Osteopaat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Osteopaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:54

ProudJustify schreef:
Wel grappig, degene die mijn paardje masseert is ook afgestudeerd DA en heeft nog diverse andere opleidingen gedaan omtrent paarden, is nu ook nog een opleiding osteopatie aan het afronden bij icreo, geloof toch niet dat dit een beunhaas is eigenlijk...... Knipoog
Maar ieder zijn eigen menig natuurlijk. Lachen

Dat is vast Linda Cool

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:57

Yep Lachen
Echt super hoe zij werkt, ben zo blij dat ik haar heb
leren kennen.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:59

zo denk ik er ook over!
heb 1 behandeling gehad en niks dan positiefs !
paard is in bijna alles veranderd!
zowel met rijden als met de omgang. Hij lijkt (!) vrolijker, beter in zijn vel.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:03

Mijn merrie was vorig jaar door diverse oorzaken eigenlijk nog maar een zak botten met een velletje erom en had echt geen plezier meer in haar leven, maar na 1 behandeling door de osteopaat en daarna training en massage is ze nu weer bijna de oude, ze is nu eerder te dik dan te mager en ze heeft weer plezier in haar leven. Ze staat weer in haar eentje te bokken en te gillen in de bak terwijl de andere paarden staan te suffen. Laatst heeft ze weer lekker een massage gehad en binnenkort weer even nagelopen door de osteopaat. Nee hoor mijn paarden laat ik voortaan bijhouden, ze hebben er echt baat bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:09

een keer proberen kan geen kwaad toch? Niet bij massage in elk geval. Ik laat me vaak genoeg door mijn vriend masseren en heb er nooit iets aan overgehouden... Met "kraken" is het risico dat er dingen mis gaan groter. Dat heb ik zelf ervaren. Als je verkeerd gekraakt wordt zit je dat behoorlijk dwars!

Als het geen merkbaar effect heeft was het 1x en nooit weer. Je had er ook een dagje uit voor kunnen gaan of een avondje stappen... Als het wel werkt en je paard gaat fijner lopen is dat heel fijn.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre het werkt. Helaas komen de meest ervaren mensen niet bij ons in de buurt.

De osteopaten van Icreo hebben een goed opleiding gehad. eerst fysiotherapie, evntueel aangevuld met manuele therapie, dan fysio voor dieren en osteopatie. Ik vertrouw ze net zo goed met mijn paard als ik mijzelf aan mijn eigen fysio- manuele therapeut toevertrouw...

Sportmassage wordt bij mensen al erg lang toegepast. Diegenen die bij Happy-athlete de jack meaghar methode mogen toepassen hebben minimaal een diploma voor sportmassage bij mensen, vervolgd door de Jack Meagher methode cursus.
Als je mensen mag masseren, waarom dan niet dieren? Meestal zijn de dieren het proefkonijn Tong uitsteken, nu moeten de mensen er eerst aan geloven.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:10

@unamie

Goed lezen en dan pas antwoorden !!! De cursus duurt 6 dagen met 3 terugkom dagen. Nijd heb ik niet want ik ben geen fysio. Ik hoef geen verstand te hebben van de methode om te weten dat je in hooguit 9 dagen, niet iets kan beheersen dat zo complex is. Het halen van zo'n certificaat kost een hoop geld en het betekent helemaal niets !! Jij denkt dat je heel wat bent, maar je blijft een beunhaas, met een certificaat dat niets voorstelt en ook niet is erkent. Fysio's hebben wel een echt certificaat en een beroepsvereniging die na-en bijscholing verzorgd. Kan jij diagnoses stellen? of duik je op ieder paard dat je aangeboden wordt omdat je een paar tientjes kan verdienen met een beetje geknijp en interessant doen? Of het werkt? Tuurlijk een gezond paard zal het best lekker vinden. Blessures kan je helaas niet oplossen, want je hebt de kennis niet in huis. gr.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:24

@ Joyce

Dat is het probleem juist. Iedereen mag zich THERAPEUT noemen. Iedereen mag zich OSTEOPAAT noemen. Opleiding tot Manuele paarden therapeut bestaat niet in Nederland. De enige opleidingen die erkent zijn door het Rijk, zijn : Dieren Fysiotherapeut en sinds kort Paarden Chiropraticor (FES) De rest is dus beunhaas. hg.

nb. Vergelijk mensen niet met paarden. Mensen besluiten zelf tot iets, paarden niet. Mensen kennen hun grenzen, paarden ook, alleen hun ruiters niet !!
Laatst bijgewerkt door Adrian op 08-02-08 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:30

Marielle Kamphorst is ook dierfysiotherapeut+ opsteopaat.
Is die dan geen 'beunhaas'? Grappig woord:)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:38

Iemand die officieel dierfysio is, is geen beunhaas. Het gaat hier om mensen die na een korte massage-cursus zich Therapeut noemen. gr.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:00

Adrian schreef:
Goed lezen en dan pas antwoorden !!! De cursus duurt 6 dagen met 3 terugkom dagen. Nijd heb ik niet want ik ben geen fysio.

