Mijn paard breekt de stal af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Mijn paard breekt de stal af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:19

ik heb ook zo`n stal sloper Huilen
ik ben per 1 nov van stal veranderd,sta nu bij een particulier en ze staat de van 8.15 tot 1600 uur buiten en nog heeft ze de stal daar verrot getrapt.
de eerste keer kon het zijn door de shetruin die bij haar voor de deur kon komen,daar zit nu een stroomdraad tussen
en de box naast haar staan ook 2 mini`s en het is een open box,waarschijnlijk heeft ze staan snuffelen en gelijk tegen de wand gemept.
nu hangt de rubbermat uit mijn trailer aan de wand en ben ik op zoek naar nog 2 rubbermatten.

het lijkt me sterk dat ze het hier slecht naar haar zin heeft, ze krijgt 4x hooi 2x bix en peen verdeelt over de dag Knipoog
sommige paarden/pony`s doen het gewoon denk ik.
de mijne had op de vorige stal 3 ballen in de box hangen en een bal op de grond ,een boredombreaker,lik-its en liksteen
nu hangt er 1 bal ,een liksteen,boredombreaker en een pasafier met appelsmaak in een hoek.
dus ze heeft zat te doen in die paar uurtjes in de stal
de buitendeur [ boven ] is altijd open en er staan 3 mini`s en 2 andere paarden.

en naar zo`n stal als deze waar ze de hele winter buiten kan staan liggen hier echt niet voor het oprapen ik ben dolblij dat ik deze kans kreeg.
nu hoop ik dat het minder gaat worden anders gaan we het tussen de boxen zo maken dat ze wel kan kijken maar niet meer er overheen kan om te snuffen aan de buren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:24

Hopen maar dat die andere stal wat wordt dan , klinkt wel goed zo op het eerste "gezicht" Ja

Omgeving Scherpenzeel moet echt wel wat te vinden zijn.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 22:27

mirgino schreef:
ik heb ook zo`n stal sloper Huilen
ik ben per 1 nov van stal veranderd,sta nu bij een particulier en ze staat de van 8.15 tot 1600 uur buiten en nog heeft ze de stal daar verrot getrapt.
de eerste keer kon het zijn door de shetruin die bij haar voor de deur kon komen,daar zit nu een stroomdraad tussen
en de box naast haar staan ook 2 mini`s en het is een open box,waarschijnlijk heeft ze staan snuffelen en gelijk tegen de wand gemept.
nu hangt de rubbermat uit mijn trailer aan de wand en ben ik op zoek naar nog 2 rubbermatten.

het lijkt me sterk dat ze het hier slecht naar haar zin heeft, ze krijgt 4x hooi 2x bix en peen verdeelt over de dag Knipoog
sommige paarden/pony`s doen het gewoon denk ik.
de mijne had op de vorige stal 3 ballen in de box hangen en een bal op de grond ,een boredombreaker,lik-its en liksteen
nu hangt er 1 bal ,een liksteen,boredombreaker en een pasafier met appelsmaak in een hoek.
dus ze heeft zat te doen in die paar uurtjes in de stal
de buitendeur [ boven ] is altijd open en er staan 3 mini`s en 2 andere paarden.

en naar zo`n stal als deze waar ze de hele winter buiten kan staan liggen hier echt niet voor het oprapen ik ben dolblij dat ik deze kans kreeg.
nu hoop ik dat het minder gaat worden anders gaan we het tussen de boxen zo maken dat ze wel kan kijken maar niet meer er overheen kan om te snuffen aan de buren.

OMG!
Ik heb momenteel een bordeombreaker,een himalaya liksteen,soms een likit en een mineralenemmer.
Ook een box met luik zodat ze afleiding heeft.
Toch is het heel lang goed gegaan in deze box,ook al weer de 3e op deze stal.
Totdat ik haar van het stro afhaalde,de paddock er weer in kwam en ze een buurpony achter haar box kreeg.
Als ik het niet vergeet zal ik morgen eens een foto maken van de box in zijn huidige staat.

Ik wil de oorzaak vinden,proberen haar te begrijpen,wat ze natuurlijk niet verteld.

Zo'n stuiterbox (ingepakt met rubber ed) heb ik ook over gedacht.
Al moet je dan ook iemand hebben die daarvoor openstaat,qua stalhouder.
Nogmaals,hij is absoluut de beroerdste niet.

