Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Needje schreef:Ten eerste kan je ons spijsverteringssysteem niet vergelijken met die van een paard. Wij kunnen ook niets met gras. Doordat paarden ene bepaalde bactieriehuishouden heeft zij wel.
En omdat men het vroeger deed, wil niet zeggen dat het goed is. Die mestquotem is er ook niet voor niets.
We kunnen allemaal oud worden op hamburgers, maar we weten ook allemaal dat deze niet gezond zijn.
moniekk schreef:oke we weten inmiddels wortels zijn minder gezond dan we denken..
maar wat is het wel gezonde alternatief van wortelen? ik had al een tip gekregen om kolen andijvie enz.. te voeren maar dit jaagt de kosten behoorlijk op(ookal kijk je bij de aanbiedingen), of je moet t zelf poten, voor mij dus geen optie.
weet iemand nog een ander beter alternatief wat wel gezond is (gewoon alleen veel water bevat?) en wat ook nog te doen is met de kosten?
) Citaat:Het is algemeen bekend dat een teveel aan nitraat schadelijk is voor de gezondheid. De in het maagdarmkanaal gevormde nitriet verdringt de zuurstofbinding aan de hemoglobine, met als gevolg dat er tekort zuurstof door het bloed wordt getransporteerd, wat leidt tot o.a. verlies van weerstand. Hoe meer gras of andere voedingsgewassen met veel nitraat, hoe ernstiger de aanslag op de gezondheid.
moniekk schreef:oke we weten inmiddels wortels zijn minder gezond dan we denken..
maar wat is het wel gezonde alternatief van wortelen? ik had al een tip gekregen om kolen andijvie enz.. te voeren
Needje schreef:Vraag is Waarom wil je wortels geven?
Een paard heeft vezels nodig. Die zitten praktisch niet in wortels.
Mijn paard krijgt best af en toe een wortel. Maar dat is echt als snoepje voor een kind.
Needje schreef:Dat begrijp ik, maar vind het apart dat een DA wortels voorschrijft en niet gewoon hooi.
Needje schreef:Maar dan nog snap ik niet waar die wortels goed voor zijn.
Ruwvoer de hele dag zou moeten volstaan.
edit: op ruwvoer moeten ze veel langer kauwen, waardoor ze meer speeksel aanmaken, welke nodig is om de bacterien in de maag beter kunnen werken. Waardoor het beter verteerd wordt en daardoor dus geen maagproblemen en geen koliekproblemen...
Needje schreef:Ruwvoer geen voedingswaarde??
Het maag-darmstelsel van een paard is er op gebouwd juist om de hele dag door kleine beetjes te eten.
Wat heet verder onbeperkt. Bij een paard wat geen gras krijgt is als stelregel om zeker 1 kg hooi per 100 kg paard te geven per dag. Dat voldoet aan de basisbehoefte ruwe celstof.
Alani schreef:
Ik zie geen voordelen in ruwvoer als buikvulling, maw waar totaal geen voedingswaarde in zit. Ook de hele dag vreten vind ik niet goed, daarvoor krijgen ze veel te gemakkelijk hun voer (geen kleine hapjes, maar grote happen)
Alani schreef:Tuurlijk volstaat ruwvoer, alleen voer ik mijn paarden dat niet onbeperkt. Dan vreten ze de godganselijke dag door totdat ze op het punt van knappen staan. Daarbij komt ook dat ik geen rollades wil hebben, dus bij mij krijgen ze ruwvoer van een goede kwaliteit, in porties. Hoeveel ze krijgen hangt af van hoeveel het paard nodig heeft (oog van de meester).
Ik zie geen voordelen in ruwvoer als buikvulling, maw waar totaal geen voedingswaarde in zit. Ook de hele dag vreten vind ik niet goed, daarvoor krijgen ze veel te gemakkelijk hun voer (geen kleine hapjes, maar grote happen)
Ik wil met mijn reacties zeker niet zeggen, dat mijn manier de enige goede is. Het is iets dat mij en mijn paarden past.
.

Needje schreef:![]()
Over wortels: Ik voer dan toch liever dat oude hooi.![]()
Overigens, als je paard op stro staat kan ie daar wat van knabbelen als ie behoefte daar aan heeft tussen de hooibeurten door)
Nazarma schreef:Te veel wortels!! daar zou ik echt mee oppassen dalijk word je paard oranje!!![]()
haha nee grapje
4 tot 6 wortels per dag kan echt geen kwaat hoor
Needje schreef:Die wat onderschrijft?