Verspreid over een jaar!!! pas dán krijg je een certificaat!!!!!
Zonder vooropleiding (minimaal sportmasseur) kun je de opleiding niet volgen
In totaal ben je dus minimaal 2 jaar kwijt.
Laat je eerst goed voorlichten, voordat je hier allerlei onzin plaatst.

Adrian schreef:
Ik hoef geen verstand te hebben van de methode om te weten dat je in hooguit 9 dagen, niet iets kan beheersen dat zo complex is.

Dus je weet er zelf helemaal niets van, maar hebt er wel een uitgesproken mening over..
Dat zegt al genoeg natuurlijk Clown

Adrian schreef:
Het halen van zo'n certificaat kost een hoop geld en het betekent helemaal niets !! Jij denkt dat je heel wat bent, maar je blijft een beunhaas, met een certificaat dat niets voorstelt en ook niet is erkent.

Zo dus je weet zelfs ook al wat ik denk... das knap Cool

Ik doe gewoon lekker mijn ding ,zie een hoop paarden flink opknappen
Als ik een paard gedaan heb, krijg ik meestal binnen 2 dagen een mail, van een zéér tevreden eigenaar
die meteen nog meer paarden voor me heeft Cool
En zo blijf je aan het werk..

Adrian schreef:
Fysio's hebben wel een echt certificaat en een beroepsvereniging die na-en bijscholing verzorgd. Kan jij diagnoses stellen? of duik je op ieder paard dat je aangeboden wordt omdat je een paar tientjes kan verdienen met een beetje geknijp en interessant doen? Of het werkt? Tuurlijk een gezond paard zal het best lekker vinden. Blessures kan je helaas niet oplossen, want je hebt de kennis niet in huis. gr.

Dit antwoord zegt duidelijk iets over jou kennis, die je dus niet in huis heb Knipoog
Je moet toch wel een aantal anatomieboeken doorworstelen hoor..
De kosten van een Happy-Atlete massage zijn meer dan een paar tientjes (alleen de mensen in opleiding vragen wat minder)
Pas als je alle spieren weet te benoemen, en de funtie ervan krijg je een certificaat.. eerder niet!

Er worden trouwens momenteel een aantal Grand Prix paarden gemasseerd, volgen de JM methode
Liepen ook mee bij Jumping Amsterdam
Deze Grand prix ruiters zijn ook erg tevreden over het resultaat Cool

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:45

Barbiietut schreef:
Ik geloof dat een Osteopaath kijkt naar het hele lichaam en soort van massage doet, en een chiropractor is een 'bottenkraker'.

correct me if i'm wrong.

een osteopaat voelt in het hele lijf naar blokkades en lost deze dan op met zachte technieken. Het ziet er niet spektaculair uit, want je ziet eigenlijk alleen hun vingers bewegen.
Doordat de blokkades opgelost worden, kan een paard zichzelf in de daaropvolgende weken weer in balans brengen en zal weer makkelijker bewegen.
Een osteopaat haalt dus niet alleen het symptoom (stijfheid bij het rijden bijv.) weg, maar de oorzaak van het probleem.
Mijn paard is 3 weken geleden behandeld voor een blokkade in haar rug.
In galop op de volte wilde ze achter telkens overspringen (dus in de overkruisde galop) en een rondje rechtuit over de hoefslag lukte al helemaal niet, dan sprong ze telkens voor over in de andere galop, wat gepaard ging met een hoop stress.
Ik ging ervanuit dat ik verkeerde hulpen gaf, waardoor ze zo deed, daarom heeft mijn instructrice het ook geprobeerd, ook bij haar lukte het niet.
Mariëlle komt regelmatig bij ons op stal, dus ik heb haar gebeld of ze bij mijn paard kon komen.
Na een volledige week rust en week longeren (eerst onbelast en daarna met bijzet) ben ik er afgelopen week weer opgestapt.
Ze loopt weer los door haar lijf, is rechtgericht, geen stress en spanning meer en ik kan weer rond galopperen zonder problemen, mooi op de achterhand.

Voor diegene die een osteopaat in Groningen zocht:
Mariëlle was afgelopen week weer bij ons op stal en had toen een stagiaire mee, die kwam uit Groningen en doet in Mei eindexamen bij ICREO, maar behandelt ook al wel paarden in de buurt.
Ze loopt het meest stage bij Martine en ik geloof dat zij ook wel regelmatig in de buurt van Groningen zit.
Misschien gewoon eens informeren bij Martine en eventueel navraag doen over haar stagiaire (ik weet alleen een voornaam, die wil ik je desgewenst wel via PB geven)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:03

