Teveel wortels, slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: Teveel wortels, slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 06:43

oke we weten inmiddels wortels zijn minder gezond dan we denken..

maar wat is het wel gezonde alternatief van wortelen? ik had al een tip gekregen om kolen andijvie enz.. te voeren maar dit jaagt de kosten behoorlijk op(ookal kijk je bij de aanbiedingen), of je moet t zelf poten, voor mij dus geen optie.
weet iemand nog een ander beter alternatief wat wel gezond is (gewoon alleen veel water bevat?) en wat ook nog te doen is met de kosten?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:33

Needje schreef:
Ten eerste kan je ons spijsverteringssysteem niet vergelijken met die van een paard. Wij kunnen ook niets met gras. Doordat paarden ene bepaalde bactieriehuishouden heeft zij wel.
En omdat men het vroeger deed, wil niet zeggen dat het goed is. Die mestquotem is er ook niet voor niets.
We kunnen allemaal oud worden op hamburgers, maar we weten ook allemaal dat deze niet gezond zijn. Haha!

Needje; het ging mij met name om de zgn. schadelijke stoffen, niet zo zeer over ons spijsverteringsysteem. Uiteraard snap ik ook wel dat je dat niet met elkaar kunt vergelijken Haha!

VWB de hamburger; ik begrijp wel dat deze opmerking hypothetisch bedoeld is, maar de vergelijking is wel wat simpel.
Er zou dan sprake zijn van eenzijdige voeding. Er wordt ook niet gesproken om een paard alleen nog maar wortels te voeren, maar wortels voeren als aanvulling op hun dagelijkse dieet.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:37

moniekk schreef:

maar wat is het wel gezonde alternatief van wortelen? ik had al een tip gekregen om kolen andijvie enz.. te voeren maar dit jaagt de kosten behoorlijk op(ookal kijk je bij de aanbiedingen), of je moet t zelf poten, voor mij dus geen optie.
weet iemand nog een ander beter alternatief wat wel gezond is (gewoon alleen veel water bevat?) en wat ook nog te doen is met de kosten?

Ook deze producten worden op akkers verbouwd die teveel bemest zouden worden (vestzak vs broekzak / linksom vs rechtsom Tong uitsteken )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:54

Vraag is Waarom wil je wortels geven?
Een paard heeft vezels nodig. Die zitten praktisch niet in wortels.
Mijn paard krijgt best af en toe een wortel. Maar dat is echt als snoepje voor een kind.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:16

Over nitraat vond ik dit:
Citaat:
Het is algemeen bekend dat een teveel aan nitraat schadelijk is voor de gezondheid. De in het maagdarmkanaal gevormde nitriet verdringt de zuurstofbinding aan de hemoglobine, met als gevolg dat er tekort zuurstof door het bloed wordt getransporteerd, wat leidt tot o.a. verlies van weerstand. Hoe meer gras of andere voedingsgewassen met veel nitraat, hoe ernstiger de aanslag op de gezondheid.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:19

moniekk schreef:

maar wat is het wel gezonde alternatief van wortelen? ik had al een tip gekregen om kolen andijvie enz.. te voeren

Paarden ajb NOOIT kool voeren; dit is sterk gasvormig en kan daardoor
tot koliek leiden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:35

Needje schreef:
Vraag is Waarom wil je wortels geven?
Een paard heeft vezels nodig. Die zitten praktisch niet in wortels.
Mijn paard krijgt best af en toe een wortel. Maar dat is echt als snoepje voor een kind.

Da's voor mij simpel.
Ze vinden het lekker en hebben mooi wat te doen.
In de winterperiode staan bij mij de paarden toch meer op stal dan in de zomer. Laten we het maar houden op 'Dat breekt zo lekker de dag' Haha!

