een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:46

LadyVal schreef:
hier even een foto van na het schoonmaken en spuiten,
en nadat mevrouw er weer aan had gezeten..
helemaal vergeten even voor die tijd een foto te maken.
en had ik gister een foto gemaakt dan kon je zien dat het al veel beter was maarja...
haar 'knietje' vertekend een beetje want die is al bijna gelijk aan de ander.
Afbeelding

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het echt verbazingwekkend dat je voor deze wond de dierenarts niet hebt gebeld!! Die van mij heeft al heel veel aan zijn benen gehad, en ik bel echt niet voor alles de da, maar dit is toch een flinke verwonding.. De dierenartsen zijn er niet voor niets hè!!!

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:12

volgens mij had dat ff goed schoon gemaakt moeten worden en door de da gehecht ofzo.
ik had hem allang gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:54

Waarom halen jullie de dierenarts er niet bij? Geldt ook voor de TS!

Dat je een paard met zo'n wond laat rondlopen is echt gekkenwerk, al de bacterien die er in komen etc, zelfs al is er een dierenarts bij kan het nog gevaarlijk zijn. Dit zijn duidelijk wonden die gehecht hadden moeten worden!

Nu ontstaat er allemaal wildvlees, en heb je kans op schiffels.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:27

als het nou een schaafwondje is okey daar doe ik ook niets aan.
sharir heeft al eens zijn hoofd gestoten was ook een flinke winkelhaak. maar moest echt wel gehecht worden. verder heeft ie nog niets aan zijn benen gehad. maar dit is wel erg hoor zonder dierenarts. volgens mij heb je geen idee wat de gevolgen hiervan zijn. ze

zelf loop je toch ook niet met zo'n jaap in je been.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:30

Tulandro schreef:
LadyVal schreef:
en had ik gister een foto gemaakt dan kon je zien dat het al veel beter was maarja...
Afbeelding

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het echt verbazingwekkend dat je voor deze wond de dierenarts niet hebt gebeld!! Die van mij heeft al heel veel aan zijn benen gehad, en ik bel echt niet voor alles de da, maar dit is toch een flinke verwonding.. De dierenartsen zijn er niet voor niets hè!!!

Ik vind dit been echt foute boel, het ziet er naar uit dat het gehecht had moeten worden, kijk hoe dik zijn been is. ik had hier ook echt een DA bijgehaald!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:57

Daar had allang een DA bijgehaald moeten worden. Voor je weet heb je een vette infectie of een vergiftiging te pakken en dan ben je helemaal zuur.

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:04

Ik zie dit topic nu pas. Wij hebben 2 jaar terug ook een pony in de draad gehad, die stond op de wei en was waarschijnlijk te lang geleden om te kunnen hechten. Die hebben we toen op aan raden van de dierenarts 6 weken lang in de honing gehad. Eerst op de wond honing, dan watten en daarna een bandage erover. Dit is heel mooi geheeld en er is nu helemaal niets meer van de zien, geen wildvlees ofzo. Maar zou toch eerst even de DA laten komen

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:11

Lady val als ik jou was zou ik of de Da ff laten kijken of iig TSO in laten nemen dat is een anti bioticum, in dit geval zou ik zeggen "groene leem" erop dat trekt het vuil uit de wond en dan heelt het ook mooi (kan verder ook iig geen kwaad doen), als het dan dicht is kan je altijd nog met calendula gaan smeren.

Ps. tso is net als een wormenspuit, dus kun je zelf toedienen.

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:53

--> silverbrumby, in jouw verhaal vertel je dat je het niet mag afspuiten met water en het moet wassen met betadine scrub... Nou staat er duidelijk in dit topic dat betadine scrub absoluut niet op open wonden mag gebruikt worden en ik heb het been van mijn pony ook afgespoten en het is niet dik geworden. Natuurlijk spuit ik niet recht in de wond maar het is wel degelijk goed voor zo'n been om het af te spuiten. Wel is het ook van belang om het been hierna goed droog te maken en ik had dan betadine zalf erop gedaan.

