Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:02

Is de dierenarts al geweest? Ik ben wel benieuwd wat het nou was..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:07

Heb de hele tijd gedacht "niet vallen"niet vallen"
heb dat trekken ook opgegeven na een eind..dacht toen hopelijk wordt ze moe en stopt ze..

Heb naar het andere meisje ook geroepen ajb niet inhalen!! niet voorbij gaan !! ze wil namelijk graag voorop..
Ben wel blij dat die andere 2 ze hebben kunnen stoppen..

Maar zo zie je ook wel dat bitloos of met bit in zo geval niets uit maakt..geen van 2 hebben we ze kunnen stoppen..

Ja de DA is geweest.Staat een verslagje in dit topic

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:13

Als een paard gaat, dan gaat die. Die 500/600 kilo kan je niet stoppen met je eigen gewicht..
Mijn enigste advies is, blijven zitten.. Nooit afstappen want voor je het weet ben je ze kwijt. En idd heel verstandig, niet inhalen. Op zich goed aangepakt hoor.
Als de mijne gaat, ook op een smal weggetje, dan ga ik zigzaggen. Meestal gaat het om twee passen, maar alles helpt in zo'n geval. En daarnaast, je route goed uitkiezen Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:15

Eens ze weg zijn is het niet makkelijk meer natuurlijk, bit of geen bit idd. Ik hoop dat het paardje er iig niets aan overhoudt..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 20:20

Hoop het ook dat het allemaal meevalt.
Heb dr geprobeerd een erf op te sturen maar ze bleef rechtdoorgaan.
En was ook bang dat ik dr de sloot in zou sturen.Was maar erg kleine ruimte.En met zo'n snelheid...

Hoop niet dat ze het ooit nog doet , deze keer hebben we veel geluk gehad
Viel gelukkig in de berm ook..

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:36

ik denk dat je niet veel anders kon doen op dat moment. Gelukkig liep het goed af.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:54

Nou, ik ben blij dat het meeviel.
Jammer dat sommige Bokkers het nu gaan hebben over het wel of niet in een bak rijden. Als je er geen hebt moet je roeien met de riemen die je hebt. En iedereen kan een keer pech hebben.
En er zijn zat mensen die nooit in een bak rijden!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 07:18

Annemiek ik ben het helemaal met je eens. Overigens kan dit ook met een manege paard gebeuren. Paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren en die kan je eigenlijk nooit 100% vertrouwen. Knipoog

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:24

poes schreef:
Nounou, lekker nodig om de pot sarcasme even open te halen he? Knipoog
Ik zou dan eerder niet rijden als je niet echt controle hebt. Maar elk zijn ding uiteraard.

Inderdaad, een paard met ruiter hoort niet op de weg als het paard niet onder controle is. Hier hadden dodelijke slachtoffers kunnen vallen, als het niet bij de ruiters is dan bij de overige weggebruikers.

Een paard wat niet onder controle is (hier dus zelfs 3 !!!) zijn moordmachines op de weg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:27

Uhmmm kweetnietje? IK weet niet hoor maar de TS gaat al jaren met haar pony over de weg en nog nooit is die pony er vandoor gegaan..

Zoals ik al zij zelfs met het makste paard van stal kunnen er ongelukken gebeuren.
Vind het niet terecht wat je zegt aangezien je de pony nog niet eens kent. Scheve mond

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:34

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:35

Ik snap je niet?
TS was net begonnen haar pony op te pakken met rijden. Mensen die hier zeggen dat ze dan niet gelijk naar buiten moet gaan vind ik ook onzin.. Mijn pony staat ook weleens een aantal weken stil.. Ik kan er dan zo opstappen en zo mee naar buiten gaan, mijn pony is niet frisser als anders.. Nu ligt dat ook aan het paard natuurlijk en dit is zeker niet bij ieder paard zo.. Maar ook de TS haar pony is dat gewend.

Ik snap niet wat het topic van een rustdag hiermee te maken heeft.. Scheve mond

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:43

Dat het geen onzin is om niet direct ermee de straat op te gaan blijkt wel uit het gebeurde dacht ik zo. Knipoog

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:47

achteraf is het makkelijk praten wat je had moeten doen.
Paarden blijven vluchtdieren en dat kan iedereen overkomen, dus nu verwijten gaan lopen maken lijkt me nogal overbodig en makkelijk. Daarbij ben je ook nog eens een mens en mensen kunnen ook verkeerde inschattingen maken. Denk niet dat je het zelf nooit zou kunnen overkomen. Behalve natuurlijk als je nooit een buitenrit maakt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:55

wow, wat een verhaal!
gelukkig lijkt het allemaal goed afgelopen te zijn (oke, pony nog even afwachten, was je er al weer geweest nu?)
en gelukkig ben je zelf in de berm gevallen en heb je niks..
de schrik zal er nu wel goed inzitten, ga je nog wel weer rijden, op een andere pony?
als je niet oppast krijg je nu anders angst voor buitenritten denk ik..

