Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Knavia schreef:Toch hebben ze het vaak wat makkelijker dan de 'gewone huis-tuin-en-keuken-smid'. De paarden die zij aangeboden krijgen hebben vaak al diverse behandelingen ondergaan. Dus weten ze al bij voorbaat wat wel en niet heeft geholpen.
Daarnaast weet iedereen die naar ze toe gaat wel dat het duurder gaat worden dan gewoonlijk, in ieder geval de eerste keer, en dat geeft ze de ruimte om kwalitatief hoogwaardig werk af te rekenen.
Want laten we eerlijk zijn, als je hier zo op Bokt rondkijkt wordt er vaak gevraagd naar 'goede en goedkope smeden'. Helaas gaan die twee slechts zelden samen.
En als eigenaar ben je vaak veel meer gemotiveerd om ook echt alle adviezen op te volgen als je al zo aan het einde van de mogelijkheden zit. Daar schort het nogal eens aan bij de gewone smid.
Kijk, als iemand mij een foto stuurt van een paard dat al een jaar kreupel loopt, vanuit de hoef, met het beslag zichtbaar op de foto, kan ik ook wel als oordeel geven: 'Dat ziet er niet goed uit, zus en zo.' Tuurlijk, 100% succes, want ik weet al dat het niet werkt (loopt immers nog kreupel).
Wat echter niet af doet aan het feit dat de gebroeders Van Nassau goede smeden zijn, net zoals veel smeden. En ik denk dat er nóg veel meer goede smeden zouden zijn als ze de mogelijkheden hadden die de broers hebben. Ze zijn immers verbonden aan een kliniek, en kunnen dus altijd even een rontgenfoto laten maken, aan de veearts vragen om een verdoving te zetten enz. Allemaal weer dingen die de smid bij jou aan huis niet zomaar kan.
Dus reken iedereen af op z'n mogelijkheden en vaardigheden binnen de omstandigheden. Nog altijd is het zo dat de gemiddelde smid veel meer van paardenvoetjes afweet dat de gemiddelde eigenaar. Steeds meer begint het binnen de paardenwereld maar shoppen, shoppen, shoppen te worden. We gaan net zolang met onze dieren door heel Nederland slepen totdat iemand ons vertelt wat wel willen horen. En de laatste heeft altijd gelijk. Nee: die laatste heeft het dus het makkelijkst, die weet wat er al is gedaan, en wat de resultaten waren....
hetzusjevan schreef:Voor degene die het nog niet weten.
@cissieh is Rob van Nasssau. Het zoveelste account van hem.
Knavia schreef:Toch hebben ze het vaak wat makkelijker dan de 'gewone huis-tuin-en-keuken-smid'. De paarden die zij aangeboden krijgen hebben vaak al diverse behandelingen ondergaan. Dus weten ze al bij voorbaat wat wel en niet heeft geholpen.
Knavia schreef:Dan lijkt het me dat ik een stuk objectiever ben dan jij, poppekontje.
Bij het vluchtig doornemen van je reacties zoal kom ik bij elk onderwerp wat met hoefverzorging te maken heeft een lofzang over Van Nassau tegen.
Prima, leuk voor je, iedereen moet een idool hebben.![]()
Laat hem dat maar niet horen.
Maar het neemt niets van de kracht van mijn eerder gedane pleidooi weg.
Bovendien heb ik ervaring met smeden in Duitsland, Nederland (waaronder Rob Renirie) is een hele goede vriend/collega van Rob en Groot Brittanië. Alhoewel ik geen expliciete kennis van hoefbeslag bezit, kan ik wel een gefundeerd oordeel vormen over de resultaten van elke beslagronde van de diverse smeden die de revue hebben gepasseerd. Alleen met Van Nassau heb ik geen ervaring. Dan snap ik ook niet dat je dit allemaal durft te beweren. Hoe zo ben jij objectiever dan ik?Maar de haren in m'n nek gaan altijd wat overeind staan als mensen anderen als "guru's"waar haal je het vandaan.gaan zien, en stoppen met het stellen van kritische vragen. De wereldgeschiedenis heeft al meerdere keren aangetoond waartoe dat kan leiden.
.
. Ik hoop voor jou en je paard het beste en ik houd het hier in de gaten!
!