--> LadyVal, het is erg minder dat je paardje alles van die wond aflikt, het is ook aan het voorbeen en bij mijn pony aan zijn achterbeen... waardoor mijn pony er eigenlijk minder goed bij kon komen... Mijn pony loopt alweer buitenritjes en de wond is nu eigenlijk nog een dikke korst. Hij komt er wel goed vanaf! Hopen dat dit ook bij jouw gebeurd! Hechten heeft nu denk ik geen zin meer...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:42

Tulandro schreef:
LadyVal schreef:
Afbeelding

Ik snap hier ook niets van. Een hele foute manier van bezuinigen.
Dit kan echt fout gaan. Waarom niet preventief te werk gaan?
Als je geen DA kosten kan of wil betalen moet je m.i. niet aan een dier beginnen. Dit hoort er gewoon bij. En dit is echt geen schaafwondje!!

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:06

volgens mij hebben veel mensen niet goed gelezen
zoals ik aangaf ging het stukken beter met de wond voor ze eraan begon te zitten, en na die tijd heb ik die foto gemaakt.
en vanochtend ook gelijk een dierenarts gebeld.
de dierenarts verteld mij eigenlijk te doen waar ik al mee bezig ben maar dan op een andere manier.
ik spuit het been af om de zwelling te verminderen (deze is dan ook al een stuk minder) en doe er betadine op (omdat het al dicht was ben ik over gegaan op calendulan).
volgens de dierenarts moet ik het schoonspoelen en dan wassen met betadine.
dat er niets op de wond zou mogen lijkt mij onzin als op alles wat ik erop heb gedaan op de blijsluiter staat dat het kan.
vind het jammer dat ik mijn ervaringen deel en er op word gewezen dat ik met een foute manier van bezuinigen bezig ben.
net of dit het eerste en ergste is wat ik meemaak..

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:08

ik wil er nog even aan toe voegen dat de dierenarts eigenlijk niets anders kon zeggen dan dat ik al aan het doen ben.
en ik heb gevraagd naar dat hechten maar dat heeft ook weinig zin als ze er zoveel aanzit want dan mag ie elke dag langs komen om haar plat te spuiten om te hechten.
dus als het er met een paar dagen wassen in betadine niet beter uitziet.. dan komt er echt wel een dierenarts

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:10

Ik heb pas geleden zo'n zelfde wond gehad bij mijn paard, dat moest om de 4 dagen opnieuw door de dierenarts verbonden worden, omdat het anders nooit snel zou genezen. Vreemd dat de da niet langs komt, en nee.. het is echt heel slecht om dingen op open wonden te smeren! Vraag maar aan je dierenarts, je doet er meer kwaad dan goed mee!

En jij hebt niet gevraagd of het gehecht kon worden, want dan had de da verteld dat het onmogelijk was, omdat het al veel te lang geleden gebeurd is, en dat het dan gewoon niet meer gehecht mag worden. De enige manier om dit mooi en snel dicht te krijgen is door de da te laten komen, en het te verbinden..

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:11

LadyVal schreef:
volgens mij hebben veel mensen niet goed gelezen
zoals ik aangaf ging het stukken beter met de wond voor ze eraan begon te zitten, en na die tijd heb ik die foto gemaakt.
en vanochtend ook gelijk een dierenarts gebeld.
de dierenarts verteld mij eigenlijk te doen waar ik al mee bezig ben maar dan op een andere manier.
ik spuit het been af om de zwelling te verminderen (deze is dan ook al een stuk minder) en doe er betadine op (omdat het al dicht was ben ik over gegaan op calendulan).
volgens de dierenarts moet ik het schoonspoelen en dan wassen met betadine.
dat er niets op de wond zou mogen lijkt mij onzin als op alles wat ik erop heb gedaan op de blijsluiter staat dat het kan.
vind het jammer dat ik mijn ervaringen deel en er op word gewezen dat ik met een foute manier van bezuinigen bezig ben.
net of dit het eerste en ergste is wat ik meemaak..

