Is dit ringworm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Is dit ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:21

jee, ik had ander nieuws verwacht, dit is wel een tegenvaller, voor jou en je paard ook lastig, ik hoop dat het nu dan maar snel wegtrekt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:25

aerdenhout1 schreef:
MMMM...en waarom heeft je dierenarts het niet meteen op kweek gezet als hij niet zeker is van zijn zaak? Beetje vreemd vind ik dat wel.

Oh als het zo overkomt dat mijn DA niet zeker is van zijn zaak, dan is dat zo niet bedoeld hoor.

Het is zeker weten een schimmel. IK heb hem gevraagd of het allergische reactie op iets kon zijn maar hij vertelde al dat het dan meer 'kwabben' eruit moet zien en dit zijn echt ringen. Duidelijk zichtbaar ook.
Het kán zijn dat het paard's lichaam wat geirriteerd reageert op de Imaverol dus vandaar dat even niet meer gebruiken.

Wat betreft deze enting: die moeten alle paarden sowiesó 2x krijgen. Dat is standaard bij deze enting. Binnen 2 weken de 2e keer. Te vergelijken als het ware dus met de basisenting van influenza. Het moet even de tijd krijgen en dus vandaar...als het niet over 4 weken weg is, dan verder gaan zoeken.

Het paard zelf is niet ziek verder. Hij is hartstikke vrolijk, speels, niet suf, straalt niets 'zieks' uit. DA vroeg ook nog met klem of hij écht geen jeuk lijkt te hebben. Ook dat is niet het geval bij mijn paard.

Mocht het beessie zich nou hartstikke rottig gevoeld hebben, had ik vanzelfsprekend aangedrongen op nu al nader onderzoek maar dat is niet het geval.

Ik heb vandaag nog wat foto's gemaakt. Zal ze wel ff uploaden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:42

Hierbij foto's zoals hij er vandaag uit zag. Ik wil er wel specifiek bij vermelden dat het na het rijden altijd beter te zien is dan voor het rijden dus heb ik deze foto's allemaal bewúst ná het rijden gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorzijde, mét flits, is weinig te zien:
Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:29

Wat balen dat hij er nog niet vanaf is, voor jou ook natuurlijk. Op de foto's is het inderdaad erg goed te zien. Ik hoop voor jullie dat het na deze enting snel beter gaat met hem.

[edit: is het nu wel of niet zeker dat het ringworm is? Of een variatie erop ofzo? misschien kan je dan namelijk je foto's op de wiki zetten, als je dat tenminste wilt]

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:01

Wat zegt de DA er verder van? ik vind dit er niet goed uitzien, ook de vorderingen niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:18

Ik vind dit er niet als ringworm uitzien. Als het ringworm was of andere schimmel zouden de haren al hebben losgelaten.
Waarom is er al niet eerder iets op kweek gezet?
Die inentingen tegen schimmel zijn een aanslag op het lichaam en als het niet nodig is dan is het zeker heel jammer dat hij deze heeft gehad!

Beterschap toegewenst!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:34

ik ben benieuwd wat er uit een kweek komt, want ik vind het er nog steeds uitzoen als netelroos.
en dat heb je in veel varianten. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:23

singasong schreef:
Ik vind dit er niet als ringworm uitzien. Als het ringworm was of andere schimmel zouden de haren al hebben losgelaten.
Waarom is er al niet eerder iets op kweek gezet?
Die inentingen tegen schimmel zijn een aanslag op het lichaam en als het niet nodig is dan is het zeker heel jammer dat hij deze heeft gehad!

Beterschap toegewenst!

http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... hyton.html

Het eerste deel, daar staat omschreven dat de besmetting minder ernstig kan verlopen.
Mij was ook verteld dat door de enting de haren niet gaan uitvallen, zodat je daarom dus niet hoeft te wassen...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:24

Jeetje, ziet er niet fijn uit. Kweekje zal geen kwaad kunnen inderdaad.

