PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

Re: PAARDENPEST kan morgen uitbreken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:33

Moet er niet aan denken. Scheve mond

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:34

Volgensmij zijn er vrij strenge quarantaine regels.

Ik hoop dat het waar is, wat RobvdPK zegt!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:38

romatjuh schreef:
Dit stond laatst toch ook in de Telegraaf? Zou wel fijn zijn als er een vaccin komt. Maar heb het met de kippen ook gezien, iedereen riep dat er een vaccin moest komen, zodra het er daadwerkelijk is zijn er maar weinig die hun kippen laten enten.. Al zal dit met paarden wel anders zijn denk ik.

Maar dan zouden álle paarden geënt moeten worden? Dit zal niet iedereen doen, hoeveel boeren enten hun paarden? Vaccin zal dan wel vrij prijzig worden en dan heb je puntje bij paaltje nog niets bereikt..

ik zou mijn pony echt wel laten enten als dat vaccin er is! maakt niet uit hoe duur het is (okee, wel als het duizenden euro's kost ofzo), beter dan mijn pony verliezen aan paardenpest!
@refrendumfox, getver, dan moet eigenlijk iedereen zn koffer maar even controleren Bloos
[edit] kunnen we niet met alle paardenmensen gaan collecteren ofzo? ze collecteren ook voor de kankerbestrijding, kunnen ze dan niet net zoiets organiseren voor de paardenpest? Bloos
Laatst bijgewerkt door xFioon op 04-09-07 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:40

@xFioon: Jij wel ja, en ik ook en vele andere met ons ook.. Maar zal altijd een groep blijven die het niet wil..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:42

ja, dat is waar, maar als de rest daar dan de dupe van moet worden Scheve mond

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:43

ik heb het inderdaad ook in de bit gelezen en in meerdere landbouw gerelateerde bladen/kranten.
Er is kans dat het uitbreekt, maar ja wanneer....
net als met blauwtong, hier is het ook wachten op en komt meest ook in verre landen voor.
Maar nu het klimaat veranderd komen de beestjes ''onkruid'' ook deze kant op.
Lijkt mij dat als de paardenpest hier wel uitbreekt er wel gevaccineerd gaat worden, daar paardenvlees etc geen belangrijke exportbron is, en de export van overige producten ook niet zal hinderen.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:51

Ik houd dit topic ook even in de gaten! Ik wil namelijk absoluut niet, dat hier de paardenpest uit brengt! Boos!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:55

romatjuh schreef:
Dit stond laatst toch ook in de Telegraaf? Zou wel fijn zijn als er een vaccin komt. Maar heb het met de kippen ook gezien, iedereen riep dat er een vaccin moest komen, zodra het er daadwerkelijk is zijn er maar weinig die hun kippen laten enten.. Al zal dit met paarden wel anders zijn denk ik.

Maar dan zouden álle paarden geënt moeten worden? Dit zal niet iedereen doen, hoeveel boeren enten hun paarden? Vaccin zal dan wel vrij prijzig worden en dan heb je puntje bij paaltje nog niets bereikt..

Wat betreft die kippen: de enting tegen vogelpest verloopt volgens mij in fases, waarbij er tussendoor bloed gecontroleerd moet worden op bepaalde waardes (ik denk vergelijkbaar met iets als een hep. B vaccinatie bij de mens). Er is veel meer pluimvee (kippen etc.) in NL dan dat er mensen zijn, vaak in grote bedrijven - het is simpelweg de investering van de vaccinatie niet waard.

