Wanneer heeft een paard Hoefkatrolontsteking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:31

Ik weet wel hoe dat komt:
Je paardje loopt kreupel, bij de "huis aan huis DA" kunnen ze niks vinden. Tja, dan toch maar eens door naar de kliniek.
Kliniek gearriveerd, uitslag: Ja, u paard heeft HKO (ook als het klinische is).
Groot drama, mensen weten niet meer wat ze moeten doen. Krijgen de behandelingswijzen voorgelegd en zien het somber in. Het is immers een ziekte die niet meer weg gaat alleen maar verder gaat. Zo is het zwart wit gezien, dat er nog dieren met HKO lopen op Z niveau die geen pijn hebben. nog 10/15 jaar leven en gelukkig zijn word niet gezien, want daar praat je natuurlijk ook niet over.
Ja, en daar komt het, iemand heeft de oplossing (word doen geloven), iemand weet het te genezen, mensen zien het "licht".
En wat dan he, dan ligt de wereld snel aan je voeten als mensen het hopeloos inzien.
Ik vind het inspelen op de zwakte van de mens. Hier bedoel ik mee dat je door sommige omstandigheden, gebeurtenissen enz. vatbaar ben voor zulke toestanden en niet meer de realiteit ziet. Kan ik ook erg goed begrijpen.
Het is wel zo dat ik het niet erg netjes vind (nog erg braaf uitgedrukt) als daar "misbruik" van word gemaakt.
Verder, heb ik een hekel aan het maken van eigen profijt door anderen zwart te maken.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:45

Eh.... Chantal1, maak je nu zelf ook niet iemand zwart....?

We kunnen nog jaren doorbomen over ADB en HKO, feit is dat er een hoop paarden zijn met vage kreupelheidsklachten waar door een DA het etiket HKO op wordt geplakt en die uiteindelijk door een andere rijmethode stukken beter gaan lopen. Of het dan HKO is geweest of pijn in zijn.... nek (whatever), maakt dan natuurlijk niet uit. Beest loopt goed, eigenaar blij, iedereen blij.

Dat ADB geld verdient met deze toestand is denk ik niet zijn schuld..... denk daar maar eens over na. Hoeveel geld hebben de medici ondertussen niet verdiend aan HKO, zonder het daadwerkelijk op te lossen?? En nog steeds worden er mensen met giga dure medicijnen (doosje XA10 of zo met wat spuiten Quadrisol) naar huis gestuurd en ijdele hoop gegeven op herstel van hun paard. Vinden jullie dat wel kunnen?

Bovendien, als jullie een "uitvinding" doen en je brengt dat naar buiten en het blijkt te werken en je kunt je brood ermee verdienen, wat is daar mis mee?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:54

Mieke schreef:
Dat ADB geld verdient met deze toestand is denk ik niet zijn schuld..... denk daar maar eens over na. Hoeveel geld hebben de medici ondertussen niet verdiend aan HKO, zonder het daadwerkelijk op te lossen?? En nog steeds worden er mensen met giga dure medicijnen (doosje XA10 of zo met wat spuiten Quadrisol) naar huis gestuurd en ijdele hoop gegeven op herstel van hun paard. Vinden jullie dat wel kunnen?

De dierenarts beweert ook niet het te kunnen oplossen. Iemand met een ongeneeslijke ziekte betaalt zich ook blauw aan dokterskosten zonder dat hij geneest, gewoon om het te verlichten.
Wat mij bij ADB tegen de borst stuit, en wat de theorie ondersteunt dat hij op mensen doelt die alle hoop hebben opgegeven, is alleen al de titel van z'n website. Moest het nu over correct rijden zijn en dan een kleine nota over de resultaten bij paarden met vermeende hoefkatrol OK. Dat zou veel meer correct zijn. Nu is het gewoon propaganda.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:43

Dit mag natuurlijk weer niet gezegd worden
Lips are sealed
Mieke"]
Eh.... Chantal1, maak je nu zelf ook niet iemand zwart....?
[/quote]

Ja tuurlijk, niet dus. Die man kan geweldig lesgeven maar, echt een vakman maar......
[quote="Zannekin schreef:
Wat mij bij ADB tegen de borst stuit, en wat de theorie ondersteunt dat hij op mensen doelt die alle hoop hebben opgegeven, is alleen al de titel van z'n website. Moest het nu over correct rijden zijn en dan een kleine nota over de resultaten bij paarden met vermeende hoefkatrol OK. Dat zou veel meer correct zijn. Nu is het gewoon propaganda.

Dit had ik dus zelf niet beter kunnen zeggen.

Laat het dan zo zijn dat ik die man zwart maak, oke, jou mening zo bedoel ik het niet Mieke.