Ook ik hoop om de oplossing gevonden te hebben bij weidegang in de winter.
Wel te gek dat het bij jouw paard heeft gewerkt!
Ik weet wat een zorgen je erom kunt maken Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:29

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 22:33

Deze zin stuit ik elke keer weer op:

'Gedurende de winter komen de paarden in principe niet op het land, maar staan zodra het weer & het land het toelaat 24/7 buiten met beschikking tot een gezamelijke schuilstal. '

Geheel afhankelijk van het weer,wat ik nu in feite ook heb op deze stal.
Ik moet echt zeker zijn van weidegang ook al sneeuwt het (bij wijze van spreke dan he)
Maar heb toch even gevraagd hoe het bij hun zit;)
Lief van je dat je hebt gezocht,bedankt!

Ik zet momenteel ff alles in op die stal in Scherpenzeel,dat geeft me nu nog een beetje kracht en hoop...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 22:58

laetitia schreef:
[EA-CO] Aangeboden: Uitloopstal Amersfoort

Is dit iets voor je??

Is een uitloopstal met alle faciliteiten! Bij Afoort!

Ze is te groot hiervoor,maar het was absoluut het proberen van het vragen waard..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:15

He jammer!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 23:19

Niet lachen hoor,maar ik heb net ff die stal waar ik ga kijken gegoogle-earthed Clown
Van boven ziet het er echt mooi uit,geen puinhoop van een boerderij waar ik bang voor was.
Nu nog in het echt zien Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:37

google-earth is niet uptodate volgens mij, van ons huis zie ik nog de bomen die ik vorig jaar heb weg laten halen

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:51

mijn paard slaat ook tegen de stalwand.
ik vind dit zelf ook erg vervelend maar helaas niets aan te doen.
als hij in het weideseizoen buiten in het land staat doet ie het nog,terwijl hij dan echt voldoende beweging afleiding krijgt en ze energie kwijt raakt
nu hij op stal staat en ongeveer 2 uur per dag in de paddock komt en nog bewging krijgt dmv rijden en longeren doet ie het nog erger.
als hij op stal staat heeft ie nog genoeg afleiding hij kan naar buiten kijken heeft stro in ze box en krijgt hooi,ook heeft ie een buurman tegenover hem staan waarmee hij ook lekker kan klooien
helaas kan de buurman hem ook nog wel eens irriteren en hup schop tegen de wand.
wat ik nog het ergste vind van het hele gedrag is nog wel dat het volgends mij super slecht is voor pezen en gewrichten,gelukkig heeft de mijne ijzers achter dus ze hoefwand kapot slaan zal niet heel snel gebeuren.
hij doet het ook maar met 1 achterbeen!
ik wil er graag wat aan doen maar weet echt niet wat ik hier mee aan moet!
van stal veranderen zie ik niet zitten sta hier verder perfect en heb het naar me zin.
wel heb ik wel eens zitten nadenken over de bach druppels weet alleen niet of dit daarvoor werkt,het is ook wel een echt mannetje!(dominant dus)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:55

Meid ik weet in wat voor situatie je zit en wees blij dat de boer nog zo met jou omgaat. Bij mij was dat totaal anders. Ook omdat hij met voeren haar stal niet in kon( mocht niet ze trapte hem de stal uit), maar moest wel omdat alles afgesloten was ivm voernijd. Ook was het idd een stressfactor. Op een bepaald moment was zij het "boze"paard van stal zeg maar, en als ze dan met haar hoofd uit haar stal stond, kreeg ze een tik op haar neus. En ondanks dat ze in een hoekje stond, was er toch altijd drukte om haar heen.

Idd moet je ook goed denken aan je paard z'n benen. Dat heeft bij mijn merrie in totaal zo'n 2000euro gekost nl. Doordat ze dus steeds tegen de boxwand trapte kreeg ze echt een mega piephak, echt geen kleintje meer. En ze heeft daarbij haar kogelgewricht een keer gedraaid gehad, zo dat haar hoef scheef op haar been stond. Het is wonder boven wonder wel allemaal weer goed gekomen gelukkig.
En die lickit beet ze ook doormidden hoor Haha! De voerbal snapte ze ook al heel snel. Ze legde hem met het gaatje naar onder en dan heel hard draaien er aan, en tadaa al het voer eruit.
Ik hoop voor je dat je de oplossing nu vind, want ik weet hoe die zorgen en slapeloze nachten kunnen zijn.
Heel veel sterkte en succes

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 00:29

Jeetje Janne en Boertjes,jullie ook al!

