Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:55

Ik heb zelf ook veel geleerd over Cushing en leer nog steeds bij (met name als ik reacties lees van o.a. Cookies en Fargo Knipoog ).

Ik ben sinds een ruime week bezig met Provarium Breeding en Echinacea druppels. Ivanka heeft veel last van kleine ontstekinkjes over haar hele lijf, met name de rug en billen. Dat wordt nog niet echt minder, maar de dikke klieren bij haar keel wel en de soepogen ook OK dan! !

Verder is ze gewoon weer helemaal topfit! Ben benieuwd of de Provarium Breeding gaat helpen, mijn DA had er een hard hoofd in (was er van de week nog om te enten) maar wel de moeite om het te proberen.

DA weten idd niet allemaal evenveel van Cushing af, ben blij dat ik mezelf ook heb ingelezen erin. Ben ook overgestapt op een andere DA, had niet zozeer alleen met de Cushing te maken, meer met grote fouten die ervoor zijn gemaakt.
Maar de DA die ik nu heb is denk ik ook wel blij dat ik me er zelf ook inlees. Ik weet ook wel waar ik over praat als ze er is of als ik zie dat er 'iets' niet goed zit.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:08

Maandag weer naar Laarakker ik vind wel dat het beter gaat met Rava maar we zijn er nog niet.
De vieze ogen zijn minder de depressie is minder en ze is momenteel een beetje aan het verharen.
Ze loopt weer beter de hoeven zijn nog wel warm maar soms ook niet.
Zit nog te twijfelen of ik haar zal scheren, met deze tempraturen staat ze behoorlijk nat op stal.
Ben haar ook wat minder hooi gaan geven ze had zo'n onwijze hangbuik met veel vet ze is het er alleen nog niet mee eens.
Andere jaren had ze altijd veel last van mok gelukkig nog niets gezien ook geen ontstekingen ergens op haar lijf.
Wil wel binnenkort haar gebit na laten kijken ter voorkoming van evt problemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:20

Rumay: Een hangbuik is ook een signaal van Cushing en dat wil niet perse zeggen dat ze te zwaar is. Moet je even goed op letten hoor! Want je wilt namelijk ook niet dat ze uiteindelijk te weinig krijgt of in gaat vallen. Willy kreeg vorig jaar ook een onwijze hangbuik maar verder was ie juist magerder aan het worden en was zijn rug aan het invallen. Ik zeg niet dat het bij jou ook het geval is, maar het is wel iets om mee op te passen. Verder moet je met een cushing paard vaak blij zijn met (gezonde) eetlust want bij tijd en wijle zul je merken dat ze ook heeel erg slecht eten soms en dan baal je weer als een stekker omdat ze dan echt achter uit gaan. Ik ben even vergeten wat jij nu al aan je paardje geeft; ik zal even teruglezen.

Tinne: Wat heerlijk dat haar keel beter wordt en haar traanogen al weg gaan! DAT is echt super nieuws, ook een beetje zo snel als ik hoopte maar je weet het soms niet he?! Ik heb Ilanka en Aiden even bewonderd. Wat een schoonheden! Ilanka is gelders, zeker weten, valt er echt niet te achterhalen waar ze vandaan komt of wie haar ouders zijn? Het is echt een mooie dame en ik ben ook weg van Aiden! Ik ben echt blij dat ze vooruit gaat! Hopen dat haar huid ook snel verbetering gaat geven! Desnoods even een "superdosis" echinae geven een paar dagen, wil bij de mok van Willy ook nog wel eens helpen. By the way, wij hebben dus 2 jonge gelderse A-tjes en een oude (Willy).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:21