Vaccineren bij paarden zal vanwege het aantal wel te doen zijn. Daarnaast: als het grootste deel van de dieren is gevaccineerd en dus een 'aanval' kan weerstaan, dan zal het voor de knutjes sowieso lastig worden om de ziekte te verspreiden. In dat geval is niet enten en toch toevallig ziek worden echt eigen keus van de eigenaar - en dat zijn in NL eerder particulieren/hippische bedrijven dan de 'klassieke boeren'.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:57

ik moet er echt niet aan denken!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:58

even een vraag he,

Er is een niet geregistreerd vaccin tegen de paardenpest, die kan dus zorgen dat kei veel paarden hun levens gered worden, waarom word deze niet gebruikt dan?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:00

Ik vind het ook wel heel vreemd dat alle paarden op een stal moeten opgeruimd worden als er maar 1 besmet is .
helemaal voor de paarden die er voor ingent zijn.
er staat in het artikel dat het virus NIET over gaat van paard tot paard maar via dat insect.
als een paard dus ingent is tegen die ziekte waarom moet die dan ook afgemaakt worden als het niet overdraagbaar is via paard en paard.

Moet er echt niet aan denken Nagelbijten / Gniffelen Vriendjes zijn?
die van mij gaat dan ook echt mijn schuur in !!
mijn pony staat nota bene bij een schapen boer ! Ach gut

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:01

Nelleke1 schreef:
Er is een niet geregistreerd vaccin tegen de paardenpest, die kan dus zorgen dat kei veel paarden hun levens gered worden, waarom word deze niet gebruikt dan?

Voordat vaccins (en ook medicijnen) worden toegelaten op de Nederlandse markt, dienen er eerst uitgebreide goedkeuringstests gedaan te worden. Daarna moet een vaccin ook geproduceerd worden en ook dat kost tijd. Tot slot: het zou erg knullig zijn wanneer een overhaaste toelating van een vaccin grotere nadelige gevolgen heeft dan een paar maanden wachten en een goedgekeurd vaccin gebruiken.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:02

ja idd, en is het ook besmettelijk voor andere dieren en mensen?? of alleen voor paarden (het is wel vaker dat iets bijv volgelpest heet en dat het ook besmettelijk is voor andere dieren en mensen)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:03

doom schreef:
als een paard dus ingent is tegen die ziekte waarom moet die dan ook afgemaakt worden als het niet overdraagbaar is via paard en paard.

Daarom dient er ook een marker-vaccin ontwikkeld te worden. Aan die dieren kun je na vaccinatie ook nog zien aan het bloed dat ze gevaccineerd zijn en dan hoeven ze dus niet afgemaakt te worden. Ergens eerder in dit topic is dat al uitgelegd.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:04

ik houd het ook even mee in de gaten .

Moet er niet aan denken mijn paardjes te verliezen . Huilen als het in nederland uitbreekt .

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:08

Ik houd het ook even in de gaten . Ik wil namelijk mijn lieve paardjes niet verliezen Boos! Ik hoop dat er snel een middeltj komt dertegen. ik vraag vanmiddag even informatie aan me dierenarts!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:09

RobvdPK schreef:
maar door de grote afstand is het hoogst onwaarschijnlijk dat de paardenpest ooit West-Europa kan bereiken.

Jaren 80 was het toch in Portugal en Spanje????

Verder maak ik me er geen sec. druk om.
Is het zover zien we weer wel..ga niet preventief enten (als dat al zou kunnen).

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:10

Ik heb het net gelezen in de bit, maar ben wel blij dat ik het nu op bokt lees. Moet er niet aan denknen als het hier zou uitbreken. Het is er dus gewoon wachten op.. Ik houd het hier ook wel even in de gaten..

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:10

Vreselijk! ik gha me pony echt een in enting geven!

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:11

Ik hou dit topic ook even in de gaten, ik schrok hier best wel van..

Lady_Tamzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:15

Ik hou dit topic ook even in de gaten, en zal de dierenarts even om meerdere informatie vragen Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:15

loves_elino schreef:
Ik houd het ook even in de gaten . Ik wil namelijk mijn lieve paardjes niet verliezen Boos! Ik hoop dat er snel een middeltj komt dertegen. ik vraag vanmiddag even informatie aan me dierenarts!

Ik denk dat niemand zijn paard wil verliezen

Ambertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:21

Ik hou dit ook ff in de gaten..

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:24

Ik zet hier even een stipje, ik volg het even mee Lachen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:25