Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Re: Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 14:30

Umeda is een 5-jarige. Verder bedankt voor je tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:32

Die ook nog eens drachtig is een daardoor extra zorg nodig heeft, zeker als je schrijft dat de buik er raar uitzag.

Nogmaals geen aanval naar jou, maar ik vind het wel jammer dat je op vragen die ik eerder gesteld had geen antwoord geeft

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 14:32

Hoe kom je erbij dat Umeda drachtig is?

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 14:35

En wat waren die vragen? Ik probeer tussendoor ook nog zo goed en zo kwaad als het gaat scheikunde te leren, dus heb er een beetje overheen gelezen. Sorry.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:40

Jemig Lin, sterkte!! Kan er niet meer over zeggen, hoop dat Um snel weer beter wordt!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 14:41

Dankje, Ils!

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:44

Misschien is het allemaal een beetje overdreven en opgedikt...
Ik bedoel het verhaal van helemaal open liggen, krakende geluiden, van binnen doodbloeden en vreemde bewegingen.

Wil je niet aanvallen maar als je zo laconiek regaeert op wat je beschrijft valt het allemaal wel mee misschien.
Een paard kan wel vast komen te zitten en daar heelhuids weer uit bevrijd worden.

Ik hoop dat dat het geval is en er dus inderdaad gen DA nodig was.

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:46

Mocht het wel allemaal waar zijn dan kan ik je alleen maar heel veel sterkte wensen!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 14:46

Wat ik beschreef was de situatie zoals ie gister om half 10 's avonds was. Ze verslechterde tot 12 uur en daarna verbeterde ze sterk. Vanmorgen was het allemaal al een stuk fijner om aan te zien.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:48

Heel veel sterkte..
ik ga mee met RunningKawa , vind het niet slim dat je geen DA erbij haalt , niet dat jij er veel aan kan doen. Maar ik vind het erg slecht van de eigenaar. Hoop in ieder geval dat ze er snel weer bovenop komt

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:51

Veel sterkte met je paardje, hoop dat ze er goed vanaf komt.
Als je zelf ongerust bent, kun je ook een dierenarts bellen en alleen om advies vragen.
Misschien heeft deze nog wel tips wat je kan doen tot de tijd komt dat je instructeur en fokker ook de beslissing nemen dat de da toch echt wel moet komen, want dat lijkt me een ding wat zeker is.
Veel sterkte,

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:51

Hi, als ik jou was zou ik gewoon nog eens met de eigenaar praten. Gewoon vragen wat ie van plan is met de merrie (nu en later..moet ze ooit (weer)bereden worden bijv.??), waar wacht ie op, zeg gewoon dat je ongerust bent erover omdat het er zo raar uit ziet bijvoorbeeld. Probeer uit te leggen wat de eigenaar ermee opschiet als de DA erbij komt. (Denk bijv. aan de buik).

Dat ze er een DA bij moeten halen zou verstandig zijn, maar ik ken ook zat mensen die niet al te veel waarde hechten aan het oordeel van een DA. En pijnstillers geven is ook niet altijd goed. Niet iedereen hecht ook waarde aan rontgenfoto's. Want het is of gebroken = vaak einde paard of niet gebroken = rust.
(Goed misschien ben ik te nuchter en te kort door de bocht).

Wat ik heel vervelend voor je vind is dat de instructrice jou sms-d met dat ze denk dat ie misschien doodbloed van binnen. Misschien moet je haar duidelijk maken dat jij geen actie kan ondernemen en dat je je nog machtelozer voelt als ze zoiets doet? Dat ze beter met de eigenaar kan spreken??

Hoe gaat het inmiddels met het paard? Eet, drinkt en mest ze goed?
De DA bellen om te vragen waar je op moet letten kan nooit kwaad.
Succes iig!!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:53

Citaat:
silvana schreef:
Wij hebben een lijst in de stal hangen met Dierenartsen . Bij ons is de afspraak als er iets ergs is word eerst de Dierenarts dan pas de eigenaar gebeld.Ik roep ook altijd dat ik de dierenarts liever een keer te veel als te weinig betaald.
Gelukkig staan bij ons de spijlen zo dicht op elkaar dat er geen hoeven doorkunnen.Ik ken nog zo'n verhaal van een paard dat met zijn hoef door de tralies heeft gezeten,die heeft er een gebroken been aan heeft over gehouden.

Helemaal mee eens, zo is het ook bij ons geregeld.

Maar jeetje wat zou jij geschrokken zijn zeg, dit zie je (gelukkig) niet vaak, tenminste ik heb het nog nooit gehoord.
Heel heel veel sterkte met de merrie.
Je kan er natuurlijk niks aan doen dat de echte eigenaar het zo wil, wat lastig zeg. Soms zijn mensen ook wel te snel met de DA bellen, doe ik zelf ook niet zo snel. Maar als je al zegt dat je iets hoorde kraken?? Nou dan kwamen ze maar een keertje voor niks, heb ik liever dan dat je te laat bent, de verhalen die hier met hetzelfde "ongeluk" zijn toch allemaal niet goed afgelopen. Zou alsnog de DA bellen voor de zekerheid.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:54

Dat gezeur over die DA.. Ik ken degene die de paarden traint en ze houdt ook écht van d'r paarden, neem dat van mij aan, Linda kan er verder ook niets aan doen dat zij er geen dierenarts bij willen hebben, als het aan haar had gelegen had die er wel bij geweest, maar op dit gebied had Linda dus blijkbaar niet veel zeggenschap. Waarom blijven jullie haar dan aanvallen, ze heeft al zo vaak gevraagd of we het daar niet meer over willen hebben. Het is voor haar toch ook niet leuk om dat 60 keer te moeten horen? Zij had het anders gedaan, de trainster en fokker doen het op deze manier..