Fargo, ik weet ik moet opletten dat ze niet mager gaat worden maar nu is ze echt baggervet als ik over haar ribben ga moet ik echt hard drukken om ze te voelen en dat overgewicht is ook weer niet goed voor haar voeten.
Al die dilemma's wel of niet bleh. Huilen
Ik zat gister wat foto's terug te kijken van zo'n 5 jaar geleden ook toen had ze al een hangbuik en veel vetjes en de haren waren in de winter ook dik en een dikke manenkam(nek) Nors opkijken
Kon helaas niet zo snel een foto vinden waarop ze bezweet was om te zien hoe de vacht eruit zag.
Ook de zomer foto's laten geen mooi glad velletje zien zou het toen al hebben gehad??
In 2002 en 2003 is ze hoefbevangen geweest en die van 2003 was hevig met kantelen en zinken, maar op de een of andere manier heeft zich dat ook weer hersteld volgens de foto's en Wassenaar begreep er niks van want eigenlijk kan dat niet.

Tot nu toe krijgt ze druppels speciaal voor haar gemaakt en druppels tegen de hoefbevangenheid en de provarium breeding 2x daags 1 schep.
En bij Laarakker staat ze ook nog aan een frequentie apparaat vraag me niet precies wat die doet maar de week erna voelt ze zich een stuk beter.
Vanmiddag maar weer afwachten.
Wil ook binnenkort nogmaals foto's laten maken van de hoeven of de bevangenheid is verergerd of hetzelfde gebleven.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:37

Zijn er ook nog mensen die ervaring hebben met het voeren van Subli senior voer? Zoals eerder is gezegd hebben paarden met Cushing vaak verminderde eetlust en tandproblemen. De Sublis kan een totaal vervanger zijn voor ruwvoer en is makkelijk op te nemen omdat je het voert als slobber. Het probleem is dat je er erg veel van moet geven. Wij geven 4 kg aan een pony. Zo staat het ook beschreven 1 kg voer voor 100 kg paard. Ik wil graag overstappen op een muesli voor oudere paarden maar ik weet niet of dat dezelfde uitwerking heeft. Of eventueel een combinatie maken. Wie heeft er een idee of mening of ervaring?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:07

Ik heb ervaring met Subli seniores en je moet niet vergeten dat je zo veel moet voeren omdat het ook het ruwvoer dus hooi vervangt.
En ze eten dus aardig wat hooi per dag, als je paard/pony nog hooi eet hoef je niet zo heel veel te voeren.
Een oude pony van 29 stond erop zij at weinig hooi en dus de subli gevoerd, toen ze bij mij kwam was ze mager en na 4 mnd was ze goed bij gekomen en zag er weer prima uit.
En ik denk dat je het heel goed kan combineren.
Maar waarom wil je overstappen? Omdat het bewerkelijk is met klaarzetten ( en dan vooral voldoende lang laten weken) of anders?
Als een paard het er goed op doet? En het is goedkoper dan de meeste muesli's.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:19

Er zit (volgens mij) ook pulp in de Sublis seniores. Dit is alleen vulling. Eigenlijk zouden er meer spierverstekende stoffen in moeten zitten ipv vulling. In de muesli's zit dat vaak wel. De pony krijgt ook nog 3 keer per dag hooi/kuil naast de Subli. Ik heb het idee dat je zoveel moet voeren zodat er voldoende wordt verkocht. Ik zou graag willen overstappen omdat het bewerkelijk is en onzettend duur. Ik run een paardenrusthuis dus moet ook vanuit financieel oogpunt denken. Er staan 2 paarden op Subli seniores, ik doe nog geen 5 dagen met 1 zak. Met muesli zou ik veel goedkoper uitkomen, mits het natuurlijk hetzelfde resultaat geeft. Vandaar alle opmerking voor zowel voer als Cushing zijn welkom.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:48

Ik voer geen Subli Senior, Ivanka heeft dat nog niet nodig. Haar tandjes zijn (gelukkig) nog goed genoeg, dat ze een behoorlijke hoeveelheid hooi naar binnen kan werken.