Begrijp me niet verkeerd Janne,maar ik kies in dit geval toch echt voor mijn paard en niet voor mijn eigen plezier.
Ook ik heb het hier erg naar mijn zin,heb ook nogal het nodige meegemaakt op deze stal en ken de eigenaar inmiddels ook wel aardig goed.
Hier op stal is zo vertrouwd voor mij,is elke keer weer een beetje thuiskomen.
En toch moet ik beslissen voor Silaan....
Wat voor haar het beste is.
Ik zal je zelfs vertellen dat ik hiervoor verliefd was geworden op een erg luxe stal met binnenbak.
Qua financien zou het kielekiele worden,maar het moest net kunnen.
Maar te weinig weidegang voor haar.
Dat is echt waar ik me nu op richt wei...
(absoluut dat ik hiervan ga dromen Clown )

Dan zijn er ook nog mensen die heel makkelijk zeggen 'verkopen die knol'
Heel vermoeiend allemaal.

Wel vind ik het een prettig idee dat er meer paarden zijn met dit onbehoorlijke gedrag (druk me zacht uit nu:P)

Mocht je het kunnen betalen,wat ik dus niet kan,zou ik voor mijn paard op zoek gaan naar aktief-hit stal.
Misschien hebben jullie hier iets aan http://www.aktiefstal.nl
Ik heb een hoop over voor mijn paard,maar schulden maken om mijn stalling te kunnen betalen is voor mij een brug te ver;)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 00:32

garny95 schreef:
google-earth is niet uptodate volgens mij, van ons huis zie ik nog de bomen die ik vorig jaar heb weg laten halen

Haha ik was idd wel op zoek naar een bak daar ja,want die zou erbij zitten
Clown
Het is ook wel leuk om de omgeving daar een beetje te zien.
Of er bos is ed.(want stiekem heb ik ook mijn wensen,al staan die bij deze keuze op een heel laag pitje)
Bosjes heb ik daar al wel bespeurt hehe

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 00:40

In mijn geval werd ook zo vaak gezegd, verkoop dat knol, ze word je dood, het word niks. En ga zo maar door. Lekker hoopgevend. Maar ik was zelf al zo ver gekomen met wat in het begin echt een monster was. En als je weg bent van je paardje heb je er naar mijn idee alles voor over.
Voor mij was toen de ideale oplossing om bij die vriend op stal te gaan staan. Verder geen andere mensen, heel veel rust. En een stal waar ze niks anders kon zien dan de paarden aan de overkant, dus ook geen dreiging met eten.
En vaak in de bak met andere paarden.
Helaas ging hij naar het buitenland verhuizen, en ik heb dat dus ook maar gedaan, mede voor m'n paardje omdat ik anders echt geen stal meer wist waar ik terecht kon (had er al meerdere gehad)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 00:54

Dat is radicaal voor je zeg!
Maar mijn paard is verder echt een schatje in de omgang.
Iig voor mij en mijn BR wel.
Ze zou nooit slaan naar ons oid en is erg werkwillig met rijden.
Opvallend genoeg gaat dat de laatste tijd juist erg lekker allemaal,het rijden an sich dus.
Juist door haar zachte karakter weet ik dat het hier op stal goed mis zit.
Had je ook al gelezen dat meerdere paarden houtvreten bji ons op stal?
Op zich kun je daar ook je conclusies wat onvrede betreft uit trekken.
En het rare is dat in onze ogen dit de ideale stal is voor een paard.
Toch veel buiten in groepsverband,voldoende sociale contacten en voldoende voer.
Ook hier is het 3x per dag kuil en 2x brok,dus voldoende regelmaat in dat opzicht.
Als je dan eerlijk naar je besluit kijkt om haar op deze stal te zetten,zou je in eerste instantie niet denken dat je er niet goed aan doet.
Konden ze het je maar vertellen he?

Dan nog een confession Bloos
Ik heb met een vrouw contact gehad die met dieren kan communiceren,voordat dit al gebeurde.
Want ik wilde de ellende dit jaar voor zijn. en hoopte van haar door te krijgen wat ik eraan kon doen.
Zij vertelde me dat Silaan graag een box met luik wilde,zodat ze naar buiten kon kijken.(wat ik diezelfde dag nog heb geregeld voor haar)
Maar ook vertelde ze dat ze bang was in de stal.
Dit zou te maken hebben met een vorige eigenaar die haar altijd de hoek van de stal injoeg.
Lach me asjeblieft niet uit,want ik ben hierin ook een scepticus,maar wilde het wel proberen.