Ik heb het goed gelezen, maar vind/vond het niet verstandig van je.
Zoals jij je ervaringen mag delen, mogen mensen daar kritiek op hebben.
Wat je daarvoor hebt meegemaakt is niet relevant.
Ik ben wel blij dat het goed gaat en hoop ook dat het goed blijft gaan.

Tiineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:14

wat ook wel es helpt...
dat is een zoort spuitbus.. dat gebruiken ze ook wel voor andere vee dat is rode of blauwe spray! kan ook altijd helpen..
mijn moeder heeft al es een wondspray gehaald uit een ruiterwinkel... is ook goed spul!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:21

Dat blauwe is een soort blauw tinctuur. Het andere zou betadine spray kunnen zijn. verder als je paard een grote wond hebt en je laat da VA komen doe er dan niks aan behalve koelen. Betadine zorgt ervoor dat de VA het niet meer kan hechten als dat nodig mocht zijn. dit komt doordat alles al gaat sluiten. Is goed natuurlijk behalve als het gehecht moet worden.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:32

Betadinezalf houdt de wond open, dat zou ik dus maar aan de kant laten. Als het al wat dicht gaat, zou ik het vaak ontsmetten met een stevige Dettol-oplossing en de calendulan pas gebruiken als je echt merkt dat er wat stevige nieuwe huid of korst vormt.

Toch lijkt de wond me op een 'scheur' die openstaat. Als je het zelf dicht krijgt (wat ik betwijfel) zal het een lelijk litteken blijven. Laten hechten geeft een mooi resultaat en hoeft niet duur te zijn, die paar krammetjes kosten je echt geen rib uit het lijf. Alle zalfjes bij elkaar zijn een stuk duurder. Veroordelen kan ik je niet, maar waarom informeer je niet wat het zou kosten? Dan kun je aan de hand van die informatie je beslissing maken.

Beterschap en veel wijsheid gewenst!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:48

Tiineke schreef:
wat ook wel es helpt...
dat is een zoort spuitbus.. dat gebruiken ze ook wel voor andere vee dat is rode of blauwe spray! kan ook altijd helpen..
mijn moeder heeft al es een wondspray gehaald uit een ruiterwinkel... is ook goed spul!

dat mag je r zowiezo nooit opspuiten als de wond gehcht zou moeten worden want dan kan de DA m niet meer hechten

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:01

Tulandro schreef:
Ik heb pas geleden zo'n zelfde wond gehad bij mijn paard, dat moest om de 4 dagen opnieuw door de dierenarts verbonden worden, omdat het anders nooit snel zou genezen. Vreemd dat de da niet langs komt, en nee.. het is echt heel slecht om dingen op open wonden te smeren! Vraag maar aan je dierenarts, je doet er meer kwaad dan goed mee!

En jij hebt niet gevraagd of het gehecht kon worden, want dan had de da verteld dat het onmogelijk was, omdat het al veel te lang geleden gebeurd is, en dat het dan gewoon niet meer gehecht mag worden. De enige manier om dit mooi en snel dicht te krijgen is door de da te laten komen, en het te verbinden..

