Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Re: Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:33

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:38

Ik ben ook erg benieuwd naar een filmpje!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:42

Ben ook heel benieuwd naar het filmpje.

Blijft de protese dag en nacht om, of moet hij er s'nachts bv af om het been wat te laten luchten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:46

Dit is natuurlijk 1 van de eerste modellen, misschien ontwikkelen ze later een prothese die dicht is tot op de grond?
ik vind het erg intressant! en knap dat het kan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:51

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:57

Maar een mens kan nadenken over hoe ze de benen neerzetten,em bewegen,zonder alsmaar op die veer te gaan staan.

Een paard loopt,en denkt vast niet na hoe die zijn voeten neer moet zetten?
maar ook ivm vuil,en misschien roest, het een optie is,om die prothese dicht te maken, maar dan word het geheel wel zwaarder natuurlijk

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:08

Ik vindt het zo ie zo wel heel mooi dat je hier een happy paard in de wei ziet.

Maar ik heb er ook een beetje een dubbel gevoel bij. Niet of het paardwaardig is, ik denk dat dat per paard te bezien is. Maar ik ken iemand met een protese en die is toch wel heel blij vaak als dat ding er 's avonds af mag, dat kan natuurlijk niet bij een paard. En de stomp moet natuurlijk af en toe ook rusten. Dus ik vraag me af hoe dat te realiseren is.

Ik hoop dat TS wat meer info kan geven aan de hand van de gestelde vragen want ik vindt het wel erg interessant !!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:18

Vonnie84 schreef:
Op deze site staan meer paarden met protheses: http://www.equineprosthetics.com/patients.html

Ik kan nou niet zeggen dat alle paarden op deze site er zo goed me geholpen zijn.

Neem deze ezel. Van de 3 foto's is er 1 staand (zie hieronder) op de andere 2 ligt de ezel. Op de foto hieronder ontlast de ezel zijn been. Wat imo wijst op pijn. Dit dier is er imo dus niet mee geholpen.
Afbeelding

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:48

Denk dat dit altijd wel vragen opleverd. Techniek staat voor niets en vind knap dat ze het uitgevonden hebt. Maar verschil met de mens is dat mens aan kan geven van, ik heb pijn doe dat ding uit of af.... paard kan dat niet. Moeilijk zo iets hoor.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:54

Wat bijzonder zeg!
Ik ben ook benieuwd naar het filmpje.
Ik heb er ook wel mijn bedenkingen bij, maar zoals al gezegd is kan je met dit soort dingen het beste naar het dier zelf kijken, en deze lijkt wel aardig tevreden Lachen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:55

De foto's in de begin post zijn werkelijk hartverwarmend! Prachtig, het diertje straalt nog zo'n levenslust uit! Echt geweldig Haha!

Ik denk dat dit voor sommige paarden een prachtige ontwikkeling is maar dat het niet voor alle paarden uitkomst bied. Het hangt van de levenslust van het paard af of zoiets uitkomst bied. Als ik naar mijn ouwe knakker van 27 kijk, mocht hem zoiets overkomen zou zo'n prothese voor hem een uitkomst zijn, er straalt nog zoveel levenslust uit zijn ogen, hij is nog lang niet klaar voor het einde. Maar ik denk dat dat niet voor alle paarden geldt en dat het niet een middel moet worden wat hoe-dan-ook het leven verlengt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:59

Snackie schreef:
Maar een mens kan nadenken over hoe ze de benen neerzetten,em bewegen,zonder alsmaar op die veer te gaan staan.

Een paard loopt,en denkt vast niet na hoe die zijn voeten neer moet zetten?
maar ook ivm vuil,en misschien roest, het een optie is,om die prothese dicht te maken, maar dan word het geheel wel zwaarder natuurlijk

Ook mensen met protheses denken niet na over hoe ze het been neet moeten zetten als ze er eenmaal aan gewend zijn.
Lijkt me ook lastig hardlopen enzo, als je bij elka pas die je maakt gaat nadenken of je je voet wel goed neerzet.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:04

@ Needje, ben jaloers op je avater, ikm wil ook een black van mn peerd!!
Ik wacht ook even het filmpje af. Vind de foto's in de link overigens niet echt geweldig. Heeft volgens mij ook niets met elkaar van doen, wel??