Ik voerde eerst altijd Nature's Best, maar ik vind dat daar te weinig in zit voor haar. Zeker na haar eetdip is ze zoveel afgevallen, spieren weg, dat ze wat extra's nodig heeft om weer spieren op te kunnen bouwen.
Op dit moment voer ik tijdelijk brok van Pavo (Explosive), wat haar extra energie en voedingsstoffen geeft die ze nodig heeft. Maar het is geen voer wat per definitie "Cushing-verantwoord" is om het zo maar even te noemen. Toch voer ik het, want een te dik paard is niet goed (waar rumay het al over heeft). Maar een te mager paard zonder spieren is ook niet goed, heeft haar weerstand een behoorlijke opdonder gegeven iig!

Weet niet meer of ik hier al een keer de foto's had geplaatst, maar dit is op de dag dat ze weer begon te eten (tijdens haar eetdip op een beetje hooi na, kreeg ik er niks in).
Afbeelding
Afbeelding

En nu gaat ze de goede kant op, ze is inmiddels weer geschoren en alles. Denk dat dit een week of 3 is na de vorige foto's: (let op: akelig kaal velletje Haha! )
Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:53

Die pulp is juist de vervanging van het ruwvoer dus vulling voor de paardenmaag en zorgen dat de darmen blijven werken.
Die oude pony van mij kreeg perdag een hele schep subli met 1,5 schep water dit maakte ik in de avond klaar voor de volgende dag en dat was ruim voldoende.
Als ik me niet vergis kost een zak senoires 10 euro en muesli 14 euro.
Maar als je grote afname hebt is het misschien goedkoper.
En natuurlijk wil iedere fabrikant veel verkopen.
Ik vind dat je veel subli voert als het paard ook nog hooi/kuil eet.
Het is bedoeld die hoeveelheid als hij totaal GEEN hooi/kuil meer eet.
Voor 1 paard deed ik bijna 1 maand met 1 zak.
Maar we gaan aardig off topic

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:54

Zo Tinne ziet er idd naar dun uit maar de laatste foto geeft weer hoop zeg een stuk beter.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:26

rumay schreef:
Die pulp is juist de vervanging van het ruwvoer dus vulling voor de paardenmaag en zorgen dat de darmen blijven werken.
Die oude pony van mij kreeg perdag een hele schep subli met 1,5 schep water dit maakte ik in de avond klaar voor de volgende dag en dat was ruim voldoende.
Als ik me niet vergis kost een zak senoires 10 euro en muesli 14 euro.
Maar als je grote afname hebt is het misschien goedkoper.
En natuurlijk wil iedere fabrikant veel verkopen.
Ik vind dat je veel subli voert als het paard ook nog hooi/kuil eet.
Het is bedoeld die hoeveelheid als hij totaal GEEN hooi/kuil meer eet.
Voor 1 paard deed ik bijna 1 maand met 1 zak.
Maar we gaan aardig off topic

Hoezo off-topic?? Het mager worden door Cushing heeft toch ook te maken met dit topic Vork Of moet ik daar per se zelf een topic voor openen? Ik dacht dat het wel makkelijk was om het hier te vragen omdat jullie ervaring hebben met magere paarden met Cushing.

Als reactie op jouw voerschema. Het oudje van 33 heeft bijna geen tanden. Van het hooi en kuil dat hij krijgt krijgt hij misschien maar 5-10%binnen. 's Zomers gaat dat een stuk beter met gras en voeren we ook maar 2 kg Subli per dag. Ik ben het gaan opbouwen omdat hij mager bleef. Bij deze dosering neemt het gewicht pas toe en blijft het stabiel. Volgens de verkoper van muesli heb ik maar 2 kg per dag nodig dus dan ben je toch goedkoper uit. Maar ik weet niet of de muesli voldoende is als vervanging van de subli???? En ik ben een redelijk grote afnemer, 10 zakken per 9 weken, en krijg het echt niet goedkoper.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:45

Voer is idd ook belangrijk bij Cushing, dus echt offtopic gaan we niet Knipoog !

