaring:

.
Nou ik doe het voor het welzijn van mijn paard en zeker niet voor mezelf,of voor het geld. Want wat ons Raci inmiddels al gekost heeft wil jij gewoon niet weten. Dus opruimen was wel veel goedkoper geweest.
.

snap je het nu NOG niet? Bij hen speelt geld ook geen rol, in tegendeel, ze doen er alles voor om hun paard te redden en een goed leven te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:05

Waarom moet ik hier discussieren over geld terwijl mij dat helemaal niks interesseert?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:09

omdat paarden zo duur zijn in onderhoud, staan de financien heel vaak in verband met het welzijn van het paard. Zoals Adrienne al zei, bij de meeste mensen moet het paard "opgeruimd" worden als hij niet meer voldoet. Want dan kost hij alleen maar geld. Bij honden kun je er nog wel een gezonde hond bij nemen, bij paarden meestal niet. Dan houdt de sport gewoon op. Geld zal jou niet interesseren maar dit is wel een discussie over het welzijn van paarden. In de meeste gevallen moet het welzijn van dieren wijken voor het welzijn van de portemonee van de eigenaar.
Hier is het juist andersom, mensen hebben veel geld ervoor over om aan middelen te komen om hun paard maar niet op te hoeven ruimen en TOCH een goed leven te geven. Snap je het nu nog niet?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:09

WE hebben het over het redden van een paard. Afmaken hoeft dus niet.
Dus een zenuwsnede en het paard kan in leven blijven.
Dat lijkt mij dan een makkelijke keuze als geld niet meespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:30

Desiree schreef:
omdat paarden zo duur zijn in onderhoud, staan de financien heel vaak in verband met het welzijn van het paard. Zoals Adrienne al zei, bij de meeste mensen moet het paard "opgeruimd" worden als hij niet meer voldoet. Want dan kost hij alleen maar geld. Bij honden kun je er nog wel een gezonde hond bij nemen, bij paarden meestal niet. Dan houdt de sport gewoon op. Geld zal jou niet interesseren maar dit is wel een discussie over het welzijn van paarden. In de meeste gevallen moet het welzijn van dieren wijken voor het welzijn van de portemonee van de eigenaar.
Hier is het juist andersom, mensen hebben veel geld ervoor over om aan middelen te komen om hun paard maar niet op te hoeven ruimen en TOCH een goed leven te geven. Snap je het nu nog niet?

Nee, ik begrijp niet wat je punt nu is. JIj discussieert over geld en niet over welzijn. Wat iedereen met zijn paard doet moet men zelf maar weten vind ik, je kunt niet elk zielig dier redden, daar was ik al achter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:41

Maar als je van je paard houdt Lovely, dna kun je het leven wel waardig laten zijn en het plezier in het werk weer teruggeven aan het paard door een zenuwsnede.
Daar is niets op tegen lijkt mij.

Dat het een geld kost weten we al, daar hoevne we niet meer over te dicussieren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:49

Als ik het artikel van de DA lees wat Cowgirl hier gequote heeft is dat zeker niet iets wat ik een paard zou willen aandoen maar het kan ook anders.
Als ik de keuze heb tussen een paard af laten maken c.q. inslapen of hem/haar nog een paar jaar gunnen zonder pijn op de wei dan kies ik voor het laatste.

Een paard met pijn in leven laten is voor mij geen optie maar een paard af laten maken wat nog een paar jaar gelukkig door kan leven wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:01

Lovely schreef:
Nee, ik begrijp niet wat je punt nu is. JIj discussieert over geld en niet over welzijn. Wat iedereen met zijn paard doet moet men zelf maar weten vind ik, je kunt niet elk zielig dier redden, daar was ik al achter.

ik discusieer WEL over het welzijn EN over het geld omdat die ONLOSMAKELIJK met elkaar verbonden zijn!
Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met die laatste opmerking, want DAT is hier in deze discussie NIET aan de orde. De mensen hier hebben geen zielig dier dat gered moet worden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:56

Inderdaad Percy en Germie dat bedoel ik nou ook. Waarom zou je je paard die kans niet geven. Wat betreft rijden van zulke paarden, ik denk dat het paard er alleen maar beter van wordt als je hem ook rijdt .(recreatief bedoel ik dan, voor dat er weer een aantal mensen boven op me vliegen) Verder heb je, denk ik, de mogelijkheid te speuren naar de oorzaak van het probleem en het op te lossen. Je krijgt dus een beetje extra tijd om je paard als nog te helpen. Buiten dat is beweging het beste medicijn. Door beweging wordt de doorbloeding beter en ontwikkelen de spieren en banden zich dusdanig dat ze in staat zijn het gebrek op te vangen. Alleen om te kunnen bewegen moet de pijn weg. Je moet dus ergens door dit cirkeltje zien heen te breken

