inenting: wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: inenting: wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:55

PriscaZ schreef:
Mijn paard wordt 2x per jaar geënt. Influenza en rhino.

Heb graag een gezond paard, sta op een pensionstalling waar behoorlijk wat paarden en pony's van op wedstrijd gaan. Zelf ga ik ook wel eens naar een andere stal oid, dus gewoon als preventie.

rhino moet niet 2x per jaar maar om de 2 maanden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:02

Maartje1990 schreef:
PriscaZ schreef:
Mijn paard wordt 2x per jaar geënt. Influenza en rhino.

Heb graag een gezond paard, sta op een pensionstalling waar behoorlijk wat paarden en pony's van op wedstrijd gaan. Zelf ga ik ook wel eens naar een andere stal oid, dus gewoon als preventie.

rhino moet niet 2x per jaar maar om de 2 maanden.

Correctie als een paard drachtig is om de 2 maanden idd anders om de 4 maanden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:03

volgens mij was het toch echt om de 2 maanden hoor!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:06

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:09

hihi don't bother

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:25

splash1999 schreef:
Hoe erg is het voor een paard als de basisenting niet in orde is. Er staat er namelijk 1 op stal die erg laks is. Is het schadelijk voor andere paarden of alleen voor die van haar. De rest wordt wel jaarlijks geent die van mij en een vriendin elk half jaar

maar dit weet ik dus nog steeds niet Rolleyes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:09

splash1999 schreef:
Hoe erg is het voor een paard als de basisenting niet in orde is. Er staat er namelijk 1 op stal die erg laks is. Is het schadelijk voor andere paarden of alleen voor die van haar. De rest wordt wel jaarlijks geent die van mij en een vriendin elk half jaar

Zoals uit de discussie hier naar voren komt :

Voor de tetanus geen probleem (die beschermt meerdere jaren en is ook niet besmettelijk) De influenza werkt korter, maar daar loopt haar paard risico.
Tenzij deze persoon ook met paard naar verschillende stallen, etc. gaat en dus virussen meesleept naar stal terug is er niks aan de hand

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:12

wyko schreef:
Mijn paarden worden gewoon 1x per jaar geent, maar 1 van mijn paarden is altijd ziekig na de enting. Dus ik vraag me af of ik er wel goed aan doe.

Overleg eens met je DA over een ander entingsschema en het apart enten voor tetanus en influenza, ipv in de cocktail. Dan kan je ook achterhalen welke enting de boosdoener is en wat daarvoor het minst belastende entschema is voor dit dier.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:03

Mijn paard word 1 x per half jaar ingeent. Mijn oude paard liet ik altijd 1 x per 9 maanden inenten maar mijn huidige da adviseerd 2 x per jaar. Nu was mijn paard bij vorige eigenaren ook tegen rhino geent maar ik ben daar mee gestopt. Volgens mijn da had het geen nut omdat de rest op stal het niet of niet consequent deed.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:07

Was is de redenering van je nieuwe da? Als toch de enting 9 maanden werkt, snap ik dat je als je het zekere voor het onzekere wilt nemen je om de 8 maand ent. Maar om de zes? Ben benieuwd naar de reden van je da!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:47

wyko schreef:
Mijn paarden worden gewoon 1x per jaar geent, maar 1 van mijn paarden is altijd ziekig na de enting. Dus ik vraag me af of ik er wel goed aan doe.

dit kan een alergische reactie zijn op de stoffen die in de inenting zitten. er zitten namelijk verschillende stoffen in zo'n middeltje maar ze kunnen ook andere stoffen vermengen. en heb je ook een inenting maar indd even overleggen met je DA