ik lees dat mensen al weer een mening hebben over het één of ander, mijn mening is gewoon dat élk paard een vluchtdier is,
fijn dat ze meewerken, en dat ze meestal cool in de kop blijven, maar als ze echt blind raken van paniek, dan zijn ze weg.
dat is met elk paard zo, dus je kan je beter afvragen of het vertrouwd is om op zo'n vluchtdier te gaan zitten, dan of specifiek de TS wel of niet met deze pony naar buiten had moeten gaan!
kan iedereen gebeuren hoor, dit.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 28-12-07 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:01

Het is inderdaad wel heel heftig maar ik denk dat het voor zowel je paardje als jezelf goed is uiteindelijk om buitenritjes weer rustig op te bouwen. Hoe hard het ook klinkt; dit kan iedereen gebeuren.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:02

Het paard hier had dus een jaar stil gestaan en was nerveus van aard. Dit vind ik ronduit dom om er dan op te gaan op een buitenrit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:06

Een jaar? Waar staat dat dan? dan vind ik het ook niet slim...

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:11

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:14

Oke, nu zie ik het.
je hebt gelijk.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:32

Sorry hoor, maar dit topic ging over wat ze met haar paard aan moest omdat hij stond te trillen, NIET over of ze wel of niet met dat beestje over de weg moet.
Jullie kunnen om het hartste gaan roepen wat de TS wel of niet moet doen, maar die doet toch wat zij denkt dat goed is. En dat lijkt me ook heel verstandig, want zij is de enige die haar paard al 9 jaar (van wat ik gelezen heb) kent.

Dus als jullie nu weer over het MEDISCHE gedeelte verder kunnen praten... want daar staat dit topic. bij Medisch

Ts; Mooi dat het allemaal mee valt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:39

Kweetnietje1 schreef:
poes schreef:
Nounou, lekker nodig om de pot sarcasme even open te halen he? Knipoog
Ik zou dan eerder niet rijden als je niet echt controle hebt. Maar elk zijn ding uiteraard.

Inderdaad, een paard met ruiter hoort niet op de weg als het paard niet onder controle is. Hier hadden dodelijke slachtoffers kunnen vallen, als het niet bij de ruiters is dan bij de overige weggebruikers.

Een paard wat niet onder controle is (hier dus zelfs 3 !!!) zijn moordmachines op de weg.

pfff wat een onzin...dan moet iedereen maar binnen blijven. maar ook daar gebeuren ongelukken...dan moeten we maar helemaal niet rijden.

Ik rijd zelf al 13 jaar met mijn paard buiten en morgen kan mij ditzelfde over komen.

Dit soort dingen lopen altijd uit op TS had niet naar buiten moeten gaan of had dit of dat moeten doen.
Kortom beste stuurlui staan weer eens aan wal in een topic.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:02

Oke, medisch gezien lijkt het op een behoorlijke verzuring, van spierbevanging is pas sprake als er een teveel aan enzymen is gemeten via een bloedtest.

Aanraden: Bouw dan maar je rijden rustig op en als je paard vrij is halveer dan de brokhoeveelheid.

Zo beter Cowgirl? Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:06

Ben er vanochtend vroeg geweest en net weer.
Ze loopt niet stijf en ze komt dr stal weer gewoon uit.Al gaat ze wel vaak binnen staan vanzelf wat ze anders nooit deed.
Ze heeft nu de helft van dr voordroog en brokken gehad zoals de DA zei. En ben er 10 minuten mee over de weg weesten stappen.Ze liep gewoon heel rustig mee.De deken heeft ze nog steeds op (moest even op blijven van de DA)Ze trilt niet meer.
Ze is wel nog wat slomer als normaal.Misschien toch nog van de schrik of spierpijn.

dus voorlopig 2 x per dag 10 minuten op het harde stappen en dat voor 14 dagen
3 dagen de helft van het voer en daarna weer normaal.
ze mag daarna ook weer op de wei als ze maar niet gaat racen en gek lopen doen.
Dus even kijken wat ze dan doet.

Gelukkig valt het allemaal mee en hoeft ze geen bloedonderzoeken etc.
Heb dr nog niet zien plassen.maar verder lijkt ze in orde dus denk dat dat ook wel goed is.

ik vind dr hoeven er toch echt beroerd uitzien ookal vind de da van niet.
ze staat super kort en helemaal scheef nu.
had gelukkig voor morgen al een afspraak met de smid
Onder dr deken zweet ze gelukkig ook niet.Ze moest hem een paar daagjes omhouden.Al weet ik dus niet of ik ze daarna weer gewoon zonder kan zetten.

dat ik er niet mee over de weg moet gaan omdat ze zolang stil heeft gestaan vind ik onzin.de pony is ervoor ook mee over de weg geweest.en dr hele leven gaat ze al mee naar buiten.
die andere paarden worden bijna elke dag gereden en die gingen ook op hol.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:52

Veel beterschap met haar. Het paard van een vriendin van mij galoppeerde ook eens onbedoeld over de weg. En had er ook een tijdje last van. Maar dat pijnlijke lopen ging met ongeveer een week over.