@unamie

Je begrijpt mij maar gedeeltelijk. Ik zeg, dat het masseren van gezonde paarden zonder blessures meestal geen kwaad kan. Het masseren van paarden die mogelijk een inwendige blessure of afwijking hebben, daar moeten jij en je clubje gewoon vanaf blijven, omdat je daar niet voor opgeleid bent. De oppervlakkige kennis die je bezit is onvoldoende om diagnoses te stellen en een behandelplan te maken. Door jezelf Gecertificeerd Therapeut te noemen, breng je mensen in verwarring en zet je ze op het verkeerde been Pling . Door wie ben je dan gecertificeerd? door de cursusgeefster, namens een dode man in Amerika? Bij wie kan ik terecht, met een klacht over jouw werkwijze, wie controleerd jou? Krijg ik een BTW bon van je, bij betaling? Sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ben je lid van een beroepsgroep die erkent is door het RVV ? Je lift mee op de titel van FysioTHERAPEUT. Nee ik weet niet wat jij denkt, maar ik lees wel hoe je schrijft en kan hierdoor een aardig beeld vormen van wat, je denkwijze is.
Mensen die een beroep uitoefenen, zonder een erkent diploma, blijven toch echt beunhazen.
Dus je eigenlijke beroepsnaam(titel heb je niet) is : Beunhaas Massage Therapeut Zonder Erkent Certificaat hg.

(hiermee bedoel ik niet die masseurs die tevens Fysio en DA zijn uiteraard)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:18

Adrian schreef:
@unamie
Je begrijpt mij maar gedeeltelijk. Ik zeg, dat het masseren van gezonde paarden zonder blessures meestal geen kwaad kan.

Wie ben jij dan wel, om die mening te hebben??
Je hebt er zelf helmaal geen verstand van, zeg je zelf Clown

Adrian schreef:
Het masseren van paarden die mogelijk een inwendige blessure of afwijking hebben, daar moeten jij en je clubje gewoon vanaf blijven, omdat je daar niet voor opgeleid bent. De oppervlakkige kennis die je bezit is onvoldoende om diagnoses te stellen en een behandelplan te maken.

Wát is de definitie van Geblesseerd??
Een paard met stijve spieren heeft is niet geblesseerd.

Adrian schreef:
Door jezelf Gecertificeerd Therapeut te noemen, breng je mensen in verwarring en zet je ze op het verkeerde been Pling . Door wie ben je dan gecertificeerd? door de cursusgeefster, namens een dode man in Amerika? Bij wie kan ik terecht, met een klacht over jouw werkwijze, wie controleerd jou? Krijg ik een BTW bon van je, bij betaling? Sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ben je lid van een beroepsgroep die erkent is door het RVV ? Je lift mee op de titel van FysioTHERAPEUT. Nee ik weet niet wat jij denkt, maar ik lees wel hoe je schrijft en kan hierdoor een aardig beeld vormen van wat, je denkwijze is.
Mensen die een beroep uitoefenen, zonder een erkent diploma, blijven toch echt beunhazen.
Dus je eigenlijke beroepsnaam(titel heb je niet) is : Beunhaas Massage Therapeut Zonder Erkent Certificaat hg. (hiermee bedoel ik niet die masseurs die tevens Fysio en DA zijn uiteraard)

Ik ben nog in de leer, dus nog niet officieel begonnen Knipoog

Als je met die dode man Jack Meagher bedoeld...
Wat meer respect hebben, voor Deze man en zijn methode, zou best op zijn plaats zijn!
Jack Meagher heeft in zijn leven meer dan 1½ miljoen!! mensen én paarden met veel succes gemasseerd
En hij masseerde ook de olympische athleten!
bovendien is zijn massage, de enige die wetenschappelijk bewezen is.
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-02-08 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:26

Ik vind het goed dat je je mening geeft Adrian. Anders weet je dat niet! Ik ga me er verder niet in mengen want ik weet er helemaaaaaal niks van. Maar door dit topic leer ik weer wat bij.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:14

@unamie

Je leest wel heel selectief zeg... Wie ik dan wel ben om een mening te hebben? Gewoon een paardeneigenaar met 50 jaar ervaring in sport en fokkerij.

Ik zei dat je geen verstand van die methode hoeft te hebben.....
Je moest eens weten hoeveel verstand ik heb Haha!

Ik stelde je een heel rijtje vragen en je beantwoordt er maar één. Dat je later als je helemaal afgestudeerd bent, laat inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Ja ik heb heel groot respect voor die Jack Meagher als die heeft gedaan wat jij schrijft. Anderhalf miljoen mensen en ook nog veel paarden... tjonge jonge wat een kei !!! Even rekenen. Stel hij begint op zijn 25e jaar met masseren en stopt op 65 jarige leeftijd. Een jaar heeft 365 dagen- weekenden en feestdagen en een maandje vakantie en 10 ziektedagen per jaar, blijft over 211 werkdagen x 40 werkjaren = 8440 werkdagen. 1.500.000 : 8440 dagen is 178 patienten per dag + nog vele paarden. Wat een duizendpoot was die man.

Wat is geblesseerd ? Weet jij dan hoe het paard aan die stijve spieren is gekomen? Overnomen, op de tocht gestaan, vast gelegen, lendevuur of maandagziekte, verkeerde zit ruiter, rare bokken in de bak, verkeerde voeding, hoefbevangen, hoefkatrolontsteking, gescheurde pezen, verkeerd beslagen, te zware ruiter, verkeerd zadel, verschoven wervel(s) etc. en jij maar masseren omdat het paard er zo van opknapt !!
Krijg ik nog antwoord op mijn overige vragen?
Ben benieuwd HG.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:28

Adrian schreef:
@unamie

Je leest wel heel selectief zeg... Wie ik dan wel ben om een mening te hebben? Gewoon een paardeneigenaar met 50 jaar ervaring in sport en fokkerij.