En ik denk ook niet dat er veel leveranciers zijn die het voer goedkoper leveren bij grote afname. Hier niet iig...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:11

Wat was ze mager zeg Tinne, ziet er nu een stuk beter uit!

Misschien nog een kleine tip voor paarden die te mager worden, ik geef Evita naast haar nature's best nu Subli energie kern mix. http://www.subli.nl/em_folder.pdf Dat is een mix op basis van olie, zit dus geen extra suiker/zetmeel! Het is o.a. bedoeld voor paarden die extra energie nodig hebben en om aan te komen. Bij Evita begin ik nu duidelijk verschil te zien, haar ribben beginnen eindelijk een stuk minder zichtbaar te worden, zonder dat ik het krachtvoer heb hoeven verhogen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:50

Ik heb net mijn veearts gesproken, en zij vind het beeld van Cushing inderdaad wel bij Evita passen. (ze heeft haar 2 weken geleden nog gezien omdat ze zo was afgevallen).

Ze stelde voor om de Dexa-test te doen bij Evita, want bloed en urine vond ze te onbetrouwbaar. Ze vond het echter niet noodzakelijk om nu direct te gaan testen, omdat Evita alleen "uiterlijke" symptomen heeft en het daarom nu ook niet nodig is om met Pergolide te beginnen, maar ze laat de keus aan mij. Het kan wel een heleboel duidelijkheid geven en ik weet dan ook waar ik aan toe ben, maar als ik er zo over na denk.. heeft Evita zelf eigenlijk niet zo veel aan die test.
Wel raadde ze aan om Evita haar gedrag en weerstand in elk geval goed in de gaten te houden. Ze vertelde dat verandering van het gedrag juist een heel belangrijk kenmerk is voor de ziekte van Cushing en dat veel eigenaren en veeartsen dat vaak over het hoofd zien. Als haar gedrag veranderd of ze gaat zich afzonderen van de groep, dan is dat natuurlijk wel een rede om medicijnen te gaan geven, want dan voelt ze zich duidelijk niet goed. Gelukkig zit ze nu nog duidelijk goed in haar vel Lachen

Ik ga denk ik eerst eens beginnen met Provarium Breeding en kijken of er iets veranderd, zo niet dan kan ik altijd nog beslissen om te testen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:08

Ireentjuh, aan de ene kant denk ik: gewoon beginnen met de medicatie, zeker als ze nog weinig symptomen heeft (en niet alle symptomen hoeven voor te komen!), dan zijn die makkelijk te onderdrukken. En hoe meer symptomen ze krijgen, hoe moeilijker je ze er weer uitkrijgt denk ik.
Ivanka was al wel veranderd in gedrag (naast de uiterlijke symptomen) dus voor mij was het geen overweging, maar gewoon beginnen.
Aan de andere kant vind ik Pergolide toch best prijzig (zeker als je op jaarbasis kijkt), maar moet ik bij jou ook weer zeggen dat ik denk dat je nog niet zoveel nodig hebt, omdat ze ook nog maar weinig uiterlijke symptomen heeft. Moeilijk!
Is ook moeilijk om te bepalen waar je goed aan doet.

Persoonlijk zou ik geen dexa-test doen, bij Ivanka is wel bloed en urine onderzocht, maar omdat zij ook uiterlijke symptomen had, was het bij haar eigenlijk al zo goed als zeker.
Bij geen een test krijg je 100% zekerheid dat je paard Cushing heeft is mij verteld, wel kun je uit combinatie van de uiterlijke symptomen en een test zo goed als zeker zijn. Maar ga je dat geld eraan uitgeven als je het eigenlijk al zo goed als zeker weet?
Als ik bij jou de uiterlijke symptomen lees, komt het Cushing-beeld heel dicht in de buurt iig! Zeker als je DA het ook al bevestigd, dan zou ik me dat geld lekker besparen en gebruiken voor medicatie of voedingssupplementen!

Wel is het idd raadzaam om haar gedrag en weerstand goed in de gaten te houden. Ik geef Ivanka nu ook wat bij voor de weerstand.