Wie weet is er over een jaar of twee drie een medicijn op de markt. Er zijn een aantal veel belovende dingen die nu getest worden.
Ik ben niet bereid haar pijn te laten lijden dus moet ik wat anders. Voor mij ligt de keuze om een zenuwsnede te laten doen misschien wel weer heel anders dan bij een ander. Mijn paard profiteert al van de nieuwe kennis. Haar cyste is inmiddels tot bijna niks terug gebracht door het nieuwe middel. De kans op door haar voet gaat is dus nul. De rede waarom ze nu niet kreupel vrij wil worden weten we nog niet misschien is het wel helemaal geen HKO meer wie zal het zeggen. Maar wat we wel weten is dat als het herstel de komende maanden doorzet en ze toch niet kreupel vrij wil worden we haar gaan laten opereren als het kan.
Ze is ook nu ze niet goed loopt nog veel te levenslustig om haar af te laten maken. Als ze de kling! van haar halstertouw hoort nou dan ga maar opzij staan! Want je krijgt van heel dicht bij een demo handstand en ook te zien dat je met je kont boven je hoofd makkelijk kunt lopen. Pas als de joligheid er af is voelen we onze voet weer en doen we wat rustiger aan eerder niet!

Dit is duidelijk niet omdat haar instinkt dat zegt maar gewoon omdat ze er lol in heeft.. Want dat van dat instinkt vindt ik de grootste larie die er is. Als het waar zou zijn wat sommigen hier beweren en een paard kan faken dat het niet meer kreupel is, beklaag ik de dieren die het in het wild zouden willen vangen. Die krijgen dan nooit wat te eten. Juist doordat ze niet goed lopen vallen ze ten prooi, dat een dier langer kan lopen door een uit angst ontstaan hoog gehalte aan adrenaline dat geloof ik direct maar dat is van tijdelijke aard, dat faken om te overleven is verre van waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:31

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:

ik discusieer WEL over het welzijn EN over het geld omdat die ONLOSMAKELIJK met elkaar verbonden zijn!
Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met die laatste opmerking, want DAT is hier in deze discussie NIET aan de orde. De mensen hier hebben geen zielig dier dat gered moet worden.
[/quote]

Nee, ik zeg ook niet het hier aan de orde is. Ik weet alleen dat er genoeg zielige paarden zijn, als je goed om je heen kijkt dan zie je ze wel.

Adrienne, een paard zal altijd zijn best doen om zo min mogelijk kreupel te lopen en als je ze uit hun vertrouwde omgeving haalt (buitenrit bijvoorbeeld) dan vertelt hun instinct dat ze een hoger risico lopen. Je gelooft het misschien niet, maar het is echt zo. Er zijn namelijk meerdere veeartsen die mij dit verteld en/of bevestigd hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:35

Lovely schreef:
[Nee, ik zeg ook niet het hier aan de orde is. Ik weet alleen dat er genoeg zielige paarden zijn, als je goed om je heen kijkt dan zie je ze wel.

Adrienne, een paard zal altijd zijn best doen om zo min mogelijk kreupel te lopen en als je ze uit hun vertrouwde omgeving haalt (buitenrit bijvoorbeeld) dan vertelt hun instinct dat ze een hoger risico lopen. Je gelooft het misschien niet, maar het is echt zo. Er zijn namelijk meerdere veeartsen die mij dit verteld en/of bevestigd hebben.
[/quote]

Laat mij maar niet om me heen kijken. op de vorige stal zag ik zielige dieren en daarom ben ik er weggegaan. Ik zie het niet graag als ik toch niets kan veranderen aan de situatie.

Goed, ervanuit gaande dat paarden proberen goed te lopen:
mijn paard loopt niet goed meer van nature door gebrek aan kraakbeen. Het vreemde echter is dat als ik hem aan zijn vet zit en het achterbeen belast, dan gaat hij het toch goed neerzetten. Dan zou ik hem dus eigenlijk niet moeten rijden. Maar....... de fysio en de veearts hebben gezegd dat door niet rijden hij slechter wordt en de bespiering juist een hoop kan opvangen. Helaas moet je voor bespiering trainen.

xXIreenXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:38

ALs ik het goed begrijp is een zenuwsnede hetzelfde als dat een paard zijn zenuw (door een val, ongeluk of wat dan ook) door is ??
Want mijn paard Bokai (zoals sommige van jullie misschien weten) heeft geen gevoel meer in haar linkervoorbeen.
Daardoor loopt ze wel een beetje raar met haar hoef, en ik snap niet hoe ze dan wel bv "voetje" voelt of als ik de haren in de kootholte aan het schoonmaken ben Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:43

Adrienne schreef:
Ze is ook nu ze niet goed loopt nog veel te levenslustig om haar af te laten maken. Als ze de kling! van haar halstertouw hoort nou dan ga maar opzij staan! Want je krijgt van heel dicht bij een demo handstand en ook te zien dat je met je kont boven je hoofd makkelijk kunt lopen. Pas als de joligheid er af is voelen we onze voet weer en doen we wat rustiger aan eerder niet!

