[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:17

Ik heb vandaag een hengst veulen gekocht van 2 jaar en 4 maanden. Ik was eigenlijk op zoek naar merrie , maar kon niks goed vinden. Er is ook een groot tekort aan paarden op ons eiland, dus de goede paarden zijn helemaal moeilijk te vinden.
Maar goed ik wil hem nu laten castreren om hem samen met drie merries in een weiland 24/7 te zetten.
Ik krijg zoveel commetaar dat het zielig is en dat hij te goed bloed heeft om te laten castreren, maar ik wil hem niet op stal zetten zonder dat hij contact kan hebben met andere paarden. Ik ben ervan overtuigd dat qua veiligheid en het beste leven wat ik hem kan bieden dit de juiste beslissing is. Kan iemand mij vertellen of hij er geestelijk of lichamelijk onder lijdt om gecastreerd te worden?
Wij hebben hier geen dekhengsten of paarden klinieken of keuringen.
Hij vertoont nog geen hengstkeuren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:50

castreren verbetert zijn levenskwaliteit alleen maar, als het toch geen dekhengst is. lekker in kuddeverband leven, met andere paarden op de wei, en ook voor jezelf veel minder moeilijkheden in het verschiet. ik zou hem gewoon laten castreren, minder wordt hij er zéker niet van!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:05

ik heb pas 1 van mijn pony,s laten castreren , en nou wil ik hem dus binekort bij mijn andere ponys zetten, maar vanaf waneer is hij niet meer vruchtbaar?
de veearts zij al na 2 weken maar is dat niet te snel?
want ik wil geen veulentjes meer want ik heb er wel al genoeg Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:09

ik heb weleens gehoord dat het tot twee maanden nog kan, maar dat lijkt me sterk. heeft je veulen veel geprobeerd te dekken? je kunt er ook even bijblijven, dan zie je wel of hij interesse heeft of niet.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:21

Hier is het stoer om op een hengst te rijden met van die grote ballen eronder, zelfs kleine kinderen rijden erop.
En ze zijn goed te hanteren, maar ik denk dat je ze nooit helemaal kan vertrouwen. En daarom en omdat hij nog niet weet wat het is zal hij niet missen wat hij niet kent.
Dit hengstje stond bij mensen in een stal is nooit eruit geweest en heeft nooit geen contact met mensen of andere paarden gehad. Dat is gewoon dierenmishandeling. Maar het raakt me wel dat andere net doen of ik hem vermoord door zijn ballen weg te halen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:34

ach ik heb ook zoveel naar mijn hoofd geslingerd gekregen, maar ik luister niet naar mensen die onzin kwaken. ik laat het allemaal beoordelen door deskundigen, dan weet ik zeker dat het goed zit. bij ons in de buurt heb je allemaal van die ouwe boertjes, die kwaken maar raak en uiteindelijk heb je er niks aan, tenminste negen van de tien keer.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:50

merrieveulen schreef:
ik heb weleens gehoord dat het tot twee maanden nog kan, maar dat lijkt me sterk. heeft je veulen veel geprobeerd te dekken? je kunt er ook even bijblijven, dan zie je wel of hij interesse heeft of niet.

het is geen veulen hij is 5 en half en heeft gedekt....
ik heb 4 veulens van hem.
hoelang zal ik wachten om hem er weer bij te zetten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:51

ik zou toch maar even de DA bellen om het te vragen, ik durf hier geen antwoord op te geven, dan heb ik het straks gedaan, hihi!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:27

ja de veearts zij 2 weken , maar dat lijkt me zo vroeg...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:42

ja, ik heb ooit gehoord twee maand, maar dat lijkt me juist weer erg lang... ik zou even bellen met een andere DA, en eens aanhoren wat die ervan zegt.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:13

Ik heb weleens gehoord om een week of 6 te wachten.

En heb zelf een klophengstje van 20 maanden, die wel degelijk hengst is ... ik wil hem ook laten castreren, eigenlijk vorig jaar al, maar ik kon rekenen op een bedrag van 600-700 euro EXCLUSIEF 19% btw .....(kliniek in Slootdorp).
Het moet nu gewoon toch gebeuren, ik heb verder alleen maar merrie's.
Pffff, flink sparen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:58

Ik wil die van mij ook laten castreren. In de eerste instantie wilde ik hem hengst laten maar bij lang nadenken vroeg ik mezelf af waarom eigenlijk? Ten eerste zit je altijd met het gedonder op stal met merries ten tweede kan hij nooit lekker in de groep mee ten derde heeft hij er alleen maar last van helemaal straks als de merries hengstig zijn ten vierde ik vind als je een hengst hebt en je wilt er mee gaan fokken moet je dit doen om iets te verbeteren niet omdat het zo leuk is veulentjes van je eigen paardje te zien of er zelf beter van te worden ten vijfde hij moet lekker paard kunnen wezen sociaal met andere paarden kunnen zijn. De mijne is bijna 2 en ik merk dat hij er erg last van begint te krijgen en ik vind dit sneu voor hem vind het fijner als hij straks lekker rond kan hupsen zonder dat alle hormomen door ze lijf heen gieren dus mijn keuze helpen met die hap. Ik ga morgenochtend bellen wanneer het volgende de Da kan hoeveel het kost en of het liggend of staand gedaan word dus we zien het wel. Ik heb gehoord dat ze 2 maanden niet bij merries nog kunnen en dat was van een Da