Op momenten als deze grijp je elke strohalm aan en het is ook moeilijk om je kop erbij te houden.
Al is niet elke strohalm even verstandig Bloos

Zit trouwens op dit moment ook erg op hete kolen om naar stal te rijden om te checken.
Wat me ervan weerhoud is dat er geen licht is daar achterin waar ze staat en het pad ernaartoe een grote modderbende is.(om nog maar te zwijgen over de diepe plassen die ik niet kan zien in het donker)
Ik had al visioenen van mezelf vastzittend in de modder en niemand die me zag of hoorde Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:14

Neem je mobiel mee, kun je in ieder geval iemand bellen als je vast komt te zitten. Clown

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:47

Aan de ene kant zou ik zeggen ga even kijken, aan de andere kant is het wel heel moeilijk om dan weer weg te gaan. Want zeker weten dat ze zielig kijkt en het niet snapt.

Was idd erg radicaal, maar ook ik pakte elke strohalm om maar een oplossing te vinden. Idd als ze het je konden vertellen was het allemaal een stuk makkelijker geweest. Het lijkt mij in jou verhaal ook op onrust vanwege de stal te komen. Dat was bij ons iig wel zo.

En niks raars aan hoor. Ik geloof er persoonlijk niet zo in, maar ik kan heel goed begrijpen dat je het probeert, toen ik in die situatie zat heb ik er ook nog aan gedacht.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 02:08

Zo zeg,wat ben ik opgelucht!!! Haha! Haha!
Ben net ff naar stal gegaan,want ik kwam erachter dat het regent hier,toen ik mijn hond ging uitlaten.
Silaan is zo'n verwent beest dat ze nooit in de regen hoefde te staan,werden ze altijd binnengehaald.
Dus kon niet zonder rust zo mijn bed instappen zonder haar gecheckt te hebben.
Heb me dus helemaal druk zitten maken om niets Clown
Ze hinnikte heel zacht en lief naar me toen ze me hoorde.
Niets hyperdepiepergedoe ofzo,gewoon heel relaxt stond ze erbij.
Heb ff met haar gepraat en door de wei gewandelt en onder haar dekens gevoelt.
Wat ben ik blij dat ik pas geleden die achterlijk dikke onderdeken heb gekocht,die maakt zich nu heel nuttig.
Ze was kurkdroog en had een aangename temperatuur,niet warm iig.

God wat ben ik blij nu zeg!

Ik reed erheen met schrikbeelden van een losgebroken paard of verstrikt in het stroomdraad.
Bleek dus allemaal drukte van mezelf te zijn om niets.
Zelfs toen ik wegging stond ze niet als een gek te gillen.
Ik zei dat ze weg moest uit die nattigheid met haar benen,wat ze ook deed.
Ze laat het zich allemaal gedwee welgevallen.

Lief meisje van!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:11

aaah, hartstikke mooi!!
paard voelt zich dus prima buiten!
slaap lekker straks Lachen

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 13:09

Is me welgevallen,dank je;)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:43

*nieuwste update*

Ik ga zometeen al bij een stal in leusden kijken.
Ik heb net met de stalhoudster alle dingen besproken hoe mijn paard zich uit.
Conclusie is eigenlijk 'verveling'
Deze vrouw is erg ervaren en heeft al jaren paarden aan huis.
Zij denkt dat ze dit patroon kan doorbreken en durft het aan om Silaan in huis te nemen.
Om 3 uur heb ik een afspraak,jullie horen het nog verder....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:16

Ik hoop aan huis ipv in huis Clown

uper dat je zo je best voor je paard doet, inderdaad zou ik er ook voor kiezen om haar te stallen waar ze dag en nacht buietn kan, zeker als ze vannacht zelfs alleen zo rustig was. Verder geef je aan dat er een pony achter haar is komen te staan, begrijp ik dan goed dat ze aan drie kanten buren heeft, dat kan ook stress veroorzaken evenals een grote stal met veel mensen de hele dag door, paarden hebben ook rust nodig. Succes en ik hoop dat het wat wordt bij die vrouw.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:31

Nee,ze heeft of beter gezegd had aan 2 kanten buren.
Haar box is aan het einde van een rij,links had ze een buuf en achter dan;)

Als die stal wat is waar ik zo heen ga verhuis ik haar vandaag nog Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:34

succes zometeen!
zou geweldig zijn!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:30

Spannend! Maar super dat je zo snel actie bent gaan ondernemen! Ik lees mee!