Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:03

nu nog niet Tong uitsteken

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:05

Ohh 1 januari pas, dacht oktober Clown

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:18

Bij ons in Duitsland gaat het al op recept.
Dus kocht altijd in Nederland in Haha!

germie

Berichten: 26122
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:45

Ik heb anders gehoord dat het in Duitsland weer van recept afgaat, ik weet niet of dit verhalen zijn of echt waar, maar anders kom ik wel jullie kant op.

IJspeert, wat ben jij nu op jaarbasis kwijt voor wormenkuren incl. recepten e.d.?

Marije_jiplover

Berichten: 25426
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:18

Er zijn nu bij de dierenarts al goedkopere tubes met Ivermectine te krijgen, generieke middelen.
Equimectine bijvoorbeeld, is een goedkoop alternatief voor alle andere merken met Ivermectine. Heeft ook tubes voor 800 kg.

germie

Berichten: 26122
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:39

En wat kost die Equimechtine? Dat merk ken ik niet. Ik had laatst ivermectine voor 700 kg voor 6 euro per spuit.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:40

even volgen dit, wij kopen namelijk altijd flink in voor onze kudde, dus als dat duurder wordt is dat flink balen ! ben ook wel benieuwd of het voor heel europa geld

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:43

als je ze per 12 stuks koopt kost het € 70,00 (5,83 per spuit), koop je per stuk dan € 6,95

kluinder
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-10-07

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:01

tot juli 2008 vrij verkrijgbaar, daarna alleen op recept te verkrijgen, DUS eerst naar de dierenarts $$$$$, DAN een wormkuur kopen, waarschijnlijk ook bij de dierenarts, die geeft dit dan toch niet uit handen $$$$$$$$$$$.
Kortom de paardenhouder krijgt een drempel opgeworpen om wormspuiten te gaan kopen, waarschijnlijk met de gevolgen dat een hoop paarden pas ontwormd zullen gaan worden als de besmetting al in een vergevorderd stadium zal zijn.

WAAROM NIET GEWOON IN DE VRIJE HANDEL ????

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:04

Ze zullen vast ergens op een internetsite toch nog wel verkocht worden Bloos
Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar dan Lachen

kluinder
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-10-07

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:22

Alleen verkrijgbaar met een recept van de dierenarts, ECHT WAAR.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:26

Jammer Scheve mond
Vind het wel erg rot want mijn dierenarts zit een aantal km verderop, dan zou ik eerst daarheen moeten rijden? En dan naar de winkel voor de wormenkuur Scheve mond Maarja, wat moet dat moet dan maar..

Alleen weet ik wel dat veel mensen dit nog niet weten, ik weet het via bokt. Maar de paarden mensen die ik ken die NIET op bokt zitten die weten hier helemaal niks vanaf? Scheve mond

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:31

Vind het nog steeds een rare gang van zaken!
Ingekapselde bloedwormenlarven en lintwormen kunnen niet altijd aangetoond worden in de mest. Hoe gaat de DA dit dan aantonen via zo'n mestonderzoek?
Veiligheidshalve zouden ze dan over kunnen gaan op de Equest-Pramox, die doodt alle wormen/larven die er zijn. Andere wormenkuren(merken) worden dan overbodig!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:42

Ik ben bang dat deze actie in de hand gaat werken dat mensen hun paarden minder gaan ontwormen, om zo de kosten een beetje te drukken. Zeker grote bedrijven, bijvoorbeeld manege's. En als we het nu dan toch enkel maar op recept mogen krijgen, dan zal bijschijving in het paspoort wel de volgende stap zijn (verplicht voor concours bedoel ik dan?). Heeft iemand daar al iets over vernomen??

Marije_jiplover

Berichten: 25426
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:00

Verplicht ontwormen voor concours zie ik niet gebeuren, aangezien het geheel afhankelijk is van de situatie hoe jij je paard houdt hoe vaak er ontwormd moet worden. Bovendien is het afhankelijk van welk middel er gebruikt wordt, na hoeveel weken je dat zou moeten herhalen. En er kan moeilijk worden verwacht van de KNHS-officials dat die van alle wormmiddelen uit het hoofd weten na hoeveel weken er dan weer opnieuw ontwormd moet worden.
Wat officiëel wel moet is medicijnregistratie in het paspoort voor paarden waarbij gebruik voor menselijke consumptie niet uitdrukkelijk is uitgesloten dmv getekende verklaring in het paspoort. Op wormmiddelen zit nl een wachttijd voor de slacht, wat bij koeien en schapen ook geldt.

En voor maneges is het waarschijnlijk ook wel weer mogelijk om 1 recept te krijgen voor een hele stal, zoals dat nu ook gaat met antibiotica voor bijvoorbeeld varkens.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:03

even een vraagje is er toevallig iemand hier die ontwormdt met ivomec wat eigelijk bedoeld is voor runderen,bij runderen injecteer je het in een bloedvat,dat moet je vooral niet doen bij paarden.Ik geef 10 ml door het voer heen,dat doe ik al 3 jaar en mijn paarden zien er super uit.
Wel wissel ik af met fenbendazole en praziquantel.
Ik vroeg mij af of nog meer mensen dat doen,vooral als je meerdere paarden hebt is het zeker voordeliger,omgerekend 4 euro per paard.....