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:15

Chip2 schreef:
Ik wil die van mij ook laten castreren. In de eerste instantie wilde ik hem hengst laten maar bij lang nadenken vroeg ik mezelf af waarom eigenlijk? Ten eerste zit je altijd met het gedonder op stal met merries ten tweede kan hij nooit lekker in de groep mee ten derde heeft hij er alleen maar last van helemaal straks als de merries hengstig zijn ten vierde ik vind als je een hengst hebt en je wilt er mee gaan fokken moet je dit doen om iets te verbeteren niet omdat het zo leuk is veulentjes van je eigen paardje te zien of er zelf beter van te worden ten vijfde hij moet lekker paard kunnen wezen sociaal met andere paarden kunnen zijn. De mijne is bijna 2 en ik merk dat hij er erg last van begint te krijgen en ik vind dit sneu voor hem vind het fijner als hij straks lekker rond kan hupsen zonder dat alle hormomen door ze lijf heen gieren dus mijn keuze helpen met die hap. Ik ga morgenochtend bellen wanneer het volgende de Da kan hoeveel het kost en of het liggend of staand gedaan word dus we zien het wel. Ik heb gehoord dat ze 2 maanden niet bij merries nog kunnen en dat was van een Da

dit vind ik dus hartstikke goed! hoeveel paarden zijn er niet gedoemd tot een leven alleen, op stal, met dagelijks berispingen over hun 'hengstenmanieren'? in veel gevallen (dus niet alle) verlaagt het de levenskwaliteit van het paard behoorlijk, en persoonlijk vind ik dat dat niet zou moeten, enkel zodat mensen er beter van worden.
ik zit er zelf ook over te twijfelen, ik heb mijn veulen gekocht met als doel hem naar de HK te brengen, echter, als het 'hengst zijn' hem de komende tijd in de weg gaat zitten, gaan de balletjes toch echt richting prullebak. ik wacht af hoe hij omgaat met mijn merrie voorlopig, nu staan ze nog samen en heeft het veulen nergens last van, later kan hij met mijn ruin, maar goed overal zitten haken en ogen waar ik nu nog niet aan denk, misschien wordt hij wel een gek die bij elke merrie die langskomt in de draad hangt... en dat wens ik hem dus niet toe!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:15

Castratie van biggen Knipoog

In Brussel proberen dierenbescherming, consumentenorganisaties en bedrijfsleven vandaag een besluit voor te koken over de castratie van biggen. Het Agrarisch Dagblad volgt de ontwikkelingen.

Leontien_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:44

merrieveulen schreef:
dit vind ik dus hartstikke goed! hoeveel paarden zijn er niet gedoemd tot een leven alleen, op stal, met dagelijks berispingen over hun 'hengstenmanieren'? in veel gevallen (dus niet alle) verlaagt het de levenskwaliteit van het paard behoorlijk, en persoonlijk vind ik dat dat niet zou moeten, enkel zodat mensen er beter van worden.
ik zit er zelf ook over te twijfelen, ik heb mijn veulen gekocht met als doel hem naar de HK te brengen, echter, als het 'hengst zijn' hem de komende tijd in de weg gaat zitten, gaan de balletjes toch echt richting prullebak. ik wacht af hoe hij omgaat met mijn merrie voorlopig, nu staan ze nog samen en heeft het veulen nergens last van, later kan hij met mijn ruin, maar goed overal zitten haken en ogen waar ik nu nog niet aan denk, misschien wordt hij wel een gek die bij elke merrie die langskomt in de draad hangt... en dat wens ik hem dus niet toe!

Je kan ze ook op sterk water laten zetten door de DA. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:03

Leontien_98 schreef:

Je kan ze ook op sterk water laten zetten door de DA. Haha!

dat wilde ik met de 'dingen' van mijn eerste paard laten doen, maar het is er niet van gekomen, hihi! maar ja ik was toen ook 15, ik zou dat nu niet meer hoeven...

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:07

merrieveulen schreef:
dat wilde ik met de 'dingen' van mijn eerste paard laten doen, maar het is er niet van gekomen, hihi! maar ja ik was toen ook 15, ik zou dat nu niet meer hoeven...

Mijn shet is een paar maanden terug gecastreerd en ik ben ook 15.
Maar ik heb er echt niet aan gedacht om die dingen te houden! Ik zou niet weten wat ik d'r mee zou moeten.
Daarom heb ik ze dus hoogstpersoonlijk weggegooit Haha!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:04

Hahahah ik ga ze dus ook niet bewaren:)

Leontien_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:09

merrieveulen schreef:

Het heeft toch niks met leeftijd te maken ! Of is het echt penny-achtig om de ballen van je hengst op sterk water te bewaren ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:57

nounou, wat zijn jullie gevat zeg! het leek mij toendertijd tof om ze te bewaren, het was mijn eerste paard en dan is zo'n castratie toch heel wat. dat is wat ik ermee wil zeggen, sheesh.

@ marrke, ik heb de dingen niet aangeraakt, toen Faram op wilde staan schopte hij de emmer omver waar ze inzaten, en die twee gevallen stuiterden door het zand, goor! nou ja, de DA heeft ze weggegooid, ik hoefde het niet meer te zien. Haha!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:00

hhaaah ieder ze ding toch heb ze afgelopen jaar bij shetje van vriendin gezien nee laat maar hahaah

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:02

nou ja, misschien is drogen een optie??? Haha! Clown

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:23

Haha, dan krijg je van die drogen verschompelde dingetjes Clown
Lijkt me eerlijk gezegt ook niet zo lekker.

Leontien_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:31

marrke schreef:
Haha, dan krijg je van die drogen verschompelde dingetjes Clown
Lijkt me eerlijk gezegt ook niet zo lekker.
Wanneer zijn ze wel lekker dan ? Gefrituurd met uitjes Vork

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:13

Oke, foute opmerking Clown