Ik zei dat je geen verstand van die methode hoeft te hebben.....
Je moest eens weten hoeveel verstand ik heb Haha!

Ik stelde je een heel rijtje vragen en je beantwoordt er maar één. Dat je later als je helemaal afgestudeerd bent, laat inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Ja ik heb heel groot respect voor die Jack Meagher als die heeft gedaan wat jij schrijft. Anderhalf miljoen mensen en ook nog veel paarden... tjonge jonge wat een kei !!! Even rekenen. Stel hij begint op zijn 25e jaar met masseren en stopt op 65 jarige leeftijd. Een jaar heeft 365 dagen- weekenden en feestdagen en een maandje vakantie en 10 ziektedagen per jaar, blijft over 211 werkdagen x 40 werkjaren = 8440 werkdagen. 1.500.000 : 8440 dagen is 178 patienten per dag + nog vele paarden. Wat een duizendpoot was die man.

Wat is geblesseerd ? Weet jij dan hoe het paard aan die stijve spieren is gekomen? Overnomen, op de tocht gestaan, vast gelegen, lendevuur of maandagziekte, verkeerde zit ruiter, rare bokken in de bak, verkeerde voeding, hoefbevangen, hoefkatrolontsteking, gescheurde pezen, verkeerd beslagen, te zware ruiter, verkeerd zadel, verschoven wervel(s) etc. en jij maar masseren omdat het paard er zo van opknapt !!
Krijg ik nog antwoord op mijn overige vragen?
Ben benieuwd HG.

Ik ben je geen enkele antwoord schuldig, en hoef helemaal niets!!
Je leest zelf ook alleen selectief
50 jaar paarden fokken, en je denkt meteen dat je alles weet, ook hoe massage werkt, ook al heb je dat nog nooit gezien, dat is pas knap Cool
Als je ook maar enig idee heeft, hoe een JM massage op de spieren werkt,en het resultaat zou zien zou je er een andere mening over hebben Ja

Vorg jaar hadden we zo iemand die in elk topic, waar het over osteopathie ging, de boel afzeek (osteopathie was klinkklare onzin etc.)
Ostopathie kan ook een bijdrage leveren aan het welzijn van het paard, ook al geloven sommige mensen daar niet in..
Dat mag ieder voor zich weten.
ga er hier geen welles nietes spelletjes van maken.daar zijn BP's voor
Zelf weet ik iig dat het super werkt Ja
Leven en laten leven, zou ik zeggen Lachen

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:52

Nee je bent niets verplicht. Ik vind echter wel, dat als je op een openbaar forum bepaalde zaken beweert, je vragen en kritiek kan verwachten. Het antwoorden hierop is dan wel zo beleeft.

Ik denk dat je geen antwoorden hebt op mijn vragen en kan je ze ook niet geven.
Ik ben niet iemand die in ieder topic mensen loopt af te zeiken. Ik stelde in dit topic een bepaalde zaak aan de kaak, die in mijn ogen niet klopt.

Het gaat niet om een bepaalde vorm van massage de grond in te boren, het gaat mij om het feit dat mensen zich een gecertificeerde massage therapeut noemen en diensten verrichten aan paardeneigenaars, zonder dat zij de kennis in huis hebben om een diagnose te stellen, waarom het paard last heeft van die spierpijnen. Beunhazerij is nooit helemaal uit te bannen, maar je kan er mensen wel voor waarschuwen. En dat hoop ik hierbij dan ook gedaan te hebben.

Ja ik heb 50 jaar ervaring met paarden, jij ook?

En wees gerust...ik denk niet dat ik alles weet van massagetechnieken. Jij denkt dat ik dat denk, maar je weet niet wat ik weet over wat jij denkt te weten!!! Haha! Veel succes !!! hg. A3.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:27

Hmm.
De osteopaten die aangesloten/opgeleid zijn bij icreo zijn ook gecertificeerde dierfysiotherapeuten.

deze mensen hebben een opleiding gevolgd tot fysiotherapeut voor mensen. Daarna een erkende aanvullende opleiding gedaan tot fysiotherapeut voor dieren en vervolgens nog de opleiding tot osteopaat. Ook al zou de werking van osteopatie niet met wetenschappelijk onderzoek bewezen zijn, ik heb minimaal een zeer goed opgeleide erkende dierfysio bij mijn paard gehad.
Dus bij deze beroepsgroep aangesloten osteopaten zijn imo geen beunhazen.

Dan heb je nog de categorie sportmassage.
Die is lastiger. Dat is afhanelijk van de vooropleiding.
Maar noem je iemand die een erkende opleiding sportmasseur voor mensen heeft gedaan dan ook een beunhaas als hij mensen behandeld?
Er is toch gewoon een erkende opleiding voor?

