Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:12

Cowgirl schreef:
Citaat:
Daarbij is het zeker goed min 2 tot 4x per jaar te ontwormen met equest

Ik heb deze week gelezen dat Equest wel 25 weken werkt!

Dus op papier zou ik dan genoeg hebben aan 2x per jaar(voor en naajaar) ontwormen.

Schakel ik met equest alle wormen uit?

Sorry, maar als je dit topic even helemaal leest zul je ook zien wat er over Equest wordt gezegd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:47

sorry, ik volg dit topic al en heb er dan kennelijk overheen gelezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 00:32

ik heb nu zo'n setje aangevraagd waarmee je mest kan opsturen voor analyse. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt, ik ontwormde nl. altijd keurig volgens schema. Maar ga nu dus de aankomende keer ipv ontwormen een analyse laten doen Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:29

Wat kost zo'n setje?

Misschien ga ik het ook maar eens doen en ben ik eens eindelijk van die eeuwige discussies af dat mijn paard aan de schijt is van de kuil en niet van de wormen Duivel

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:36

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:58

Thanks.

heeft iemand ook enig idee hoe het zit met koeien die bij paarden lopen en schapen?

*gaat ook even op internet neuzen*

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:27

Volgens mij zijn schapen en paarden sowieso een goeie combi...de parasieten die ze eventueel hebben gedijen niet op elkaar (dus die van paarden niet op schapen en vice versa) dus ik dacht een hele mooie natuurlijke manier om je land schoon te houden.
Wij laten ook in de winter de schapen in het paardenland, kunnen ze mooi alle hoge stukken opeten en verdwijnt de eventuele wormbesmetting van het land.
Koeien heb ik geen verstand van Koe

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:07

Franka_Vosje schreef:
Volgens mij zijn schapen en paarden sowieso een goeie combi...de parasieten die ze eventueel hebben gedijen niet op elkaar (dus die van paarden niet op schapen en vice versa) dus ik dacht een hele mooie natuurlijke manier om je land schoon te houden.
Wij laten ook in de winter de schapen in het paardenland, kunnen ze mooi alle hoge stukken opeten en verdwijnt de eventuele wormbesmetting van het land.
Koeien heb ik geen verstand van Koe

Weet je dat wel zeker? Knipoog
De wormkuren van zowel paarden en schapen kunnen over en weer gebruikt worden.
Van sommige kuren is zelfs het bestanddeel hetzelfde.
Zoals Febendazole en Ivermectine.
Idem wordt bij koeien ook Ivermectine ingezet.
Vroeger liepen bij ons thuis 6 koeien en mijn pony afwisselend in de weilanden.
Ondanks dat moest ik geregeld ontwormen. Een combinatie paard/koe helpt in elk geval niet tegen een wormbesmetting bij je paard.
Ik vrees dat het bij een combinatie met schapen niet veel anders is.
Volgens mij heb ik zelfs eens gehoord dat het gevaar van een leverbotbesmetting door schapen vergroot wordt.

In Friesland liggen grote buitengaatse gebieden waar in de zomermaanden jonge paarden naar toe gaan. Dat is van 1 mei tot half oktober. De rest van het jaar lopen er veel schapen op hetzelfde land.
Toch word je door de opzichter gewaarschuwd goed te ontwormen want je paard komt allesbehalve wormvrij daar weg in het najaar.
Dat klopt, we hebben het zelf ervaren met een jaarling van ons.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:25

Ik weet het niet zeker nee....ik schreef ook 'volgens mij'. Bloos

Dat van die leverbot wist ik wel, de tussengastheer is een klein slakje geloof ik, alleen de kans daarop is niet heel groot.

Ik wil ook allerminst beweren dat ontwormen niet meer nodig is als je schapen erbij houdt, sterker nog, ik hou het heel goed in de gaten, juist door ook die wormeitellingen te laten doen.
Maar nogmaals, er is me weleens verteld, ik geloof zelfs door de DA, dat de meeste parasieten het loodje leggen wanneer er schapen in het land lopen.
En het allerbeste is natuurlijk de mest uit het land en de bak halen (wat ik braaf elke dag doe)

Misschien is er iemand die precies weet hoe het wel zit?
Cowgirl al gegoogeld?

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:41

russel schreef:
Ik denk juist dat je op deze manier resistentie in de hand werkt. Het lichaam raakt hierdoor gewent aan de stoffen.

Resistentie heeft niets met het al dan niet wennen van je paard aan een bepaalde stof. Onderdosering werkt resistentie het meeste in de hand. Zie ook eerdere pagina's.

Linnietje schreef:
Ik gebruik 2x per jaar equimax en verder wissel ik tussendoor elke 2 maanden met een ander middel. Dan wennen de wormen nooit aan je middeltje.