Hij maakt gewoon mensen zwart (de medici) en dat een kliniek waar ik zelf zeer goede contacten mee heb en die ons ook al zeer regelmatig goed geholpen heeft, ook met HKO.
Mag dat dan ook eens gezegd worden?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:55

Tuurlijk mag dat gezegd worden!

Ik weet niet of het propaganda is, soms moet je mensen een beetje prikkelen om ze te interesseren.

En of zijn methode op lange termijn werkt bij HKO of geen HKO, zal de toekomst uitwijzen. Ik denk dat iedereen daar wel erg benieuwd naar is.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:23

Mieke schreef:
Ik weet niet of het propaganda is, soms moet je mensen een beetje prikkelen om ze te interesseren.

Ja, dat is altijd positief maar er zijn verschillen van prikkelen.
Ik weet niet, heb je zelf een paard met HKO en ben je al eens naar hem toe geweest?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:34

Nee, ik heb zelf geen paard met hko. Een vriendin (en stalgenote) wel en een aantal bekenden van mij ook. Ik ben wel een paar keer bij een clinic aanwezig geweest.

Ik ken een aantal paarden, waaronder die van mijn vriendin, die via deze rijmethode al een jaar lang goed lopen, terwijl ze voor die tijd elke twee maanden weer kreupel stonden. Om hopeloos van te worden.

Dus ik zie zelf heel veel resultaat om me heen, meer kan ik er zelf ook niet van zeggen. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:08

Zannekin schreef:

Als AdB het in wat mindere woorden en voorzichtig zou verwoorden, denk ik persoonlijk dat hij minder gehoor krijgt. Kom met "grote" uitspraken, en de wereld ziet je staan. Het is mensen eigen, maar daar kun je AdB niet op aanspreken....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 19:54

Citaat:
Ja, en daar komt het, iemand heeft de oplossing (word doen geloven), iemand weet het te genezen

AdB geneest niet!!!
Hij laat het paard weer recht lopen zodat de belasting gelijk wordt. Maar het probleem zit er nog, laat je paard maar weer een tijdje scheef lopen dan zul je het zien.
Ik zou daarnaast 'de oplossing' veranderen in 'een oplossing' want wie weet wat de toekomst ons nog meer bied.

Ik ben vorige week ook geweest en heb het zelf gevoeld! op mijn eigen paard.
Nee ik ben geen aanhanger en vind het geen geld klopperij.
Hij heeft me op dit moment geholpen maar ik sta heel nuchter in over de toekomst.
En ik vind het jammer dat sommige er zo over denken.
zijn jullie al eens wezen kijken en praten?
Zo niet vind ik persoonlijk dat je dan eigenlijk niet zo mag oordelen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 04:04

Tja, Cassidy, de ene mens is het eigen, de andere niet. Ik geloof niet zo snel iets en zeker geen grootspraak.
Hij heeft tegen mij letterlijk gezegd: Ik kan het genezen.
Ik banketstaaf echt niet uit mijn nek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:22

Hij heeft wel jouw aandacht, en die van mij. En of hij het nu geneest of niet, de paarden gaan er beter door lopen. Of dit nu echte HKO gevallen zijn, of paarden waar ten onrechte HKO opgeplakt is: ik ben geen medicus, we hebben maar te geloven dat het zo is. Wat ik wel geloof is dat door een andere manier van rijden pijn, mocht die er al zijn, weggenomen of verminderd kan worden. We kunnen helaas niet in die koppies kijken, en het ene paard is een bikkel en loopt door eventuele restpijnen heen en het andere niet.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:31

Nou, er zijn meer manieren om mijn aandacht te krijgen hoor.
Het word ook echt elke x recht gepraat. 1st zeg je het een en dan doe je of het eerdere vernoemde er niet meer toe doet.
Andere trainers zullen precies hetzelfde voor elkaar kunnen krijgen (niet iedereen maar toch wel degene van een bepaald niveau).

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:37

Uiteraard, en omat er meerdere zijn die hetzelfde kunnen verwezenlijken dacht er één: hoe kan ik bekender worden dan de anderen? Wat leeft er onder de mensen, wat spreekt ze aan?
Dat denk ik erover, en alleen door het feit dat hij dat mede doet door anderen slecht te maken, ook dierenartsen, stuit me tegen de borst.
Een integer man doet zijn ding, zonder al dat gedoe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:48

chantal1 schreef:
Andere trainers zullen precies hetzelfde voor elkaar kunnen krijgen (niet iedereen maar toch wel degene van een bepaald niveau).