Dit is duidelijk niet omdat haar instinkt dat zegt maar gewoon omdat ze er lol in heeft.. Want dat van dat instinkt vindt ik de grootste larie die er is.

Ik ben bang dat je het nu heel erg mis hebt en dat je het instinct van je paard heel erg onderschat.
Overigens ken ik heel veel paarden die als een stuiterbal tekeer gaan, vooral als ze eigenlijk alleen maar mogen stappen wegens een (tijdelijke) blessure. Het merendeel van de paarden behoudt hun looplust, ookal zijn ze kreupel. Als je ze losgooit, zullen ze net zo tekeer gaan als dat ze normaal doen. Je kunt daar niet aan afleiden of ie wel of geen last heeft, ze gaan namelijk gewoon even.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:04

xXIreenXx schreef:
ALs ik het goed begrijp is een zenuwsnede hetzelfde als dat een paard zijn zenuw (door een val, ongeluk of wat dan ook) door is ??
Want mijn paard Bokai (zoals sommige van jullie misschien weten) heeft geen gevoel meer in haar linkervoorbeen.
Daardoor loopt ze wel een beetje raar met haar hoef, en ik snap niet hoe ze dan wel bv "voetje" voelt of als ik de haren in de kootholte aan het schoonmaken ben Verward

Waarschijnlijk voelt ze gewoon nog wel op de huid en voelt ze dus je aanraking. Zou dat het kunnen zijn?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:17

Hoe langer ik over dat niet kreupelen tijdens het buitenrijden omdat dat een risicovolle omgeving zou zijn nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat onze huidige paarden veel te gedomesticeerd zijn om zulk onderscheid nog te kunnen maken.
Ik vind het heel interessant dat die dierenartsen dat zeggen maar ik vraag me af waar ze dat op baseren en of deze bewering op onderzoek gestoeld is.

Pas bij het lezen over de zenuwbeschadiging van Bokai realiseerde ik me dat ik hier wel degelijk mee te maken heb gehad.
In 1984 werd mijn paard geopereerd aan een griffelbeenfractuur, bij het bijkomen in de recoverybox is hij gevallen en daarbij is een zenuw van zijn rechtervoorbeen onherstelbaar beschadigd. Dat ik daar in deze hele discussie niet bij heb stilgestaan heeft alles te maken met het feit dat hij daarna nog acht jaar lang dagelijks gewerkt heeft, op de wei heeft gelopen, dressuurwedstrijden heeft gelopen. Ja zelfs een cross was geen enkel probleem. Die dierenartsen in Utrecht hadden ook gezegd dat hij waarschijnlijk gewoon zou kunnen functioneren.
Heel af en toe zakte hij spontaan door dat been heen en in die acht jaar zijn we daardoor een keer hard onderuit gegaan.

Of die zenuw helemaal dood was weet ik niet en het is natuurlijk iets anders dan een zenuwsnede maar feit blijft dat hij prima kon functioneren ondanks dat probleem terwijl zeker de eerste tijd die zenuw in elk geval totaal gevoelloos geweest is.
Tot mijn grote verdriet is hij in 1992 overleden aan iets geheel anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 21:23

De keuze is mij dus voorgelegd.

Financieel gezien ging mij dit grapje dik 3000 gulden kosten. Toch niet iets wat je zo op tafel hebt liggen.
De DA vertelde me dat ik misschien nog 5 jaar er wat mee kon doen.
dan heb je ook nog altijd het risisco van een narcose.
De dag dat de DA mij dit vertelde had hij een half uur geleden een paard in laten slapen wat zwaar bevangen uit de narcose kwam.

maar nu is nog de vraag: zou je je zelf kunnen vergeven als je paard op een dag zonder hoef zou staan, of dat hij tijdens een buiterit in elkaar klapt en ter plekke afgemaakt moet worden. Alleen omdat jij voor die zenuwsnede hebt gekozen om dat leive dier nog een paar goede jaren te geven.

dat mensen niet inzien dat hun paard lijd heb ik met eigen ogen ondervonden en dat leed is nog niet voorbij.
Iemand die dus geen afscheid kan nemen.

Voor Germie: ga met dat HKO paard eens naar AdB voor je de zenuwsnede laat doen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:28

Lovely"]

Dit is duidelijk niet omdat haar instinkt dat zegt maar gewoon omdat ze er lol in heeft.. Want dat van dat instinkt vindt ik de grootste larie die er is.