Er zijn in nederland veel vrije beroepen. Therapeut in het een of ander is daar dus 1 van...
Het is voor een leek heel moeilijk het kaf van het koren te scheiden, dus kijk je naar de ervaring en vooropleiding van die persoon. En naar beroepsverenigingen waarbij die persoon aangesloten is en de gedragscode en opleidingseisen die men gesteld heeft om zich bij die vereniging aan te mogen sluiten.

Maar ook onder tandartsen heb je goede en slechte. En bij artsen... Een diploma is helaas ook niet altijd een garantie voor goede kwaliteit.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:51

joyce B schreef:
Hmm.
De osteopaten die aangesloten/opgeleid zijn bij icreo zijn ook gecertificeerde dierfysiotherapeuten.

deze mensen hebben een opleiding gevolgd tot fysiotherapeut voor mensen. Daarna een erkende aanvullende opleiding gedaan tot fysiotherapeut voor dieren en vervolgens nog de opleiding tot osteopaat. Ook al zou de werking van osteopatie niet met wetenschappelijk onderzoek bewezen zijn, ik heb minimaal een zeer goed opgeleide erkende dierfysio bij mijn paard gehad.
Dus bij deze beroepsgroep aangesloten osteopaten zijn imo geen beunhazen.

Fysiotherapie is wel heel anders dan osteopathie Knipoog
Dus het feit dat je dan een opgeleid iemand aan je paard hebt, maakt niet uit, omdat ze heel andere technieken toepassen dan een fysiotherapeut, wat echt niet met elkaar te vergelijken is.
Van 1 persoon weet ik dat ze juist osteopathie is gaan doen, omdat ze dan niet meer alleen het symptoom behandelt (als fysiotherapeut), maar juist de oorzaak, met dus een beter resultaat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:08

@joyce B

Ik kan me helemaal in jou antwoord vinden.
Er zijn inderdaad wel massage opleigingen waar je zonder vooropleiding terecht kan
Happy-athlete heeft de eis dat je minimaal je NGS (nederlands sport genootschap)
diploma moet hebben (is niveau 4)
Officieel ben je dan sportmasseur mét een oficieel diploma
Alleen blessures mag je niet behandelen...en als ik iets niet vertrouw, stuur ik mensen ook altijd door
Er worden ook Massage cursussen aangeboden waar je bij mijn weten zonder vooropleiding aan kan beginnen
dan ligt het heel anders
de massage-opleidingen /cursussen zijn daarom niet over 1 kam te scheren.

Er zijn idd ook Dierenartsen met te weinig paardenkennis, en ook al hebben ze er voor gestudeerd..
Sommige wil ik echt niet bij mijn paarden hebben

Even als 50 jaar ervaringen, hoewel dat natuurlijk ook in je voordeel kan werken, zegt ook dat niet alles..
Het is n.l. niet altijd hoe ouder en wijzer....
Er zijn mensen niet zo heel lang in de paarden hebben maar die alles goed aanvoelen, en steeds proberen hun kenns te vergroten
Er zijn ook doorgewinterde paardenfokkers /hengstenhouders etc. die b.v op hun paard een zeer slecht passend zadel (klapperen, te kleine boom etc. ) op hun paard hebben liggen...
En zulke mensen staan helaas ook niet open voor advies, want ze weten het altijd beter, kunnen immers bogen op járenlange ervaring dus...
In dit geval is het, hoe ouder hoe eigenwijzer Tong uitsteken

De werking van Osteopathie mag dat niet bewezen zijn
Bij mezelf werkt het iig heel goed Cool

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:21

Hoi Luxje, ik beweer ook niet dat het precies hetzelfde is, maar diegene heeft wel de kennis en ervaring van de fysio in huis, dus weet minimaal als fysio precies waar hij/zij mee bezig is. En vanuit die kennis weer kans ziet beter werk te verrichten.

Dat is wat bij mij het vertrouwen wekt.
als iemand zonder enige medische achtergrond/opleiding medische claims doet door een cursus of training die gevolgd is, en beweert dan allerlei kwalen op te kunnen lossen, tja, dan snap ik de redenatie van Adrian over beunhazen echt wel.

Maar een fysiotherapeut voor dieren, die vanuit die achtergrond kennis zijn kennis of ervaring uitbreid met nieuwe technieken of zienswijzen, kan ik geen beunhaas noemen.
Het is in de beroepsgroep zelf om te selecteren. Dus moet je op zoek naar de bron van de kennis/ontwikkeling en vandaaruit kijken wie er goed opgeleid zijn.

Een dierenarts die osteopatie als bijscholing/uitbreiding kennis en vaardigheden kiest, wekt meer vertrouwen dan iemand die vanuit geen enkele achtergrond datzelfde doet.

ik heb liever een dierenarts die zich gesprecialiseerd heeft in alternatieve geneeswijzen, dan iemand die gelijk via de alternatieve kant is opgeleid.

Een eigen opleiding natuurgeneeswijze/homeopathie/Bachremedie bijvoorbeeld ( via Silverlinde?) geeft veel minder vertrouwen dan een arts die zoiets erbij doet omdat hij ervaart dat de normale geneeswijzen niet alles op kunnen lossen en dingen laten liggen die wel aangepakt kunnen worden middels alternatieve wijzen.