Ik heb nooit beweerd dat hij de paarden kon genezen.
Ik heb gezien wat ik heb gezien.
En ik ben heel blij dat ik heb gezien wat ik heb gezien.
Ik ben daar gewoon heel enthousiast over.
Ik ben nog geen andere instructeur tegen gekomen die dat voor elkaar heeft gekregen.
Misschien verkeer ik niet in de juiste kringen.
Ik ben met opzet naar die clinic toegegaan omdat daar HKO aan vastgeknoopt werd.
Dat is natuurlijk hartstikke fout van mij.
Een clinic van Coby van Baalen of Anky had me minder geinteresseerd, omdat dressuur mijn rijwijze niet is.
En voor de rest kun je me een meeloper vinden, die haar antwoorden verdraait als het haar zo uitkomt.
Ik probeer mijn paard alleen maar heel te houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:56

Zannekin schreef:
Uiteraard, en omat er meerdere zijn die hetzelfde kunnen verwezenlijken dacht er één: hoe kan ik bekender worden dan de anderen? Wat leeft er onder de mensen, wat spreekt ze aan?
Dat denk ik erover, en alleen door het feit dat hij dat mede doet door anderen slecht te maken, ook dierenartsen, stuit me tegen de borst.
Een integer man doet zijn ding, zonder al dat gedoe.

En dan ben ik bang dat er snel gouden bergen beloofd worden en dat the sky the limit is, daar heb ik een beetje moeite mee. Er zijn legio manieren om je paard naar de ratsmoedee te rijden en dat gebeurt ook daadwerkelijk, ze gaan echter niet allemaal weg vanwege HKO.
Zo weet ik wel een voorbeeld van een paard dat niet op de juiste manier getrained is, zal reageren op lage anesthesie EN beter zal gaan lopen als ie beter op zijn benen gezet wordt en toch heeft dat dier geen HKO. Hij is slecht gaan lopen wegens een andere blessure in de voet (en dus niet andersom) en daar krijgt ie nu therapie voor. De oorzaak is dat ie vastgelegen heeft trouwens.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:57

Meer mensen proberen hun paard te houden, wees daar maarniet bang voor.
Nu moet je niet gaan brabbelen over bepaalde kringen, dat staat er totaal los van.
Ik hou niet zo van zulke cynische opmerkingen zonder een fatsoenlijke onderbouwing.
Ik ga het hier verder mee laten, heb daar geen behoefte aan.
Ik hoop voor je dat je je paardje nog lang mag houden.
Voor de goede orde, Antoine rijdt ook dressuur maar dat is zeker anders...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:14

Jij begon over instuctie op een bepaald niveau, en niet ik hoor. Dan moet je niet gepikeerd gaan doen als ik zeg dat ik daar niet tussen zit.

En als Antoine de Bodt alleen een dressuurclinic had gegeven was ik er niet heengegaan...het is het woordje HKO dat me ertoe heeft overgehaald om te gaan kijken...En dat hij dressuur rijdt was toen alleen maar bijzaak. Of zoals jij dat noemt....anders...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:12

Er wordt gezegd dat AdB veeartsen afkraakt en zwart maakt. Ok hij is het niet eens met de diagnose HKO die veel paarden opgeplakt krijgen. Maar hij wil graag samenwerken met veeartsen zodat er een oplossing kan komen voor de vele paarden die tegenwoordig naar de slacht gaan terwijl dat niet in alle gevallen nodig is.

En zoals ik al geschreven had, ik was blij met foto's waarmee de toestand vergeleken kon worden omdat Omega anders hoogstwaarschijnlijk ook het etiket HKO opgeplakt had gekregen, en dan was hij er nu dus niet meer geweest.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:22

Esther schreef:
Maar hij wil graag samenwerken met veeartsen zodat er een oplossing kan komen voor de vele paarden die tegenwoordig naar de slacht gaan terwijl dat niet in alle gevallen nodig is.

Enkel met veeartsen die bereid zijn vele klanten naar hem te sturen ? Voor wat hoort wat. ADB zal dan ook die veeartsen aanprijzen aan de klanten.
Ik denk toch niet dat mensen hun paarden zo snel naar de slacht sturen. Meestal wordt er toch behandeld: eggbar, beweging/geen beweging. Uiteindelijk is het toch de keuze van de eigenaar. Ik zou mijn paarden nooit of te nimmer naar de slacht sturen. Als ze niet meer op hun benen kunnen staan zullen ze worden geeuthanaseerd. Moest de slacht (en de centjes) niet bestaan (zoals in Engeland) zouden er wel minder HKO paarden weg moeten volgens mij. Ik doel natuurlijk niet op jou, maar zo is het gewoon vaak....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:31

Als hij nou die diagnose zou krijgen blijft hij gewoon. Ik heb ondertussen eens het een en ander gelezen en weet nu dat er meer mogelijkheden zijn. Maar vorig jaar had ik die kennis nog niet... Denk dat het met meer mensen zo is, dat ze er eigelijk te weinig over weten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:56

Ik snap eigenlijk niet dat jullie er zo op tegen zijn over adb.