Fargo, de afname van Ivanka's dikke klieren heb ik denk ik te vroeg voor gejuicht... Ze waren vandaag weer dik als vanouds Clown . Scheelt ook als ze de hele dag met de neus aan de grond heeft gestaan om te grazen, dan zijn ze sowieso dikker. Ach ja, we zullen er vast ooit wel eens vanaf komen... hoop ik Clown .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:32

Ireentjuh, het feit dat jouw paard al zoveel uiterlijke symptomen vertoont betekent waarschijnlijk dat ze zich toch al een stuk minder fit voelt dan ze zou kunnen zijn, dus dan zal de DA misschien vinden dat het nog wel gaat maar het is de vraag of je paard dat ook zo ziet en voelt. En wat we al eerder zeiden, beter tijdig erbij en erger voorkomen dan van een onwijze dip weer terug moeten vechten.

tinne: hoeveel druppels geef je nu? De keel is echt een weerstand probleem maar ook een gevolg van grote verschillen in temperaturen in het weer waar het lichaam even geen antwoord op heeft. Dus je zou ook een tijdje bijv 2 keer 40 of 50 druppels kunnen geven om haar weerstand verder te boosten.

Die dexa test heeft als risico dat een paard hoefbevangen wordt als het lichaam er niet goed mee omgaat of niet echt stabiel is. Als je paard zoveel signalen afgeeft moet je je afvragen of het dat risico waard is en of het die extra uitgave waard is. Geld kan je dan beter besteden aan het verbeteren van de situatie.

Pfoeh wat gaan jullie hard: over het voer: Willy krijgt 3 keer kuil per dag en 2 keer halve kilo basisbrok. Verder krijgt hij luzerne en hij krijgt meer luzerne in de tijden dat hij zijn hooi of kuil slecht eet. Verder krijgt hij de blauwe zak van havens en ook een deel uit de groene muesli zak van havens. Beide zijn eiwit arm en goed te verteren voor oudere paarden en hij eet het goed. Hij krijgt dit zowel droog als nat. Hij is nu weer een tijdje zat van natte muesli dus nu is het weer gewoon droog.
Willy krijgt dus ook biks, maar hij is dan gelukkig ook nog nooit bevangen geweest.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:51

fargo schreef:
Ireentjuh, het feit dat jouw paard al zoveel uiterlijke symptomen vertoont betekent waarschijnlijk dat ze zich toch al een stuk minder fit voelt dan ze zou kunnen zijn, dus dan zal de DA misschien vinden dat het nog wel gaat maar het is de vraag of je paard dat ook zo ziet en voelt. En wat we al eerder zeiden, beter tijdig erbij en erger voorkomen dan van een onwijze dip weer terug moeten vechten.

Dat laatste is inderdaad helemaal waar! Het is ook absoluut niet zo dat ik niet direct aan de pergolide wil vanwege de kosten, dat heb ik er zeker wel voor over als het beter is voor Evita. Het is meer omdat ik weet dat het, voor mensen in ieder geval, best wel heftige medicatie is (ik werk o.a. met parkinsonpatienten). Als je paard ziek is of zich niet goed voelt dan zou ik het meteen doen, maar bij Evita vind ik dat heel erg moeilijk. Als ze niet op de Provarium Breeding reageerd is Pergolide zeker wel de volgende stap. Het is ook niet zo dat de DA vindt dat het nog wel gaat, dat heeft ze juist aan mij overgelaten omdat ik haar elke dag zie. Als ik denk dat ze ook maar iets veranderd in haar gedrag, wordt er gelijk actie ondernomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:02

Ik bedoel ook meer dat je iets doet om te ondersteunen en dan is wat mij betreft provarium breeding prima en evt extra echinae juist om haar weerstand op te krikken. Pergolide kan inderdaad in het begin best heftig voor een paard zijn en moet daarom ook langzaamaan opgebouwd worden en niet in een keer de dosis die je denkt te gaan geven anders zijn ze mogelijk in het begin behoorlijk misselijk, angstig, draaierig etc.. Dus ik vind het hatstikke goed als je aan de Provarium Breeding begint, hopelijk gaat dat haar al meer op orde brengen, juist omdat je er op tijd bij bent. Duurt best even paar weken of meer hoor, maar dan ben je in ieder geval aan het ondersteunen en proberen te reguleren!