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:46

ik kende wel iemand die dat deed, die gaf het zo via de spuit, zonder naald uiteraard in de mond. was idd heel goedkoop maar lijkt mij dat het toch niet voor niets speciaal voor runderen is

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:29

De werkzame stof is ivermectine dat is dan toch hetzelfde????
Het andere goedje wat er in zit, zorgt ervoor dat het gelijkmatig in de bloedbaan wordt opgenomen,maar is niet van toepassing als je het door het voer doet.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:31

geerke schreef:
even een vraagje is er toevallig iemand hier die ontwormdt met ivomec wat eigelijk bedoeld is voor runderen,bij runderen injecteer je het in een bloedvat,dat moet je vooral niet doen bij paarden.Ik geef 10 ml door het voer heen,dat doe ik al 3 jaar en mijn paarden zien er super uit.
Wel wissel ik af met fenbendazole en praziquantel.
Ik vroeg mij af of nog meer mensen dat doen,vooral als je meerdere paarden hebt is het zeker voordeliger,omgerekend 4 euro per paard.....


Nee, nog nooit gebruikt maar in jouw verhaal mis ik wel de moxidectine!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:18

moxidectine heeft dezelfde weking als ivermectine,het werkt alleen iets langer,het is een vrij nieuw middel wat je vooral niet aan veulens jonger dan 4 maanden moet geven,overgens ivermectine ook niet,veulens is een verhaal appart.
Als je 3 verschillende wormkuren gebruikt(de werkzame stof,niet een verschillend doosje...)
Is de kans op resistentie klein,daarbij haal ik ook nog iedere dag de poep weg van het land,dus ik denk dat ze het zonder de moxidectine ook wel redden,om nog meer af te wisselen kan ik het natuurlijk wel geven,daar heb je gelijk in.....

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:36

geerke schreef:
moxidectine heeft dezelfde weking als ivermectine,het werkt alleen iets langer,het is een vrij nieuw middel wat je vooral niet aan veulens jonger dan 4 maanden moet geven,overgens ivermectine ook niet,veulens is een verhaal appart.
Als je 3 verschillende wormkuren gebruikt(de werkzame stof,niet een verschillend doosje...)
Is de kans op resistentie klein,daarbij haal ik ook nog iedere dag de poep weg van het land,dus ik denk dat ze het zonder de moxidectine ook wel redden,om nog meer af te wisselen kan ik het natuurlijk wel geven,daar heb je gelijk in.....


Het enige verschil met ivermectine is dat moxidectine de ingekapselde bloedwormlarf dood! Een niet ongevaarlijk beestje dacht ik!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:51

Moxidectine is inderdaad niet hetzelfde als Ivermectine. Ivomec is niet geschikt voor paarden en zou hetzelf ook nooit daar voor gebruiken. De wormspuiten speciaal voor paarden zijn er niet voor niks. Dus daar geld op besparen vindt ik dom. Wel zijn er van Ivomec speciale pasta's voor paarden. Deze zijn excat het zelfde als de Eqvalan alleen goedkoper.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:54

kluinder schreef:
tot juli 2008 vrij verkrijgbaar, daarna alleen op recept te verkrijgen, DUS eerst naar de dierenarts $$$$$, DAN een wormkuur kopen, waarschijnlijk ook bij de dierenarts, die geeft dit dan toch niet uit handen $$$$$$$$$$$.
Kortom de paardenhouder krijgt een drempel opgeworpen om wormspuiten te gaan kopen, waarschijnlijk met de gevolgen dat een hoop paarden pas ontwormd zullen gaan worden als de besmetting al in een vergevorderd stadium zal zijn.

WAAROM NIET GEWOON IN DE VRIJE HANDEL ????


Ik denk omdat er op wormspuiten een wachttijd zit. en aangezien niemand de wormspuiten in het paspoort noteert, is er ook geen hond die bij evt. slacht controleert of de wachttijd wel verstreken is.

maar ja, als de DA de spuit gewoon meegeeft, helpt dat nog niet. Straks moeten we de DA laten komen om de wormspuit te laten geven, net als de enting... Geld, geld!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:14

Wilawander schreef:
. De wormspuiten speciaal voor paarden zijn er niet voor niks. Dus daar geld op besparen vindt ik dom. Wel zijn er van Ivomec speciale pasta's voor paarden. Deze zijn excat het zelfde als de Eqvalan alleen goedkoper.


Het gaat gewoon om de dosering Ivermectine
En dan doet het er niet toe waar je het vandaan haalt.

Zit ook gewoon pillen voor mensen in.Stromectol
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/09/28/F128.htm

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37438
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:05

Citaat:
Vanaf 1 oktober 2007 wordt de Europese regelgeving over diergeneesmiddelen gewijzigd. Vanaf dat moment moeten alle diergeneesmiddelen bestemd voor toepassing bij voedselproducerende dieren via een recept van de dierenarts worden verkregen. Echter, de mogelijkheid wordt geboden om voor minder risicovolle diergeneesmiddelen een uitzondering te maken en deze zonder tussenkomst van een dierenarts te verhandelen en aan de dierhouder ter beschikking te stellen


Dit stond op de site. De enige reden is dus omdat een paard soms gegeten wordt het via de DA moet. Maar geldt dat dan ook voor een paard waarvan in het paspoort een niet slacht verklaring zit. Dat is dan weer niet logisch. Verward