Ik heb eens ringworm in menselijke vorm gehad, laat zien dat het besmettelijk is, heb het waarschijnlijk via een kalfje opgelopen, waar ik overigens amper bij in de buurt ben geweest. Lachen Dus kijk voor jezelf ook goed uit. Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:37

ellepel schreef:
ik ben benieuwd wat er uit een kweek komt, want ik vind het er nog steeds uitzoen als netelroos.
en dat heb je in veel varianten. Knipoog

Ik heb zelf nog een keer gezocht op internet op netelroos maar dat het dat is lijkt me toch echt heel sterk:
Dit stukje heb ik van een website van een dierenarts:

Hierbij zie je verdikkingen in de huid ten gevolge van oedeem. Urticaria noemt men die (urtica=brandnetel). Soms verdwijnen ze heel snel (binnen enkele minuten), soms duurt het veel langer. Soms zijn het kleine bultjes, andere keren vloeien ze samen tot grotere 'kwaddels' (zie foto's).
......
De oedeemplekken kunnen heel klein zijn (je ziet hooguit van opstaande haren) tot hele grote verhevenheden. Aanvankelijk zijn ze rond, maar later kunnen allerlei vormen ontstaan. Je herkent ze dooradt je er, net als in een pakje boter, putjes in kunt drukken. Meestal is er geen jeuk. Als ze lang blijven bestaan zie je nog wel eens dat ze gaan 'lekken' en door indrogen krijg je dan korsten die aan de haren vastklitten. Uiteindelijk kunnen er soms huidontstekingen ontstaan die wel eens wat jeuk kunnen geven.

Behandeling
Meestal gaat het vanzelf over binnen enkele uren of dagen, en is een behandeling dus niet nodig. Soms versnelt het toedienen van corticosteroïden het herstel.
Belangrijk, maar niet makkelijk, is het opsporen van de oorzaak en deze te verwijderen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:37

Muzefee schreef:
Jeetje, ziet er niet fijn uit. Kweekje zal geen kwaad kunnen inderdaad.

Ik heb eens ringworm in menselijke vorm gehad, laat zien dat het besmettelijk is, heb het waarschijnlijk via een kalfje opgelopen, waar ik overigens amper bij in de buurt ben geweest. Lachen Dus kijk voor jezelf ook goed uit. Lachen

Ja ik weet het. Ik ben sinds donderdag al niet lekker en nu verkouden aan het worden dus mijn afweer is op het moment niet bepaald hoog...

aafkescharft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:09

hmmm...ik vind het er ook niet echt uitzien als ringworm...aangezien de plekken nog steeds behaard zijn. Meestal worden het echte kale ronde schilverige plekken..maar de dierenarts zal wel weten waarover die het heeft:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:31

Wij hebben hier koeien in de stal lopen met allemaal kale plekken, maar ook koeien met dezelfde plekken als dit paard. Ze hebben dus wel allemaal ringworm, alleen bij de 1 vallen de haren uit en bij de andere dus niet. Bij de koeien duurt het ongeveer 2 maanden totdat alle plekken weer verdwenen zijn, met en zonder behandeling.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:06

Netelroos is ook geen schimmel maar een allergische reactie. Bij een allergische reactie (bijvoorbeeld voor antibiotica of stuifmeel bij hooikoorts) ga je histamine aanmaken. Dat is een jeukerige stof in het bloed dat verschillende reacties veroorzaakt. Vooral huiduitslag, maar het kan ook zijn dat je slijmvliezen van je neus en ogen geïrriteerd raken. Dit is vaak zo bij hooikoorts.

Netelroos (allergische reactie) is dus heel iets anders dan Ringworm (schimmel) en moet dus ook anders behandeld worden. In dit geval is er volgens de DA geen sprake van een allergische reactie, dit moet namelijk snel overgaan.

Ik hoop in ieder geval dat het snel beter gaat met je paard. Het is toch wel erg vervelend. Ik denk dat je de "kringen" na het rijden beter ziet omdat het paard dan warm is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:20

Hoe is het nu met je paard?