Rumay: te zwaar is inderdaad ook niet goed, dat komt door de insuline resistentie dat ze zo makkelijk zwaar worden soms. Willy had dat vorig jaar ook en toen zijn we inderdaad op minder biks en de blauwe havens ipv de groene havens overgestapt en ook minder in totaal. Gelukkig dat je haar goed in de gaten houdt qua gewicht, de benen en voeten hebben het inderdaad zwaar te verduren als ze tonnetje rond worden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:21

Zou gister naar Laarakker gaan maar er stond hier een storm en ik wil geen risico lopen dat er onderweg net iets mis gaat en ze daarom de trailer niet meer in wil.
Dus nieuwe afspraak gemaakt over 2 weken of als er plek komt.
Heb besloten om haar toch te laten scheren alleen niet helemaal maar een modelletje dus op zoek naar iemand die dit kan en wil.
Rava heeft sinds half november de provarium breeding en ik heb sinds een kleine 2 weken echt het idee dat het wat doet dus het heeft soms echt tijd nodig om aan te slaan.

En nog even over het voer er zijn heel veel topics al over voer dus vandaar dat ik zo iets had is het te veel off topic. Knipoog
Nou dan gaan we nog effe verder over voer.
Ieder paard heeft een verschillende reactie op voer de een doet het goed op dit en de ander op dat, als je maar een paar hoofdlijnen in de gaten houdt: krijgen ze voldoende voedingsstoffen en vitaminnen ed binnen en voor die van ons geen melasse/suikers.
En soms moet je weer eens veranderen wat Fargo zei dat Willy het zat was om nat voer te eten dus nu weer droog.
Het lastige is je kan niet zo maar weer wat anders kan geven ivm koliek enzo.
Rava krijgt nu 3 plakken hooi verdeeld over de dag en ochtend en avond een klein schepje (ong een volle hand) granenmix+ met de provarium breeding en eens in de zoveel tijd een vitaminestoot.
En nog is ze dik, mager is moeilijk maar dik ook.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:43

Ik zou zeker het lange haar afscheren. Wij hebben het dit jaar voor het eerst gedaan en het bevalt erg goed. Meestal zie je dan pas goed hoe de conditie is en of er nog huisaandoeningen onder het haar zitten.

O ja, wij hebben alleen de plakke geschoren die hard nodig waren. Ik noem het maar functioneel scheren. Er zit geen patroon in en het ziet er niet uit maar het paard heeft er wel baat bij Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:53

Wij hebben vorig jaar de benen, hals en de buik geschoren van Willy tot een bepaalde hoogte en dat gaf enorm veel verlichting omdat het heel verkoelend werkt zonder dat hij kou op de rug en achterhandspieren had. Behoorlijk wat maandjes later hebben we toen de rest ook geschoren behalve de ruimte voor een zadeldekje. Nu doet hij het zo goed dat we niet hoeven te scheren (niet te geloven hoor, hij is sinds jaren niet zo glad en zacht geweest).

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 16:35

rumay, een kennis van mij heeft een fries en die is insuline resistent, die is juist moddervet incl. de bekende zadeltassen en dikke manenkam.