Wat jij nu dus beweerd is dat ik zit te liegen.
Ik heb Betadine die er voor is om erop te smeren, en erop te spuiten.
Als erop staat dat het goed is, en de dierenarts geeft aan dat Betadine altijd goed is..
Ik heb het WEL met de DA erover gehad om te hechten en heb aangegeven dat de wond van donderdag is.
Toen vertelde hij dat het WEL gehecht kan worden (al dacht ik van niet) en legde uit dat dan de huid eromheen geweekt word en dan alsnog gehecht.
Verder zou hij het niet verbinden omdat er dan bacterien bij in zouden kunnen gaan zitten.
Schoon spoelen was zijn advies en daarna schoonwassen met betadine omdat het nu dus open is.
Zodra het schoon is droog houden,
en als er korst vorming opkomt niet aanzitten (eventueel calendulan eromheen) totdat je het steviger/droger is zodat er ook op de korst calendulan kan (dus als er geen kans meer is om open te gaan)
Ik laat me verder buiten deze discussie..
Iedereen heeft wel een mening, en iedereen weet voor zichzelf hoe het moet..
de een spoelt het schoon, de ander verbind het, weer een ander smeert er iets op,
en weer een ander doet er niets mee.
Ik zie de wond dagelijks, en omdat ze het open maakte vroeg ik om raad wat ik daaraan kan doen
(wat ik ook bij de dierenarts heb gedaan)
Verder zit ik hier niet een fabeltje te vertellen.
Op dit moment loopt ze niet kreupel,
word de wond schoongehouden en ontsmet.
En komt de dierenarts pas als er geen vooruitgang in komt of het erger word.
Als iemand verder nog op de hoogte wil worden gehouden hoor ik dat wel per PB,
want ik heb geen zin om de grond in te worden getrapt..
slapeloze nachten heb ik zonder jullie ook wel...

Student het spijt me als ik je topic verprutst heb.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:59

Niet alle veeartsen zijn hetzelfde de ene kijkt en zegt afspuiten en wat ontsmetting erop, de ander stuurt je bij wijze van spreken gelijk door naar een kliniek.

Er wordt op bokt door sommigen wel heel snel geoordeeld en veroordeeld, en is niet iedereen even tactisch.
Je mening geven en aangeven dat je het zelf anders zou doen is prima maar iemand aanvallen en beschuldigen vind ik niet erg aardig, en we willen toch allemaal het beste voor ons paard?
Denk juist dat iemand die zijn gewonde paard op bokt zet heel erg bezorgt over het dier is en niets liever wil dat het heel snel beter wordt.

LadyVal: niets van aantrekken, het is gewoon heel lastig als je paard steeds aan de wond zit bij mij hielp de calandula daar heel goed tegen toen ik dat erop smeerde bleef ze eraf blijkbaar jeukte het toen niet meer, en ja ik smeerde het er gewoon op je kunt het ook op schaafwonden smeren dus ...... en het is netjes genezen.

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 10:33

Ik denk dat degene die net het topic lezen denken dat het om 1 pony gaat en niet dat het om 2 verschillende gaan... Mijn pony gaat nu heel goed en volgens mij heeft lang niet iedereen dat door... Ik denk dat ze denken dat de wond er al is sinds dit topic, wat dus niet zo is!!!
Ik ben het helemaal met je eens LadyVal en ja als je het overlegt met de DA dan kan er toch bijna niks beters zijn als dat je hem vertrouwd en doet wat hij gezegd heeft?! HIJ heeft de wond goed gezien en HIJ heeft ervoor gestudeerd dus HIJ weet wat het beste is voor je paard!!!

Dus om het even duidelijk te maken: De foto's van het begin van dit topic is van MIJN pony en die gaat nu heel goed en is eigenlijk bijna klaar en de andere foto's zijn van het paardje van LadyVal en die moeten we nu in de gaten houden en zo mogelijk proberen te helpen!!!

Ik hoop dat het nu duidelijk is en we alsnog LadyVal goed kunnen helpen, ipv alleen maar meningsverschillen in dit topic...

lyndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:18

mijn paard heeft een hele grote open wond bij zijn bovenbeen gehad (meer dan 20 hechtingen)
en ik moest het behandelen met : badedas groen!(originele dennen), en acederm. en echt het klinkt stom maar badedas groen is blijkbaar heel goed om de wond bacterie-vrij te houden(dit 1 week lang moeten doen), ik heb 2x daags 3 weken lang acederm erop moetenspuiten todat de wond uiteindelijk dicht was.(veearts is in totaal 6 x geweest, had een leuke rekening van 550,- euro)

betadinescrub zou ik idd ook mee uitkijken.

