Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paarden (in de sport) met afwijkende stand in been?..kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:42

Nou, suleilitha, succes met je paard, klinkt veelbelovend!! Wel beetje eng, die woekering..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:51

Dank je Detour, maar er is niks engs aan. Hij heeft een enorme trap tegen het spronggewricht gehad, is daardoor een half jaar lang kreupel geweest maar ze hebben hem gewoon in de hengstenweide laten lopen. Achteraf is dat het beste geweest denk ik. De woekering moet je zien als een soort litteken op het bot die dus ook niet meer weggaat. Op de kliniek waar de foto's zijn gemaakt zeiden ze dat het cosmetisch wel te fixen was door een operatie, maar gezien het paard echt de sterren van de hemel loopt en hij ook niet voor de fokkerij is bedoeld dus naar een keuring zou moeten, vinden we het totaal zinloos om er iets aan te laten doen. Een paard alleen maar voor het mooie plaatje een half jaar laten revalideren voor iets waar hij geen last van heb zie ik dus totaal niet zitten...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:53

Noemen ze die woekering dan artrose?..

Ik geloof trouwens ook niet dat er een paard rondloopt met 4 perfecte benen en er zijn vast zat paarden met osteochondrose op hoog nivo in de sport..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:55

Mijn paard haar been is naar binnen gegroeid op 4 jarige leeftijd. Ze is uit het wild gehaald in polen en ze hebben har in carentene gezet in NL.. Dit paard wou zo graag achter de andere paarden aan die langs haar box liepen dat ze de hele tijd lingsom rondjes is gaan lopen waardoor haar voet in die stand is gaan staan.
Ik train haar elke dag en ze heeft nergens last van.. ze is erook nooit kreupel of onregelmatig opgeweest en dit is nu 1,5 jaarterug

groetjes lindy
voor foto's van het rijden zie in mijn pro het wielkopolski paard daisy

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:56

Lindy, super!! En hopelijk is dat rondjesgedrag nu voorbij?.. Als ze maar lekekr rechtuit kunnen lopen; en misschien is je paard qua groei nog iets verbeterd? Ze was tenslotte nog jong toen het gebeurde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:31

nee Detour, dit is geen artrose.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:41

detour schreef:
Lindy, super!! En hopelijk is dat rondjesgedrag nu voorbij?.. Als ze maar lekekr rechtuit kunnen lopen; en misschien is je paard qua groei nog iets verbeterd? Ze was tenslotte nog jong toen het gebeurde...

Ja bij mij staat ze gewoon lekker buiten en kan ze zelf bepalen wanneer ze weer naar binnen gaat op de nachten na dan dus totaal geen stress etc.. Ze is nog steeds jong ze is pas 5 en nu in 1 jaar tijd is het al heel vooruit gegaan..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:26

KLinkt wel hoopgevend, Lindy!
Mijn veulen is wakkerder geworden door de cacarea, het middel doet in ieder geval iets goeds met haar. Volgende week wordt ze weer op de kliniek bekapt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:15

Ik rijd ook een ruin die achter wat bodemwijd staat {hij is niet frans,want de hakken komen niet naar elkaar toe} en z'n achterbeen is vrij steil en het stuk van de sprong naar de kogel vrij lang.Ik merk wel dat hij daardoor meer moeite heeft om te gaan dragen,en moeite om zo'n a.b er goed onder te zetten in zijgangen,sb en noem maar op.Maar hij doet wel z'n best,blijft aanpakken en is nu M1,wat hij in het geheel helemaal niet onverdienstelijk doet.
Hij is nog nooit een pas kreupel ermee geweest,en ik denk dat die slijtage ook wel meevalt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 10:39

Esprit haar been lijkt geen problemen te geven, ze groeit verder goed door, al blijft het wel een raar gezicht (als je het tenminste ziet)..

Ik hoop dt het draaien tijdens haar verdere groei geen belemmeringen gaat geven.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:31

Mijn merrie heeft 1 achterbeen dat een klein beetje naar buiten gedraaid staat.
Ze heeft jaren in de sport gezeten. Jaren dressuur gelopen tot M niveau & een paar jaar gesprongen tot L niveau maar in training sprong ze over haar eigen lengte met nog plaats over. Allemaal niet met mij hoor.
Nu is ze 13 & heeft ze lichte artrose in het linker kniegewricht aan haar voorbeen. Maar niets aan haar scheef achter been !

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:34

Niisj schreef:
Mijn merrie heeft 1 achterbeen dat een klein beetje naar buiten gedraaid staat.
Ze heeft jaren in de sport gezeten. Jaren dressuur gelopen tot M niveau & een paar jaar gesprongen tot L niveau maar in training sprong ze over haar eigen lengte met nog plaats over. Allemaal niet met mij hoor.
Nu is ze 13 & heeft ze lichte artrose in het linker kniegewricht aan haar voorbeen. Maar niets aan haar scheef achter been !

Voor artrose hoef ik ook niet bang te zijn; ze denken meer aan overbelaste pezen en banden eventueel.. Maar wel fijn, Niisj, dat het toch zo goed heeft uitgepakt! Knipoog

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:55

Mijn pony staat met haar achterbenen ontzettend naar buiten, weet niet zo snel hoe die stand heet. Ze heeft gewoon Z gesprongen, nooit last van gehad. Ik heb het in ieder geval niet gemerkt, en de pony heeft het ook niet laten merken. Nu heeft ze atrose dus worden er geen wedstrijden meer gesprongen, want dat kan ze niet meer aan (wekelijks). We maken nog wel aardig wat sprongen. We springen zowieso 1x in de week tijdens de les, gaan soms nog op oefenparcours en springen af en toe ook nog wel zonder begleiding. Verder rijden we 1x in de week dressuur, dit is niet haar sterkste kant vandaar maar 1x in de week. Verder word ze 1x in de week met touwtjes gelongeerd en rijden we 3x in de week buitenritten. Dus paarden met een afwijkende stand van de benen kunnen wel degelijk de sport in. Knipoog

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:08

mijn hafje van nu 5, zet sinds haar 4 e haar hoeven naar binnen, iemand een idee wat dat kan zijn

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 13:11

haf_jessie schreef:
mijn hafje van nu 5, zet sinds haar 4 e haar hoeven naar binnen, iemand een idee wat dat kan zijn

Geen idee, misschien een topic er over maken, dat mensen ideeen hebben? Ach gut