Voor iedereen die serieus problemen heeft met het voeren van zijn paard, en met serieus bedoel ik magere paarden die echt wat vet nodig hebben en waarvan de eigenaar met de handen in het haar zitten, kan ik maar een tip geven. Laat alsjeblieft onderzoeken of je paard cushing heeft maar nog belangerijker is om te laten testen of ze insuline resistent is. Alorda at absoluut geen ruw voer mee omdat ze dat niet weg gekauwt kreeg, zelfs geen lucerne. Wij zaten echt met de handen in het haar want haar dieet bestond uit 3x daags Pavo slobber en Pavo Herbasan en extra vitamine (Slobber veel voeding, erg lekker maar ook veel suiker. Herbasan speciaal voor oude paarden met iets ruwvoer doorheen) Omdat ze echt problemen kreeg met haar eetlust en wij dus echt wanhopig werden omdat het opvoeren van "lekker voer" betekende dat het suiker gehalte dagelijks omhoog ging. We hebben de test laten doen en wat bleek ze had een iets verhoogde suiker maar haar lichaam was nog prima in staat om de suikers zelf af te voeren. Toen heb ik in overleg met Marc van de Top (voedingsdeskundige van BIT) haar 4x per dag afwisselend Slobber , Herbasan en Veulenbrok gegeven. In de slobber moesten we een scheut zonnebloemolie gooien om het energiegehalte in t voer op te krikken.
De veulenkorrel is een brok speciaal voor veulens om hun aan t biks eten te krijgen . . . voedingrijk, klein en erg lekker! Alorda deed er een moord voor.
Op t moment dat de pergolide/bromocryptine gaat aanslaan krijgt de pony zijn eetlust weer redelijk terug.

Vandaar dat ik alleen maar zeggen, als je echt een groot probleem hebt met voeding, zorg dat je zeker weet in welke fysieke staat je pony is zodat je daar een dieet op samen kan stellen. Het ene dieet kan bij de ene pony super werken maar kan vergif zijn voor de ander.

Veel succes iedereen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:53

Waarom is dat als je paard Cushing heeft dat je over alles twijfelt?
Zat gister weer te twijfelen over het scheren want Rava staat de hele dag buiten ook in de regen, wat voor deken moet er dan op met hals omdat die dan naakt is??
Ik wist het niet meer.
Vanmorgen naar stal om te voeren en het was volgens de thermometer 10 graden en Rava had het dan ook erg warm.
Veel meer zweet dan normaal en op plekken die ze daarvoor niet zweette.
Dus zeker de vacht gaat er zaterdag af Bloos
Maar volgende vraag hoe doen jullie dat met een naakt paard en dan buiten??
Wat voor deken ligt er 's nachts op?
Moet die hals buiten of binnen ook helemaal ingepakt?
Hebben jullie foto's van de geschoren modellen van je paard.
Heb er al een gezien bijna naakt dank Tinne:D
Tot welke hoogte heb je geschoren Fargo?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:52

De DA is gisteren geweest en heeft nu verzonnen dat de plekjes komen door schurft. Het oudje heeft een injectie gekregen en nu hopen dat de plekjes verdwijnen..

Over geschoren buiten zetten. Onze paarden staan 3 uur per dag buiten in de bak. Het oudje met Cushing is geschoren en heeft een goed waterdichte 200 gr deken op. De deken is niet heel erg dik zodat het haar wel iets kan groeien. Hij heeft geen hals en als het regent gaat hij wat korter naar buiten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:25

Twijfel hebben is heel normaal. Iedereen is zoekende omdat er hiet nog niet zoveel over Cushing bekend is. Dus moet je wiel proberen uit te vinden. Hartstikke lastig.

De testen bij Cushing zijn niet voor 100% betrouwbaar nee. De Dexa test is de betrouwbaarste ongeveer 78%. Maar dit kan weer niet met een hoefbevangen paard. Of eentje die ernaar neigt. Vaak is het het best om op de sympthomen af te gaan.
Voer is inderdaad heel belangerijk. Extra vitamine E is echt nodig. Pulp is vaak ook heel fijn om te voeren. Ik heb een poos die seniorenmix van Subli gevoerd, maar ik had toch het idee dat er veel melasse in zat. Olie bijvoeren is ook prima.

@nicky, allerlei huidaandoening zijn normaal bij Cushing.