Pijnstillers zorgen vaak alleen dat je over je grenzen heen gaat, is die pijnstiller uitgewerkt en je bent over je grenzen gegaan heb je vaak nog meer pijn.. Met pijn weet je hoe ver je kunt gaan, dus dit paard weet precies wat ze kan zonder pijn, en dus zonder nog meer te beschadigen..

Lin, hoop niet dat je het erg vindt dat ik dit hier neerpost..

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 14:57

Ils, je bedoelt het goed, dus ik vind het alleen maar lief.

@ irmalouise: Dankjewel!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:58

Komt bij mij allemaal zéér dieronvriendelijk over. Geen DA! Er moet iets verborgen worden op die stal kan niet anders.....

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:00

Zijn jullie nou helemaal gek geworden?
Dit paard kon misschien nog wel geholpen worden, dat been dat open is, gaat waarschijnlijk ontsteken, ze draagt een veulen wat verschrikkelijke klappen gehad heeft, en heeft een dik been dat vreemd staat, lijkt mij gebroken? Bel een dierenarts ANDERS BEN JIJ EEN PAARD SIMPELWEG NIET WAARD! Als jij betaald, wat willen ze dan doen? Wie voelt zich zo goed om daar iets van te zeggen?
Lekker verantwoordelijk, jullie zijn gestoord..

En ik zou wel weer commentaar krijgen op mijn reactie, maar dit is gewoon belachelijk

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:02

Wie ben jij om van een afstand zoiets te bepalen dan?

En nogmaals: Umeda is NIET drachtig. Lachen

Nogmaals nogmaals: Haar been staat goed en ze staat er nu goed op.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:06

Ik word misselijk van dit topic.Dat TS er geen DA bijhaald,vreselijk gewoon!

Als ik op de pensionstal waar ik nu sta zie dat er een paard gewond is ga ik niet ff bellen naar de eigenaar met de vraag: "je paard is gewond,kom je ff langs? Vork " Nee ik bel direct de DA!

Bovendien zeg je dat het paard van jou is en vervolgens niet.Sorry maar je komt erg ongeloofwaardig over.

Dat de fokker en instructrice geen DA willen snap ik ook niet,maar dat jij NIET belt,iemand die de situatie beseft nota bene,snap ik nog véél minder

En als je deze reacties niet wou had je geen topic moeten openen,althans niet bij MD

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:13

Als de situatie zo is als jij die in je eerste post omschrijft dan had ik nadat ik de eigenaar had gebeld onmiddelijk de dierenarts gebeld. Dan zou het mij niets kunnen schelen als de eigenaar het daar niet mee eens was. Zelfs al zou ik daarom weggestuurd worden. Beter weggestuurd worden omdat jij de dierenarts hebt gebeld dan mogen blijven en weten dat je een paard onnodig hebt laten lijden.

Je geeft aan dat jij en je instructrice zoveel om het paard geven. Nou lekkere manier van uiten dan.
Je stond erbij en keek er naar. Daar heeft een paard met pijn niets aan.
Als je echt om het paard geeft dan bel je dierenarts ongeacht wat de gevolgen voor jou zijn.
Ook al betekend het dat je onmiddelijk de stal zou moeten verlaten en het paard nooit meer mag zien. Dan heb je toch het beste voor het paard gedaan.

Ik heb voor mijn verzorgpaard ook wel eens de dierenarts gebeld voor een medicijn omdat de eigenaar pas een dag later kon komen kijken en dacht dat het nog wel een dagje kon wachten. Kon ook best een dagje wachten maar het leek mij toch beter om direct met het medicijn te beginnen.
Was de eigenaar wel met mij eens en die heeft toen keurig het medicijn voor mij vergoed.

Iedereen heeft zoveel kritiek op de man van de paarden in Marum. Maar eigenlijk ben je geen haar beter. Jullie onthouden dit paard medische zorg terwijl hij het wel nodig had.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:16

Het is wel duidelijk dat jullie niet de hele situatie kennen en dat jullie allemaal achter elkaar aan lopen..

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:16

lindsey: ik ben het helemaal met je eens.

Zoals ik eerder al noemde kan het ook zo zijn dat de situatie zoals beschreven in de eerste post wat aangedikt is en was er inderdaad geen DA nodig.
Wat de een een klein schrammetje vind kan de ander al beschrijven als een gapende vleeswond.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:17

Djesseka schreef:
Het is wel duidelijk dat jullie niet de hele situatie kennen en dat jullie allemaal achter elkaar aan lopen..

Wat is de situatie dan?
Deugen de stallen niet? Dat een paard met haar hoef tussen de spijlen doorkan?
Is er geen geld voor een DA (had je beter geen paard aan kunnen schaffen)

vertel vertel.....

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 15:21

Aan dit voorval over wel/geen DA is al heel wat vooraf gegaan met verschillende paarden en verschillende mensen en ik ga dat hier niet uitkauwen, maar ik kan wel zeggen dat het ertoe heeft geleid dat ik nu onmogelijk een DA kan laten komen. Het is enorm kl.te dat het paard daar de dupe van is.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het bij ons op stal NOOIT de regel is dat je zo een DA mag bellen voor andermans paard. Dat moet via de eigenaresse.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:24

Er is dus ook al een keer niet zo lang geleden de brandweer aan te pas gekomen om een paard uit de sloot te halen.....bedoel je dat met dat er al heel wat aan vooraf is gegaan?