Ik ben bang dat je het nu heel erg mis hebt en dat je het instinct van je paard heel erg onderschat.
Overigens ken ik heel veel paarden die als een stuiterbal tekeer gaan, vooral als ze eigenlijk alleen maar mogen stappen wegens een (tijdelijke) blessure. Het merendeel van de paarden behoudt hun looplust, ookal zijn ze kreupel. Als je ze losgooit, zullen ze net zo tekeer gaan als dat ze normaal doen. Je kunt daar niet aan afleiden of ie wel of geen last heeft, ze gaan namelijk gewoon even.
[/quote]

Nou verder van de waarheid kun je niet komen. Dit heeft totaal niets met instinkt te maken. Trouwens mijn paard wordt niet alleen gestapt.
Ze doet altijd dol. Als je haar van de wei haalt en weer terug zet is ze weer net zo uitgelaten als daar voor. Staat ze een dag op de wei haal haar er af en zet haar terug en dan zoek maar dekking daar gaan we weer.
Ik heb ook al meerdere paarden gezien, ook die van mij toen het haar erg slecht ging, met echte problemen die gaan niet te keer op de wei, die maken hoog uit een bokkesprongetje en gaan dan vlug rustig ergens staan! Dus dit uitgelaten rondrennen zegt voor mij dat ze nog lol in haar leven heeft, ik ken mijn paard en ze laat echt wel zien als het haar niet goed gaat! Ik weet niet wat voor dierenarts jij spreekt maar dat van dat instinkt is echt zo ver van de waarheid. Zoals ik al eerder schreef gaat dit alleen op voor tijdelijke (angst) reacties waardoor het adrenaline gehalte zo hoog oploopt dat ze door alles en iedereen heen rennen. Maar dat is van heel tijdelijke aard. Mijn paard gaat buiten de poort echt niet goed lopen puur omdat ze buiten de poort is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 09:14

Cowgirl schreef:
Voor Germie: ga met dat HKO paard eens naar AdB voor je de zenuwsnede laat doen.

Het is niet mijn paard. Een zenuwsnede kan het paard weer gewoon laten functioneren. Afmaken is gewoon niet aan de orde. Door de huidige behandeling gaat het over en kan het paard weer de sport in, of het wordt een zenuwsnede als het niet overgaat.
ADB valt gewoon af, het is niet mijn paard, eigenaar ziet dat niet zitten.
HEt vreemde aan ADB vind ik nog steeds dat buiten bokt niemand over hem praat. ZE kijken mij gek aan als ik adb noem. Ik twijfel zelf ook nog.

Momenteel is het dus nog geen zenuwsnede, het is nog niet zover. Maar ik blijf erbij dat je zo'n mooi sportpaard nog wel de lol in het leven terug mag geven. En als een paard lol heeft ineht rijden, dan zie ik niet in waarom je met zo'n paard niet meer mag dressuren of een sprongetje maken. Tuurlijk kan er wat misgaan met die zenuwsnede, maar dat kan met alles.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:27

Cowgirl schreef:
maar nu is nog de vraag: zou je je zelf kunnen vergeven als je paard op een dag zonder hoef zou staan, of dat hij tijdens een buiterit in elkaar klapt en ter plekke afgemaakt moet worden. Alleen omdat jij voor die zenuwsnede hebt gekozen om dat leive dier nog een paar goede jaren te geven.

Dit is niet aan de orde. Dat van die hoef aftrappen geloof ik helemaal niets, maar ik zal het de dierenarts de volgende keer vragen als ik hem spreek. Ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen. Waar heb je dit gehoord dat een gesneden paard zijn hoef af kan trappen?
Het in elkaar klappen tijdens een buitenrit kan voorkomen worden als je zo'n paard ook na een zenuwsnede blijft behandelen als een hko paard en gewoon regelmatig de arts foto's laat maken om te zien of het verergerd ja of nee. Bij Raci is het bv. in 4 jaar tijd niet verslechterd. Op dit moment zelfs verbeterd! Dus dan is van erdoor zakken helemaal geen sprake! Iemand die zijn paard laat zenuwsnijden moet natuurlijk niet zijn kop in het zand steken en denken dat het dan genezen is, dat is natuurlijk niet.
Ik denk verder dat of iemand beslist een zenuwsnede al dan niet te doen gewoon persoonlijk is. En wat je ook kiest, die keuze is goed want je hebt dat gedaan wat je zelf het beste lijkt en dan is het altijd goed. Ik kan me heel goed voorstellen dat je een ontzettend moelijke keuze gemaakt heb Cowgirl en ik wens je sterkte bij je verlies.