het nare van de beenwond is, dat je heel erg moet uitkijken voor infecties en dergelijke, paarden zijn het allergevoeligst voor infecties ! en als ik zie dat jou paardje buiten in de modder,met een open wond staat moet je heel erg uitkijken. want als er eenmaal in infectie toetreed ben je echt ver van huis!

mijn persoonlijke mening is net als de rest: laat anders alsnog een veearts komen.
want als de wond dikker word/zwellingen of warm voelt , dan heeft hij waarschijnlijk al een infectie en dan MOET er echt een veearts komen.dit lost zich niet vanzelf op.

als alles opgelost zou kunnen worden met een foto op BOKT dan zouden we er allemaal goedkoop vanaf komen Bloos maar iig succes met je paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:36

Ulfeino schreef:
LadyVal: niets van aantrekken, het is gewoon heel lastig als je paard steeds aan de wond zit bij mij hielp de calandula daar heel goed tegen toen ik dat erop smeerde bleef ze eraf blijkbaar jeukte het toen niet meer, en ja ik smeerde het er gewoon op je kunt het ook op schaafwonden smeren dus ...... en het is netjes genezen.

Nee niks van aantrekken nee.. gewoon egoistisch blijven je paard met zo'n jaap in zijn been door laten lopen!!! Argh wat kan ik hier kwaad om worden!

Bovendien zal mijn dierenarts mij nooit advies geven, en het eerst zelf willen zien. Hoe kun je nou via de telefoon adviseren voor een open wond die je nog niet gezien hebt! Deskundig hoor!

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:21

jullie lezen het niet goed! Lees nou gewoon dat LadyVal de DA er steeds bij heeft gehaald en dat die niet meer vertelde dan dat wat we allang wisten... en trek dan je conclusies waar wij wat aan zouden kunnen hebben... daar is dit topic voor!

Klinkt erg vervelend maar reageer niet in dit topic als het niet van belang is...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:00

student schreef:
jullie lezen het niet goed! Lees nou gewoon dat LadyVal de DA er steeds bij heeft gehaald en dat die niet meer vertelde dan dat wat we allang wisten... en trek dan je conclusies waar wij wat aan zouden kunnen hebben... daar is dit topic voor!

Klinkt erg vervelend maar reageer niet in dit topic als het niet van belang is...

LadyVal schreef:
ze is compleet in paniek over het hek gesprongen,
waardoor ze haar voorbeen lelijk heeft open gehaald.
ik heb er ook geen DA bij gehaald omdat het vooral erg bloedde en niet duidelijk te zien was hoe erg het was op het moment dat ik daar zo met haar stond.
dus naar huis gereden (in de trailer) en thuis goed schoongemaakt en ontsmet.
ik spoel het nu 4x per dag een kwartier af met koud water omdat haar been ook dikker is geworden rondom de wond.
ik bind het niet in omdat ik het idee heb dat het dan sneller gaat ontsteken.
lekker het land in, frisse lucht erbij en rust.
ze loopt ook niet kreupel en lijkt er geen last van te hebben.
ze is super vrolijk en doet met de rest mee alsof er niets aan de hand is.
ik blijf het rondom de wond afspoelen voor de bloedsomloop.
morgen zal ik de dierenarts bellen of hij een zalfje heeft tegen wildvlees en anders moet ik even naar een ruitersportzaak of welkoop.
zolang ik van mening ben dat de DA alleen maar kan zeggen dat het goed schoon moet (standaart antibiotica erbij) en volgende week terug wil komen om zelf te zien dat het vordert..
hoeft hij niet te komen.

Ik denk dat wij hier prima kunnen lezen.
En ik vind dat iedereen mag reageren die hier zijn mening en zienswijze over wilt geven. Of het nu in jullie straatje past of niet.
Ik ben blij als alles goed afloopt, maar ik noem het meer geluk dan wijsheid.