Acupunctuur, acupressuur, voetzoolreflexologie bij mensen, diverse massagetechnieken, homeopathie, kruidengeneeskunde, bioresonantie... Er zijn zoveel alternatieve mogelijkheden.

Sommige mensen wijzen alles af als kwakzalverij of beunhazerij of bedrog, anderen hebben ervaren dat het hun probleem heeft helpen oplossen na jaren de normale medische mallemolen doorlopen zonder de echte oplossing te vinden...

@unamie:
Inderdaad... Als je zelf hebt ervaren dat iets helpt of bestaat, dan heb je er meer vertrouwen in.
Zou ga ik met mijn rugproblemen naar een manueel therapeut.
Met mijn spierstijfheid naar een masseur (ben nog opzoek naar een goede in mijn buurt trouwens Tong uitsteken)

Heb bijvoorbeeld zelf ervaren dat reiki werkt omdat het mij heel goed geholpen heeft bij een pijnlijke knieblessure (ongeluk) die na een half jaar nog niet hersteld was en waar de artsen niet serieus mee omgingen omdat het " vanzelf" wel over zou gaan... en om evenwichtiger in mijn vel te komen (en kon het op dat moment echt voelen/ervaren wat er gebeurde, dat was mijn test voordat ik mezelf voor de cursus Reiki I zou opgeven, want als ik er zelf al niets van merkte, zou misschien weggegooid geld zijn)

Zo zijn er ook zat mensen die beweren dat bijv. Char de boel bedriegt met haar readings en zogenaamde paranormale gaven en contacten met het hiernamaals, en ook hier blijft mijn motto... Als je het echt wilt kunnen beoordelen, moet je er voor open staan, het proberen en het ervaren...

Dus: Ga zelf naar een masseur, bijvoorbeeld iemand die de jack Meagher opleiding heeft gedaan. Onderga de behandeling en kijk wat voor effect het op jezelf heeft en hoeveel risico je neemt naar je paard toe als die op deze manier behandeld wordt. Merk je bij jezelf positieve effecten, zonder risico's, dan kun je je paard (in mijn ogen) ook laten behandelen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:35

Adrian schreef:
Nee je bent niets verplicht. Ik vind echter wel, dat als je op een openbaar forum bepaalde zaken beweert, je vragen en kritiek kan verwachten. Het antwoorden hierop is dan wel zo beleeft.

Ik denk dat je geen antwoorden hebt op mijn vragen en kan je ze ook niet geven.
Ik ben niet iemand die in ieder topic mensen loopt af te zeiken. Ik stelde in dit topic een bepaalde zaak aan de kaak, die in mijn ogen niet klopt.

Het gaat niet om een bepaalde vorm van massage de grond in te boren, het gaat mij om het feit dat mensen zich een gecertificeerde massage therapeut noemen en diensten verrichten aan paardeneigenaars, zonder dat zij de kennis in huis hebben om een diagnose te stellen, waarom het paard last heeft van die spierpijnen. Beunhazerij is nooit helemaal uit te bannen, maar je kan er mensen wel voor waarschuwen. En dat hoop ik hierbij dan ook gedaan te hebben.

Ja ik heb 50 jaar ervaring met paarden, jij ook?

En wees gerust...ik denk niet dat ik alles weet van massagetechnieken. Jij denkt dat ik dat denk, maar je weet niet wat ik weet over wat jij denkt te weten!!! Haha! Veel succes !!! hg. A3.

Net als Adrian heb ik de laatste jaren ook steeds meer twijfels over div. 'beroepsgroepen' wat paarden betreft.
Ik zit 34 jaar tussen de paarden en ben oa. officieel instructrice maar dat vind ik van ondergeschikt belang.

Waar ik de laatste jaren geregeld verbaasd over ben is de ostheopathie.
Hierboven werd al de Icreo groep benoemd.
Nou heb ik de laatste 1 1/2 jaar al bij een paar paarden uit mijn kennissenkring verbazend vreemde zaken gezien die notabene behandeld waren door een ostheopaat uit deze groep.
Helaas 'alle' diploma's ten spijt.

Ik zal 1 voorbeeld noemen.
Het ergst vond ik wel een paard van een kennis die nog niet zo lang in de paarden zat. Ik kwam daar voor het eerst maar kende haar via mail al veel langer.
Ik zag haar paard lopen en vroeg gelijk, tsjee wat is er met je paard aan de hand.
De achterbenen werden niet gewoon neergezet maar zoals een eend zijn poten neerzet.
Eerst de hiel op de grond en dan platsjjj... de voorzijde van de hoef met een klap plat op de grond.
Het paard rolde achter absoluut niet over de toon van de hoef bij het lopen. Volgens haar had het paard altijd zo al gelopen zolang als ze haar al had.
Dus ze was lichtelijk verbaasd over mijn reactie.

Twee weken voor mijn komst was de ostheopaat nog geweest voor de 3e keer, voor oa. rugklachten en gedragsproblemen als de merrie onder het zadel liep. De osteopaat was heel tevreden over het paard en gaf aan niet terug te hoeven komen.
Toen ik vroeg wat deze ostheopaat dan van het rare lopen vond reageerde mijn kennis met:
De osteopaat heeft de merrie nooit zien lopen.
Huhhh ... ????
Nee hoor, de merrie stond altijd klaar op stal. De rug werd behandeld en de ostheopaat vertrok weer.