Een da verbonden aan de Faculteit Utrecht heeft mij een aantal jaren het advies gegeven om winterwortels te gaan voeren. In zijn optiek was het juist goed om bij koliekgevoelige paarden koliek te voorkomen en door het kauwen wat ze doen, is het positief vwb speekselaanmaak. Wat op zijn beurt weer maagproblemen (maagzweren) voorkomt. Dat is het lichamelijke, ook voor de geestestoestand van een paard zie ik voordelen, ze hebben meer te doen en vervelen zich dus minder. (ik heb gelukkig ook geen paarden met stalgebreken, ondanks dat ze winterperiode redelijk veel op stal staan).

Je zult begrijpen dat ik vertrouw op het advies van arts die verbonden is aan een vooraanstaande kliniek.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:38

Dat begrijp ik, maar vind het apart dat een DA wortels voorschrijft en niet gewoon hooi.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:41

Needje schreef:
Dat begrijp ik, maar vind het apart dat een DA wortels voorschrijft en niet gewoon hooi.

Ben bang dat je me niet goed begrijpt. Het is de bedoeling dat ze de wortels erbij krijgen als aanvulling op hun rantsoen. Dus gewoon ruwvoer eventueel aangevuld met brok en daarnaast wortels.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:43

Maar dan nog snap ik niet waar die wortels goed voor zijn.
Ruwvoer de hele dag zou moeten volstaan.

edit: op ruwvoer moeten ze veel langer kauwen, waardoor ze meer speeksel aanmaken, welke nodig is om de bacterien in de maag beter kunnen werken. Waardoor het beter verteerd wordt en daardoor dus geen maagproblemen en geen koliekproblemen...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:55

Needje schreef:
Maar dan nog snap ik niet waar die wortels goed voor zijn.
Ruwvoer de hele dag zou moeten volstaan.

edit: op ruwvoer moeten ze veel langer kauwen, waardoor ze meer speeksel aanmaken, welke nodig is om de bacterien in de maag beter kunnen werken. Waardoor het beter verteerd wordt en daardoor dus geen maagproblemen en geen koliekproblemen...

Tuurlijk volstaat ruwvoer, alleen voer ik mijn paarden dat niet onbeperkt. Dan vreten ze de godganselijke dag door totdat ze op het punt van knappen staan. Daarbij komt ook dat ik geen rollades wil hebben, dus bij mij krijgen ze ruwvoer van een goede kwaliteit, in porties. Hoeveel ze krijgen hangt af van hoeveel het paard nodig heeft (oog van de meester).
Ik zie geen voordelen in ruwvoer als buikvulling, maw waar totaal geen voedingswaarde in zit. Ook de hele dag vreten vind ik niet goed, daarvoor krijgen ze veel te gemakkelijk hun voer (geen kleine hapjes, maar grote happen)

Ik wil met mijn reacties zeker niet zeggen, dat mijn manier de enige goede is. Het is iets dat mij en mijn paarden past.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:59

Ruwvoer geen voedingswaarde??
Het maag-darmstelsel van een paard is er op gebouwd juist om de hele dag door kleine beetjes te eten.
Wat heet verder onbeperkt. Bij een paard wat geen gras krijgt is als stelregel om zeker 1 kg hooi per 100 kg paard te geven per dag. Dat voldoet aan de basisbehoefte ruwe celstof.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:04

Needje schreef:
Ruwvoer geen voedingswaarde??
Het maag-darmstelsel van een paard is er op gebouwd juist om de hele dag door kleine beetjes te eten.
Wat heet verder onbeperkt. Bij een paard wat geen gras krijgt is als stelregel om zeker 1 kg hooi per 100 kg paard te geven per dag. Dat voldoet aan de basisbehoefte ruwe celstof.