Hij is gewoon dressuurruiter die misschien wat verder heeft gekeken dan een ander of juist een andere weg is ingeslagen om te kijken waar HKO vandaan komt.
Vervolgens heeft hij het 'ontdekt' en hij heeft het niet voor zich gehouden maar in de openbarheid gebracht.

Dit wil niet zeggen dat hhij de enige is, ik geloof dat er genoeg instructeurs zijn die hetzelfde les geven als hij, alleen hebben hun niet verder gezocht.

En waarom zou hij met DA in zee gaan als ze hem niet willen geloven of er niet open voor staan.
Dat zou ik dan ook niet doen.
En ja hij verdient geld, hij moet tenslotte ook eten net als jij.

Waarom staat mijn DA met een mond vol tanden als ik vraag waar het vandaan komt , ik vervolgens te horen krijg dat het overbelasting is en hij daarna niet weet hoe ik die overbelasting kan oplossen.

mm ik hoop dat mijn verhaaltje een beetje aansluit nu ik het terug lees.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:05

Cowgirl schreef:
En waarom zou hij met DA in zee gaan als ze hem niet willen geloven of er niet open voor staan.
Dat zou ik dan ook niet doen.

Akkoord met je redenering maar je moet dan al die andere DA niet zwart maken, je kan er ook gewoon over zwijgen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:05

Esther schreef:
Als hij nou die diagnose zou krijgen blijft hij gewoon. Ik heb ondertussen eens het een en ander gelezen en weet nu dat er meer mogelijkheden zijn. Maar vorig jaar had ik die kennis nog niet... Denk dat het met meer mensen zo is, dat ze er eigelijk te weinig over weten.

Eens mens kan zich altijd laten informeren, dat hebben wij ook moeten doen.

Als je mijn berichten leest weet je wat ik "er tegen" heb. En zo is het nog niet eens, er zijn heel eenvoudig een aantal dingen die me er aan tegen staan.
Waarom hij met een DA in zee zou kunnen gaan; ze kunnen een toevoeging zijn voor een dier en voor elkaar.
Ze willen hem wel degelijk geloven en staan ook open voor hem. Ik kan wel begrijpen dat een DA niet alles klakkeloos aan neemt.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 14:08

Naar aanleiding van bovenstaande discussie heb ik een bericht naar AdB gestuurd en het volgende antwoord gekregen:

"Beste Ans,

voor wat betreft de discussie over hoefkatrol heb ik u het volgende mee te delen :
u hebt wellicht gelijk dat de diagnose bij deze paarden niet deugd; aangezien alle paarden die bij mij op training geweest zijn gedurende één maand (niet zuiver, niet betalen) terug volledig zuiver gaan werken zijn;
de discussie kunt u misschien beter aangaan met mensen die hier dus op training geweest zijn;
zoals bv. xxxxxxx (naam bij mij bekend)
Haar paard is met hoefkatrolontsteking op training geweest; en is deze zomer terug in de wedstrijden uitgekomen met zeer groot succes; heeft vorige week zaterdag haar eerste Z-proef gereden en deze ook gewonnen;

met vriendelijke groeten,
Antoine"

Het blijft een moeilijke materie..........we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben voorlopig. Zolang men niet in staat is betere diagnoses te stellen! En tot die tijd moeten we ---ook van medici-----zeker niet klakkeloos aannemen dat alles wat zij beweren waar is!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:27

Als ik het bovenstaande lees, dan lees ik door de regels dat de paarden die daar komen wellicht niet allemaal daadwerkelijk HKO hebben. Zou het dan niet zinvol zijn om ipv een clinic of aangepaste training eens uit te zoeken wat het paard dan wel heeft?? Ik zal even uit leggen waarom ik deze logische retorische vraag stel.

Iemand brengt een paard bij DB met de mededeling dat dat paard een HKO diagnose aan zijn broek heeft. DB gaat ermee aan de slag en het paard knapt daar van op. Tot nu toe is er niets aan de hand eigenlijk. Maar, is er een termijn of test, of iets te verzinnen waarmee je globaal zou kunnen zien of de HKO diagnose wel klopt. Wat ik eigenlijk bedoel is of een paard ook zo snel op kan knappen dat de betrouwbaarheid van de diagnose verdwijnt? Als dat dier bijv. in een week goed loopt en dat vervolgens 3 weken lang zonder terugval blijft doen en nergens meer signalen van HKO vertoont, zou je dan misschien op face value al wel kunnen vermoeden dat het hier niet om HKO gaat? Theoretisch zou je dan terug kunnen naar de veearts met de mededeling dat ie verder moet kijken omdat de HKO diagnose niet klopt. ZIjn hier kaders of grenzen voor te bedenken of liggen die wellicht vast. Zijn er signalen die je altijd wel blijft zien bij echte HKO? Iets??