Dan loop je juist de kans dat ze resistentie opbouwen voor alle middelen. Nooit wisselen van actieve stof gedurenden het weideseizoen. Zie ook eerdere pagina's.

kynshiri schreef:
... lang verhaal over ontwormen ...

Dit is iemand die het helemaal snapt! Haha!

Nimmy schreef:
dat is omdat er een overgangstermijn moet zijn want de verpakkingen en de bijsluiters moeten worden aangepast en ook de registratie van het geneesmiddel moet opnieuw geregistreerd worden.. dus vandaar...

Het is paar keer uitgesteld omdat ze er bij de EU intern nog niet helemaal uit waren. Nu ziet het er naar uit dat ze dat wel zijn. geloof je nu echt dat de EU nu rekening gaat houden met fabrikanten? Nee, dus. Dat Virbac de bijsluiter en andere zaken niet op tijd klaar heeft is niet het probleem van de EU. Bijsluiter en registratie kan gelijk blijven, want werking van product blijft gelijk, alleen de status verandert van non-POM naar POM (URA).

Tot 31 maart hebben de EU-lidstaten de tijd een lijst in te dienen van middelen die niet onder de receptplicht zouden vallen. 31 maart - 1 oktober 2007 is overgangsregeling. vanaf 1 oktober zullen ontwormingsmiddelen receptplichtig zijn. Natuurlijk kan er van alles gebeuren, maar zoals het er nu uitziet zullen de ontwormingsmiddelen niet op de vrijstellingslijst komen. Bron: o.a. Hippisch Ondernemer, Fidin.

En ja, er kan nog van alles gebeuren en of uitstel komen, maar dit zijn de feiten zoals ze op dit moment bekend zijn.

Cowgirl schreef:
Ik heb deze week gelezen dat Equest wel 25 weken werkt! Dus op papier zou ik dan genoeg hebben aan 2x per jaar(voor en naajaar) ontwormen.

Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar nee, dan werkt het niet 25 weken. In begin is de concentratie werkzame stof hoog genoeg om effectief te werken, daarna veel minder. Er is een hele discussie tussen de geleerden of dit tail-effect van moxidectine nu positief werkt of juist resistentie in de hand werkt. Van onderdoseren is bekend dat het resistentie in de hand werkt en het tail-effect kan hiermee vergeleken worden. Bij lage concentratie van stoffen zullen de wormen niet doodgaan, maar ondertussen kunnen ze zich wel gaan verweren tegen de stof.

Wormenbestrijding is net als vechten: je kan beter 1x een grote klap geven, dan 10x een zacht tikje. In het eerste geval liggen de wormen plat en in het tweede geval voelen ze 10x niks.

Cowgirl schreef:
Schakel ik met equest alle wormen uit?

Als ik je vraag letterlijk lees: geen enkel middel schakelt 100% van de wormen uit. Maar je zal wel bedoelen "Schakel ik met equest alle soorten wormen uit?" Hierop is het antwoord: nee, werkt niet tegen de lintworm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:05

Dus Niels resumerend, om alle wormen uit te schakelen, gebruik je equimax en dan doe je dat 2 x per jaar. Heb je alle wormen, niet te vaak, geen verschillende middelen om resistentie in de hand te werken. Toch? Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:11

russel schreef:
Dus Niels resumerend, om alle wormen uit te schakelen, gebruik je equimax en dan doe je dat 2 x per jaar. Heb je alle wormen, niet te vaak, geen verschillende middelen om resistentie in de hand te werken. Toch? Knipoog

Nee..... Equimax is niet tegen de larven van bloedwormen! Daar heb je weer Equest (moxidectine) voor nodig!

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:05

russel schreef:

Dit is wel een heel vreemde manier van resumeren. Dit heb ik namelijk nergens gezegd. Ik zeg nergens welk merk je moet gebruiken en ik heb het nergens over exacte frequentie van ontwormen.

Goed ontwormen is maatwerk. Het aantal keer per jaar ontwormen kan je niet zomaar uitspraken over doen zonder dat je exact inzicht hebt in de infectiedruk. Dit moet je (laten) meten. Er is een groot verschil tussen een paard wat solo staat, een afgeschermd koppel, een privéstal waar af en toe paarden bijkomen/weggaan of een manege waar de hele dag van alles komt aan en aflopen. Ook aanwezigheid van andere dieren kan van invloed zijn op de infectiedruk, de hygiëne van de weide/stallen, etc. De dierenarts kan je helpen in het samenstellen van een ontwormingsprogramma op maat, zodat je optimaal ontwormd (niet te weinig, niet te vaak) met een zo klein mogelijke risico op resistentie.