Needje begrijp je me nu of wil je me niet begrijpen. Ik schrijf dat niet, lees ajb mijn berichtje nog eens door

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:16

Alani schreef:

Ik zie geen voordelen in ruwvoer als buikvulling, maw waar totaal geen voedingswaarde in zit.
Ook de hele dag vreten vind ik niet goed, daarvoor krijgen ze veel te gemakkelijk hun voer (geen kleine hapjes, maar grote happen)

Tsja, mijn reactie baseer ik op dit stukje.
Ik wil je met alle liefde begrijpen, maar als ik het lees zoals ik het lees begrijp ik het dus niet.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:27

Alani schreef:
Tuurlijk volstaat ruwvoer, alleen voer ik mijn paarden dat niet onbeperkt. Dan vreten ze de godganselijke dag door totdat ze op het punt van knappen staan. Daarbij komt ook dat ik geen rollades wil hebben, dus bij mij krijgen ze ruwvoer van een goede kwaliteit, in porties. Hoeveel ze krijgen hangt af van hoeveel het paard nodig heeft (oog van de meester).
Ik zie geen voordelen in ruwvoer als buikvulling, maw waar totaal geen voedingswaarde in zit. Ook de hele dag vreten vind ik niet goed, daarvoor krijgen ze veel te gemakkelijk hun voer (geen kleine hapjes, maar grote happen)

Ik wil met mijn reacties zeker niet zeggen, dat mijn manier de enige goede is. Het is iets dat mij en mijn paarden past.

Jammer, dat je dit niet hebt gequote, nu is het uit zijn verband gerukt.

Maar ik wil het nog best eens uitleggen als ik te criptisch ben geweest.

Bij mij krijgen de paarden ruwvoer waar ze bij teveel krijgen dik van worden. Dus geen overjarig hooi of vogeltjes hooi oid. Dus hooi, voordroog van eerste kwaliteit, 2e snee.
Zo duidelijk?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:30

Dus het is meer in de trant van dat oud hooi geen voedingswaarde heeft en dat je daar het nut niet van inziet als buikvulling?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:34

Yep, we zitten weer op dezelfde golflengte Haha! .

Zo dan kunnen het nu weer hebben over wortels Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:35

Go jij! Go jij!

Over wortels: Ik voer dan toch liever dat oude hooi. Haha! Tong uitsteken
Overigens, als je paard op stro staat kan ie daar wat van knabbelen als ie behoefte daar aan heeft tussen de hooibeurten door)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:48

Needje schreef:
Go jij! Go jij!

Over wortels: Ik voer dan toch liever dat oude hooi. Haha! Tong uitsteken
Overigens, als je paard op stro staat kan ie daar wat van knabbelen als ie behoefte daar aan heeft tussen de hooibeurten door)

We mogen gerust van mening verschillen.

Over het voeren van stro ben ik met je eens, maar daar ben ik ook wel voorzichtig mee ivm koliek (paardafhankelijk). Een ander paard van ons staat overigens wel op stro, bedoeld als bodembedekker, maar ze knabbelt er altijd wel lekker in

Xsara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:49

Nazarma schreef:
Te veel wortels!! daar zou ik echt mee oppassen dalijk word je paard oranje!! Clown Clown haha nee grapje Haha! 4 tot 6 wortels per dag kan echt geen kwaat hoor Knipoog

Is zeker geen grapje hoor, heb dat toch echt wel bij een paard gezien die een oranje gloed over zich heen had door te veel wortels Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:20

Slijmvliezen kunnen ook iets geel worden bij veel wortels.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:32

Xsara; als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek. heb je wel gedeeltelijk gelijk.
Onze vosmerrie is in de 'wortelperiode' altijd veel dieper van kleur. Maar onze schimmel is echt niet oranje. Ik denk dat het per paard ook zal verschillen. Bij de andere paarden (zwart en bruin) zie ik ook geen verschil.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:40

Bètacaroteen (plantaardige vit.A): bevordert genezing van slijmvliezen en weefsels, en verhoogd weerstand
bij ziekte. Zit in wortelen, groene groenten, boerenkool, spinazie, peterselie, abricozen.
(bron www.vita-novalis.nl

Needje ben benieuwd naar de bron die dit onderschrijft

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:45

Die wat onderschrijft?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:26

Needje schreef:
Die wat onderschrijft?

dat slijmvliezen geel kunnen worden van wortels. Ik heb gegoogled en kan niets vinden over dat van het eten van wortels gele slijmvliezen kunnen optreden, dus ik was benieuwd waarop jij je uitspraak baseert.