Wellicht heb ik te weinig verstand van het werk van ostheopaten maar mij lijkt het wel zo handig om ook te kijken hoe een paard beweegt als je er bij gehaald wordt voor uiteenlopende klachten zoals oa. de rug en gedragsproblemen.
Idem heb ik dus met andere paarden meegemaakt dat ze absoluut niet opknapten door een osteopatische behandeling.

Wat ik met dit bericht eigenlijk wil zeggen is : Blijf kritisch kijken. Zelfs diploma's zeggen niet altijd wat.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:40

Ik heb de afgelopen discussie over osteopathie met veel interesse gelezen.
Dit, omdat ik zelf afgelopen oktober gestart ben met de opleiding tot osteopaat bij ICREO.
Graag wil ik toelichten waarom ik juist deze opleiding heb gekozen boven andere opleidingen.
(ik ben eerstejaars dus pretendeer absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben, maar ik denk dat ik de feiten aardig helder kan formuleren. Overigens kan ik door mijn achtergrond alleen een mening geven over de ICREO-richting, simpelweg omdat ik met mogelijke andere opleidingen geen ervaring heb)
Ik zal de situatie geregeld vergelijken met de gang van zaken binnen de humane fysiotherapie omdat wij als mensen aan de hand daarvan wat zaken beter kunnen relativeren, Wanneer ons paard in beeld komt worden wij paardenliefhebbers namelijk vaak erg snel door onze emoties geregeerd!

Ik ben zelf humaan fysiotherapeut en ben 12 jaar geleden begonnen met die opleiding omdat ik aanvankelijk dierfysiotherapeut wilde worden.
Uiteindelijk liep ik in mijn beroep als humaan fysiotherapeut tegen zoveel beperkingen op qua behandelmogelijkheden dat ik besloten heb om mij niet op te laten leiden tot dierfysio maar tot osteopaat. Ik heb 8 jaar gewacht met het beginnen aan deze opleiding omdat het ontwikkelen van 'fingerspitzengefuhl' nou eenmaal arbeidsjaren kost!
En om dit 'fingerspitzengefuhl' draait de hele osteopathie....

Waarom juist osteopathie en waarom juist ICREO?

Osteopathie:
je 'gereedschapskist' als behandelaar is completer. Ook als osteopaat heb je de wijsheid niet in pacht maar deze behandelwijze is in mijn optiek het meest compleet, je werkt niet alleen symptomatisch, maar ziet het paard als geheel. Dus niet alleen spieren OF gewrichten en botten OF organen.
Via de wervelkolom, opgedeeld in segmenten, kunnen meerdere structuren zoals spieren, organen en gewrichten, maar ook bindweefsel, beinvloed worden.
Fijn aan de osteopathie is, dat dit een zeer subtiele methode is, waarbij het paard, dat tenslotte vluchtdier is, niet te zwaar en heftig wordt aangepakt.
Hamertjes en dergelijke zijn hierbij niet aan de orde, dat zijn zeer grove tools als je ziet hoeveel een subtiele osteopathie-behandeling al teweeg brengt...
Tekenend vind ik ook dat paarden tijdens een osteopathie-behandeling niet hoeven worden verdoofd en in ieder geval de week na de behandeling 'paard' mogen zijn om weer in balans te komen.
Dit omdat, ondanks de subtiliteit van de behandeling, het paard wel danig uit zijn vertrouwde patroon wordt gebracht en er dus TIJD voor nodig heeft om die balans te hervinden.
Daarna start de training weer bij de basis om het paard recht te richten, sterker te maken en op eigen benen te laten lopen. Een osteopaat informeert en adviseert je hierover, een goede instructeur moet je verder begeleiden.

In mijn ogen blijft de vee-arts nog steeds diegene die de meeste know-how en ervaring op behandelgebied heeft, en degene die de werkelijke diagnose stelt dmv aanvullend onderzoek als rontgen, echo's, bloedonderzoek etc. (Net zoals de huisarts of specialist die rol vervult bij de humane fysiotherapie!)
Net zoals in de humane fysiotherapie kun je dus ook direct naar een paarden-osteopaat gaan, indien deze dat nodig acht zal deze je dan eventueel alsnog insturen naar een vee-arts. Bijvoorbeeld aanvullend onderzoek te verrichten. Die keus staat je vrij als paardeneigenaar.
Maar feit is ook de onze westerse geneeskunde, hoe waardevol ook, vaak vrij symptomatisch te werk gaat. Osteopathie kan dus een zeer waardevolle aanvulling zijn.
Er zijn diverse vee-artsen die momenteel de ICREO-opleiding volgen. Blijkbaar zien zij dit dus ook als een aanvulling op hun 'gereedschapskist'.