Niet wisselen van middel tijdens het weideseizoen. Ivermectine of moxidectine gebruiken (Eqvalan o.i.d.) en in het voorjaar en najaar een paar keer ontwormen tegen lintwormen/horzels met een combinatiemiddel met praziquantel erin. Moxidectine (Equest) zou inderdaad een iets groter werkingsspectrum hebben, maar is omstreden vanwege het tail-effect. In de bijsluiter wordt ook een "gematigde effectiviteit" tegen de larven van de bloedworm gemeld.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:31

Niels,
Weet jij hoe het zit met de combinatie van schapen en paarden?

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:35

Ik ben een vreselijke bijdehand, maar dit weet ik niet helemaal zeker. Knipoog

Schapen en paarden bij roulatie (dus niet gelijktijdig) het land laten begrazen is volgens mijn informatie een goede manier om de infectiedruk te verminderen bij beide diersoorten. Je houdt bovendien je weiland mooi strak. Vork

Bij beide diersoorten worden de wormen met met hetzelfde type middel bestreden (ivermectine). Let wel, dit betekent niet dat je ontwormingsmiddelen voor paarden en schapen door elkaar kunt gebruiken, want voor paarden zijn andere concentraties nodig dan voor schapen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:32

Dank voor je antwoord.

Bijdehand? Niks van gemerkt.... Clown Maar zinvolle bijdrage hoor, het is je vergeven Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:37

Jeetje, je denkt er niet over na, maar eigenlijk is dit een heel logisch maar gevaarlijk proces wat zich afspeelt in elk paard !! Bloos! Ik weet niet of het zo'n vaart zal lopen met dat wormen zich zo snel zullen verbeteren, dat verschilt wss ook weer per paard, lijkt me. Knipoog Ik ben nu al 2½ maand te laat met ontwormen, aangezien mijn paard nu medicijnen krijgt vanwege een ontsteking in z'n mond. Volgens de dierenarts kon ik dan beter ff wachten met de wormenkuur, die al klaar ligt... Scheve mond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:03

ik ga de volgende keer iig eerst een mestonderzoekje laten doen. ik ontwormde altijd braaf elke 6-8 weken, maar dat zou dus overbodig kunnen zijn? nu weet ik wel dat de mensen hier in de buurt lang niet zo vaak ontwormen, en al die paarden staan er ook prima bij...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:42

@Niels... het gaat erom dat vanaf een bepaalde datum de nieuwe verpakkingen de handel in gaan en de oude nog verkocht kunnen worden enz.
en niet alleen virbac zit daarmee, alle producenten van ontwormingsmiddelen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:16

over die schapen nog ff: ik dacht dat schapen op een paardenweide laten vooral goed was omdat schapen allerlei planten die voor paarden giftig zijn wèl opeten; zo ga je het onkruid wat tegen...ze kunnen die planten verdragen doordat ze sterkere maagsappen hebben ofzo dacht ik, dus mss kan het wel kloppen dat ze bepaalde types wormen (of larven of eitjes) ook doden wanneer ze ze opeten...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:58

Het ging mij eigenlijk meer om het gevaar van schapen/koeien wormen op de paarden.

Dus kan een koe of een schaap een paard besmetten? (ja dus als ik jullie antwoorden lees)
Hebben ze last vandezelfde wormen? (ja, ook.)

Als dat laatste zo is dan zullen we de koeien tegelijkertijd met de paarden moeten ontwormen of ze in iedergeval laten testen....oei nu begeef ik me denk ik op moeilijk terrein kwa stalhouder Bloos

Ik heb nog niet gegoogeld...ga ik van het weekend doen..heb het nu ff te druk.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:25

Nimmy schreef:
en niet alleen virbac zit daarmee, alle producenten van ontwormingsmiddelen.

Denk dat dit een gevalletje Virbac is, want Fort Dodge en Merial gaan gewoon door.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:35

Volgens mij hebben schapen en koeien trouwens wel andere wormen... schapen sowieso.. koeien twijfel ik.
Weet wel dat schapen/koeien en paarden afwisselen met beweiden de wormbesmettingsrisico laag houd.
@ niels... gaat om de regelgeving wat dat betreft.. vanaf wanneer de nieuwe verpakkingen gemaakt en in de handel mogen komen en overgang met de oude, daar zullen alle fabrikanten/ leveranciers last van hebben. helemaal de gene waarvan de producten uitsluitend via ruitersportzaak en niet via da verkrijgbaar zijn.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:22

@ Nimmy, ik heb nu door wat je met overgangsregeling bedoelt. Klopt helemaal wat je zegt... Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:16

Tong uitsteken hihi eindelijk... en omdat dat onduidelijk is kan er dus nog vaker uitstel komen.