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:12

Laatst bijgewerkt door patsur op 12-12-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:12

knap zeg!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:54

bij de foto's zie je ook een zwart paard die een prothese heeft die zijn hele rechter achterbeen vervangt.. Vraag me af of deze echt kan lopen met zo'n prothese, helaas hebben ze daar geen filmpje van

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:57

Bij dit soort dingen vraag ik me altijd weer af, tot hoever ga je......
Ben bang dat de keuze voor dergelijke zaken gemaakt wordt vanuit het baasje en niet vanuit het dier. Natuurlijk kunnen ze hier mee functioneren maar is functioneren de graadmeter voor een goed leven?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:27

Cardy schreef:
bij de foto's zie je ook een zwart paard die een prothese heeft die zijn hele rechter achterbeen vervangt.. Vraag me af of deze echt kan lopen met zo'n prothese, helaas hebben ze daar geen filmpje van

Hoe gaat die liggen?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:28

Egotje schreef:
Bij dit soort dingen vraag ik me altijd weer af, tot hoever ga je......
Ben bang dat de keuze voor dergelijke zaken gemaakt wordt vanuit het baasje en niet vanuit het dier. Natuurlijk kunnen ze hier mee functioneren maar is functioneren de graadmeter voor een goed leven?

Precies mijn gedachten!

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:45

Ik vind het een mooie oplossing. Mensen schrijven we toch ook niet af als ze een arm,been missen?
Denk zeker dat er veel paarden hiermee een paard waardig bestaan zouden kunnen hebben.
Toch moet ik ook eerlijk bekennen dat het me ook een beetje verontrust. Dit lijkt me niet geschikt voor elk type paard. Maar ja waar ligt dan die grens en wie bepaald dat?
Ik kan bijvoorbeeld vinden dat mijn paard met zo'n prothese heel erg gelukkig is. (Ben dan ook niet objectief omdat het mijn eigen paard is)
Maar is mijn paard wel gelukkig of wil ik geen afstand doen van mijn paard en zie ik daarom een gelukkig paard terwijl hij eigenlijk pijn heeft en bijvoorbeeld bijna geen pas loopt?

Mijn gevoel is duidelijk maar om dat te verwoorden is toch best lastig Bloos
In iedergeval ben ik wel zeer benieuwd naar dat filmpje om te zien hoe dat paard met de prothese beweegd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:52

Het is geweldig dat ze zoiets kunnen maken, maar het moet niet ten kosten gaan van het dier

Helaas zijn er altijd mensen die kost wat kost hun paard in leven willen houden....met dit soort mooie dingen kunnen vele levens "gered" worden

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:02

Het is inderdaad prachtig, maar je moet wel reeel blijven. Het moet wel een dierlijk bestaan blijven. Als in de natuur een paard zoiets overkomt sterft hij. We zijn al zover dat we een dier uit zijn lijden kunnen verlossen, wat al diervriendelijker is dan pijnlijden tot de dood, hoewel het niet natuurlijk is. Voorkomen is beter dan genezen, maar genezen is niet altijd beter dan loslaten. Het blijven dieren, geen mensen. Waarom die honden protheses hebben snap ik niet helemaal, honden kunnen met 3 pootjes leven...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:04

Wat geweldig dat ze dat ook voor paarden hebben, echt een uitkomst voor de paardeeigenaren

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:29

patsur schreef:
Cardy schreef:

Hoe gaat die liggen?

Ja inderdaad...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:00

patsur schreef:
http://www.equineprosthetics.com/gallery_video.html
hééle kleine filmpjes..

Die van die ezel is echt heel sneu.. Verdrietig

Maar als je het verhaal erbij leest, daarin staat dat de ezel eerst helemaal vergroeid is geraakt, doordat ie een been miste. Daarom kan ie niet meer helemaal rad gaan lopen.
Bovendien lijken de protheses op deze site me al ouder. De prothese in de beginpost is echt helemaal up to date.
Kijk maar even naar het rolfilmpje van het ezeltje, die gaat met gemak liggen hoor!