ICREO:
is in mijn ogen een van de weinige opleidingen waarbij juist wel energie gestoken wordt in wetenschappelijk onderzoek om de werking van osteopathie evidence-based vast te leggen.
Niet voor niets is ICREO de afkorting van: International College for Research on Equine Osteopathy. Ieder afstudeerproject van ICREO-stdenten is een wetenschappelijk onderzoek en zo groeit de database met wetenschappelijke studies met iedere jaargang van afgestudeerde osteopaten.
Inderdaad is osteopaat helaas een vrij beroep in ons land en ook een vrij nieuwe tak van sport binnen de nederlandse paardenhouderij, en helaas kan iedere beunhaas zich zo noemen.
Let erop dat 50 jaar geleden hetzelfde gold voor de humane fysiotherapie in Nederland! Er is tijd en inzet voor nodig van geschoolde mensen om een gedegen kwaliteitsbeleid op te stellen!
ICREO streeft ernaar kwaliteit te waarborgen door het diplomeren van hiervoor gekwalificeerde osteopaten. (voor een lijst van gekwalificeerde osteopaten en veel meer informatie, zie http://www.icreo.com)
Alleen mensen met een (para)medische vooropleiding kunnen deelnemen aan de opleiding, die drie jaar duurt en van hoog niveau is.
De opleiding wordt zowel in Nederland (voor Nederlanders en Belgen) als in Duitsland gegeven.
In praktijk blijken met name (dier) fysiotherapeuten en vee-artsen deel te nemen aan deze opleiding, allen dus met een gedegen voorkennis van anatomie, fysiologie en bewegingsleer van minstens vier jaar!

Ik reageer middels deze post op niemand specifiek in dit topic, probeer alleen een duidelijker beeld te geven van osteopathie en ICREO in het bijzonder, omdat ik in dit topic veel beweringen heb gelezen over het werk van een osteopaat en de ICREO-opleiding die in mijn ogen niet geheel klopten.
Ieder van ons als paardenliefhebber probeert het beste te doen voor zijn of haar paard, en overal in de wereld zijn personen die het met hun werkethiek niet zo nauw nemen,
maar voordat je klakkeloos afgaat op wat stalgenoten zeggen of mensen op Bokt:

INFORMEER JEZELF VAN TE VOREN GOED VIA BV INTERNET EN GA NIET IN ZEE MET PERSONEN WAAR JE GEEN GOED GEVOEL BIJ HEBT Knipoog !

Naar mijn mening wordt er op Bokt wel erg makkelijk negatief over mensen of behandelwijzen geschreven, vaak uit onwetendheid (ook onder vee-artsen) of het feit dat die mensen vantevoren hun verwachtingspatroon niet geheel helder hadden.
Ik vind dit erg jammer, want mijns inziens is Bokt bij uitstek een medium aan de hand waarvan je jezelf kunt informeren!
Plus het bijkomende effect dat hoog kwalitatieve behandelaars met de beste bedoelingen mijns inziens vaak wel erg snel in een kwaad daglicht worden gezet met alle gevolgen van dien...

(Pffff wat een epistel, het gaat me blijkbaar wel aan het hart Bloos !
Maar ik ga nu maar weer snel met mijn neus de boeken in, zit al veel te lang achter die computer, want zoals gezegd, je krijgt het diploma van ICREO bepaald niet kado Slim !)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:27

Ik vind het SUPER dat je alles zo goed uitgelegd hebt! Daar hebben we allemaal wat aan!

Wat ik wel jammer vind is dat je ondanks je laatste zin, andere behandel methodes zoals de "hamertjes" en het verdoven daarbij "afkraakt". Ik heb geen idee wat jouw ervaringen daarbij zijn, maar die van mij, en vele met mij, zijn daarbij OOK goed! Ik ga met mijn paarden naar Rodinde (manueel therapeut, homeopaat, acupunctuur en dierenarts), maar óók naar Martine Burgers, osteopaat. En ook naar een veearts en een masseur enzovoorts.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:01

Ha bedankt voor je reactie Jeddah!

Oh jee, probeerde nog zo om de toon neutraal te houden, SORRY als ik die reactie bij je opriep Verdrietig !
Wil er juist niet over oordelen of afkraken maar ik probeer alleen wel stil te staan bij het feit dat iets zo subtiels als osteopathie al zulke verstrekkende gevolgen kan hebben, en dat het dus wel van belang is dat ALS iemand met hamertjes aan de slag gaat, diegene wel echt heel goed moet weten wat hij doet! En er zijn er heus die dat heel goed kunnen!

En ook wilde ik nog even dit kwijt: osteopathie heeft niets te maken met zweverigheid of 'je moet erin geloven om te zien dat het werkt'. De werking ervan is geheel mechanisch en fysiologisch/neurologisch verklaarbaar.

Maar nogmaals: ik wil niet veroordelen, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!
Ik wil zo graag juist die veroordelende toon die ik steeds vaker op Bokt tegenkom, vermijden!
Laten we openstaan voor meningen en methodes van allen die recht van spreken hebben door hun opleiding of ervaringen; iedere paardeneigenaar heeft tenslotte zelf de keus waar hij zijn vertrouwen in stelt!
Blij dat jij zelf goede ervaringen hebt met je paard, dat mag ook gezegd worden!!!